מערכת COL | יום ב' סיון ה׳תש״פ 25.05.2020

תופעה: מצמצמים הוצאות השמחות • ומה דעת הרבי?

ימי משבר הקורונה, שכפו על זוגות צעירים ומשפחותיהם חתונות מצומצמות, אבל שמחות במיוחד, העלו שוב אל סדר היום, את התקנות לצמצום הוצאות השמחות • ומה דעתו הקדושה של הרבי? במענה לועד כפר חב"ד בראשית הקמתו, הייחס הרבי לסוגיה, והיו מי שניסו לפרש את התשובה שכביכול הרבי נגד צמצום בהוצאות לשמחות • בפנים: מבחר תשובות, מכתבים ושיחות של הרבי בנושא • "השמחה גדולה יותר כשעושים החתונה לא באולם רשמי" 
תופעה: מצמצמים הוצאות השמחות • ומה דעת הרבי?
ברקע: חתונה בקראון הייטס בעיצומו של משבר קורונה (ארכיון COL, אילוסטרציה)

ימי משבר הקורונה, שכפו על זוגות צעירים ומשפחותיהם חתונות מצומצמות, אבל שמחות במיוחד, העלו שוב אל סדר היום, בכל החוגים בציבור החרדי, את התקנות לצמצום הוצאות השמחות.

בחלק מהחוגים כבר יצאו תקנות מפורטות שכבר יצאו לדרכן. בחוגים אחרים עדיין מתקיימים דיונים מה לצמצם וכיצד ניתן להוזיל את העלויות.

ומה בליובאוויטש?

במהלך ראיון שהעניק השבוע לעיתון ‘כפר חב”ד’, סיפר הרב יצחק יהודה ירוסלבסקי, מזכיר בי”ד רבני חב”ד ורבה של שכונת נחלת הר חב”ד, על הוראות רבות שזכה לקבל מהרבי בנוגע לעבודת הקודש שלו ברבנות בכלל ועבודת בית הדין בפרט.

בין היתר צוטט מענה קודש של הרבי, בן כמה סעיפים, מערב ר”ח אדר שנת תשמ”ב – וזה דבר המענה:

זה היה בראשית הקמתו של ועד רבני חב”ד באה”ק. בפני הרבי הוגשה הצעה של תקנות לצמצום הוצאות השמחות במשפחות אנ”ש והרבנים ביקשו מהרב ירוסלבסקי להביא את הדבר בפני הרבי ולבקש את חוות דעתו הקדושה.

הרבי ענה:

“…לתקן תקנות בעניני שמחות – אין מתחילים פעילות – באיסורים ובפרט – בצמצום … שמחת חו”כ! [חתן וכלה] לאחרי שהועד (כמרע”ה – רש”י דברים א, ד) יסדר כו”כ רבני ומוסמכי אנ”ש במשרות מתאימות, ופעולות בוע”ט כיו”ב – יתענין בנוגע לסו”מ…”

היו מי שניסו לפרש את התשובה, כביכול הרבי נגד צמצום בהוצאות לשמחות.

אלא כך היו פני הדברים: מדובר היה בארגון שהצעד הראשון שרצה לנקוט עם ייסודו היו תקנות לאיסור חתונות בזבזניות. על כך השיב להם הרבי: אל תתחילו את הפעילות שלכם עם איסורים וגזירות.

ומה דעתו הקדושה של הרבי? הנה מבחר מתשובות, מכתבים ושיחות:

"מגרה היצר הרע להיכנס לחוב יותר גדול"

לחסיד שכתב לרבי כי "מקוים שהווארט יהיה באופן המתאים" התקבל המענה הבא: "הוא הפך הנהוג לאחרונה בין אנ"ש שי' לבזבז ע"ז ממונם אבי אריבער שפרינגען די שכנתה וככל שהשכנה יותר פוסט (=ריקנית) יותר- מגרה היצר הרע להיכנס לחוב יותר גדול, ובלבד להראותה אז מ'איז אויך פוסט און נאך מער (=שגם ריקנים, ועוד יותר) ובמילא צריך למלאות הריקנות בדברי "תפארת ריקנים" וכו'... (שערי הלכה ומנהג)

"ואין עניין בכלל לבזבז מעות על הוצאות חתונה"

ואין עניין בכלל לבזבז מעות על הוצאות חתונה. והלוואי שיזכו להראות דרך לאברכים אנ"ש שיחיו – אשר חתונה חסידותית היינו בהרחבה בכל עניינים הרוחניים והרחבה אמיתית, ויקר ממונם של ישראל להשתמש בו – לא בשביל להראות לפלוני שכאן היו פרחים גשמיים יותר ואשר פ' וכיו"ב כ"א שהרבו החתן והכלה בצדקה לפני החתונה ובזמנה ועוד ועוד... (שערי הלכה ומנהג)

"ראוי שהחתונה תתקיים במקום שההוצאות יהיו באופן סביר"

"ראוי שהחתונה תתקיים במקום שדמי ההוצאות יהיו באופן סביר, ואדרבא כל דפשיט מעלי טפי, וכל שיגדלו ההכנות הרוחניות – תהי' החתונה גדולה ברוחניות".

גדול זכותו וזכות החתן כלה שיחיו אם יחזירו תקנת גדולי-ישראל בזה לחוגי אנ"ש שיחיו. ע"י היותם דוגמא חיה בזה. ומתוך שמחה וטוב לבב – ויהא בשעה טובה ומוצלחת"... (שערי הלכה ומנהג)

"השמחה גדולה יותר כשעושים החתונה לא באולם רשמי" 

במ"ש אודות סדרי חתונה – בכלל אין דעתי נוחה כלל מבזבוז ממון על ידיד שכירות אולם ועוד כהנה – הוצאות שאין בהם כל תועלת ואפילו גשמיות ג"כ לא. ואף שהפליגו חז"ל בשמחת חו"כ, ואיך שכל אחד מחויב בזה, הרי רואים במוחש שהשמחה גדולה יותר כשעושים החתונה לא באולם רשמי שמשכורתו הון תועפות. כ"א עושים החתונה באופן דכל דפשיט מעלי טפי... (שערי הלכה ומנהג)

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
2 תגובות
1.
מי שעושה חתונה מפוארת צריך להתבייש
ב' סיון ה׳תש״פ
כי הוא מבזבז את כספו על שטויות במקום לדברים טובים, כגון עזרה לזוג הצעיר או שאר מטרות חשובות
2.
אמת ..
ג' סיון ה׳תש״פ
אפשר בבית כנסת ולמשפחה באולם קטן עם חברים קרובים וזהו ..

כמובן מי שרוצה להמשיך במסורת לבריאות .. ואם יש לו ממש הרבה כסף מיותר שיתרום למשפחות שנפגעו כלכלית ושאבי המשפחה נפטר
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.