מערכת COL | יום ח' סיון ה׳תש״פ 31.05.2020

כיצד השפיע רב כפר חב"ד על חבר ועד לקבוע עתים לתורה?

איך התנהל השיעור בחום יוקד בכפר חב"ד? כיצד השפיע הרב על חבר הועד לקבוע עתים לתורה? ומדוע השתתף הרב בעצמו בכל השיעורים כאחד התושבים? • מקבץ סיפורים לרגל ימי התשלומין לחג מתן תורתינו ולרגל יום היארצייט של הרב שניאור זלמן גרליק ע"ה, רבו הראשון של כפר חב"ד, שחל בח' סיון • מתוך ספר שייצא בקרוב על תולדות חייו
כיצד השפיע רב כפר חב
רבו הראשון של כפר חב"ד, הרב שניאור זלמן גורליק זצ"ל עומד לפני התיבה כשליח ציבור (ארכיון שמואל בן-צבי)


מקבץ סיפורים לרגל ימי התשלומין לחג מתן תורתינו ולרגל יום היארצייט של הרב שניאור זלמן גרליק ע"ה, רבו הראשון של כפר חב"ד, שחל בח' סיון. 

מתוקף תפקידו כרב הכפר, הייתה בראש מעייניו של הרב גרליק הדאגה שבני עדתו יקבעו שיעורים בתורה. הוא הקדיש לכך את מרבית שעותיו, כדי לפעול על כמה שיותר מבני הכפר שיהיו להם שיעורים קבועים בתורה. בגמרא, בחסידות והלכה. אכן הרב דאג לכך שיוסדו בכפר שיעורי תורה רבים.

ברכה למסירת שיעורים

במשך שנים רבות סבל הרב גרליק מצרידות בקולו עקב מחלה. והנה בשנותיו הראשונות ברבנות בכפר חב"ד החריף הכאב והרופאים אסרו עליו לדבר ברבים. 

קשה היה הדבר על הרב גרליק, והוא כתב אל הרבי מכתב. במכתבו מספר לרבי כי למרות שהוא מקיים בכללות את הוראת הרופאים לא לדבר בקול, בכל זאת הוא ממשיך למסור את השיעור ברבים, כי יודע שלולא ימסור את השיעור, השיעור יתבטל...

"אודה לכ"ק על ברכתם אותי בענין מחלת גרוני . . למעשה אני ממעט בדיבור כפי האפשר, אבל השיעור מוצא אני כי אם לא אלמד יבטל, לכן הנני לומדו ברבים ומקוה כי זכות לימוד לרבים שיש לי ברכות בעד זה במכתב ק' של רבינו נ"ע זי"ע ועתה גם ברכת כ"ק יעמוד שאוכל ללמוד וללמד כחפצי תמיד..."

משתתף כאחד התושבים

מחזה מופלא היה מדי יום לראות את רב הכפר, שהיה גאון עצום בתורה, יושב ומשתתף בשיעורי התורה בבית הכנסת כאחד התושבים הפשוטים.

כך הדבר היה בשיעור בתניא שנמסר כל יום לערך עשר דקות, בשיעורי בהלכה ו'עין יעקב' בין מנחה למעריב, בשיעור בלקוטי תורה שמסר ר' אבא לוין, ולאחר מכן חתנו של הרב, הרב נחום גורלניק, וכן בשיעורי הגמרא של הרב מאיר בורובסקי.

חלק גדול משיעורים אלו ייסד הרב עצמו.
בכך הראה הרב דוגמה לבני קהילתו כי הוא אינו רק נאה דורש מהם להשתתף בשיעורי תורה, אלא הוא גם נאה מקיים זאת בעצמו. 

התוועדות י"ט בכסלו בכפר חב"ד, בשנות הכפ"ים. לצד הרב גורליק: מר זלמן שז"ר (ארכיון שמואל בן-צבי)

 

שיעור החקלאים

מעבר לשיעורים שהתקיימו בבית הכנסת, היו לרב לאורך כל יומו שיעורים עם בחורים ואברכים וכן עם חקלאים ובעלי מלאכה מבני קהילתו. הרב ראה בשיעורים אלו את סם החיים הרוחני שלו עצמו וכן של בני קהילתו.

הרב דוד מאיר דרוקמן מספר על כך: "דלת ביתו של הרב הייתה פתוחה כל הזמן, גם בחצות הלילה, ותמיד כשנכנסתי אל הרב מצאתיו באמצע לימוד, בדרך כלל בלימוד של חברותא עם אברך או שניים ולעתים בשיעור עם קבוצה מאנ"ש". 

"אחד השיעורים המיוחדים  התקיים בביתו של הרב בצהרי היום. אל ביתו של הרב היו מתאספים קבוצת חקלאים מאנ"ש. ביניהם: ר' זושא ('זוסיק') ריבקין ה'רפתן' החסידי, הרב יחזקאל שפרינגר שגידל עופות, ר' אברהם שמואל גרליק, בנו של הרב, שהיה בעל פרדס אתרוגים. ועוד. הרב היה עומד ולומד ולצידו היו עומדים החקלאים ובעלי המלאכה ולומדים. היה זה מחזה מרהיב לראות כיצד אותם אנשי עמל, שוכחים באמצע היום מכל הווי החיים, ושוקעים בלימוד הגמרא... 

כחום היום: הרש"ז גורליק עם תושבי הכפר (ארכיון שמואל בן-צבי)

 

"לא אחת השיעור התקיים כאשר בחוץ שרר חום לוהט ובקושי היה אויר לנשימה. אך הרב גרליק היה יושב ולומד עמם את שיעור הגמרא כאילו החום אינו מעיק כלל".

בקשה מפתיעה

הרב גרליק השקיע מאמצים רבים כדי לעודד את בני קהילתו לקבוע עיתים לתורה, בגמרא, הלכה וחסידות ועשה זאת בדרכים מגוונות לכל אחד בדרך שונה.

מספר על כך הרה"ח ר' ברוך גופין ע"ה, ששימש שנים רבות כחבר ועד בכפר חב"ד: "ערב אחד נשמעו נקישות על דלת ביתי. רעייתי פתחה את הדלת והנה הרב גרליק בכבודו ובעצמו ניצב בפתח הבית. אמרה רעייתי לרב, "בטח הרב מחפש את בעלי", ייכנס הרב ויישב ובינתיים אקרא לו.

היסה אותה הרב ואמר לה שדווקא כוונתו היה לדבר עמה ולבקש ממנה בקשה אישית. "במה אוכל לעזור לרב" שאלה רעייתי, והרב השיב: אמרי לבעלך: "ר' ברוך יקר ["טייערע ברוך"] לך ללמוד תורה". ואנא, דאגי לכך שר' ברוך לא יוותר אף יום על השיעור תורה, הדבר יביא לך ולכל בני ביתך ברכה בגשמיות וברוחניות! 

סיים ר' ברוך בהתרגשות: "היו לי גם לפני כן שיעורי תורה, אמנם מאז השתנתי לגמרי. העובדה שהרב טרח במיוחד לביתי עבור זאת  - כה נגעה בי שמאז, למעלה מחמישים שנה עשיתי מאמיצים כבירים לא לוותר על שיעור תורה יומי קבוע בגמרא".

"רק תצא מהבית"...

ר' ברוך ציין שהוא רק דוגמה אחת, אך כמוהו היו רבים שהרב דאג לשוחח איתם שישתתפו בשיעורי התורה שבכפר. אכן מאמציו נשאו פרי ולשיעורי התורה בכפר נוספו עוד ועוד משתתפים ואחרים קבעו חבורתא יחד ללימוד תורה.

אך גם אנשים שלא חפצו לשבת בשיעור או ללמוד בחברותא, שכנע אותם הרב שלכל הפחות ייצאו מביתם וילכו לבית הכנסת ללמוד. בעיניו, עצם היציאה מהבית ללמוד תורה בבית הכנסת הייתה ערך חשוב עבור האווירה בבית כולו.

בימים אלו בני משפחתו משלימים את עריכת הספר אודות תולדות חייו של הרב גרליק. העורכים פונים לכל מי שיש בידו סיפור, מידע או מסמך הקשור בתולדות חייו או בדברי תורתו של הרב גרליק, לשתף בחומר כדי להנציח את זכרו ולמען ידעו דור אחרון.

כתובת אימייל למשלוח חומר:

[email protected] אן בטלפון 058-7709930.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.