| יום ה' אב ה׳תש״פ 26.07.2020

טיפים לשלוחים ואנ"ש הניגשים למבחן ברבנות הראשית

הבחינות בתקופת קורונה מהוות אתגר כפול. נוסף על האתגר שבכל בחינה, צריכים הנבחנים להתמודד עם דחיית מועד הבחינה וחוסר וודאות בנוגע למועד שבו תתקיים. הרב עדאל קידר מחבר 'שו"ת היכל שלמה' ומנהל מערך ההכנה למבחני הרבנות הראשית במכללה להכשרת תורנית - למען ילמדו נותן מספר עצות מעשיות לנבחנים
טיפים לשלוחים ואנ

איזה טיפים היית נותן לשלוחים ואנ"ש שניגשים למבחן  ברבנות הראשית עכשיו בתקופת הקורונה?

"הבחינות בתקופת קורונה מהוות אתגר כפול. נוסף על האתגר שבכל בחינה, צריכים הנבחנים להתמודד עם דחיית מועד הבחינה וחוסר וודאות בנוגע למועד שבו תתקיים. אברך שבלאו הכי זקוק לזמן נוסף ללימוד וחזרות, יכול לנצל זמן זה לשם כך. אולם אברך שכבר התכונן כראוי לבחינה, ודחו לו את המועד, לדעתי יכול להתחיל ללמוד נושא חדש, ולקבוע זמן מועט ביום לחזרה על החומר הקודם בדרך מקוצרת ומהירה, או לחילופין להקדיש שבוע-שבועיים סמוך לבחינה לריענון של החומר. ההיגיון אומר שאם אדם למד חומר מסויים בצורה טובה, החומר נמצא אצלו עדיין בראש, גם אם עובר זמן וגם אם התחיל ללמוד נושא אחר, ולכן חשוב לא להכנס ללחץ מיותר בעניין הזה. כשמגיעים לבחינה עצמה, יש להקפיד על כל ההנחיות: מדידת חום, הצהרת בריאות, מסיכה, מרחק 2 מטר והמנעות ממגע פיזי. יהי רצון שעוד היום תתהפך הקורונה לקרן ישועה, "וירם קרן משיחו" בהתגלות מלך המשיח".

איך צריך ללמוד את החומר על מנת להצליח במבחן?

"על מנת להצליח בבחינות הרבנות הראשית צריך כמובן ללמוד... צריך להבין את החומר מהיסודות בצורה טובה באופן שהדברים מתיישבים על המוח ועל הלב. בנוסף להבנה הטובה צריך הרבה שינון, וכדאי גם להתאמן בכתיבה נכונה של תשובות. חשוב לזכור בכל דין ודין את השתלשלות ההלכה מהגמרא ועד האחרונים. האם השיטות השונות מתחילות מהגמרא או מהראשונים ומה הם הענפים שמוסיפים האחרונים. אפשר לצייר את ההשתלשלות בראש או על דף. חשוב גם להבין את שורש המחלוקת בגמרא או בראשונים או באחרונים. יש מחלוקות שנובעות מקושי מסויים שגורם לכך שכל שיטה יש לה סברא משלה לתרץ את הקושי. יש מחלוקות שנובעות בגלל שהראשונים דנו על מקרה חדש שלא מופיע בגמרא. ועוד כהנה וכהנה. הבנה טובה של שורש המחלוקת יחד עם ציור ההשתלשלות מסייעים לזיכרון".

איזה טיפים יש לך למי שנכנס כעת להיבחן במועד הקרוב?

"חשוב להגיע לבחינה רגוע ונינוח. לפעמים עדיף בשעות שלפני המבחן לעשות דברים מרגיעים מאשר להספיק ללמוד עוד קצת. הרבה אברכים מגיעים לבחינה עם ספר פתוח ביד, לאחר שלמדו בזמן הנסיעה אל הבחינה, והם ממשיכים ללמוד תוך כדי הליכה לתוך אולם הבחינות... מי שהלימוד הזה מרגיע אותו - שיעשה זאת. לדעתי עדיף בבוקר של המבחן לעסוק בלימוד חסידות ובעבודת התפילה, לאכול ארוחת בוקר טובה ולהירגע. כדאי להצטייד בשתיה, בחפיסת שוקולד ובכל דבר שעוזר למנוע כאב ראש.

כאשר מקבלים את השאלון, יש לקרוא היטב את ההוראות לנבחן. לאחר מכן כדאי לקרוא את כל השאלות ולסמן את השאלות המועדפות עליך (יש בחירה). מומלץ להתחיל בשאלה שאתה יודע היטב (לא חייבים לענות לפי הסדר). חשוב שכל תשובה תתחיל מגמרא, ולאחר מכן שיטות הראשונים עם הטעם של כל שיטה, ולאחר מכן פסיקת השו"ע והרמ"א והאחרונים. עדיף לא לסדר את הדברים בצורה של נקודות נקודות (כגון כל שיטה בשורה בפני עצמה וכיוצא בזה), אלא לכתוב כתיבה רציפה שמקשרת בין הגמרא לראשונים ובין שיטה לשיטה, כמו סיפור אחד ארוך. חשוב מאד להקפיד על כתב ברור. הבוחנים צריכים לבדוק מאות בחינות, ולא תמיד יש להם סבלנות לפענח כתב שאינו ברור".   

האם אברך שלא יכול לשבת וללמוד כל היום מסוגל להצליח במבחני הרבנות?

"על פי האמור לעיל מובן שהדבר הכי חשוב להצלחה בבחינות הוא כח רצון והתמדה. צריך לקבוע זמן מסויים במשך היום שמוקדש ללימוד חוק ולא יעבור, ולהתמיד בזה במשך תקופה, ואז אפשר להצליח. לרוב האנשים קשה להתמיד אם אין להם מסגרת מחייבת". 

מה המיוחדות בחומר שהכנתם ובצורה שאתם מגישים בלמען ילמדו את השיעורים?

"כאמור לעיל השלב הראשון הוא ההבנה הטובה. ב'למען ילמדו' החומר מוסבר היטב, כל דין בטעמו ובשורשו, הן על ידי המרצה בשיעור, הן בחוברות הכתובות, והן בעזרים ויזואלים כמו מצגות וכדומה. השינון של החומר לא נעשה רק בחודש או חודשיים לפני המבחן, כמו שנהוג במקומות אחרים, אלא נעשה במהלך כל הקורס. לאחר כל שיעור משתתפי הקורס עונים על שאלות חזרה שלקוחות ממבחנים קודמים של הרבנות. כך הם משננים את החומר, וגם מתאמנים בכתיבת תשובות. כל חודש יש מבחן מסכם על החומר הנלמד בחודש זה. כל משתתף יכול לדעת את מצב ידיעותיו, ולקבל עזרה וליווי בהתקדמות הנדרשת. השלוחים והאברכים החסידיים שלומדים במכון כמובן מוסיפים ומהדרים במצוות, אבל בלימוד החומר אנחנו מעדיפים להתמקד במינימום הנדרש להצלחה, בבחינת תפסת מועט תפסת, תוך שימת לב לכל הצדדים השונים הנדרשים להצלחה - החל מהבנה טובה וכלה בכתיבה רהוטה וברורה".   
 
הכותב הינו הרב עדאל קידר מחבר שו"ת היכל שלמה ומנהל מערך ההכנה למבחני הרבנות הראשית במכללה להכשרת תורנית - למען ילמדו

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.