שניאור דייטש | יום כ"ז תמוז ה׳תש״פ 19.07.2020

ניסוי חסר תקדים: בריאים יודבקו בקורונה כדי לפתח חיסון

מהלך מסוכן או חיוני? אוניברסיטת אוקספורד מתכוננת לניסוי לא שגרתי במסגרתו יודבקו מתנדבים בריאים בנגיף הקורונה על מנת לקצר את תהליך פיתוח החיסון למחלה
ניסוי חסר תקדים: בריאים יודבקו בקורונה כדי לפתח חיסון
אילוסטרציה, ארכיון

חוקרים באוניברסיטת אוקסופרד צפויים להתחיל היום (ראשון)  ניסוי דרמטי בבני אדם, שהתנדבו לניסוי, במסגרתו הם יחשפו בתנאי מעבדה למחלת הקורונה ויטופלו בחיסון שפיתחה האוניברסיטה שלא נמצא בשלב הסופי שלו, כך מביא 'ישראל היום' מדיווח ה'גרדיאן' הבריטי.

מדובר בחיסון חסר תקדים ושנוי במחלוקת, משום שמדובר בחשיפת אנשים בריאים לנגיף מסוכן, שאין נגדו תרופה מוכחת בשלב זה. אולם הפעם בשל הדחיפות למצוא חיסון יעיל לקורונה, 'נשברה תקרת הזכוכית' וגם מחסום זה נפרץ, וכעת עשרות מדענים בכירים בעולם קוראים לבצע ניסויי חיסונים שכאלו במקביל לחיסונים של שלב 3 על תרופות או על חיסונים שמצויים בפיתוח.

בכירים הקהיליה המדעית הבינלאומית דוחפים כעת לבצע ניסויים בבני אדם, זאת למרות שאין הוכחה חד משמעית כי החיסונים המפותחים יעילים כלפי המחלה וגם לא גורמים לנזקים לבני האדם. הסיבה לדחיפה הזו היא העובדה כי מחקרית מתברר שאנשים צעירים כמעט לא נפגעים מהמחלה ולכן חשיפה שלהם אליה אינה כה מסוכנת, כך מוסיף ומדווח 'ישראל היום'.

האוניברסיטה צפויה להודיע מחר על תוצאות ניסויי החיסון שלה בשלב ראשון שלו בו שותפו כאלף בני אדם. ככל הנראה במעבדה הצליחו החיסונים שמתפתח האוניברסיטה ללמד את תאי הגוף כיצד להילחם במחלה.

 למעשה בידי החוקרים חיסון שעבר גם את הפאזה השנייה והוא נמצא לא מזיק ככל הנראה למספר קטן של אנשים. כדי לוודא זאת, מתכננים החוקרים ניסוי שלישי נרחב לראות שבאמת החיסון לא פוגע במערכות הגוף וגם נלחם במחלה אצל חולים.

אלא שבאוניברסיטה לא מחכים לתוצאות השלב השלישי אלא במקביל יחשפו אנשים שלא חלו אל המחלה ויטפלו בהם בחיסון שיש בידיהם. לדברי פרופסור אדריאן היל, מנהל מכון ג'נר באוניברסיטת אוקספורד, מספר:  "המידע שיש לנו על הקורונה אומר שרק 1 מ-3,000 צעירים ייפגע בכליה שלו ויצטרך השתלת כליה כתוצאה מהניסוי. זה סיכון נמוך מאד והתועלת מהניסוי שלנו גבוהה מאד".

החוקרים מבצעים בניסוי בדיקה של כמה מנות חיסון צריך יהיה לתת לגוף אנושי וכמה החומר שפותח יעיל בהזרקות. בשלב השלישי של הניסויים, יגויסו עשרות אלפי חולים מכל העולם לבחינת החיסון של האוניברסיטה. כך יוכלו לבדוק את יעילות החסיון וכמה מנות יעילות בהשפעה על גוף האדם להתמודד עם המחלה.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.