צבי סופר | יום י"ז סיון ה׳תש״פ 09.06.2020

38 שנים אחרי: קונסול אקוודור התרגש, ושלף מסמך היסטורי

38 שנה שכבה 'אגרת לחיילי הגדוד' במסמכיו האישיים של קונסול אקוודור. עד הערב, כשראה צרור תמונות ממלחמת לבנון הראשונה - 'שלום הגליל' - והזכרונות צפו ועלו • כותב האגרת בשלהי המלחמה, בחודש תמוז תשמ"ב, היה רב הגדוד הצבאי שפרץ עם הכוח לביירות - הרב יעקב גלויברמן, שחושף את האגרת ואת סיפורה
38 שנים אחרי: קונסול אקוודור התרגש, ושלף מסמך היסטורי


לוחמי מלחמת לבנון הראשונה - "שלום הגליל" מציינים השבוע 38 שנה לסיום המלחמה. 

הרב יעקב גלויברמן, המוכר כעסקן וותיק ובעל ארגון חסד ארצי, שירת אז כרב גדוד צבאי והשתתף בפריצה לביירות, ופרסם צרור תמונות היסטוריות. 

שגריר אקוודור, שהיה אז קצין בגדוד, שלף הערב 'אגרת למפקד' שכתב הרב גלויברמן לחיילי הגדוד, בשלהי המלחמה, - והשאר היסטוריה...

הרב יעקב גלויברמן מספר הערב ל-COL:

"השבוע לפני 38 שנים השתתפתי כקצין צעיר במלחמת שלום הגליל 1982, באוגדת הצנחנים בפיקודו של תת אלוף עמוס ירון.  הגדוד שלנו 7041 בפיקודו של סגן אלוף אשר דיאמנט - התפצל.

חלק מהכוח יצא דרך ציר החוף מנהריה לכיוון ביירות, ואני שולבתי עם כוח על נחתת חיל הים שיצאה באישון לילה ונחתנו בנהר 'האוולי' שמצפון לצידון.

יחידת שייטת 13 'הקומנדו הימי' פתחה לראשונה את הציר - כביש החוף לכיוון ביירות - כדי לאפשר לנו לנחות בחוף. 

קרב עיקש ניטש בעת הנחיתה, גם נהרגו חיילים הי"ד.  לאחר יומיים המשכנו לכיוון הערים ג'וניה, עליי, בחמדון", מספר הרב גלויברמן.

כאן ב-COL פורסם בעבר על סיפורו המדהים, המלווה בתמונה נדירה שצילם חייל 'קיבוצניק', ובו נראה הרב גלויברמן עטוף בטלית וחמוש ב-אם-16, כשמאחור צצים קבוצת מחבלים עם דגל לבן וידיהם על ראשם.

למעלה: עם הטלית, והקסדה. במרכז התמונה: הרב גלויברמן. למטה: בפריצה לנהר האוולי

 

"הקיבוצניק שצילם את התמונה היה בהלם מוחלט", משחזר הרב גלויברמן. "הוא ראה מחזה סוריאליסטי לגמרי, הבין שמשהו לא רגיל קורה". כך או כך, קבוצת מחבלים נכנעה והפתיעה את הכוח והרב גלויברמן, שרק הספיק להתעטף בטליתו וטרם הספיק להניח את התפילין.

הרב גלויברמן: "בבוקר מוקדם התכוננתי לתפילה שחרית למרגלות העיירה דאמור, שם נהרג סגן הרמטכ"ל 'ידיד חב"ד' האלוף קותי אדם הי"ד. פתאום יצאו מחבלים עם דגל כניעה, בדיוק כמו שכתוב "וראו עמי הארץ שם ה' נקרא עליך ויראו ממך".

הרב גלויברמן עם מקומיים בפאתי ביירות

אפרופו הקשר עם סגן הרמטכ"ל האלוף קותי אדם הי"ד, והיותו 'ידיד חב"ד', מציין הרב גלויברמן כי הוא היה מ"אנשי ר' שליימקע מיידנצ'יק", אחד מקבוצת קצינים בכירים שהיו מגיעים מעת לעת לכפר חב"ד לביתו של יו"ר הוועד והעסקן הבלתי נלאה. הוא גר לא הרחק: ביישוב 'משמר השבעה' הסמוך לכפר חב"ד.

באחת התמונות, נראה משהו לא שגרתי ולא אופייני לתקופת הלחימה בעומק השטח השורץ מחבלים בדרך לביירות: 'טנק חב"ד'. "מה זה עשה שם?" שאלנו את הרב גלויברמן. 

"זה היה לאחר תקופה שבה כבר השטח 'טוהר' באופן יחסי מקיני המחבלים, ואז אישרו באופן מיוחד וחריג ל'טנקים' בניהולו של הרב דוד נחשון וחסידי חב"ד להכנס פנימה", הוא מסביר. לצד ה'טנק' החב"די נראה קצין תותחנים ראשי דאז תת אלוף מזרחי. תמונה מיוחדת.

נכנסו באישור מיוחד: עם 'טנק חב"ד' וקצין תותחנים ראשי 

 

בתמונות יוספות נראה הרב גלויברמן, עם זקן ארוך, ציציות בחוץ, ולא נראה אוחז בכלי נשק, כשלצידו שבויים לבנוניים. כמו אברך מכפר חב"ד שנקלע בטעות לסביבה עויינת...

והנה זה קרה: הרב גלויברמן פרסם את התמונות בציון 38 שנה למלחמה, והערב הוא זוכה להפתעה מיוחדת: מר מנשה רוזנפלד, שהוא כיום קונסול אקוודור בישראל, התרגש מהתמונות, ושלף 'אגרת לחיילי הגדוד' שכתב בשלהי המלחמה - הרב יעקב גלויברמן...

"את המכתב הזה שלחתי לחיילי הגדוד חודש לאחר תום הלחימה. ועכשיו שלח לי אותו קונסול אקואדור בישראל שהיה אחד המפקדים ושמר על המכתב עד עכשיו", הוא אומר בהתרגשות.

במכתב מעודד הרב הצבאי של הגדוד יעקב גלויברמן, את רוח החיילים ומעודד אותם על הנחת תפילין, כסגולה למיגור האוויב.

באגרת הוא גם מצטט סיפור שפורסם באותם ימים בתקשורת, על חייל בקרב ששכח את התפילין וחזר, וכך ניצל בנס כשרגעים ספורים לאחר מכן, טיל אר.פי.ג'י השמיד את הג'יפ ואת מקום המושב שלו.

מצורפת האגרת ההיסטורית שהגיעה הערב ליעדה. 38 שנה היא המתינה, לרגע המתאים.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.