מערכת COL | יום כ"ו סיון ה׳תש״פ 18.06.2020

תגלית היסטורית: התגלתה מצבת ר' לוי יצחק מברדיטשוב

החשיפה שמטלטלת את רחבי העולם החרדי: ציון קדשו המדויק של רבי לוי יצחק מברדיטשוב ושלושת בניו התגלה במהלך עבודות תשתית • העבודות והתגלית תחת הנחייתו של השליח והרב המקומי, הרב משה שמואל טהאלר, ובהכוונתם של רבני חב"ד
תגלית היסטורית: התגלתה מצבת ר' לוי יצחק מברדיטשוב
השלוחים הרב משה טאהלר רב העיר ברדיטשוב עם הרב שלמה וילהלם רב העיר ז'יטומיר ליד קברו של הרה''ק ר' לוי יצחק מבארדיטשוב, ושלושת בניו

 

תגלית מרגשת התגלתה בברדיטשוב. לראשונה מלפני פרוץ השואה, התגלה ציונו המקורי של הרה"ק רבי לוי יצחק מברדיטשוב זי"ע, בתוך האוהל המקורי שנחשף גם הוא. החשיפה נוצרה במהלך התמסרותו של הגה"ח רבי משה שמואל טהאלער לרווחת באי המקום.

מזה שנים רבות מתגורר הגה"ח רבי משה שמואל טהאלער, 'שליח הרבי' ורבה של ברדיטשוב, בעירו של רבי לוי יצחק. משך כל השנים הללו הוא פועל עבור שרידי היהדות שנותרו בברדיטשוב ובגלילותיה, כשבד בבד הוא עוסק בציונו הטהור של רבי לוי יצחק, כשבכל משלח ידו, באמונה ובמסירות שאין לתאר, הוא עושה ללא לאות, שלא על מנת לקבל פרס, פועל שהוא לשם שמים בלבד.

כאשר משמים רצו לגלות לבאי עולם את התגלית הגדולה של גילוי ציונו המדויק של הצדיק מברדיטשוב, תגלית כמוה לא נתגלתה מזה מאות שנים, גלגלו זכות על ידי זכאי ולא מצאו איש נכון לדבר יותר מר' משה שמואל, האיש שכל ימיו מקשה אחת של מסירות עבור הצדיק ועבור כל יהודי באשר הוא.

ההתגלות המרגשת התנוצצה באקראי, אך לפני זה, הקדמה קצרה: לפני עשורים, כשהגיעו לבנות את האוהל על הציון, לא היה נמצא במקום כי אם שכבה גבוהה מכוסה בבטון, מעין מצבה גבוהה וגדולה. על פי השמועה מדובר היה באוהל המקורי שנחתך כדי מחצית בשנת תרח"ץ, עם הפעימות הראשונות של מלחמת העולם השנייה. היו אלה יהודי העיר שפירקו את האוהל כדי מחצית ומילאו אותו בעפר ובפסולת בניין, אטמו את הכל בבטון ובכך יצרו הגנה על ציון הצדיק מידי פורעים וזדים.

כעת, כשהקורונה עצר את המוני הפוקדים את המקום לתפילה, ניצל הרב משה שמואל את ההזדמנות על מנת לבצע שיפוצים נרחבים באוהל הקדוש, כשהוא מתכנן להתקין חימום תת-רצפתי, לחמם את המקום בחודשי החורף המאופיינים בקרה בלתי נסבלת, לרווחת המתפללים הרבים. כשהרימו בהנחייתו את רצפת הבטון, התגלה האוצר היקר - קירות האוהל המקורי בצבצו מתוך שכבת העפר שמילאה את כל החלל שמתחת לקרקע.

על-פי הנחייתם של רבני חב"ד, הוחלט לרוקן את כל העפר, וכאשר נותר החלל פנוי מעפר, התגלה מחזה מפעים: רגליו של הרב משה שמואל עמדו בתוך האוהל המקורי של רבי לוי יצחק, אוהל בעל קירות מעוצבים מעין 'משושה' ובעל רצפת אבנים מושקעת. במרכז נראו ארבע מצבות הצמודות זו לזו. מצבות הקודש. המרכזית היא ללא ספק זו של רבי לוי יצחק, יעידו על כך חריטות של אזכרת שמות לישועה שרישומן עדיין ניכר, לצדה עומדות המצבות הנוספות התואמות את המסופר על שלושת בניו של הצדיק שהוטמנו אף הם בתוככי האוהל המקודש.

כל תהליך העבודה, כמו יתר עבודות הקודש שמבצע הגה"ח רבי משה שמואל טהאלער בבית העלמין, מלווה בהשגחתו ובפיקוחו של בית-דין חב"ד, על-ידי השליח הנאמן של בית-הדין בכל הקשור לקברים בכל רחבי תבל, הרב יצחק גלבשטיין, מנכ"ל חברא-קדישא פרושים הידוע במומחיותה הרבה בבתי הקברות בארץ ובעולם. הרב גלבשטיין נמנה בצוות 'ועד רבני בית הקברות בארדיטשוב' עליו נמנים, בית היתר גם רבה של בארדיטשוב, והשליח הרב שלמה וילהלם רבה של ז'יטומיר. העבודות המתבצעות מזה שבע שנים, מתקיימות בשיתוף המרכז לתיעוד ושימור בתי עלמין במזרח אירופה שע"י פורום הח"ק בישראל.

צפו בוידאו:

 

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
3 תגובות
1.
התרגשות גדולה.
כ"ו סיון ה׳תש״פ
רבי לוי יצחק סנגורם של ישראל. .
2.
מדהים
כ"ו סיון ה׳תש״פ
איזה יפי!
3.
מסימני הגאולה
כ"ו סיון ה׳תש״פ
מגלגלין זכות לידי זכאי שליח הרבי ר' משה שמואל אשריך שיעמוד לזכותך וזכות משפחתך תמיד כל הימים בטוב הנראה והנגלה
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.