שלמה מן | יום כ"ז תמוז ה׳תש״פ 19.07.2020

המנהיג האפרו-אמריקני שהעריץ את הרבי והצטער על שלא נפגש

חבר הקונגרס ג'ון לואיס, בן טיפוחיו של מרטין לותר קינג וממנהיגי התנועה לזכויות האזרח בארה"ב, שמת ביום שישי בגיל 80 - הביע פעמים רבות את התפעלותו מהרבי והתחרט על שלא פגש אותו • מיוחד: השלוחים באלטנטה ובוושינגטון ששמרו עמו על קשר קרוב, מגוללים את מאמציו הכבירים להענקת מדליית הזהב של הקונגרס לרבי בתשנ"ה
המנהיג האפרו-אמריקני שהעריץ את הרבי והצטער על שלא נפגש
לואיס נושא דברים באירוע חב"די. בעיגול: בחיבוק עם השליח (צילומים: ארכיון collive)

ג'ון לואיס, מחלוצי התנועה לזכויות האזרח הארצות הברית וחבר קונגרס ותיק, שהלך לעולמו ביום שישי האחרון בגיל 80 - היה ידיד קרוב של חב"ד והשתתף פעמים רבות באירועים שאורגנו בידי חב"ד בוושינגטון.

"הרבי מליובאוויטש, כמו המנטור שלי (להבדיל. ש"מ) ד"ר מרטין לותר קינג", אמר לואיס בהזדמנות, "עבד כל יום בחייו בכדי להפוך את חסידיו למה שד"ר נהג לכנות - 'הקהילה האהובה', החותרת לעולם טוב יותר שבו אנשים לא נשפטים לפי צבע עורם אלא לפי תכני אופיים.

"הרבי שפט אנשים לפי התוכן שהיה בהם והוא פעל כל יום בכדי להפוך את העולם הזה לעולם טוב יותר. אני מצטער שמעולם לא יצא לי לפגוש את הרבי. מאוד הייתי רוצה לשוחח עמו, אני יודע שגם ד"ר קינג היה רוצה".

בשנת תשנ"ה היה לואיס, בשבתו כאחד משני נותני החסות, זה שפעל להעניק לרבי את מדליית הזהב של הקונגרס - הכבוד האזרחי הגדול ביותר בארה"ב.


בטקס הענקת המדליה


"ליושב ראש הבית ולי יש הרבה חילוקי דעות", אמר לואיס בטקס הענקת המדליה, שניתנה לחברי אגו"ח, "יש כאן אנשים שאני לא מסכים איתם על כלום. על דבר אחד בלבד כולנו מסכימים - הענקת המדליה הזו".

לואיס הוסיף: "הפרס הזה, המדליה הזו לרבי, מקרבת את הדמוקרטים לרפובליקנים, את הליברלים והשמרנים, את הצפוניים והדרומיים, את השחורים, הלבנים וההיספאנים".

במהלך אותה ועידה, שחלקים ממנה מובאים כאן בקטע וידאו בלעדי, אמר לואיס: "אמנם אנחנו כבר לא רואים את הרבי בעינינו, אולם רוחו חיה בליבנו, בנפשנו ובמעשנו".


לצד שליח הרבי באטלנטה הרב יוסי ניו


הרב יוסי ניו, מנהל בית חב"ד בג'ורג'יה שעמד בקשרי ידידות עם לואיס, מספר על אותו מעמד. "הוא, לואיס, היה ידידותי מאוד ומיד הפגןי התלהבות לרעיון שהרבי יקבל את מדליית הכבוד של הקונגרס. הוא הכיר את הרבי והביא כבוד רב לדמותו להשפעתו על החברה".

כאמור, ביום שישי האחרון מת לואיס באטלנטה, לאחר מאבק בן שישה חודשים במחלה.

מנהיגים רבים מכל קצווי הקשת הפוליטית ספדו לו. הנשיא דונלד טראמפ כתב בטוויטר: "הצטערתי לשמוע את החדשות על מותו של גיבור זכויות האזרח ג'ון לואיס. מלניה ואני שולחים את תפילותינו ללואיס ולמשפחתו". טראמפ אף הורה להוריד לחצי התורן את דגלי המולדת בבית הלבן ובכל הבניינים הפדרליים, כולל בשגרירויות ובבסיסים הצבאיים.

הנשיא ברק אובמה אמר שללואיס "השפעה עצומה" על ההיסטוריה של ארה"ב. גם הנשיאים לשעבר ג'ורג בוש וביל קלינטון, לצד חברי קונגרס ודמויות פוליטיות בולטות, כתבו דברים לזיכרו.


עם השליח בוושינגטון הרב לוי שמטוב


השליח בוושינגטון הרב לוי שם-טוב, אומר ל-COL: "לואיס העריץ את הרבי מאוד ולעיתים קרובות דיבר על כך שמתחרט מאוד שמעולם לא פגש אותו. מאמציו הכבירים הם שהכריעו את ההחלטה, כי הרבי הוא זה שיקבל את מדליית הזהב של הקונגרס.

"בפעם האחרונה ששוחנו", מוסיף הרב שמטוב, "היה זה לפני כמה שבועות, לאחר שביקש מאיתנו להתפלל בשבילו. עשינו את זה והוא אכן אמר שמרגיש יותר טוב".

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.