צבי סופר | יום י"ח סיון ה׳תש״פ 10.06.2020

החלטת בג"ץ ב'חוק ההסדרה' מסעירה את המערכת הפוליטית

המערכת הפוליטית סוערת לאחר פסיקת הבג"ץ כי החוק להסדרת ההתיישבות ביהודה ושומרון, "חוק ההסדרה", אינו חוקתי ויש לבטלו. בעקבות פסיקת בג"ץ, כחמשת אלפים בתים של יהודים נמצאים תחת סכנת הריסה מיידית
החלטת בג
בנייה ביו"ש. אילוסטרציה

המערכת הפוליטית סוערת לאחר פסיקת הבג"ץ כי החוק להסדרת ההתיישבות ביהודה ושומרון, "חוק ההסדרה", אינו חוקתי ויש לבטלו. החלטת בג"ץ בחוק שמאפשר להסדיר בנייה יהודית על קרקע בבעלות ערבית פרטית, גם ללא הסכמתם בתמורה פיצויים באם הבנייה נעשתה בתום לב, עוררה מתקפה נגד ההחלטה. בעקבות פסיקת בג"ץ, כחמשת אלפים בתים של יהודים נמצאים תחת סכנת הריסה.

בליכוד, תקפו את ההחלטה. "מצער שבג"ץ התערב ופסל חוק חשוב להתיישבות ולעתידה. נפעל כדי לחוקק את החוק מחדש". 

ח"כ מיקי זוהר מהליכוד, יו"ר הקואליציה תקף את הפסיקה וצייץ בטוויטר כי "בג"ץ ממשיך בהתערבות הגסה שלו ומבטל את חוק ההסדרה. הפגיעה היא כמובן במפעל ההתיישבות, אך גם ברשות המחוקקת. אין מנוס מפסקת התגברות שתאזן את המצב ההזוי הזה, בו הרשות השופטת מבטלת חוקים שנחקקו ע"י הרשות המחוקקת במחי יד".

שר הבריאות ח"כ יולי אדלשטיין, הגיב גם הוא בגנות ההחלטה של בג"ץ. "בג"ץ איבד את זה. הוא הופך את עצמו לרשות המחוקקת, לרשות המבצעת ולרשות השופטת בו זמנית. חייבים לשים לכך סוף. הדרך לכך היא באמצעות פסקת ההתגברות. אם בג"ץ לא מכיר במגבלותיו על הכנסת לשרטט את המגבלות".

שר התקשורת, ח"כ יועז הנדל ויו"ר ועדת החוץ והביטחון בכנסת צבי האוזר כי "יש לכבד את החלטות בג"ץ גם ברגעים קשים כשאינן מתיישבות עם רצוננו. עתיד ההתיישבות לא יקבע באולם בית המשפט, אלא על ידי ממשלת ישראל שלפתחה מונחת הזדמנות היסטורית להחיל ריבונות".

ב'כחול לבן' דווקא יוצאים לצד בית המשפט העליון, ומגבים את ההחלטה: יו"ר כחול לבן בני גנץ, אמר: "בג"ץ פסל הערב את חוק ההסדרה - זו הייתה פסילה צפויה. החוק עורר בעיות קשות עוד בתהליך החקיקה שלו, ואסור היה להעביר אותו מלכתחילה. חבריי לכחול לבן ואני נדאג שפסיקות בג"ץ יכובדו, לא תהיה כל פגיעה בשלטון החוק."

גורמים בימין תוקפים בחריפות את החלטת הבג"ץ, בטענה כי טומנת בחובה תחושה קשה של איפה ואיפה. "יש תחושה שכשמדובר ביהודים תושבי יהודה ושומרון, מחמירים בבג"ץ בשיטת בית שמאי - יקוב הדין את ההר, גם אם מדובר באלפי בתים של יהודים שנבנו בתום לב לפני שנים רבות, ודינם נגזר להריסה. כלפי סוגיות דומות של הסדרת בנייה לא חוקית של בדואים בנגב - הפסיקות היו בשיטת 'בית הלל'. הבג"ץ ניצח פה את המדינה", הם טוענים.

"זה קיים ומעוגן בחוק האנגלי, בחוק הירדני, וגם בחוק הישראלי שבמקרים דומים יש לפצות את בעלי הקרקעות ולא להרוס בתים שנבנו בתום לב לפני שנים רבות. נעשה כאן עוול".

 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.