שלמה מן | יום י"ז סיון ה׳תש״פ 09.06.2020

מיוחד: כך פעלה מערכת החינוך החב"דית בצל אתגרי הקורונה

בעוד בכל הזירות נדרש תהליך עיכול מתמשך של מגבלות הקורונה, מערכת אחת החלה לפעול מיד, ובהצלחה מעוררת השתאות – מערכת החינוך החב"דית • יום אחד בלבד לאחר ההודעה על סגירת מוסדות החינוך, כבר עמדה לרשות כל מוסדות החינוך החב"דיים ברחבי הארץ מערכת למידה משוכללת ומותאמת. תוכניות והפקות לכל אתגר ומגזר לא איחרו לבוא • עתה, כאשר מוסדות החינוך שבו לפעול, מספק COL הצצה ורשמים מכל זרועות הפעילות התוססת
מיוחד: כך פעלה מערכת החינוך החב
צילום ארכיון: מאיר דהן, COL

שום דבר לא הכין אף אחד לתקופה החריגה שחווינו בחודשים האחרונים, תקופת הקורונה.

בִּן יום נקלעו כל יושבי הארץ, ובעצם – העולם כולו, למציאות חדשה ושונה כל כך, שהשלכותיה הרות גורל ומאורעותיה בוודאי ייכתבו בדפי ההיסטוריה.

ואולם בעוד בכל הזירות נדרש תהליך עיכול שארך זמן כדי להתעשת ולהסתגל לאופי החיים החדש, מערכת אחת החלה לפעול מיד ובהצלחה מעוררת השתאות – מערכת החינוך החב"דית.

שלושה ימים לפני ההודעה הרשמית על סגירת מוסדות החינוך בארץ, כבר הוציא מנכ"ל הרשת הנחיות ברורות למצב שבו ידרשו לסגור את מוסדות החינוך ומענים חינוכיים למצב חירום זה.

ויום אחד בלבד לאחר ההודעה על סגירת מוסדות החינוך, כבר עמדה לרשות כל מוסדות החינוך החב"דיים ברחבי הארץ מערכת למידה משוכללת, מותאמת לכל מוסד ולכל כיתה; בעבור המוסדות המיועדים לילדי וילדות אנ"ש – מערכת טלפונית, ובעבור תלמידי ותלמידות מוסדות חב"ד המיועדים לילדים מהקהל הרחב – מערכת אינטרנטית.

וכך, מיד עם פרוץ המשבר, נהנו ילדי אנ"ש (והוריהם...) מיום לימודים באמצעים המקסימליים בהתאם למצב.

עתה, כאשר מוסדות החינוך שבו לפעילות, סיפק השבועון 'כפר חב"ד' הצצה ורשמים מהפעלת מערכת החינוך החב"די המסועפת ורבת הזרועות במהלך חודשי המשבר המאתגרים.

מערכת טלפונית:

'קו אחרי קו'

העובדה שמערכת החינוך החב"די הייתה החלוצה בהקמת מערך ענק של המשך לימודים סדירים, התאפשרה הודות לתושייתם ופעלתנותם של צוותי האגפים ב'רשת אהלי יוסף יצחק', המשמשת לאורך כל השנה כ'משרד החינוך החב"די' העוסק בליווי תמידי תוך מתן מענה לכל הצרכים המתפתחים ובקידום פיתוח יוזמות ופעולות חינוכיות בכל מוסדות החינוך של חב"ד ברחבי הארץ, ובהקמת מוסדות חינוך חדשים.

אבל אם בימים כתיקונם המערכת החינוכית השגרתית מתקיימת בכל מוסד בפני עצמו, הרי שבתקופה המאתגרת של הקורונה התנהלו מוסדות החינוך מתוך משרדי הרשת.

כבר בשלב שבו הבינו בהנהלת ה'רשת' את הכיוון שאליו מתקדמים, יומיים–שלושה טרם ההכרזה הרשמית, החלו לפעול. "כשהבינו לאן זה הולך, הוטלה עלי המשימה לברר על אופציות של למידה מרחוק", מספר ר' לוי אברמוביץ, רכז הפרויקטים של ה'רשת', "מאז – החלה עבודה אינטנסיבית. עובדי האגפים השונים ברשת הרגילים לעבוד במשך כמה שעות ביממה, נכנסו לסחרור של עבודה מסביב לשעון במשך כמה ימים, וזה היה הישג מזהיר של החינוך החב"די אשר כבר יום לאחר סגירת בתי הספר היו לכל מוסדות החינוך מערכות למידה מרחוק עם כל האמצעים הדרושים".

השלב הראשון, אם כן, היה עצם סיפוק מערכת הטלפונים הענפה לכל מוסדות החינוך. לכל מוסד היה קו עצמאי הכולל מרכזייה, ולכל כיתה קו עצמאי בעל סִפרה עצמאית. המערכת הטלפונית סופקה בידי חברת 'ימות המשיח', שעשתה זאת בהתנדבות מלאה. "הם עשו עבודה נפלאה", אומר ר' לוי, "לא קורה הרבה שמקבלים יחס כזה מסַפָּקים. אלה הם אנשים שהבינו היטב את הצורך, ועמדו על כך שזו המערכת שדרכה יתנהל כל החינוך החב"די בתקופה הקרובה, וכך הם עבדו במשך שלושה ימים ושלושה לילות רצופים וישבו עם הצוות הטכני שגויס בידי הנהלת ה'רשת' לוודא את פעילותו התקינה של קו אחר קו, אף שכאמור הדבר היה לפני שהיה ברור במאת האחוזים שאכן עומדים להשתמש במערכת הזו...

"ביום שבו הבינו שהמוסדות נסגרים, פעלו כבר חמישים קווים, ויומיים לאחר מכן כבר פעלה פלטפורמה טלפונית בעבור כל המוסדות ברחבי הארץ".

אתר מרהיב:

'מעלין בקודש'

השלב הבא שאליו חתרו בהנהלת ה'רשת' היה הקמת אתר מרהיב ועתיר חומרים. לשם כך גויס צוות הפיתוח של תחום האינטרנט ברשת, שבין שלל האתרים שהוקמו בשנים האחרונות בעבור המוסדות הרבים והתוכניות המגוונות, הקים אתר מרכזי ושמו 'מעלין בקודש', אשר נועד – כשמו – להוסיף ולהעלות באיכות לימודי הקודש וחינוך על טהרת הקודש במוסדות החינוך, שרבים מהם מיועדים לילדים מבתים מרקע כללי, ובאספקת כלים וחומרים רבים לצוותי החינוך. האתר הוקם בתרומתו של אחד מעמודי התווך בכלל פעילות הרשת ר' חיים טורפיאשוילי הי"ו

האתר עומד בדרך כלל לשימוש צוותי החינוך – גננות, מלמדים, מורות וכדומה, ואולם עתה הוסב למטרה אחרת והונגש גם לכלל ההורים, כך שבאמצעות השקעה רבה, בתוך זמן קצר הפך להיות הפלטפורמה המרכזית שבאמצעותה התנהלו הלימודים – הן בעבור ההורים הן בעבור המורים. "כמובן", כך מדגישים בצוות הפיתוח, "לא היה צורך בגישה של הילדים לאתר, והחומרים כולם סופקו להורדה, כך שהילדים לא יידרשו להתחבר בעצמם לרשת האינטרנט.

"לעומת זאת במקומות שבהם יש בתי ספר של חב"ד המיועדים לציבור הכללי, אשר בבתי התלמידים גם כך נחשפים לאינטרנט, התקיימה הלמידה באמצעות האינטרנט והחומרים והעזרים סופקו ישירות לתלמידים באמצעות האתר".

לאתר הועלו תכנים איכותיים וחומרי לימוד בהפקת ה'רשת', וכך גם ספרי הלימוד בהוצאת ה'רשת', שנפתחו עתה לשימוש ללא כל תשלום.

לאתר אף העלו צוותי החינוך בתוך ימים אחדים מסות אדירות של חומרי למידה שאִפשרו את הלמידה מרחוק – דפי למידה, מצגות, סרטונים ועוד, לשימוש צוותי ההוראה ולהורדה בעבור התלמידים בני כל הגילים.

כמו כן התמודדו עם אתגרים נוספים. כך, בעבור מוסדות שלא הסתייע להם לפתוח קו טלפוני לתלמידיהם, משום שלא היו מורים זמינים שיתפעלו אותם, הוקם קו ייחודי בידי אגף לימודי הקודש, שנקרא 'נחייג ונלמד', אשר כלל תכנים ייחודים – משחקים, סיפורים והפעלות בעבור הילדים, כדי שיוכלו להעביר את הזמן מתוך חוויה חסידית וקדוֹשה.

וההצלחה הייתה מסחררת. "לסיכומה של תקופה", אומרים בהנהלת ה'רשת', "התקיימו במערכת בסך הכל כשמונה מיליון דקות של לימוד טלפוני והאזנה לקווי הרשת בידי למעלה משלושים אלף משתתפים; ולאתר הייעודי היו כמאה חמישים וחמש אלף כניסות בידי למעלה מארבעים אלף משתמשים".

לוח שידורים יומי:

'הפקה שובת לב'

לאחר חג הפסח הפעילות עלתה שלב ועשרות אלפי הורים נחשפו ל'לוח שידורים יומי', שבמסגרתו הועברו תכנים בהפקה יוקרתית בהשקעה של עשרות אלפי שקלים, אשר שודרו למשך כל התקופה שבה שהו התלמידים בביתם.

השידורים החלו בכל בוקר בתוכנית חינוכית-חסידית, בהפקת צוות אגף חינוך חברתי-חסידי, ושמה 'בוקר אור', המלווה את הבוקר של התלמידים בלימוד לפני התפילה, סיפור חסידי בעל מסר חשוב וקולע, וחידות מיוחדות. לאחר מכן הועלתה התוכנית בהפקת אגף לימודי קודש, 'מעלין בקודש', שהגישה רעיונות משיחותיו של הרבי בצורה חווייתית מרתקת, ואילו מערכות השיעורים המועברים בדרך כלל באמצעות שיעור בכיתה, הועברו עתה באמצעות קטעי דרמה שריתקו את הילדים.

כך יכלו הילדים לשבת במשך כמה שעות בכל יום וליהנות מצד אחד מתכנים ברמה הגבוהה והמעמיקה ביותר, ומצד שני בהנגשה והפקה השובות את ליבם.

לשיעורים החווייתיים צורפו גם דפי עבודה, סיכומים ומבחנים, אשר גם הם הועברו בצורה אינטראקטיבית, תוך שהשחקנים מעלים שאלות וחידות והתלמידים כותבים את התשובות ואף משתתפים בעצמם בתוכנית באמצעות קטעי וידאו שהסריטו בעצמם.

גם תוכנית זו הסתכמה בהצלחה רבה, והתגובות מההורים ומהמורים לא פסקו מלזרום.

כמו כן, צוות האתר אף יצר בעבור כל מוסד המעוניין בכך אתר מיוחד למוסד, ובו התפרסמו מערכת הלימוד של כל כיתה, הודעות ועדכונים וחומרי למידה.

"האתגר המרכזי של ימי הקורונה", מסביר הרב מאיר מור-יוסף, מנהל תלמוד-תורה 'דברי מנחם' בנתניה, "היה הלמידה מרחוק. השתמשנו בכל הכלים האפשריים – מערכת טלפונית, שיעורים מוסרטים ומוקלטים, קשר אישי, שיעורים טלפוניים והתוועדויות טלפוניות. השיא היה ה'פאראד' הגדול של ל"ג בעומר בהפקה דיגיטלית חסרת תקדים בהשתתפות כל הקהילה, שכללה תהלוכה ביתית, מדורה, מופע ופרסים.

"הנהלת ה'רשת' סיפקה מסגרת מיוחדת לשעות הלמידה הראשונות של היום, בדמותה של התוכנית 'בוקר אור', והשכילה מאוד לספק שעת לימוד חווייתית של הכיתה הווירטואלית, שנתנה מענה לימודי חווייתי, שונה ועוצר נשימה, עם טיפים מקצועיים להורים, וכל הכלים החסידיים של 'נרות להאיר', ועל כך יישר כוח גדול להנהלת ה'רשת'".

מבצעים וכינוסים:

'שולחן סדר עולמי'

ומעבר לספינה האיתנה שהציבה ה'רשת' כנגד סערות וגלי התקופה, כאשר יצרה סדר יום לימודי יציב ומלא ותפקוד שוטף יום-יומי בעבור רבבות התלמידים, נעשו אף פעולות והתקיימו 'מבצעים', מעבר ללימודים הסדירים וחומרי העזר וההפקות המרהיבות שבאמצעותם שומרה שגרת הלימוד.

כך, עוד בטרם פקד נגיף הקורונה את ארץ הקודש, כבר פתחה ה'רשת' במבצע מיוחד של שינון פרקי תניא בעל-פה, כדי לטהר את האוויר.

משעה שהארץ אף היא נכנסה למתכונת חירום בשל הנגיף, החל מבצע חדשני בעל מטרה כפולה – הן לפעול את הפעולות הטובות הנוצרות מהבל פיהם של תינוקות של בית רבן, 'עוללים ויונקים', הן לנצל את התקופה הייחודית ליצירת זמן איכות להורים ולילדים, תחת הכותרת 'מאירים את הבית'.

לצורך כך גויסו מיטב הכותבים ועורכי התוכן, אשר עמלו מדי יום ביומו על הכנת דפי לימוד מושקעים ועשירים הכוללים תכני לימוד מותאמים, לצד דף משימות מעשיות, בהתאמה לשכבות הגיל השונות, המעודדים את הילדים לנהל סדר יום יהודי חסידי, לסייע בבית ולנצל את הזמן ללימוד.

בכל יום דיווחו התלמידים לטלמסר מיוחד וזכו בפרסים יקרי ערך.

הפעילות המגוונת לא הפסיקה להפתיע. בערב ראש חודש ניסן – 'יום כיפור קטן' – התקיים כינוס תורה, תפילה וצדקה של רבבות תלמידי ותלמידות הרשת מכל רחבי הארץ, שהועבר בשידור חי.

את הכינוס פתח המנחה הוותיק הרב נפתלי הכהן רוט, אשר הזמין שנים-עשר ילדים ממקומות שונים להכריז את הפסוקים ולקרוא פרקי תהלים לרפואת ושמירת עם ישראל, תוך שכל הילדים המשתתפים בכינוס מבתיהם עונים אחריהם. הכינוס אף לוּוה בפרקי שירה וזמרה של הזמר החסידי ר' שמחה הכהן פרידמן.

וזה נמשך גם הלאה. לקראת חג הפסח הופקה תוכנה חדשנית ומיוחדת, המפתחת את כישורי הילדים ומספקת להם פלטפורמה מושקעת ליצירת מצגות ותוכניות המשלבות מסרים חסידיים בנושא הגאולה, שתספק להם זמן איכות חינוכי בימי חול המועד.

ולא זו בלבד – לקראת ערב החג הופק מיזם מיוחד ושמו 'המרוץ לסדר', אשר הציג תוכנה מיוחדת שדימתה שולחן 'סדר פסח' גדול שעליו מפוזרים הגדות, גביעים וכמובן קערת הסדר. מסביב לשולחן מסודרים כיסאות, ובפני התלמידים עומדות משימות שונות. כל משימה שנבחרת בידי התלמיד מקנה לו מקום מכובד סביב שולחן ה'סדר' המהודר ותעודה אישית המעידה על זכותו במקום של כבוד בשולחן.

המיזם התבסס על הוראת הרבי לפני ארבעים שנה, כאשר פתח הרבי במבצע 'והשיב לב אבות – על ידי בנים' והורה לעבור בקיבוצים ובערים ולעודד את הילדים להשתתף בהכנות ל'סדר', בפעילות נושאת פרסים.

באותו זמן נטל את הפיקוד על המבצע מנהל ה'רשת', ר' משה סלונים ע"ה, ובהשראת המבצע וכהמשך אליו ניהלה הנהלת 'רשת אהלי יוסף יצחק' מבצע כזה גם בתקופה שבה לא התאפשר קיום 'ליל סדר ציבורי', וכך השתתפו הילדים בפעילות שמצידם אפשרה את קיום ה'סדר'.

במבצע ענק זה השתתפו למעלה משלושת אלפים וחמש מאות ילדים מכל רחבי תבל, שיחד יצרו 'שולחן סדר' ענק ומרשים.

 

תהלוכות ל"ג בעומר:

'פרץ של יצירתיות'

הפעילות נמשכה גם הלאה. כמו בפסח, גם בל"ג בעומר נמנע קיומן של תהלוכות ל"ג בעומר כסדרן הקלאסי, ו'מעז יצא מתוק', כאשר המשבר הוביל לרעיונות חדשים ומהפכניים, ועורר פרץ של יצירתיות מקורית. התהלוכות בכל רחבי תבל נערכו בפלטפורמות אלקטרוניות, והבמות המפוארות הוחלפו במשאיות משונעות.

גם באגף חינוך חברתי-חסידי פתחו ביוזמה מעניינת, ייחודית וחדשנית – קיום תהלוכה משפחתית. ב'רשת' הפיקו מיצג וירטואלי מרהיב הכולל את כל ה'אביזרים' האלקטרוניים הנדרשים לשם קיום תהלוכה משפחתית בבית, שבה הילדים הופכים להיות המנחים, המדריכים, ואף קהל המשתתפים...

את התהלוכה מובילים צוות שחקני 'הכיתה הווירטואלית', אשר כבר ממחרת הפסח החלו בהפקת תכנים יומיים מושקעים ועשירים, ועתה הגישו הפקה איכותית הכוללת הצגה מושקעת, אמירת שנים-עשר הפסוקים בצורה חווייתית, קריאת תהלים, האזנה וצפייה בדברי קודשו של הרבי ושירי ל"ג בעומר.

לשם דִרבון הילדים – שיש לזכור שחלק מהם באים מבתים שאינם חב"דיים, וחלק גדול מהם אף אינם נחשבים דתיים – קראה התוכנית לילדים לדווח ולצלם את התהלוכה הביתית שארגנו והשתתפו בה, ולשלוח את הדיווחים למוסדות החינוך. בין כלל הילדים התקיימה הגרלת ענק על 71 פרסים יקרי ערך.

"הנתונים שהגיעו לסיכומו של המבצע", אמרו לנו מאגף חינוך חברתי-חסידי, "מדהימים! למעלה משבעים מוסדות מכל רחבי הארץ השתתפו במבצע, ואף שידרו את התהלוכות באופן מיוחד לתלמידיהם, ומעל שלושת אלפים משפחות(!) ערכו תהלוכות בבתיהן, באמצעות החומרים וההפקות של ה'רשת'".

ואם הלמידה באמצעים החריגים הייתה מאתגרת בעבור הילדים הלומדים בחדרים ובבתי הספר, הרי שבעבור ילדי הגנים – שעדיין אינם יודעים קרוא וכתוב – על אחת כמה וכמה. הפעילות היום-יומית העיקרית בגנים מתקיימת סביב המפגש והמשחק המשותף של הילדים, אך כאשר אין סדר יום לצד כיתה שלמה, המציאות הופכת למורכבת פי כמה.

לכך התגייסו צוות מדריכות הרשת בגני הילדים, ועם גננות איכותיות מגני הילדים של הרשת ברחבי הארץ, פיתחו בכל יום יחידות לימוד מושקעות ומרהיבות, אשר משלבות בתוכן את כל הידע והמיומנויות הנדרשים לגילאים אלו, אשר פורסמו ב'לוח מפגשים יומי' באתר המרכזי של הרשת לגני חב"ד. כך, עשרות אלפי הילדים הרכים אשר מתחנכים בגני חב"ד, יכלו לחוות – ולו בזעיר אנפין – את 'שעת המפגש' היומית וליהנות יחדיו מתוכניות, שירים והצגות בעלי תכנים איכותיים המותאמים לרמתם.

עבודת אנשי החינוך:

'על משמר הבריאות הרוחנית'

אם עד כה עסקנו בעיקר בפן הלימודי המעשי, כפי שחוו ההורים והתלמידים, הרי שיש לתת את הדעת גם על ההשקעה הרבה שהשקיעה הנהלת ה'רשת' בעבודה מול הצוות החינוכי, אשר הקדיש את מיטב המאמצים, הזמן וכוחות הנפש למען התלמידים ויציבות מוסדות החינוך. בדיוק כשם שאנשי הרפואה עמדו על משמר הבריאות הגופנית, כך עמדו אנשי הצוותים החינוכיים על משמר 'הבריאות הרוחנית'.

אנשי החינוך – שרובם הורים לילדים קטנים בעצמם – מצאו את הזמן ואת שלוות הנפש, בעקשנות ובדרכים-לא-דרכים, לעמוד בקשר רציף עם התלמידים, להתעניין בשלומם ובמצבם, ולעסוק בקידומם גם בימים מאתגרים אלה. הם שוחחו עם התלמידים, הקליטו להם שיעורים, הטילו עליהם משימות ווִידאוּ כי כולם משתתפים ומתמצאים.

ב'רשת' קיימו התוועדויות, השתלמויות ושיחות וירטואליות משותפות שבהן הוענקו כלים והדרכות להצלחה בעבודת החינוך באופי המיוחד שאליו נקלעה לנוכח המצב.

כמו כן, בין מנהלי ה'חדרים' לחוד ומנהלות בתי הספר לחוד התקיימו מפגשים, עם הנהלת ה'רשת', ובהם דנו ונועצו זה עם זה, וגיבשו תוכניות להמשך עבודת החינוך האחראית. במפגשים הם העשירו האחד את רעהו בתובנות ורעיונות, בבחינת 'איש את רעהו יעזורו'.

שלהבות חב"ד:

'חשיבה מחודשת'

אחד מהמפעלים המתחדשים של ה'רשת' בשנים האחרונות הוא מוסדות 'שלהבות חב"ד'. זוהי תוכנית המצדיקה כתבה נרחבת בפני עצמה, אשר במסגרתה הוקמו במהלך השנים האחרונות כמה בתי ספר בערים שונות בארץ המיועדים לקהלים שאינם דתיים וחפצים בחינוך למסורת.

עידן הקורונה דרש גם חשיבה מחודשת של צוות 'שלהבות חב"ד' ברשת בעבור מוסדות אלו, בהתאמה לסטנדרטיים המקובלים כיום באוכלוסיות אלו.

כך, האתר הווירטואלי 'שלהבות קלאב', הפועל בדרך כלל בימי החופשה מבית הספר, פעל במתכונת מוגברת, ונוסף למסלולי החגים המאתגרים באתר, נוספו בו חומרי למידה ופעילויות ברוח 'שלהבות חב"ד' למשך כל ימי השהות בבית.

בכל יום שישי נערכה באתר פעילות וירטואלית משותפת של 'קבלת שבת', בהשתתפות מאות התלמידים והתלמידות מכל רחבי הארץ. הפעילות הייתה פתוחה אף בעבור ילדים שאינם לומדים בבתי הספר אך מתעניינים בהם.

לקראת חג הפסח קיבל כל אחד מתלמידי המוסדות ערכה מיוחדת של 'שלהבות בחופשות' אשר הכילה מצה שמורה, ערכת בדיקת חמץ וחוברת פעילות מרעננת לימי חול המועד. בימים שקדמו לחג ובימי חול המועד, הציג האתר לתלמידים שורת פעילויות ומשימות מעשירות ורבות-תוכן סביב החג.

גם בעבור ההורים הועלו באתר תכני יסוד ועזרים לקיום ליל הסדר במתכונת המשפחתית.

אף בתפקוד היום-יומי הופקו תכנים יומיים מושקעים ויוקרתיים, כמו תוכנית בוקר יומית מצולמת עם אחד מגדולי השחקנים וכוכבי הילדים, אשר כללה 'שיח רגשי', תפילה, פינת יהדות ומשימה סביב התוכנית החברתית המלווה את בתי הספר 'שלהבות חב"ד' לאורך כל השנה.

לצוותי ההוראה ב'שלהבות חב"ד' הופקו חומרים ייחודיים ועזרים שסייעו להם להמשיך את הייחודיות גם בלמידה מרחוק, נערכה השתלמות מקוונת בנושא למידה מרחוק, והופקו מערכת שעות מסודרת ומעוצבת ודף קשר מושקע, מרהיב ומקוון המתאים לימים אלה.

קשר ורצון אישי:

'שתי מתנות מופלאות'

סיכום מעניין לתקופה החינוכית המאתגרת של הקורונה, מעניק הרב מנחם מענדל סטזגובסקי, מנהל תלמוד-תורה חב"ד בחדרה. "גם בתשרי תשל"ח", הוא אומר, "חוו החסידים סוג של 'למידה מרחוק'... הרבי שהה בחדרו לאחר האירוע בשמחת תורה ומאמרי החסידות נמסרו לחסידים דרך המיקרופון ב'זאל' הגדול.

"באחד הימים שאל הרבי את הרופא מה עושה את הפעולה בבדיקת דם – המחט, או הוואקום שנוצר כאשר היא חודרת? ענה הרופא: ודאי שפעולת שאיבת הדם נעשית על ידי הוואקום. חייך הרבי ואמר: 'אכן, הוואקום (החיסרון) יכול לעשות פעולה'.

"ואכן, בתקופת הקורונה חווינו סוג של חיסרון – התלמוד-תורה היה ריק מתלמידים, ולכאורה קול התורה נדם.

"אבל באמת, לא כן הדבר, והקורונה נתנה לנו שתי מתנות נפלאות:

"ראשית, התלמידים החלו ללמוד ולהתפלל לא בגלל אילוצי המסגרת, אלא מעצמם ומרצונם האישי. התלמידים הפנימו שהתורה והמצוות הן משהו ששייך להם אישית, לעולמם הערכי והפנימי, ולא כי כך נצטוו והורגלו על ידי המסגרת.

"שנית, הצוות המסור העמיק את הקשר האישי עם התלמידים באמצעות שיחות טלפון אישיות שנעשו עם כל אחד מהתלמידים. לשם כך הפקנו מסמך אלקטרוני שבו כל מלמד תיעד את שיחותיו, והיבול היה מדהים – אלפי דקות של שיחה אישית בין רב לתלמיד שבוודאי נתנו וימשיכו לתת את אותותיהם.

"כעת, עם החזרה לשגרה, אנחנו רואים את הדברים היפים הללו ומשתדלים מאוד לשמר אותם".

ואילו הרב יניב ליליאן, מנהל בית הספר בערד, מסכם כך:

"כמנהל תלמוד-תורה הטרוגני, הכולל קבוצות אוכלוסייה מגוּונות ומאתגרות, קיבלתי מה'רשת' את האפשרות למענה של שיעורים טלפוניים במערכת הטלפונית, פתרון שהציל את מערכת הלמידה בתקופה מאתגרת כל כך.

"נוסף לכך דאגו באגפי הרשת השונים לתכנים ומענים מדהימים ומושקעים באתר 'מעלין בקודש' ובאמצעים נוספים, כך שלכל תלמיד נמצאה אופציה לימודית מתאימה.

"בהזדמנות זו אודה להנהלת הרשת אשר עושה לילות כימים במציאת פתרונות מעשיים תוך היצמדות להוראות הרבנים, דבר שבוודאי גרם נחת רוח למשלח".

ומה אם המצב יתדרדר ומוסדות החינוך ייסגרו בשנית?

"אנו ערוכים לכך היטב", אומרים בהנהלת ה'רשת', "כל האמצעים עומדים הכן לרשותנו לסיטואציה שבה נשוב ללמידה מרחוק".

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.