מענדי קורטס | יום כ"ט תמוז ה׳תש״פ 21.07.2020

"צריכים לבוא למחלקות הקורונה, ולראות מה המצב כאן באמת"

המירוץ אחר חיסון, ההבדלים בין המסכות, ההחמרה במצבי המאושפזים, וההיערכות לחורף • הפרופסור החב"די ר' אליהו סורקין, מנהל מחלקת הקורונה בבית הרפואה 'מעייני הישועה' משיב בראיון נרחב ל-COL על כל מה שבוער • "יש אנשים עם תסמינים ובמצב לא טוב שנמנעים להגיע לבית רפואה, וכאשר נזכרים זה כבר מאוחר מידי"
פרופסור סורקין (צילום ארכיון: מעייני הישועה)

הפרופסור החב"די ר' אליהו סורקין (72), ניצב בחודשים האחרונים בחזית המאבק בנגיף הקורונה.

מתוקף תפקידו כמנהל מחלקת טיפול נמרץ בבית הרפואה 'מעייני הישועה', הוא מונה כבר עם פרוץ הגל הראשון לנהל את מחלקת הקורונה בבית הרפואה, והוא אף משמש כחבר בפורום הרופאים המומחים שהוקם בידי בית דין רבני חב"ד לפני חודשים אחדים (לצד הניורלוג הבכיר ד"ר יקיר קאופמן והד"ר טל ניר).

"אמנם כמות המאושפזים ירדה מעט בתקופה האחרונה, אך חומרת המחלה בגל השני קשה יותר מאשר בגל הראשון", הוא מפתיע בשיחה עם COL. "יש אנשים צעירים יותר שמגיעים למצב קשה ולפעמים כאלה שאין להם מחלת רקע בכלל".

>> אחרי ארבעה חודשים של מגיפה, מבחינה רפואית, הרופאים כבר יודעים טוב יותר איך לטפל ולהתמודד עם הנגיף?

"מבחינתנו כלום לא יותר טוב. אין תרופה חד משמעית שאפשר לומר שהיא מועילה וגודעת את המחלה. אנו מדללים את הדם שזה חובה ואנו יודעים על חומרים מסוימים שעוזרים. למעשה כל רופא נוהג לפי מה שמבין. אין טיפול רציני שאפשר לומר עליו שהוא יותר טוב מטיפול אחר. עדיין מגששים".


ילד חב"די נבדק לקורונה (צילום: חיים טויטו)


>> במכתב בי"ד רבני חב"ד באה"ק שפורסם אמ"ש ב-COL, עוררו הרבנים - לאחר שיחות שקיימת עמם - על החלפת המסכות בכל יום, מה שאולי פחות מקפידים או מעוררים עליו. תוכל להרחיב בנושא?

"טוב ששאלת ואכן חשוב לפרט ולדבר על זה.

"ראשית כל, המסכות כולן בעיקר מגינות לא על מי שחובש אותן אלא על האחרים ברחוב שלא ידבקו אם הנושא אותה חולה. למעשה, אם חולה חובש מסכה והאחרים ברחוב לא, הסיכוי שידבקו ממנו עומד על חמישה אחוזים בלבד. אם הנושא את המחלה הינו ללא מסכה והאחרים ברחוב כן - הסיכוי שידבקו ממנו עומד על 70%. אם כולם חובשים מסכה - הסיכוי להידבק עומד על אחוז וחצי בלבד. ממילא, קודם כל לפני שנכנסים להבדלים בין המסכות, צריכים לדעת שחשוב מאוד להקפיד על חבישתן בצורה נכונה ולהחליפן במידת הצורך. 

"ונקודה נוספת. צריכים להבין שישנן כמה סוגים של מסכות. יש את המסכה 'הרגילה' הכחולה, זו החד פעמית שוקראים לה מסכה כירורגית, שעמה רוב האנשים מסתובבים. המסכות הללו אינן מועילות לזמן ארוך ומגינות עד 3 שעות לכל היותר. הכוונה כמובן ל-3 שעות ברציפות. אם אדם משתמש בה שעה ומניח אותה בצד. הוא יכול לאחר מכן להשתמש בה שעתיים נוספות וכן הלאה.

"יש כאלה שאינם מחליפים את המסכות וזה פשוט מסוכן כי זה נחשב כאילו שאין להם מסכה בכלל. ממילא הגישה של כל מי שמסתובב ברחוב צריכה להיות שכולם חשודים. אי אפשר לדעת, גם בקרב אלה שחובשים מסכה, מי מהם לא החליף זמן ארוך מידי. ולכן חשוב להקפיד ולא לחזור ולהשתמש עם אותן מסכות.

"מסכה נוספת שמשתמשים בה זו מסכה מבד. המסכה הזו יותר עמידה מהמסכה החד פעמית, אבל לא להרבה זמן יותר. חייבים בסוף כל יום לכבס אותה ולשטוף אותה. אם מישהו חובש אותה יום אחרי יום בלי לנקות באמצע הוא בעצם לא עשה כלום.


בעבודתו במעייני הישועה במחלקת הקורונה


"ויש את המסכות של K95 וכדומה. המסכות הללו מחזיקות יותר זמן - בין 8 ל-9 שעות בהערכה גסה. הדרך לזהות אם היא כבר השלימה את ייעודה - זה כאשר היא מתחילה להידבק על השפתיים. אז זה אומר שצריכים להחליף אותה. המסכה הזו מומלצת לאנשים עם סיכון רפואי גבוה, מבוגרים או כאלה שיש להם מחלות רקע".

>> איך אתה מסביר את כמויות המאושפזים הנמוכים יותר בגל הנוכחי, ומאידך את ההחמרה יחסית אצל אלה שכן מאושפזים?

"ניסיתי לחשוב על זה לא אחת. להערכתי אנשים משום מה מפחדים להגיע לבית הרפואה, ויוצא שמי שמגיע עושה זאת רק כאשר מצבו כבר ממש בכי רע. ולמרבה הצער, אז כבר לעזור להם זה בלתי אפשרי".

>> אז מה המסר שלך לכל אלה שקוראים את הדברים?

"מה שצריך לעשות ואני מדגיש זאת באופן חד משמעי: כל מי שיש לו את התסמינים, הכוללים חום, קוצר נשימה, השתעלות וכדומה חייב לבדוק את רמת החמצן שלו גם אם בדרך כלל הוא בריא. היום בקופות חולים אפשר להשיג את המכשירים. אם תוצאות הבדיקה מראות על מתחת ל-94 - חובה להגיע מיד לבית הרפואה ולא לנסות לשחק עם המצב.


בימים אחרים, מעדכן על מצבו הרפואי של הרב שטיינמן זצ"ל, בו טיפל (צילום: דוברות מעייני הישועה)


"היו מקרים שאני יודע מקרוב על כאלה שחשבו שיכולים להסתדר לבדם כי לא הרגישו שמספיק רע להם. וכאשר נזכרו - זה כבר היה מאוחר מידי וכיום הם 'זיכרונם לברכה'. היה אחד שהגיע אחרי שלושה שבועות ושרד כאן רק יומיים. ראינו בבדיקות שהוא הגיע מאוחר מידי. בזה אפשר להסביר, חלקית, את החמרת המחלה בגל הנוכחי".

>> יש הערכות לגבי החורף, אם אז עלול הנגיף להשפיע בצורה קשה עוד יותר?

"אני לא יודע לומר כעת. כל מי שאומר לך משהו בנושא יש מצב גדול שטועה. זו מחלה חדשה שכבר הפכה להיות חלק מהטבע בכל העולם. זו לא מחלה עונתית בלבד.

"יש אנשים שמזלזלים וטוענים שזה שום דבר. נכון שאמנם רק שמונה עד עשרה אחוזים מאלה שחולים מגיעים למצב קשה, אבל אותם אחוזים יכולים להיות כל אחד ואחד. עכשיו כבר מבינים שזו מחלה שמשפיעה ומסוכנת לא רק לאלה שבקבוצות סיכון.

"צריכים אולי להביא את עם ישראל למחלקות הקורונה, שיראו אנשים צעירים מונשמים, כאלה שהיו בריאים קודם לכן. כולם בסכנה ממש ואי אפשר לחזות כיצד תשפיע על המחלה על מי שיחלה בה. נכון שאחוזי החולים קשה הוא קטן, אבל זה יכול להיות כל אחד ואחד. אסור לשחק לא עם החיים שלנו ולא עם חיים של אחרים".

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
6 תגובות
1.
ענין המסכות והציבור
א' אב ה׳תש״פ
2.
זלזול בציבור
א' אב ה׳תש״פ
ההפגנות הפראיות ואנשים שמסתובבים עם המסכה מפחד המשטרה מפיצים את המגפה ומביאים אנשים בגילנו להשאר בבית כבר 4 חדשים.
המאבק של כולנו באותה סירה והשם ירחם.ונשמרתם לנפשותיכם
3.
כתבה שכדאי לקרא
א' אב ה׳תש״פ
ב"ה לדעתי זו כתבה עם מידע חשוב מאוד.
הבנתי ממנה דברים שלא ידעתי קודם.
4.
קראתי את הראיון והכל נכון אבל
א' אב ה׳תש״פ
לכן צריך להפסיק את החיים הרגילים? לכן צריך לבטל או לדחות חתונות? לכן אין קייטנות ומחנות קיץ? לכן מהיום והלאה, לפי דברי הד"ר צריך לחיות בפחד תמידי?
לכן לא יודעים אם שנה"ל הבאה תפתח?
לכן אלפי בני נוער משועממים, חסרי תעסוקה ויורדים לשאול תחתיות!
(כי סוגרים ברכות שחיה, חופי ים וכד')
כי אולי הוא עלול להדבק בוירוס ומי יודע מה יהיה?! אבל זה שעשרות אנשים מובטלים ומשפחות מבודדות חסרי אוכל ואור יום. וילדים משגעים משעמום, זה ודאי!
גם לעבור את הכביש מידי יום זה מסוכן, גם להידבק בכל מחלה אחרת זה מסוכן..
לכן סוגרים מדינה שלימה? כנראה בממשל השתגעו, או שפשוט מרוויחים כסף על חשבון האזרח המסכן.
א"א להמשיך את החיים בחוסר מודעות כזאת כי מי יודע מה יהיה "עוד שבועיים"?.
אני עובד במד"א, הד"ר אומר דברים כהוייתם.
א' אב ה׳תש״פ
הד"ר לא אמר לרגע שצריך להשבית את כל המדינה , הוא כן אומר שיש מחלה שקיימת וצריך לדעת להישמר , ובמקרה שאדם לא מרגיש טוב שידאג לעצמו ולא יתמהמה.
אני עובד במד"א וראיתי במחלקות הקורונה אנשים צעירים!!! שקשה להם לנשום ואין להם אוויר ,
מהי הגישה הנכונה לטפל במשק וכמה לסגור או לפתוח רק ה' יודע , אנחנו במערכת הבריאות מטפלים ועוזרים לאנשים ולא אלה שקובעים מדיניות.
5.
המיסכות
א' אב ה׳תש״פ
זה דבר חשוב מאוד רק הסיבה שרוב הציבור עוטים מסיכה זה רק בגלל פחד מהמשטרה
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.