מערכת COL | יום כ"ב תמוז ה׳תש״פ 14.07.2020

חשבנו שיצאנו מזה; ואז הקורונה באה והפתיעה שוב | שחר וולף

הגל השני כבר כאן: החדשות הכלכליות מתחממות כל שעה, האבטלה גואה, מחיר למשתכן נגנז, הבורסה משתנה במהירות, שוק המשכנתאות גואה ומשתנה,  חברת התעופה 'אל-על' הופכת להיות של המדינה. שחר וולף עושה לכם סדר • סדרה כלכלית ובלעדית ב-COL עם ר' שחר וולף, חסיד חב"ד, בעל תואר שני במימון ומנהל עסקים, שביצע בעבר תפקידי ניהול בבנקים, וכיום בעל חברה לייעוץ משכנתאות וליווי עסקי
חשבנו שיצאנו מזה; ואז הקורונה באה והפתיעה שוב | שחר וולף

חשבנו שיצאנו מזה כבר ואז הקורונה הפתיעה שוב, החדשות הכלכליות מתחממות כל שעה, האבטלה גואה, מחיר למשתכן נגנז, הבורסה משתנה במהירות, שוק המשכנתאות גואה ומשתנה,  חברת התעופה אלעל הופכת להיות של המדינה.

כולנו שומעים הרבה (או שלא) וזה קצת מבלבל, אשמח לעשות לכם קצת סדר בבלגאן:

נפתח בקורונה: לפני כחודש חשבנו שהיא עוזבת, כולם כבר התחילו ללכת לים, לנסות לחשוב על החופש הגדול מה עושים עם הילדים, אפילו המסכה נראתה לנו כמו משהו שעוד מעט יחלוף מהעולם. אני זוכר שפתחתי את העיתון ותמונתו של אברהם פריד משווק את ההופעה השנתית בבריכת הסולטן  הופיעה עם אותיות קידוש לבנה, הכותרת היתה מסורת זו מסורת.

חודש אחר כך אנחנו כבר יודעים שההופעה לא תתקיים, נתוני כרטיסי האשראי שהצביעו על התאוששות מהירה, מראים שוב על ירידה בהוצאות בצורה חדה.

'גוגל' שמודדת ושולטת על כל דבר שקורה איתנו, מדווחת על ירידה חדה בהימצאות של אזרחי ישראל במקומות מסחר ושירותים וכן במקומות בילוי ומסעדות.

הנתונים האלו מצביעים על העמקה בשפל הכלכלי, הצמיחה צפויה להיות שלילית. בנק ישראל העריך את הירידה בתוצר במינוס 6% , במלחמת לבנון לא הגענו לכזה שפל. תחזיות האינפלציה (קצב עליית מדד המחירים לצרכן) מוערך בכחצי אחוז למעלה, לא אתפלא אם נפספס גם את התחזית הזו. נוסיף לכל הנתונים האלה את מצב האבטלה 21% מסך דורשי העבודה.

כדי להילחם בכל המצב הזה, השיק משרד האוצר שבוע שעבר סוכריית הרגעה, מענקים לעצמאים, המשך קבלת דמי אבטלה למובטלים למשך עוד כ-12 חודש ועוד שורת הטבות אחרות. כל המהלך נעשה ביחד עם בנק ישראל שיש הערכה חזקה שכדי לעודד את הפעילות הכלכלית במשק צפוי להוריד את הריבית ל0% ומי יודע אולי לראשונה תהיה בישראל גם ריבית שלילית. מה שזה אומר שכולנו נשלם על ההלוואות הקיימות בבנקים כולל המשכנתאות - קצת פחות. 

דבר נוסף שמדובר עליו כעת הוא מתן אפשרות להמשיך ולדחות את תשלומי המשכנתא וההלוואות.

אני רוצה להדגיש כל מי שאין לו ברירה אז שידחה, אבל כל מי שיכול גם אם זה תמורת צמצום מסוים ברמת החיים להמשיך לשלם את המשכנתא זה עדיף, ראשית בבנקים אין מתנות חינם, שאתם לא משלמים זה אומר שאתם משלמים ריבית דריבית שפרוסה לכם על הרבה שנים.

שנית, ההחזר החודשי שלכם יגדל בהמשך. לכן אם לא חייבים לא מומלץ לדחות, למרות שזה מאד מפתה, יש לזה משמעות!

קצת על נדל"ן... בשבוע שעבר התבשרנו על בשורת איוב עבור רבים, מחיר למשתכן נגנז, התוכנית שהטיבה עם אלפי רוכשים בישראל ואפשרה לקנות דירות בזול ובע"ה לממש אותם ברווח בעוד שנים אחדות נגנזה. שר השיכון החדש מגיע עם תוכנית משלו, הוא מבקש לעורר את הביקושים בערי הפריפריה הרחוקות, דוגמת עפולה, ערד וחצור.

כמו כן, הוא מבקש להוריד את מס הרכישה שמוטל על משקיעי נדל"ן בערים אלו על מנת לעודד אנשים לקנות ולהשכיר. מה שיקרה למחירים בעקבות הורדת המס ברור, הצעה שלי לשר השיכון לדאוג לא רק להורדת המחירים בפריפריה, אלא ליצור מגמה של הכנסת חברות גדולות מחו"ל ומהארץ לייצר ולהעתיק את משרדיהם למקומות אלו, כדי להפוך את הערים האלה לאטרקטיבים עבור תושבים שמחפשים לקנות ולהתפרנס בכבוד.

שוק המשכנתאות בוער. כאחד שחי וניהל בבנקים, כל התפקידים בבנקים צומצמו בשנים האחרונות, התפקיד שגדל כל הזמן הוא המשכנתאות, בשנים האחרונות אם תשימו לב יועצי ההשקעות ירדו למחתרת ובמקומם נמצאים בפרונט יועצי המשכנתאות. משכנתא הוא המוצר הכי רווחי לבנק.

הבנקים דואגים למקסם את הרווח שלהם מכל לקוח, לכן אל תתפתו לקחת מסלולים שלא מובנים לכם, מציע לכם להשוות את הריביות שקיבלתם יחד עם תחזיות האינפלציה ולדאוג שהמשכנתא שלכם תהיה הרבה יותר מתאימה לכם ובסה"כ שתשלמו הכי פחות. מוזמנים גם לפנות אלי ולהתייעץ.

דבר נוסף שחשוב לשים לב אליו אצל נוטלי המשכנתאות הצעירים יש נטיה לקחת אוטומטית את מסלול הזכאות, מסלול זה הוא מסוכן מאד, כאשר הריביות שלו הם כלל לא אטרקטיבים ולרוב מייקרים לכם את ההלוואה.

נסיים עם הבורסה בתל אביב: הבורסה בחודש האחרון מדשדשת, לעומת הנאסד"ק האמריקאי שרושם שיאים של כל הזמנים. ההבדל הוא במניות שסוחבות את המדדים כלפי מעלה, אפשר לראות שבבורסה בתל אביב המדדים שעולים הם בעיקר מניות הטכנולוגיה, כך גם בארה"ב, כאשר בבורסה בניו יורק 63% מהמניות במגמה שלילית עדיין הגרף מראה עליות וזאת מאחר שמניות הטכנולוגיה רושמים זינוקים מרשימים מאד.

הבנקים שהיו תמיד אי של יציבות מתחילים להסתמן כמסוכנים בעקבות חשש מהפסדי אשראי עתידים אם אזרחים וחברות לא יצליחו לשלם את החובות שלהם. אני מעריך שהבורסה תמשיך ותדשדש בתקופה הקרובה לכן מציע להיכנס רק לבעלי לב חזק.

אחרי הטור הזה נשאר לי רק לומר שכחסידים יש לנו את המתווה שהרבי התווה לנו ורק איתו ננצח: "טראכט גוט און זיין גוט".

*

בכל דבר כלכלי מוזמנים לכתוב או לצלצל ולהתייעץ [email protected] 0506442550

שחר וולף

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
1 תגובות
1.
יפה מאוד. תודה
כ"ג תמוז ה׳תש״פ
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.