צבי סופר | יום י"ז אב ה׳תש״פ 07.08.2020

זהירות מרשתות חברתיות: עולם דמיוני, לא העולם האמיתי | טור

"לחיות חיים מאושרים זה לא לחיות כל הזמן בציפייה לאישור חברתי האם קיבלתי עוד 'לייק', זה פשוט עולם דמיוני. ולא העולם האמיתי" • טורו השבועי של ר' מרדכי רוט, ממציא שיטת רוט הייחודית לשיקום הגוף והנפש
זהירות מרשתות חברתיות: עולם דמיוני, לא העולם האמיתי | טור

 

היה זה לפני כשבועיים קיבלתי טלפון מיהודי: "תשמע מרדכי, אני חייב בדחיפות האפשרית לפגוש אותך. אני נמצא במשבר של חיי. אני לפני התמוטטות רגשית".

קבעתי לו פגישה והוא הגיע, אברך יהודי חליפה וכובע לראשו. הוא התיישב מולי באנחה קורעת לב. הוא לא התחיל לדבר ורק אמר משפט אחד כאשר מעיניו זולגות דמעות ללא הרף. "למה! למה! למה היא עשתה לי את זה. מה עשיתי לה, למה?!

את כל חיי נתתי לה, למה היא עשתה לי את  זה, הוא אומר שוב ושוב. האדם יושב מולי ורק בוכה בכי קורע לב שקרע לי את הנשמה.

אין לי בשביל מה לחיות יותר.

לאחר כמחצית השעה הוא החל לספר: "היה זה לפני חג הפסח האחרון יצאנו לחל"ת אני ואשתי והיינו בבית. כבר אחרי פורים במקום העבודה שלנו לא היה צורך בנו יותר. יש לנו ילד אחד קטן, וכאשר התחיל הסגר זה הייתי אני שאמרתי לאשתי: 'אולי נעשה אינטרנט', כמובן עם אפשרות לחסימה וסינון רק כדי שלא יהיה לנו משעמם.

הזמנו חבילה של הכול כלול. חבר שלי אמר לי: 'עזוב את כל חברות הסינון, אני אשים לך תוכנת סינון וזה יהיה הכי טוב בשבילך, וגם תרוויח כסף ותחסוך בעלויות של הסינון'.

כנראה הסינון לא היה הכי חזק - בתוכנה שהוא שם. אני לא היהודי הכי צדיק שיש בעולם יש לי עוד הרבה במה להתחזק בתורה ויראת שמיים, אבל יש לי גבולות ברורים בחיים הרוחניים שלי.

אני לא אמשוך אותך הרבה - אין לי מושג איך זה התגלגל אבל ישבתי עם המחשב לפני מספר ימים, וכמו שאומרים, חרב עליי עולמי.

אני עד עכשיו לא מבין איך זה קרה. נכנסתי להיסטוריה של המחשב ושם ראיתי הרבה כניסות לאתר שנקרא טוויטר.

ומה שראיתי שם חשכו עיניי ראיתי שפשוט אשתי בקשר עם...

הגוף שלי התחיל לרעוד. מה קורה פה לא האמנתי אשתי הטובה, הנאמנה, חכמה, טובת  לב. השם ישמור  מה היא עושה פה. ועם מי יש לה קשר.

אין לי כבר לא יום ולא לילה איך קרה כזה דבר ועוד לי.

החלטתי שאני לא אומר כלום לאשתי אני הכי אתאפק בעולם לפני שאני עושה איזה צעד ואני אדבר עם אדם שמבין.

כמובן שלא הצלחתי - אתמול בלילה ניגשתי לאשתי ושאלתי אותה למה, למה עשית את זה?!

'על מה אתה מדבר?' היא שאלה. ואני רק הצבעתי לכיוון המחשב. 'אני הכול יודע', אמרתי לה, כשאני פורץ בבכי. 'מה הייתי כזה רע כלפייך?! למה זה מגיע לי'.

אשתי התחילה פשוט לרעוד כאשר היא הבינה שאני יודע הכול, אני גם לא יודעת מה קרה לי מבטיחה לך. פשוט פתחתי חשבון בדיוק לפני חודש ואז אנשים שלחו לי הודעות בפרטי. ומשם הכול התגלגל. אני מבטיחה שלא היה כלום זה רק היה דיבורים על דא והא.

'את שומעת מה את אומרת'! פה כבר ממש התרגזתי, זה נקרא כלום?! לדבר, להתכתב עם אחרים זה כלום! לאיפה הגענו!

אז זהו אני כך לפניך שבור ומשובר. ולא יודע מה לעשות".

למה אני מספר את זה? פשוט בתקופה הזו הגיעו אליי סיפורים כאלו, ויש מן המקרים שכבר עומדים ד' ישמור לפני גט.

אני מאמין בדברי חז"ל ואם חז"ל אומרים "אין אפוטרופוס לעריות" אז זו המציאות של החיים, שאפילו הצדיק הכי גדול בעולם הוא לא יכול להגיד שלום עליי נפשי אני אסתובב איפה שאני רוצה ואני לא אחטא.

אין כזה דבר זה פשוט חוק שאין אפוטרופוס לעריות. עם כל הכבוד לרשתות החברתיות אני טיפלתי בלא מעט מקרים שליבי נקרע לגזרים בצער מאותם מקרים, על אנשים שנפלו ברשתות החברתיות כמו פייסבוק וטוויטר ודומיהם.

כל המשפטים: לי זה לא יקרה, אני חזק, זה תלוי מי שם ומה המטרה לך שאתה שם, אני לא מאמין - אני יודע שאין אפוטרופוס לעריות והמציאות מוכיחה שזו האמת.

לצערי יש מלא אנשים שקוראים לעצמם מאמינים בתורת משה ויש להם חשבון באותם רשתות חברתיות.

שוב, אני לא מאמין למי שאומר שהוא בטוח בעצמו ב100 אחוז שהוא לא יפול. אדם יכול להיות שמור עשר שנים ואז ברגע של חולשה וקושי קטן ליפול אז למקומות שהשם ירחם עליהם.

אני לצערי מכיר סיפורים כאלו, אנשים שהיו חזקים ואמרו לי אני לעולם לא אפול ובסוף נפלו לשאול. ברגע של שטות קטנה, וכמו שלמדונו חז"ל: "אין אדם עובר עבירה אלא אם כן נכנס בו רוח שטות", ואז הם נפלו.

זה אולי אתם לא יודעים אבל אני יודע, כמה אנשים משלנו נמצאים בקבוצות של גמילה, של מפגשי  התמכרויות. אחרי שנופלים לשם מאוד קשה לצאת משם.

האם זה נורמלי שלאדם שמאמין באלוקים בתורה משה ובשולחן ערוך מתכתב בפיסבוק בטיוטר יש לו שם חבירם חברות נשים וגברים יחד העולם השתגע.

אני לא מדבר על זה אפילו מבחינה יהודית, אלא מבחינה זוגית גרידא, האם אתם רוצים לשמור על חיי הנישואין שלכם שתחיו רק עם בן הזוג שלכם, רק איתו, ותאהבו רק אותו.

תהיו רגועים שבן הזוג שלכם הוא רק שלכם באמת אוהב אתכם ולא חס וחלילה נמצא אי שם.

התורה מלמדת אותנו גבולות, לא נשים גבולות אנחנו נגיע למקומות הכי לא טובים.

היה לי אחד שהגיע אליי לפני מספר שנים סיפר לי שיש לו חשבון בפייסבוק זה רק עסקי בשביל העסק שלו. אבל פה ושם הוא היה נופל שם. אמרתי לו אני בטוח ב100 אחוז שמכזה מקום לא מרוויחים כסף אם אתה נופל שם. וגם אם נראה לך שאתה מרוויח דרך זה, זה לא ברכה בכסף. אני בטוח שאם תוריד את החשבון העסק שלך יצמח גם בלי זה. היה לו קשה אבל בסופו של דבר הוא מחק את החשבון שלו וברוך השם העסק הכפיל את עצמו פי 3.

אני יודע שיש אנשים שלא יאהבו את הדברים שכתבתי אבל הייתי חייב לצעוק את הזעקות שמגיעים אליי. משפחות שמתפרקות, משפחות שאין בהן יותר אימון בין בני הזוג, זוגות שאין להם כבר אהבה וכו'.

ועוד משהו קטן - לחיות חיים מאושרים זה לא לחיות כל הזמן בציפייה לאישור חברתי האם קיבלתי עוד לייק, זה פשוט עולם דמיוני. ולא העולם האמיתי.

ועוד משהו - במצב העכשווי של הקורונה אני נפגש עם נוער שפשוט מידרדר בגלל המצב, אנא שמרו עליהם.

שבת שלום, שבת מלאה בקדושה ואמונה שמחה ובריאות לכל עם ישראל היקרים.

לתגובות [email protected]

 

 

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
1 תגובות
1.
לא יאומן
י' אלול ה׳תש״פ
מאמרים ככ חשובים. עלה והצלח והצל בתי ישראל.
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.