צבי סופר | יום ה' אב ה׳תש״פ 26.07.2020

מדוע ה'בבא מאיר' מופיע בספר החסידים? • תגלית מרתקת

"ספר החסידים",  שהתפרסם לאחרונה, הוא אוצר של ממש, עבור אלפים רבים המוזכרים ועבור כלל חסידי חב"ד. הסופר החב"די ר' שניאור זלמן ברגר,  שופך אור על הכרטיס המיוחד  אשר נכתב על ידי ה'בבא מאיר' זצ"ל, ומביא את ההקשר החב"די. מרתק
מדוע ה'בבא מאיר' מופיע בספר החסידים? • תגלית מרתקת

מדוע ה"בבא מאיר" מתועד ב"ספר החסידים"?

שניאור זלמן ברגר – מחבר תולדות חב"ד במרוקו

כרטיס הצדיק המקובל "בבא מאיר", כתוב בכתב ידו, חתום בחתימתו וחותמתו, נמצא בתוך אוצר כרטיסי 'ספר החסידים' שהתפרסם אך לאחרונה, ומאז פניות רבות זרמו אלי, מי בתמיהה ומי בהתפעלות, על היהלום היקר שנמצא בתוככי 'ספר החסידים' – הבבא מאיר, רבי מאיר אבוחצירא, בנו של האדמו"ר רבי ישראל אבוחצירא – הבבא סאלי, תיעד בכתב ידו את שמו ופירט את שמות בני משפחתו, אך על הקשר שלו עם חב"ד הסתפק בשורה בודדת: "התקשרות ידידותית מחו"ל".

מילים אלו טומנות בתוכן קשרי ידידות ענפים, שאין להן אח ורע. רבי מאיר אבוחצירא הידוע בכינויו הבבא מאיר היה מגדולי התומכים של פעילות שלוחי הרבי ברחבי מרוקו, מאז קיץ תש"י – בימים אלו לפני שבעים שנה, כאשר רבי מאיר אבוחצירא אז רבה של העיר מידלת, אירח בביתו את האסיפה הגורלית בהשתתפות שליח הרבי הרב מיכאל ליפסקר, ובאסיפה זו הוחלט על הקמת מוסדות חב"ד במידלת בתמיכתו הישירה של הרב מאיר אבוחצירא.

הכרטיס של ה'בבא מאיר' זצ"ל, ב'ספר החסידים' שפורסם לאחרונה

 

בתקופה הבאה, כאשר אביו הבבא סאלי אשר כיהן כרבה של ארפוד, עלה לארץ הקודש, בנו רבי מאיר עבר לארפוד למלאת מקום אביו, וקיבל מכתב נפלא מהרבי בו מדובר על כוחו של ה"מרא דאתרא" ומאז במשך שנים ארוכות כרב העיר, פרש את חסותו באופן פעיל במיוחד על מוסדות חב"ד בעירו ארפוד, כאשר ילדיו לומדים במוסדות חב"ד בארפוד וערים אחרות.

בתו הרבנית סוליקה, לפי הוראות מפורשות מהרבי, התחתנה עם מנהל המוסדות בפועל בעיר, הרב עמינדב מכלוף קריספין שליט"א.

הבבא מאיר שיגר לרבי מכתבים וספרים אשר כתבו זקניו, וקיבל מענות מיוחדים מאוד, אם באופן ישיר, ואם דרך השליח הרב שלמה מטוסוב, מנהל מוסדות חב"ד במרוקו, אשר היה פוקד את ארפוד הרחוקה מפעם לפעם.

ולאחר עלייתו לארץ הקודש, נמשך הקשר עם חב"ד וה'בבא מאיר' תמך בעשייה החב"דית בדרכים מגוונות. וכאשר נפטר לבית עולמו, שיגר הרבי אגרת ניחומין לאביו הבבא סאלי. 

מכתב הניחומין ששלח הרבי, ל'בבא סאלי' זצוק"ל

 

בשנים האחרונות לאחר שיצא הספר "תולדות חב"ד במרוקו" ובו תיעוד נרחב על קשרי הבבא סאלי ובנו הבבא מאיר, עם הרבי ושלוחיו במרוקו, נערכו מפגשים מיוחדים, בין צאצאי השליח הרב מטוסוב וכותב השורות לבין צאצאי רבי מאיר אבוחצירא – הבנים: האדמו"ר רבי דוד אבוחצירא, האדמו"ר רבי רפאל אבוחצירא, האדמו"ר רבי יקותיאל אבוחצירא, החתנים: הרב עמינדב-מכלוף קריספין רבה לשעבר של קרית ביאליק, הרב חיים פינטו רב הערים אשדוד וקרית מלאכי והנכד: האדמו"ר רבי יאשיהו פינטו ועוד.

במפגשים מיוחדים אלו בני המשפחה העלו זכרונות מהקשר המופלא בין הבבא מאיר והרבי, ובין הבבא מאיר ושלוחי הרבי. 

במפגש מיוחד סיפר רבי דוד אבוחצירא: אני זוכר את הרב בנימין גורודצקי, לפני שישים שנה, היה בא אצל אבא. הרב גורודצקי והשליחים של הרבי, היו נכנסים לאבא ושומעים דברי תורה ומוסרים לרבי, לכן לאבא כתב הרבי תוארים שלא כתב לאף אחד [ארבע שורות של תארים], וכאשר נולדתי כתב הרבי [בהקשר לקריאת השם "דוד חי"] דוד מלך ישראל חי וקיים. הרבי כיבד אותנו. רבי מיכאל [הרב מיכאל ליפסקר שליח הרבי למקנס -מרוקו], ורבי שלמה [הרב שלמה מטוסוב מנהל מוסדות חב"ד במרוקו], היו קרובים מאוד לאבא, ובסוף הבן של רבי מיכאל התחתן עם משפחה שלנו [נכדת הבבא סאלי]". 

במהלך המפגש, רבי דוד אבוחצירא שליט"א הופתע במיוחד לראות בספר "חב"ד במרוקו", תמונה בה נראה הוא עצמו כילד בישיבת חב"ד בעירו - ארפוד, וגם מסמך המתפרסם לראשונה בספר - ובו רשימת תלמידי הישיבה החב"דית בעיר ארפוד, והראשון ברשימה הוא "דוד בן הרב מאיר אבוחצירא". 

התמונות והמסמכים עוררו ברב זכרונות מרתקים מילדותו עת הסתופף בצל אביו הגדול, לצד תיאור הקשר המיוחד של האבא עם הרבי מליובאוויטש ושלוחי הרבי במרוקו.

האדמו"ר רבי רפאל אבוחצירא, אשר עלה ממרוקו בילדותו סיפר: "שמעתי מאבא רבות אודות המכתבים שקיבל מהרבי מליובאוויטש, והקשר הידידותי המיוחד שהיה לו עם שלוחי הרבי במרוקו. אבא וסבא היו בקשר אמיץ עם הרבי ושלוחיו".

לאחר כל הדברים האלה, מובן מדוע רבי מאיר אבוחצירא לאחר שעלה לארץ הקודש, מילא כרטיס בספר החסידים, באשר הוא היה עמוד התווך של מוסדות חב"ד במידלת וארפוד, והיה לו קשר מיוחד עם הרבי. 

אציין כי בין כרטיסי 'ספר החסידים' יש כמות גדולה של כרטיסים אשר "מרוקו" משולבת בהן: שלוחי הרבי במרוקו, מנהלים, מורים ותלמידים אשר למדו או לומדים במוסדות חב"ד במרוקו. וכך תלמידי ישיבות חב"ד בקזבלנקה וארפוד, מוצאים עצמם ברשימה אחת, עם בוגרי ליובאוויטש, קרעמנצ'וג, אוטווצק, לוד וניו יורק. כולם, כולנו בנים וחסידים של הרבי.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.