| יום ה' סיון ה׳תש״פ 28.05.2020

35 שנה לשיחה בה ביקש הרבי מהרבנים לעשות שוב 'סמיכה'

בשבת זו אנו מציינים  35 שנה לדרישתו של הרבי שגם אלו שכבר עשו סמיכה, עליהם לחדש את הסמיכה ולהבחן שוב אצל רב יותר גדול,. אנו מביאים את דברי הרבי כפי שהם נאמרו בהתוועדות. 
35 שנה לשיחה בה ביקש הרבי מהרבנים לעשות שוב 'סמיכה'
הרבי ביחידות כללית לרבנים בחודש סיון תנש"א

בעת סיום המחזור הראשון של ה"סמיכה" של מכון 'הבינני', הרה"ח מנחם מענדל גלוכובסקי, רב קהילת חב"ד ברחובות וסגן מזכיר בית דין רבני חב"ד בארץ הקודש, דיבר אודות הרושם ששיחה זו פעלה עליו:

"הרבי תבע שגם אלו שכבר עשו סמיכה, שילמדו עוד הפעם ויחדשו את הסמיכה שלהם, וכן שישתלמו בכל השאלות החדשות שמתעוררות בעקבות התפתחות הטכנולוגיה, ודבר זה ניתן לעשות היום במסגרת הלימוד במכון 'הביננני', שולמדים את החומר בעומק ובהמחשה, וכן מקבלים ידיעה מקיפה אודות הדברים הפרקטיים שמתפתחים מזמן לזמן, וכך מקיימים בהידור את הדרישה הזו של הרבי, שנוגעת גם לאלו שכבר קיבלו סמיכה בעבר".

"שיחה זו היא גם הסיבה שדחפה אותי להקים את אגף ההשתלמויות של בית דין רבני חב"ד, על מנת לתת את האפשרות להשתלם בכל הנושאים הטכנולוגיים המתפתחים מעת לעת".

זהו ההזדמנות האחרונה להצטרף לקורס "סמיכה" של מכון 'הבינני' בפיקוח בית דין רבני חב"ד. בחג השבועות, בו אנחנו מקבלים על עצמנו "עול תורה", זה ההזדמנות לקפוץ על ההזדמנות ולהצטרף לקורס.

שיחת ש"פ נשא תשמ"ה

תורת מנחם תשמ"ה חלק ד עמ' 2286

"עניין הנ"ל נוגע גם לאלו המכהנים כבר בתור רבנים ומורי הוראה בפועל: בענייני טוב וקדושה ניתן תמיד להוסיף ביתר שאת וביתר עוז וכן בענייננו, שגם רבנים ומורי הוראה יכולים להוסיף בכל הקשור ללימוד ופסקי הלכות. בנוגע לסמיכת חכמים: נוסף לכך שכבר קיבל סמיכת חכמים - כדאי ונכון להוסיף בלימוד הלכה למעשה, ואז, להבחן ולקבל סמיכה מרב גדול יותר.

וכן בנוגע לשימוש: נוסף לכך שהי' לו שימוש אצל רב מורה הוראה בפועל - כדאי ונכון שיהי' לו שימוש אצל רב ומורה הוראה הבקי ומתמחה במיוחד בשטח מסויים, אם זה בעניני "אורח חיים", "יורה דעה", "חושן משפט" או "אבן העזר", שכן, רב שעוסק ומתמחה במיוחד בשטח מסויים, גדול כחו בהוראה בשטח זה, וע"ד "הלכתא כרב באיסורי וכשמואל בדיני", לפי ש"שמואל הי' רגיל תמיד לפסוק דינין, ולכך הי' מדקדק בהן ויורד לעומקן ומשכיל על כל דבר אמת, וכן רב הי' רגיל לדקדק בהוראת איסור והיתר, לכך סמכו על הוראותיו לעניני איסור והיתר".

זאת ועוד: תפקידו של הרב משתנה בהתאם למצב המקום שבו מכהן ברבנות, שכן, רב שמכהן בעיירה קטנה, אין להשוות את האחריות המוטלת עליו, הקשיים שעמהם עליו להתמודד, וכיו"ב - לאלו שאצל רב המכהן בעיר גדולה, כמובן וגם פשוט. ולכן, אם הי' לו שימוש אצל רב בעיירה קטנה - עליו להשתדל לקבל גם שימוש אצל רב המכהן בעיר ואם בישראל.

ועוד ענין בזה:

בעקבות חידוש והתפתחות הטכניקה בשנים האחרונות - נתעוררו כו"כ שאלות חדשות בעניני הלכה למעשה, שלא היו בדורות שלפנינו. ומובן, שכדי לפסוק הלכה בענינים כאלו - צריכים לדעת תחילה את אופן הפעולה של אותו מכשיר מסויים (וכיו"ב) שאודותיו מתעוררת השאלה, ורק אז יכולים לגשת לפסק ההלכה.

וע"ד שאמר רב "י"ח חדשים גדלתי אצל רועה בהמה כדי לדעת איזה מום קבוע ואיזה מום עובר". והגע עצמך: לאחרי שהי' רב בדרגת גדול בתורה, ראש ישיבה וכו' - הקדיש מזמנו ועיסוקיו כ"ראש ישיבה", והלך לשהות במחיצתו של "רועה בהמה" במשך י"ח חודש, כדי שיהי' "בקי במומי"!

[(כ"ק אדמו"ר שליט"א חייך ואמר:) בודאי אין לגשת לבד לבהמה כדי ללמוד על מומין, שהרי ישנו החשש ד"כי יגח שור"... כפי שיסביר גם בן חמש למקרא... כי אם ללכת ל"רועה בהמה" כו']. ומזה מובן גם בעניננו שכדי לפסוק בענינים הקשורים עם התפתחות הטכניקה - יש ללמוד ולדעת את כל מה שקשור לאופן פעולתו של המכשיר וכיו"ב.

[מובן וגם פשוט שההכרעה בענינים אלו היא פס"ד של הרב, פס"ד דתורה, אלא שכדי שיוכל לפסוק בענין זה - עליו לברר את העובדות המעשיות אצל אלו הבקיאים בשטח זה. דוגמא לדבר - "דינא דמלכותא דינא", או ענינים מסויימים התלויים בהנהגת "תגרי לוד", שאין זה אלא מפני ש"תורה" קובעת פס"ד שבענינים אלו יש להתנהג באופן האמור]. וכמו כן מובן, שגם ה"שימוש" בענינים אלו צריך להיות אצל רב מורה הוראה שעסק בענינים אלו.

ולכן: טוב ונכון שכל רב ומורה הוראה יחזור ויבדוק - בינו לבין עצמו, כמובן שלא לפגוע ח"ו בכבוד הרבנות - ממי קיבל סמיכת חכמים והיכן קיבל שימוש חכמים, ובהתאם לכך, ישתדל להוסיף עוד יותר בלימוד הלכה למעשה, להבחן שנית אצל רב גדול יותר, וכן לקבל שימוש אצל רב הבקי ומתמחה יותר בשטח זה או אחר".

בסיום הקורס, יקבלו התלמידים תעודת סמיכה מבית דין רבני חב"ד, וזאת לאחר שיעמדו במבחנים, וישתתפו גם בימי עיון מיוחדים ללומדי הקורס, שיתקיימו על ידי בית דין רבני חב"ד.

לפרטים והרשמה לחץ כאן 1-700-55-770-1

 

 

 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.