כתב COL | יום כ' תמוז ה׳תש״פ 12.07.2020

אנשי צוות ב'מעייני הישועה' חלו בקורונה והיולדות לא עודכנו

כ-200 יולדות בבית הרפואה 'מעייני הישועה' שטופלו בידי אנשי צוות חיוביים לקורונה – שמונה מיילדות, רופאה אחת, ואיש צוות סיוע - לא עודכנו מבעוד מועד • מנהל ביה”ר: “לא עדכנתי על חולי הקורונה בצוות כי הייתי עסוק בעומס בבית הרפואה”
אנשי צוות ב'מעייני הישועה' חלו בקורונה והיולדות לא עודכנו
אילוסטרציה: חיים טויטו

 

תחקיר מיוחד של רדיו 103fm חשף הבוקר (ראשון) כי בימים האחרונים התגלו בחדר היולדות בבית הרפואה ‘מעייני הישועה’ בבני ברק לפחות 10 אנשי צוות שחולים בקורונה – שמונה מיילדות, רופאה אחת, ואיש צוות סיוע, כך מפרסם הבוקר 'חרדים10'.

אולם, בית הרפואה בחר לשמור לעצמו את המידע הזה ולא עדכן את למעלה מ-200 היולדות שייתכן שהיו במגע עם הצוות. עד אמש, ככל הידוע, לא הודיעו דבר ליולדות שייתכן שהיו עימן במגע, והפרטים של היולדות הללו הועברו למשרד הבריאות, והן עברו לבידוד.

מדובר בהתפרצות נרחבת של המחלה בחדר הלידה שבו עובדות 50 מיילדות. על פי התחקיר, קרוב ל-20% מהן נדבקו. 

בראיון לתוכנית ‘שבע-תשע’ עם גולן יוכפז וענת דוידוב, אמר המנהל הרפואי של בית החולים, פרופ’ מוטי רביד, כי לא עסק בעדכון הציבור במקרה מכיוון שהיה עסוק בעומס בבית החולים. לטענתו, הדבר לא נעשה במזיד וכי הדבקות קורות באופן תדיר בכל בתי החולים. “זה לא כמו לטפל בחולה שאתה יכול לשמור איזשהו מרחק ואף אחד לא נמצא מאחורי זכוכית וכולם מסתכנים כל יום – אז מגיעה להם מילה טובה”.

מדובר במחלקת יולדות וותיקה מאוד ועמוסה מאוד. רבות מן היולדות שמגיעות למחלקה הן תושבות בני ברק והאזור, שמעדיפות ללדת בבית החולים המקומי, שמקפיד על ההלכה, ובו נערכות מידי חודש קרוב ל-1,000 לידות. כ-30 לידות מידי יום.

לטענת הנהלת בית הרפואה, חלק מהמיילדות נדבקו, ככל הנראה, מיולדות חולות שאושפזו באגף הקורונה של חדר הלידה – מיילדות שלא הקפידו ככל הנראה על מיגון הרמטי. מיילדות אחרות ואנשי צוות נדבקו ככל הנראה בתוך בית החולים, ובאו במגע עם יולדות במחלקה הרגילה של חדר הלידה.

בעקבות ההתפרצות בחדר הלידה, הוזעק ביום שישי לבית החולים פרופסור יהודה כרמלי, מנהל המרכזי הארצי למניעת זיהומים במשרד הבריאות, הוא ביקש להבין מי נדבק, מתי, ועם מי בא במגע.

הנהלת בית הרפואה התבקשה להעביר לידי המשרד רשימה של כמאתיים יולדות שייתכן שבאו במגע עם הצוות שנמצא חיובי לקורונה.

במסגרת תחקיר 103fm, טלפנה תחקירנית אל בית הרפואה, על מנת להבין האם המקום בטוח מקורונה. העובדות שענו לשיחה הזו, ולשיחות נוספות שבוצעו על ידי תחקירנים במהלך הסופ”ש, לא רמזו על האירועים.באותו יום, כשהתחקירנית טילפנה אל בית הרפואה ושאלה האם חלק מהצוות הרפואי נדבק בימים האחרונים, היא קיבלה תשובה מתחמקת.

כך נשמעה השיחה:

תחקירנית 103fm: “אין אף יולדות עם קורונה?”

נציגת בית החולים: “תקשיבי לי, חד משמעית אין יולדות שיש להן אפילו חשד לקורונה שנמצאות בחדר לידה רגיל, אין מצב כזה. חשד לקורונה יולדות באגף אחר לגמרי בכלל, לא בחדר הלידה”.

תחקירנית 103fm: “מבחינת המיילדות?”

נציגת בית הרפואה: “כשיש יולדת עם חשד לקורונה מיילדת ייעודית הולכת למקום הזה ומטפלת רק בחשד לקורונה, לא נכנסת לחדר לידה עד שלא מסתיימת הלידה, מתרחצת ומחליפה בגדים, אין לך מה לדאוג”.

תחקירנית 103fm: “אין?”

נציגת בית הרפואה: “אין לנו כרגע אף אחד”.

תחקירנית 103fm: “כרגע? היו לכם?”

נציגת בית הרפואה: “אני לא יודעת, יכול להיות, כמו בכל מקום. כרגע כל המיילדות שעובדות בריאות ושלמות, ומי שחולה יוצאת מהסידור כמו בכל בית חולים”.

תחקירנית 103fm: “יש או אין? אני לא מבינה”.

נציגת בית הרפואה: “קודם כל כרגע אין אף אחד, כל המיילדות שעובדות בריאות ועברו מבדקים”.

*

כדי לסבר את האוזן – לפני כחודש אובחנו שתי מיילדות בבית הרפואה הלל יפה בחדרה כחולות קורונה. הסיפור פורסם מיידית בכלי התקשורת. בגלל המקרה המדובר, 41 אנשי צוות מהמרכז הרפואי הוצאו לבידוד בגלל שתי מיילדות. במקרה שלנו – הנהלת בית החולים “מעייני הישועה” ומשרד הבריאות לא חשבו שיש צורך לדווח על האירוע.

בתגובה לפרסום התחקיר, שוחחו גולן יוכפז וענת דוידוב עם רן רזניק, כתב הבריאות של ‘ישראל היום’, שטען כי מקרי ההידבקויות בבתי הרפואה הם נפוצים מאד בימים אלו, אולם טען כי חובת בית הרפואה לעדכן את משרד הבריאות וכי מדובר ב”מקרה חריג המוני מאוד, ומסוכן במיוחד”.

רזניק: “השקיפות והמידע לציבור הוא קריטי בכלל וכאן גם בית החולים לא הוציא הודעה וגם משרד הבריאות לא הוציא הודעה – זו חובה להוציא הודעה ואי אפשר להתחיל להסביר כמה זה קריטי”. הוא הוסיף: “הם פעלו בצורה שערורייתית כיוון שלא פירסמו בעצמן. היולדות אמורות להיות מודעות לכך”.

'חרדים10' מפרסם עוד הבוקר, כי בראיון לתוכנית ‘שבע-תשע’ עם גולן יוכפז וענת דוידוב, אמר המנהל הרפואי של בית החולים, פרופ’ מוטי רביד, כי לא עסק בעדכון הציבור במקרה מכיוון שהיה עסוק בעומס בבית החולים. לטענתו, הדבר לא נעשה במזיד וכי הדבקות קורות באופן תדיר בכל בתי החולים. “זה לא כמו לטפל בחולה שאתה יכול לשמור איזשהו מרחק ואף אחד לא נמצא מאחורי זכוכית וכולם מסתכנים כל יום – אז מגיעה להם מילה טובה”.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.