שלמה מן | יום כ"ט אייר ה׳תש״פ 23.05.2020

שידוכין: איך עורכים בירורים נכון ומה חשוב לבדוק בפגישות

הגל הראשון של הקורונה מאחורינו. התחלנו לשמוע הצעות לבתנו הבכורה. איך נברר על בחורים באופן שיבטיח קבלת מידע אמין ומלא? • בקרוב אתחיל בעזרת ה' לצאת לפגישות שידוכין. מה חשוב בעיקר לברר במהלך הפגישות? • הרב ישראל אלפנביין שוחח עם הרב מנחם מענדל קניג, מטפל זוגי ומרצה ב"דרך הבית" וחזר עם תשובות • באדיבות 'כפר חב"ד'
שידוכין: איך עורכים בירורים נכון ומה חשוב לבדוק בפגישות
(צילום אילוסטרציה: יוסי פרסיה, COL)

>> התחלנו לשמוע הצעות שידוכין לבתנו הבכורה. איך מבררים על בחורים כך שמקבלים מידע אמין?

משיב הרב מנחם-מענדל קניג, מטפל זוגי ומרצה ב"דרך הבית":

תבררו אצל חברים, אצל הצוות החינוכי בישיבות ואצל שכנים ומכרים. מדברי כולם ביחד, תתקבל תמונה מושלמת. מקור המידע האמין ביותר הם אנשים שטובתכם היא האינטרס שלהם, ולפחות אנשים שחשוב להם לומר אמת כשמדובר בשידוכים.

אצל החברים תבררו דברים שהם 'בגובה העיניים'. חבריו לחדר בפנימייה מכירים אותו טוב יותר. הבעיה היא שלפעמים הם חברים טובים מאוד ותשמעו מהם רק על מעלותיו. לכן תשאלו אותם שאלות 'פתוחות': ממתי אתם מכירים? תספר לי קצת עליו... שימו לב גם לטון של התשובה. מה נאמר בביטחון, ומתי אומרים בהיסוס 'אינני מכיר אותו כל כך בתחום זה'... אם שאלתם על מידות טובות וענו לכם ש'זה בסדר', מובן שזה לא הצד החזק שם.

כללים לשיחת בירור טלפונית: אנשים חוששים למסור מידע לפונה אנונימי. הזדהו בשמכם המלא ותקבלו מידע מדויק יותר. בפתח השיחה תשאלו: האם ומתי תוכל לענות לי על שאלות בירור בעבור הצעת שידוך? (לא בטוח שלאיש יש כעת זמן פנוי בעבורך). אם כן, האם אתם מכירים את בחור פלוני? איזה סוג של היכרות, ומאיזו תקופה היא ההיכרות? בהתחלה נשאל שאלות פתוחות, כמו: מה אתם יכולים לספר על המדובר? אילו תכונות בולטות אצלו? מה המיקום שלו בחברה? כעת נעבור לשאלות ממוקדות, בהתאם למה שאנחנו מחפשים. לסיום נודה על העזרה, ונשאל אם נוכל להתקשר שוב, אם תהיינה שאלות נוספות.

חשוב להיזהר מפרשנות שגויה של מושגים. אם אומרים לכם שהבחור 'פתוח', זה לא אומר כלום. טיפוס 'פתוח' יכול להתפרש כמישהו 'פרוץ' וחסר גבולות, ויכול להתפרש כאדם בעל 'ראש פתוח', אחד בעל מוחין רחבים שמסוגל להכיל אנשים אחרים וכולם מרגישים אתו בנוח.

קחו מחברת ותרשמו בה את התשובות שתקבלו. כך תוכלו להשוות בין כמה בחורים שתבררו עליהם. חשוב לרשום מאיפה הגיעה ההצעה. לפעמים הצעה חוזרת כעבור כמה חודשים. אם ההצעה תגיע משדכנית אחרת, נזכור לחזור לשדכנית שהציעה הראשונה. זה גם ימנע בעיות הלכתיות, למי לשלם וכמה לשלם.

חשוב לוודא שבתכם מאמינה ומרגישה שנערכו בעבורה בירורים באופן יסודי. הניסיון מוכיח שאחר כך מתנהלות הפגישות בצורה קלה ומהירה יותר. אם מסיבה כלשהי המדוברת אינה סומכת על הבירורים של הוריה (לדוגמה: יש להורים מנטליות שונה, או שהיא מבית לא חב"די והתקרבה לחב"ד), כדאי לבקש מאח נשוי שיערוך בעבורה את הבירורים. לפעמים אפשר לבקש מהמשפיעה האישית שתצטרף לבירורים. אם לאחר סיום הבירורים המדוברת לא מרגישה רגועה, זוהי אחריותה להמשיך לברר עד שתהיה רגועה ובטוחה. אפשר להמשיך לברר גם תוך כדי הפגישות.

>> אני בחור שמתחיל לצאת לפגישות שידוכין. מה חשוב לברר במהלך הפגישות?

משיב הרב קניג: הכי חשוב לברר בצורה יסודית על יראת שמיים ומידות טובות. גם אם כבר ביררו זאת בעבורך, תנסה לחוות זאת בעצמך במהלך הפגישות. יש רבים ששמים דגש על התאמה מרבית בין המדובר והמדוברת, או בין המשפחות שלהם, אבל זה חשוב פחות. לעומת כל התאמה הדדית שנמצא כעת, אנחנו עתידים לגלות בחיים הרבה תחומים של חוסר התאמה. זה לגיטימי, ומעשיר את חיי הנישואין. מה שחשוב הוא להחליט להשקיע בחיי הנישואין. זה תורם ליציבות הבית ולאיכות חיי הנישואין.

תבדוק באופן אינטנסיבי יותר את הדברים שביררו עליהם בעבורך. את המידע שקיבלו הוריך – תנסה לחוות בעצמך ולוודא שזה באמת מתאים לך. לדוגמה, אל תסתפק במידע שהמדוברת היא חסידית – תבדוק שזה באמת הסגנון החסידי שאתה מחפש.

תעמיק עוד את הבירור בדברים החשובים לך. מידע על מצב רפואי נשען רק על בירורים, אבל מינון, התאמה וסגנון – הם דברים שאפשר לברר בפגישות. אל תקנה סיסמאות. אם אמרו לך שהיא חסידית, אל תסתפק בזה. נסה לבדוק למה הכוונה דרך סיפורים ודוגמאות מהחיים. אם מדובר על תוכנית לצאת לשליחות, תלבן את הנושא: לאיזה מקום ובאילו תנאים? אם חשוב לך להקים בית של הכנסת אורחים, תבדקו יחד למה אתם מתכוונים: עשרים איש בכל ליל שבת, או זוג מקורבים פעם בחודש?

כשמצהירים הצהרות, לכל אחד יש טרמינולוגיה משלו ולא באמת מבינים זה את זה. כשאתה משתף את הצד השני בחוויות ספציפיות, כוונותיך מובנות היטב.

• מתוך המדור 'והם יבוננוהו' המתפרסם מדי שבוע בשבוע בעיתון 'כפר חב"ד'

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.