צבי סופר | יום כ"ז תמוז ה׳תש״פ 19.07.2020

הח"כים של 'דגל' מקדמים בחוק: שם חליפי במקום המילה "נכה"

 ח"כ יעקב אשר וח"כ משה גפני מ'דגל' מקדמים בחוק שם חליפי במקום המילה "נכה": "אדם עם מוגבלות" • כדאי לעדכן את הח"כים של 'דגל': כבר בשנת תשל"ו הרבי התייחס לנושא בביקור 'מצוייני צה"ל: "אין דעתי נוחה מהשם שנותנים למישהו שהוא נכה כי זה מראה נחיתות וירידה" 
הח
ח"כ יעקב אשר במליאת הכנסת (צילום: ערוץ הכנסת)
 
הקץ לשימוש במילה "נכה"? וועדת השרים לחקיקה אישר פה אחד את הצעת החוק החברתית של ח"כ יעקב אשר וח"כ משה גפני, לפיה לא ייעשה שימוש בחוק הביטוח הלאומי במונח "נכה" והוא יוחלף במונח "אדם עם מוגבלות".
 
הצעת החוק החברתית נועדה להגן על מעמדם וכבודם של אנשים עם מוגבלויות, והיא תעלה לקריאה טרומית במליאת הכנסת ביום רביעי הקרוב, ולאחר אישורה תוחלף המילה "נכה" בכל הנוסחים הקיימים בחוק הביטוח הלאומי למונח "אדם עם מוגבלות".
 
בדברי ההסבר להצעת החוק כתב ח"כ אשר: "השימוש במונח 'נכה' נחשב בשפת היום יום לפוגעני והוא אינו עולה בקנה אחד עם המגמה להגן על כבודם של אנשים עם מוגבלות ולהבטיח את זכותם להשתתפות שוויונית ופעילה בחברה בכל תחומי החיים על פי עקרונות חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות.
 
"על כן", כתב ח"כ אשר, "מוצע להחליף בחוק הביטוח הלאומי את המונח "נכה" במונח "אדם עם מוגבלות" שהוא המונח השגור כיום בקרב אנשי המקצוע והוא אינו ביטוי פוגעני וכן להחליף את המונח "נכות" במונח "מוגבלות". עוד הודגש כי השינןי המוצע בחוק הביטוח הלאומי הוא תחילתו של תהליך, והשאיפה היא להרחיב בהמשך את החובה ולהחיל אותה על כלל הגורמים.
 
ח"כ אשר הוסיף כי קיבל תגובות רבות על הצעת החוק שלו: "התגובות מחממות את הלב והן מלמדות על חשיבותו הערכית והחברתית הרבה של הצעת החוק".
 
 
*
כדאי לעדכן את הח"כים של 'דגל': כבר בשנת תשל"ו הרבי התייחס לנושא בביקור 'מצוייני צה"ל: "אין דעתי נוחה מהשם שנותנים למישהו שהוא נכה כי זה מראה נחיתות וירידה".
 
בכ"ג מנחם אב תשל"ו (1976), הגיעה לביקור אצל הרבי קבוצה של נכי צה"ל, שהיו בדרכם חזרה מתחרויות ספורט בטורונטו, ועצרו בדרכם בניו יורק, וביקשו להיפגש עם הרבי. הנכים הגיעו אל בית-מדרשו של הרבי ברחוב איסטערן-פארקוויי 770 באמצעות עשרה רכבים גדולים, שנשאו אותם בכסאות-הגלגלים מבית-המלון.
 
הרבי דיבר על הכוח המיוחד שניתן לאדם עם מגבלה מסוימת להתגבר עליה, ובפרט כאשר היא נוצרה בעקבות מעשה חסד וגבורה שלו, ובין הדברים אמר להם כי:
 
 "אין דעתי נוחה מהשם שנותנים למישהו שהוא נכה כי זה מראה נחיתות וירידה, כי אם אדרבה צריך להדגיש בזה שהוא משהוא מיוחד ומצוין, ולכן הייתי מציע, כמנהג יהודי גם בעניינים שלכאורה אינם שלו, שישנו השם ותקראו מצוינים בישראל".
 
יחסו של הרבי 'לנכי צה"ל' כמצויינים וכמובחרים, חלחל גם למושגים רפואיים כלליים, מה שבא לידי ביטוי בשנים האחרונות בצורה בולטת בכל תחומי הרפואה.
 
יש לציין כי באותה שנה, גישה זו לא היתה עדיין מקובלת ונחשבה ל'מהפכנית'. יחסם הרשמי של רופאים והמטפלים הרפואיים אל החולים, היה מוגדר עדיין במונחים שליליים, והמונח 'מרכז רפואי' לא היה קיים. אך ברבות השנים המונחים שטבע הרבי חלחלו בכל תחומי הרפואה, ו"בתי החולים" שינו את שמם ל"מרכזי רפואה", והמונחים הישנים הפכו לנחלת העבר.
לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
3 תגובות
1.
מוגבלות זה לא בדיוק מילה חיובית
כ"ז תמוז ה׳תש״פ
אוהבים להדביק כל דבר לרבי, סבבה.
האם הרבי היה משתמש במילה מוגבלות ?
הרבי בחר במילה שמשדרת חיובי
נכון אך לא מדויק
כ"ח תמוז ה׳תש״פ
כל אדם הוא מוגבל לפי ערכו. ברור לכל (איזה שם שלא ייתנו) שמתכוונים לומר שאדם זה הוא יותר זקוק לסיוע ויחס מועדף מאחרים, השאלה אם מציינים בצורה שהשתרשה בציבור כסיבה ללעג וזלזול או בצורה יותר מכבדת "נכה" מצביע ישר על הבעיה, "אדם עם מוגבלות" - "אדם" כמו כולם עם משהו נוסף שזה מוגבלות, אבל לא קוראים לו "מוגבל" שם שפונה ישר כביכול לנחיתות
2.
...
כ"ח תמוז ה׳תש״פ
לדעתי "אדם עם מוגבלות" נשמע רק יותר גרוע
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.