שלמה מן | יום י"ב סיון ה׳תש״פ 04.06.2020

יו"ר מועצת יש"ע בראיון לוחמני ל'כפר חב"ד' נגד תכנית טראמפ

יממה אחרי הסערה הגדולה שפרצה בעקבות הראיון של יו"ר מועצת יש"ע דוד אלחייני ל'הארץ', בו אמר כי "תכנית השלום של טראמפ מוכיחה שהוא לא ידיד של ישראל", מתפרסם הבוקר ראיון עם יו"ר המועצה ב'כפר חב"ד' בוא הוא מדבר בהרחבה ומצהיר: "לא תקום ולא תהיה מדינה פלסטינית" • "אנחנו בעד ריבונות שלא קשור למתווה טרמפ. אם זה לא יקרה, זאת לא תהיה ריבונות. החשש הוא שהחלה הריבונות משמעותה הכרה במדינה פלסטינית"
יו
נתניהו וטראמפ בבית הלבן (צילום: קובי גדעון, לע"מ)

יו"ר מועצת יש"ע דוד אלחייני לא מתכוון לוותר ונערך למלחמה נגד תוכנית המאה של טראמפ ונתניהו הכוללת הכרה במדינה פלסטינית.

השבוע הוא העניק ראיון לוחמני ליוסי לוין משבועון 'כפר חב"ד'.

נושא הריבונות שוב עלה השבוע לכותרות, לקראת חשיפתה המלאה של תוכנית המאה. האם אתה כיו"ר מועצת יש"ע וראש המועצה האזורית ערבות הירדן ראית את המפות האמיתיות?

"יש הרבה מפות שמסתובבות - של הישראלים, של ההתיישבות, של גופים כאלו ואחרים. לכל אחד יש מפה משלו. לכל אחד האינטרסים שלו, ואני מחבר אותם. אך יש מפה אחת שעדיין רלוונטית. זו המפה שאנחנו הצגנו ושאותה האמריקאים הציגו בתוכנית טראמפ. אנחנו פשוט קיבלנו אותה ברזולוציה גבוהה הרבה יותר, שלמעשה מאפשרת לנו לרדת לעומקם של דברים, לקצוות של כביש, בית או חממה. זה מה שהיא אפשרה לנו. כרגע, כל המפות הללו לא רלוונטיות. העובדה שיש הרבה מפות לא אומרת כלום. אף שמדובר במפה קונספטואלית, האמריקאים נעמדים על הרגליים האחוריות ואומרים 'לא'. לא יהיו שינויים במפה. לא ברמה שאנחנו רוצים ולא ברמה שאחרים רוצים.

"והמשמעות היא שהבסיס של התפיסה האמריקאית הוא הקמת מדינה פלסטינית. יצירת רצף טריטוריאלי ארוך כפי שהוא בא לידי ביטוי במפה שמופיעה בהסכם. מדובר על שבעים אחוז מהשטח, ואם אתה קורא את כל המתווה, הוא מכוון להקמת מדינה פלסטינית, מדינת טרור פלסטינית. לכן, כל מפה אחרת ששומעים עליה איננה רלוונטית. כי האמריקאים אומרים: מוריי ורבותיי, אתם מכירים את המפה כבר שנה, אתם הישראלים כבר הסכמתם עליה, ישבנו יחד ושרטטנו את המפה. מעליב אותם מאוד שלאחר שישבנו איתם ושרטטנו והסכמנו על הכול, אנו באים לשנות לגמרי את המפה. האמריקאים לא עובדים כך. ולכן המפה של האמריקאים היא עדיין הרלוונטית".

מה לדעתך יעשה ראש הממשלה נתניהו בסיטואציה כזו? אתה אומר שהם מתעקשים. איך נתניהו מתמודד עם זה? הרי בסופו של דבר, הוא פועל על פי רוח המחנה שלו, והוא הרי בוודאי נגד מדינה פלסטינית.

"לכן מה שאני עושה בשבועות האחרונים הוא פשוט להיפגש עם חברי כנסת ושרים ולהסביר להם את הסכנה שבקבלת התוכנית. הרבה אנשים, חברי כנסת ושרים, לא מבינים שבעצם החלת הריבונות אתה מקבל את קיומה של מדינה פלסטינית לגבולותיה, גם אם אתה לא רוצה ולא מתכוון לכך. זאת בעצם תוכנית חלוקה. דוד פרידמן ממכון ירושלים אומר שזו הפעם הראשונה במדינת ישראל, מאז 1948, שבה משרטטים את גבולות המדינה הפלסטינית. זה לא היה לא באוסלו, ולא בהסכם ואי. והוא אומר את זה בקולו.

"אז מי מרמה את מי? האם אלו אנחנו שאומרים 'בואו נעבוד על האמריקאים ולא ניתן מדינה פלסטינית'? זה מה שחושב נתניהו? אני לא חושב שהאמריקאים ייתנו לו יד. הם לא ייתנו יד לביזוי הנשיא טראמפ הידוע בעולם כאיש שסוגר עסקאות וזאת הגישה שלו. האם יגידו לו 'בעסקה הזו אנו דופקים אותך'? 'קיבלנו את הריבונות ואתה לא תקבל מאיתנו כלום'? לדעתי האמריקאים לא ייתנו לזה יד. הם ירצו ערבויות. הם ירצו שממשלת ישראל תתחייב לקבל את מתווה טראמפ, שאומר – הקמת מדינה פלסטינית".

אתה בוודאי זוכר את השמחה שהייתה כאן לפני שנה, כשקיבלנו את הריבונות ואת ההכרה ברמת הגולן. מה חשבתם אז? מה השתנה פתאום אצלכם?

"תראה, כשחבר שלך נותן לך מתנה, אתה לא מבייש אותו ומלבין את פניו. אתה לא אומר לו שאינך מוכן לקבל ממנו מתנה. לא חושדים בידיד. לכן, כשטראמפ נתן את המתנות שלו, אנחנו ראינו בו ידיד בהזדמנות. אם הוא נתן את רמת הגולן והכיר בחוקיותם של היישובים ביהודה ושומרון ובקעת הירדן, אז קדימה. יש פה הזדמנות פז להחיל ריבונות ישראלית בבקעת הירדן, והגיע הזמן לכך שמדינת ישראל תחליט מהם האינטרסים הביטחוניים שלה, ורק מדינת ישראל תקבל את ההחלטה. לא האמריקאים ולא אף אחד אחר. אנחנו נקבל את ההחלטה בגיבוי אמריקאי. כך חשבנו שצריך להיות, וכך אנו עדיין חושבים שצריך להיות.

"ואם ארה"ב שומעת את זה, והיא ידידת אמת של ישראל, וטראמפ דואג לאינטרסים הביטחוניים של מדינת ישראל, הוא היה צריך לתמוך בזה. באותו אומץ שהוא העביר את השגרירות, היה עליו לומר שלא מעניין אותו מה יקרה בשאר השטח, שנשאיר אותו לעצמנו. מה שמעניין אותי הוא דבר אחד, שתהיה ריבונות בבקעת הירדן בכל מיני וריאציות.

"אני רוצה שכשידפקו על הדלת של 'אחמד' בקסבה של שכם, ב-12 בלילה, ויגידו 'אפתח אל באב', הוא יזדעזע מפחד. הוא יפחד מהישראלים. אני רוצה שצה"ל יוכל להגיע לכל נקודה ביהודה ושומרון והגדה הצפונית. ולדעתי זה לא יקרה, כי תקום מדינה פלסטינית. מי מעלה על דעתו בכלל שאומרים 'הם לא יבואו למשא ומתן' וכדומה. אנחנו חושבים שהם כן ישבו הפעם למשא ומתן. כי האמריקאים מפעילים את כל כובד משקלם, ורואים את זה במפה. אנחנו רואים את המאמצים של ג'ארד קושנר לשכנע את הערבים לקבל את המתווה של הקמת מדינה פלסטינית. אנחנו במלכודת דבש. ואנחנו לא יכולים לתת לזה יד, כיוון שזוהי מפת פינוי של יהודים מיהודה ושומרון".

מה אתם, ראשי מועצות יהודה ושומרון המתנגדים לתכנית, מתכננים לעשות? באילו זירות אתם פועלים?

"אנחנו בעד ריבונות שלא קשורה למתווה טראמפ. אם זה לא יקרה, זאת לא תהיה ריבונות. לא תודה. אנו פועלים במישור הפוליטי בארץ ובחו"ל, בקהילות היהודיות בארה"ב ובתקשורת האמריקאית. וזה ילך ויחריף".

איפה הקו האדום שלך בסיפור הזה?

"לא תקום ולא תהיה מדינה פלסטינית".

אתה יכול לומר לי שאם זה יתקדם לקראת המתווה, אנחנו נשוב למחזות של ימי גוש קטיף?

"בוודאי. זה עוד הרע במיעוטו. אנחנו עלולים לקבל מעוזי טרור בשטחים ענקיים. תראה מה קורה בעזה. אוכלוסייה שלמה מחזיקה את מדינת ישראל באצבעות, וכשהם רוצים הם לוחצים. מדינת ישראל לא יודעת להתמודד עם טרור. היא יודעת להתמודד עם צבא. יש לנו צבא חזק. אין לצבא מה לעשות מול טילים שישוגרו לכיווננו משכם. אנחנו נקבל פה מדינת חמאס. זאת מדינה שאליה כל אחד, אפילו הטרוריסט הכי גדול, יוכל להיכנס. לנו, העם היהודי אחרי השואה, אסור לקחת סיכונים. גם אם מדובר על ריבונות".

• הראיון המלא מתפרסם השבוע במוסף החדשות של 'כפר חב"ד'

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.