צבי סופר | יום כ"ז תמוז ה׳תש״פ 19.07.2020

חובק עולם: מבצע 45 הימים לקבורת מיכאל רבינוביץ'

זה ארך 45 יום, 5 רבנים, משרד החוץ הגרמני, קונסול ישראלי, פילנתרופ אוסטרלי, שתי חברות תעופה ועוזרים בשש מדינות בשלוש יבשות להביא את מייקל רבינוביץ ז"ל למקום מנוחתו 
חובק עולם: מבצע 45 הימים לקבורת מיכאל רבינוביץ'

זה ארך 45 יום, 5 רבנים, משרד החוץ הגרמני, קונסול ישראלי, פילנתרופ אוסטרלי, שתי חברות תעופה ועוזרים בשש מדינות בשלוש יבשות להביא את מיכאל רבינוביץ ז"ל למקום מנוחתו.

מאת שירה וייס - Lubavitch.com

עם תום חג השבועות, הרב שלום גרינברג מחב"ד בשנחאי הדליק את הטלפון שלו כדי לבדוק הודעות. אחד מהם מישראל: יהודי בסוז'ואו, כ -60 מיילים משנגחאי, נמצא ללא רוח חיים, לבדו בדירתו. האם יכול הרב לעזור בסידורי הקבורה? למרות שהיא עיר מרכזית במחוז ג'יאנגסו במזרח סין, עם אוכלוסייה של כ -10 מיליון, בסוז'או אין קהילה יהודית. מעט היהודים שגרים שם נוסעים לשנחאי לצורכיהם היהודים.

מיכאל, נולד כמיכאל רבינוביץ, בדונייצק, אוקראינה, ובהמשך עבר לגרמניה. לפני כמה שנים עבר לסוז'ואו שם לימד שיעורי מוזיקה פרטיים. כעת, שבועיים וחצי מיום הולדתו ה -61, הוא סבל מדום לב. אחותו - קרובת משפחתו היחידה - הייתה במרחק של אלפי מיילים משם.

אף כי באופן היסטורי סין הייתה בית לקהילות יהודיות גדולות, אין עוד בתי קברות יהודיים בסין, ולכן הרב, ששירת את הקהילה היהודית בשנחאי וסביבתה מאז 1998, עבר נסיון דומה בעבר. הוא התקשר לוויקי פישבליץ, אחייניתו של מיכאל, והיא נקטה בצעדים הנדרשים כדי שהנפטר יובא לקבורה.

לא עבר זמן רב ויקי, שוב הייתה בטלפון. היא ואמה, אנה רבינוביץ', נתקלו במכשול הראשון של מה שיתברר כמכשולים רבים במסעו האחרון של מיכאל.

מייקל שינה את שמו שלוש פעמים במהלך חייו, ושלטונות סוז'ו לא ישחררו את גופתו בלי תעודת לידה שהוכיחה שהוא זה שמשפחתו אמרה שהוא היה. העותקים היחידים של תעודת הלידה של מייקל היו בארכיונים העירוניים של דונייצק, שם נולד מיכאל, ובדירתו.

אף שרובם עזבו את הארץ עם תחילת המגיפה, עדיין היה יהודי בסוז'ואו - היחיד עד כמה שידע השליח הרב גרינברג. כמה חודשים קודם לכן, אד פרומקס היה זקוק לנר של יארצייט והתקשר לרב. עכשיו הרב היה זקוק לו. ללא היסוס לרגע, אד הסכים ללוות את המשטרה לדירתו של מייקל כדי לקבל את תעודת הלידה של יהודי אחר - שמעולם לא פגש.

"אני אמצא את הכסף"

אך העניינים הסתבכו במהרה. מיכאל היה אזרח גרמני, לאחר שהתגורר בגרמניה מתחילת שנות התשעים ועד המעבר לסין לפני כמה שנים, ורק הקונסוליה הגרמנית יכולה לאשר את אזרחותו. נציגי הקונסוליה הודיעו למשפחה כי בקשתם להעביר את גופתו של מייקל נענתה בשלילה על ידי הרשויות הסיניות. בגלל מגיפת COVID-19, סין לא איפשרה הובלת גוויות בין מחוזות.

יחד עם זאת, נודע לאנה כי עלות החזרת גופתו של מיכאל לישראל תהיה 20,000 $, סכום שלא יכלה להעלות על דעתה לגייס. אנה וויקי היו מוכנות לוותר.

הרב גרינברג לא הרים ידיים.

הוא יעץ לאנה לקבוע סידורים לקבורה של מיכאל בישראל ולשלוח לו את התיעוד. הוא גם אמר למשפחה לעסוק בחברת הובלת נפטרים בינלאומית עם ניסיון בהעברה לסין וממנה. רוזיטס, חברה מסין, הסכימה לייצג את המשפחה וביקשה מהם לחתום על חוזה. שוב פנתה אנה לרב גרינברג. כיצד תוכל לחתום על חוזה שידעה שלא תוכל להרשות לעצמה? "שלחי לי את החוזה ואמצא את הכסף", הייתה תגובתו של הרב.

"למען האמת, לא ידעתי מאיפה אקבל את הכסף," אמר גרינברג ל Lubavitch.com. "אבל חשבתי שאם לא נגיע לשום מקום עם הרשויות, לא יהיה על מה לשלם. ואם זה הגיע לנקודה בה אלוקים מצא לנו דרך להעביר אותו לישראל, אלוקים גם ימצא לנו דרך לשלם על זה. "

משבר בינלאומי?

זה היה ב- 8 ביוני, חמישה עשר יום אחרי מותו של מייקל. הרב גרינברג פנה לקונסוליה הישראלית בשנחאי בחוזה שהוכיח שמיכאל ייקבר בישראל וביקש את עזרתם. הקונסול לימור גדי התקדם במהירות. היו לו את מסמכי הקבורה שתורגמו מעברית לסינית, מסמכים נוטריונים שהועברו לכל פקיד סיני שהכירו. אבל שום דבר לא זז.

אז הוא קרא לעמית אחר, הרב יהודה טייכטל, שליח חב"ד והרב הראשי של ברלין, גרמניה. הרב טייכטל ביצע מספר שיחות, ובמהרה הועבר לפרנק הרטמן, נציב ניהול משברים במשרד החוץ הפדרלי, המדווח ישירות לשר החוץ.

המאמצים של הרב טייכטל היו יעילים. משרדו של הרטמן יצר קשר עם הקונסוליה בשנחאי, והציע כי הם יעבדו עם הרשויות המקומיות לפני שזה יהפוך למשבר בינלאומי. "אני חושב שהפקידים המקומיים היו די מופתעים לקבל שיחה ממשרד החוץ," אמר הרב גרינברג. "הם לא הבינו עד כמה ברצינות יהודים לוקחים את טקסי הקבורה שלהם."

פקידי סוז'ו הבטיחו למצוא פרובינציה שממנה ניתן להטיס את גופתו של מיכאל לבייג'ינג ולהגיע לישראל.

"יהודי באוסטרליה"

כעת, כשהתחילו לראות תזוזה, גרינברג הבין שהוא יצטרך לממש את ההבטחה שלו לגבי הכסף. שוב פנה לעמיתיו. לאחר שהתייצב בקבוצת WhatsApp עבור שלוחי חב"ד באסיה, שאל אם מישהו יודע על ארגון או אדם שעשוי לסייע בכיסוי העלויות. עמית שביקש להשאר באנונימיות התקשר לרב גרינברג עם יהודי באוסטרליה שלדבריו עשוי להיות מוכן לעזור.

גרינברג יצר קשר עם האדם שביקש גם להישאר בעילום שם - והדהים עם התגובה: "שלח חשבונית והכסף יועבר לחשבון תוך עשרים וארבע שעות." הסכום היה קרוב ל 22,000 $.

ב -19 ביוני, גופתו של מיכאל החלה במסע של 2,000 ק"מ (1,243 מייל) לצ'נגדו, משם יוטסו לבייג'ינג. "הלוגיסטיקה הייתה אדירה", אמר גרינברג. "דמיין אם היית במילווקי ורצית לתפוס טיסה בינלאומית מניו יורק. במקום פשוט לנסוע לשיקגו ולטוס משם לניו יורק, היית נוסע ללוס אנג'לס ואז טס משם לניו יורק. " אבל רק כך היו מסוגלים לעשות זאת.

נראה שגופתו של מיכאל בדרך. אז הרב גרינברג טס לארצות הברית כדי להצטרף לאשתו וילדיו שעזבו בתחילת פברואר כאשר המגיפה הרסה את בייג'ינג. אולם כאשר הגיע הרב לאמריקה, הוא גילה כי מסעו של מיכאל עדיין לא הסתיים.

הארון היה כבד יותר ממגבלת המטען המותרת בטיסות צ'נגדו לבייג'ינג. בעקבות המשא ומתן נוסף העניין סודר. ב- 22 ביוני, עשרים ותשעה יום לאחר פטירתו, הגיעה גופתו של מיכאל לבייג'ינג, שם אל על לא קיבלה את תעודת הפטירה שלו - שקבעה כי סיבת המוות הייתה דום לב - כהוכחה לכך שהוא נטול נגיף COVID.

הרב גרינברג יצר קשר עם יהודה משי-זהב, מייסד ויו"ר זק"א. "האפשרות היחידה שתהיה לו בסין היא שריפה. עלינו למצוא דרך להביא אותו לישראל", אמר הרב גרינברג.

"האפשרות היחידה שתהיה לו בסין היא שריפה. עלינו למצוא דרך להביא אותו לישראל", הוא התחנן. עד יום שני, 29 ביוני, הבטיח משי-זהב את כל ההרשאות הנדרשות והוסדרה העברת גופתו של מיכאל בטיסת ה -2 ביולי לישראל.

אולם בבוקר ה- 2 ביולי הודיעו טייסי אל על שהם בשביתה - כל הטיסות היו מקורקעות.

בעבודה משותפת, הצליחו הרב גרינברג ולימור להעביר את הניירת הדרושה, והארון הועמס על טיסת טורקיש איירווייס עם תל אביב, שעזבה את בייג'ינג ב- 5 ביולי עם טיסת המשך באיסטנבול.

ארבעים וחמישה יום, ארבעה רבנים, משרד החוץ הגרמני, קונסול ישראלי, פילנתרופ אוסטרלי, שתי חברות תעופה ושורה של עוזרים שהקדישו מאות שעות שעות מצטברות בשש מדינות בשלוש יבשות, הביאו את מיכאל-לסאר בישוף ברגר למקום מנוחתו בבית קברות בפרדס חנה, ישראל, ביום חמישי האחרון.

"זו עדות לעם היהודי," אמר הרב גרינברג. "אף אחד מהמעורבים לא זכה להטבה אישית, אלא כאבי ראש מיותרים. ובכל זאת כל אחד מהם - בין אם זה אד שחיפש בדירתו של יהודי שמעולם לא פגש, או מנהל המטען של אל על שהבטיח לי שבכל פעם שהארון היה מוכן לנסוע היא באופן אישי תפנה מקום במטען - התייצב ואמר הנני - אני כאן, ואעשה כל מה שאני יכול כדי לעזור לאדם יהודי."

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.