מנחם זילברמן | יום י' תמוז ה׳תש״פ 02.07.2020

תותר השתתפות של עד 50 בתפילות; איסור התקהלויות

בהודעה משותפת של משרד ראש הממשלה ומשרד הבריאות, הממשלה החליטה על שורת צעדים: באולמות ובתי כנסת, תותר השתתפות של עד 50 איש, התקהלויות במקומות סגורים, עד 20 איש • ביתר הוחרגה: מוסדות החינוך נסגרים כבר מחר, איסור התקהלויות של יותר מ-11 איש. המשמעות: אין לימודים, חוזרים לתפילות בחצרות
תותר השתתפות של עד 50 בתפילות; איסור התקהלויות
נתניהו הערב, במהלך הצהרתו לתקשורת (צילום מסך)

בהודעה משותפת משרד ראש הממשלה ומשרד הבריאות, הממשלה החליטה על שורת צעדים:

1. הגבלת התקהלויות:
אולמות, ברים, מועדונים ובתי תפילה: עד 50 משתתפים. בכפוף לאישור ועדה בכנסת.
התקהלויות במקומות סגורים: עד 20 איש. (יכנס לתוקף החל ממחר בשעה 08:00). 
2. הגברת האכיפה על ההתקהלויות ובמרחב הציבורי.
3. תמיכה כלכלית נוספת למגזרים שיפגעו.

בעקבות העלייה המשמעותית בתחלואת הקורונה בישראל, אישרה הערב (חמישי) הממשלה הגבלת התקהלויות של עד 50 איש באולמות, בגני אירועים ובתפילות, וכן הגבלת התקהלויות מכל סוג אחר ל-20 איש. ההגבלות ייכנסו לתוקף ביום ראשון הקרוב.

לפי ההוראות החדשות יוגבלו מועדונים, אולמות, גני אירועים ובתי תפילה ל-50 איש. התקהלויות אחרות בשטח סגור יותרו לעד 20 איש.  לא יהיו שינויים מקומות עבודה, חנויות ומסחר, קניונים, מלונות, תיירות ומכוני כושר. 

ראש הממשלה בנימין נתניהו בהצהרה לתקשורת:

"אזרחי ישראל, משבר הקורונה ממשיך להכות בעולם. בכל יום ישנם כמעט 200 אלף נדבקים חדשים מסביב לגלובוס. יש מדינות רבות שבהן מספר החולים ירד, ואז הוא שוב טיפס מעלה מסיבות שונות. הסופה הכבירה הזאת קודם כל גובה קורבנות בחיים, פוגעת בבריאות, פוגעת בכלכלה, פוגעת בשגרת החיים.

אצלנו היו מי שהקלו בכך ראש. הם אמרו שהנגיף יעלם מעצמו – ובכן, הוא לא נעלם. הם אמרו: 'יבוא הקיץ, והחום יחסל את הנגיף' – אבל גם ההנחה הזאת התבררה כחסרת בסיס המציאות. הקיץ פה וגם הנגיף פה. לצערי הוא עדיין פה בגדול. 

בשבועות האחרונים נקטנו צעדים שונים לפתיחת הכלכלה. אני מייחס חשיבות עצומה לחידוש הפעילות הכלכלית במשק. עם זאת, הדגשתי פעם אחר פעם שפתיחת הכלכלה מותנית בהקפדה על הנחיות הבריאות: חבישת מסכה, שמירת מרחק, הקפדה על היגיינה.

אמרתי גם שסביר שבשגרת הקורונה נצטרך להתנהל, אני המשלתי את זה לנגינה על אקורדיון - בהתאם להערכת המצב אתה פותח את המגבלות, ובהתאם להתפתחויות אתה גם מהדק אותן מעת לעת. זו שגרת הקורונה, זו שגרת האקורדיון.

בישראל, כפי שקורה במרבית המדינות בעולם, אנחנו מחפשים כל הזמן את נקודת האיזון – מצד אחד להשיג כמה שפחות הדבקה, מצד שני למנוע כמה שיותר פגיעה בכלכלה. אני יודע שהייתה פגיעה, אני יודע שרבים נפגעו, אני יודע שרבים משוועים לעזרה ואני פועל עבורכם כל הזמן וביתר שאת. בימים האחרונים כדי לחזור להבטיח את הכלכלה ואת הפרנסה שלכם הארכנו את תקופת הזכאות לקבלת דמי אבטלה, הוספנו כשני מיליארד שקל לעסקים, בדגש על עסקים קטנים. ומעבר לצעדי הבלימה והתמיכה המידיים שנקטנו מתחילת המשבר כמו הקצבאות, המענקים והלוואות מסוגים שונים לעסקים, מכל הסוגים.

מעבר לכך אני מתכוון להציג בימים הקרובים תכנית סיוע כלכלית לחצי השנה הקרובה. אני קורא לה - 'ערכת קורונה כלכלית'. היא תספק רשת ביטחון, והרבה יותר ודאות, זו המילה הקריטית, הרבה יותר ודאות בתעסוקה ובהכנסה. לא נדאג לכם עד תאריך 'איקס', קרוב, אלא לתת מרווח של זמן שאתם יודעים שיש רשת הגנה, רשת ביטחון מינימלית לבעלי העסקים, לעצמאים, לשכירים, למבקשי העבודה – בתקופת ההתמודדות עם הקורונה. 

אני גם מתכוון לעשות דבר נוסף, אני גם מתכוון לדאוג לכך שהאוצר יביא את הכסף אליכם במהירות ללא בירוקרטיה, ללא עיכובים. גם על זה אני עובד הרבה בימים האחרונים. אני מאמין שיחד, בכוחות משותפים, אנחנו נוכל להחזיר את הכלכלה הישראלית למסלול המצוין שהיא הייתה בו, ויותר מכך – בסופו של דבר, כשנתגבר על הקורונה, נביא אותה לשיאים חדשים.

אני חוזר ומדגיש: זה בידיים שלנו, אזרחי ישראל. זה בידיים של כולנו. אם נקפיד על הכללים - אני קראתי להם 'ממ"י' - מסכה, מרחק, ידיים, אנחנו נתגבר בעזרת ה' על הנגיף. המפתח לכך הוא שילוב של אחריות אישית, וערבות הדדית. זה באשר לנושא הכלכלי. 

עכשיו אני רוצה לדבר על הנושא הבריאותי: בתחילת השבוע היינו עם נתון של 450 נדבקים, והיום אנחנו עומדים על כמעט 1,000 נדבקים. בשיא הקודם ב-31 במרס –היו 738 נדבקים, והיום אנחנו כמעט ב-1,000. מיום ראשון ועד היום – כשעברו רק כמה ימים – מספר החולים הכללי עלה ביותר מ-100%, ומספר החולים הקשים עלה ב-50%. מי שאומר 'אבל אין חולים קשים', בהתחלה זה באמת היה ככה, אבל הם מדביקים את הקצב יחד עם הנדבקים. ייתכן שיש לזה כל מיני הסברים, הסברים של גילאים ומעבר ההדבקה מצעירים למבוגרים, אני לא נכנס כרגע לכל התיאוריות, אבל הנתונים האלה הם חדים, הם ברורים והם אינם משאירים בידינו שום ברירה.

אנחנו חייבים לחזור למדיניות של מגבלות כדי לשטח מחדש את העקומה. גם מדינות אחרות – מדינות גדולות בהרבה מאיתנו – מאמצות מגבלות. גם הן פותחות וסוגרות. בארה"ב – טקסס, פלורידה, קליפורניה; באוסטרליה, שעם ראש ממשלתה שוחחתי הבוקר – מדינת ויקטוריה, זו מדינה של 5 מיליון בני אדם, עשו שם סגרים. אנחנו משתדלים לא לעשות את זה, ואני רוצה לומר לכם אזרחי ישראל: הכי קל זה להשאיר את המצב כפי שהוא, הכל פתוח, כולם לכאורה מרוצים, אבל אם ננהג כך - נגיע מהר מאוד לאובדן שליטה, כי בקצב גידול אקספוננציאלי, גיאומטרי, מה שנראה לכם סביר עכשיו, מחר הופך לאלפים ולעשרות אלפים של נדבקים, אסור להגיע לשם. אם לא ננהג ככה בעוד שבוע נגיע למספר שיא של חולים כולל עוד ועוד חולים קשים – ואני לא רוצה להגיע לאותו סגר הרמטי שהיינו בו. 

כיוון שלהבנתנו פוטנציאל ההדבקה הגדול ביותר נובע מהתקהלויות חברתיות במקומות סגורים, החלטנו הערב בישיבת ממשלה מיוחדת שכינסתי על מגבלות התכנסות באירועים במרחבים הסגורים: באולמות, בברים, במועדונים - עד 50 איש. התקהלויות חברתיות אחרות במרחבים סגורים - עד 20 איש, זה כולל בבתים. אנחנו יודעים מה זה עושה כשאנשים מתקבצים, רוקדים, שרים - מדביקים אחד את השני ואחר כך הצעירים מדביקים את המבוגרים והמבוגרים מדביקים את הקשישים. אנחנו צריכים אחריות אישית וערבות הדדית. 

איננו משנים דבר כרגע ביחס למקומות העבודה, המסחר, הקניונים, המלונות, התיירות והתחבורה. הדברים שהם חשובים לכלכלת ישראל, משום שהמקומות הללו והמתקנים הללו עובדים לפי תו תקן מיוחד - בהתאם לכללי התו הסגול שכבר הנהגנו בהם. אבל אנחנו כן מדברים על אותם מקומות ועל אותם אירועים והתכנסויות, ושר הבריאות תכף יפרט את זה. אני יודע שזה לא פשוט, אני יודע שזה לא קל, אבל זה בידינו. 

הקורונה, נכון לעכשיו, היא לא עניין של 'זבנג וגמרנו'. זהו קרב קשה שייקח עוד זמן. אבל אני מכיר את הכוחות האדירים שטמונים בנו. הרוח הישראלית עשויה ללא חת. היא חזקה, היא איתנה, וכפי שנקרא בתורה בשבת הקרובה: "הן עם כלביא יקום, וכארי יתנשא". יחד נעמוד באתגר, ויחד ננצח".

*

שר הפנים, אריה דרעי סיכם הערב (יום ה׳), עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הבריאות יולי אדלשטיין, וראש המל״ל מאיר בן שבת, כי בתי הכנסת ימשיכו להתפלל עד 50 איש כפי שהיה עד כה, והלוויות יערכו עד 50 איש.

המלצת רה״מ ומשרד הבריאות הייתה להוריד את מספר המתפללים ל-20 איש, אולם בקשת השר דרעי התקבלה. 

השר דרעי אמר: ״לא ייתכן שבמסעדות, ברים ומועדונים שהסכנה שם גדולה שבעתיים, אפשר יהיה להכניס 50 איש ולבתי כנסת ייכנסו רק 20. במועדונים לא מקפידים על מרחק ולא כולם עוטים מסיכות. בבתי הכנסת לא אוכלים, אין ריקודים והמתפללים מקפידים על חבישת מסיכות, ריחוק חברתי ושמירה מלאה על ההנחיות. ואותם רצו להגביל ל-20 איש".

*

משרד החינוך עדכן על מצב הקורונה בבתי הספר ובגנים. על פי הנתונים מספר החולים במערכת החינוך עומד על 1,162. בנוסף, 24,577 עובדי הוראה ותלמידים נמצאים בבידוד.

*

ביתר עילית הוחרגה: מנכ"ל משרד הבריאות החדש חזי לוי חתם על תקנה מיוחדת לאיו"ש על איסור התקהלויות בעיר ביתר של עד 11 איש, וסגירה גורפת של כלל מוסדות החינוך בעיר. ההחלטה חלה כבר מבוקר יום חמישי, ועד יום חמישי הבא י"ז בתמוז. המשמעות: סגירה מיידית של מוסדות הלימוד, סגירת בתי הכנסת וחזרה למנייני מרפסות או ברחובות העיר, במניינים מצומצמים.

 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.