מערכת COL | יום כ"ו אייר ה׳תש״פ 20.05.2020

נאמן קורונה, מרחק 2 מטרים: יפתחו בשבת את בתי הכנסת?

לצד ההתרגשות: לאחר שאושרה פתיחת בתי הכנסת מחדש תחת שורת מגבלות, COL שוחח עם גבאי בתי כנסת חב"ד במספר נקודות בארץ, לשמוע כיצד הם נערכים לקראת שבת הקרובה, והאם יפתחו את בתי הכנסת? • כשגם בשיגרה הצפיפות קיימת, איך יתמודדו עם הנהלים המגבילים בשטח נתון? 2 מטרים בין מתפללים, חיטוי לפני תפילות, קביעת 'נאמן קורונה' ואי שימוש בתשמישי קדושה, סידורים וספרי קודש?
נאמן קורונה, מרחק 2 מטרים: יפתחו בשבת את בתי הכנסת?
צילום אילוסטרציה

לאחר כחודשיים שבהם 'תפילת מרפסות וחצרות' הפכה לשיגרה ובתי הכנסת היו סגורים על מנעול ובריח, משרד הבריאות הורה על הקלות ואישר תפילות בתוך מבנה - תחת מגבלות: 

עד 50 איש, שמירת מרחק 2 מטרים בין מתפללים, עטיית מסכות ומינוי "נאמן קורונה".

לצד ההתרגשות: לאחר שאושרה פתיחת בתי הכנסת מחדש תחת שורת מגבלות, COL שוחח עם גבאי בתי כנסת חב"ד במספר נקודות בארץ, איך הם נערכים לקראת שבת הקרובה?

קהילות אנ"ש גודלות בלעה"ר, ובתי כנסת עם מאות מתפללים המתמודדים גם בשגרה עם צפיפות, יצטרכו 'לצאת מהקופסה' ולמצוא פתרונות יצירתיים להתמודד עם המצב וההגבלות.

חג השבועות מחכה לנו בשבוע הבא, כשגם נשים וילדים ירצו לשמוע קריאת התורה ועשרת הדברות וינהרו בהמוניהם לבתי הכנסת.

איך הגבאים יתמודדו עם הנהלים? 2 מטרים בין מתפללים, חיטוי לפני תפילות, קביעת 'נאמן קורונה' ואי שימוש בתשמישי קדושה, סידורים וספרי קודש? 

• 

COL פנה למספר גבאים ברחבי הארץ, לשמוע על ההערכות, למקרה של פתיחה אפשרית של בתי הכנסת.

גבאי בית הכנסת 'המרכזי' בכפר חב"ד, הרב נחמן רייכמן:

"נערכים לפתוח את בית הכנסת לשבת קודש במידה ויוחלט על כך. ההכנות כוללות הוצאות שולחנות, ליצירת המרווח הנדרש, ובין שולחן לשולחן יהיו 2 מטרים, ובכל שולחן ישבו רק 4 אנשים.

"גם עזרת הנשים תשמש בשבת את הגברים, עם הפרדות לפי ההנחיות. לכל מניין ימונה 'אחראי קורונה'.

"נקיון וחיטוי: שמש בית הכנסת יערוך בסוף כל יום תפילה חיטוי יסודי לבית הכנסת. הסידורים והחומשים נלקחו לאיחסון", אומר לנו ר' נחמן. 

ומה לגבי הצהרת בריאות בשבת? איך זה יתבצע?

ר' נחמן: "הכנו מבעוד מועד הצהרת בריאות מקוונת, וכל מי שרוצה לבוא להשתתף במניינים חייב למלא אותה".

 

"הצהרת בריאות מקוונת" של המקווה המרכזי בכפר חב"ד

• 

ומכפר חב"ד, המשכנו ל'קהילת הצעירים ברחובות'. בית הכנסת עם הגבאים הנמרצים והצעירים, שזכורים לגולשי COL בשל נסיבות אחרות: כניסת המתפללים לבידוד למחרת חג הפורים, בפרוץ משבר קורונה. הקהילה גילתה אחוות רעים למופת, והקימה מערך שיעורים ותמיכה בתוך הקהילה.

מגבאי בית הכנסת ר' שאולי גולדברג, שמענו על ההערכות שלהם לקראת שבת ופתיחת בית הכנסת:

ר' שאול גולדברג: "יחד עם רב הקהילה הרב יחיאל גלוכובסקי וחברי הגבאים ר' איציק שמואלי ור' דודי קסטיאל אנחנו מתרגשים שסוף סוף אנחנו יכולים לפתוח את בית הכנסת, לאחר שאנחנו היינו בין בתי הכנסת הראשונים שנסגרו."

ממשיך לעדכן ר' שאולי: "בדיון שערכנו עלו מספר אפשרויות ביניהם: לבטל כרגע את העזרת נשים כך שנוכל לקבל עוד מקום בבית הכנסת, חלוקה של התפילות בשבת בבוקר ל2 מניינים בשעות שונות, מינוי של "נאמן קורונה", הצטיידות בחומרי חיטוי וכיו"ב.

ילדים יוכלו להגיע להתפלל בבית הכנסת? שאלנו.

"כרגע טרם החלטנו לגבי הילדים האם הם יוכלו לבוא או לא ומאיזה גיל", עונה לנו הגבאי.

הוא מוסיף ומציין כי "בתקופה שבית הכנסת היה סגור קיימנו את השיעורים הקבועים באמצעות ה"זום" וכן נערכו מספר התוועדויות לחברי הקהילה".

לצד גבאי בית כנסת וקהילות שכבר החליטו, COL פנה גם למספר גבאים במקומות נוספים של ריכוזי אנ"ש בארץ. ההודעה של משרד הבריאות שנכנסה כאמור לתוקף רק הבוקר, יום רביעי, מביאה את חלק מהקהילות להתלבטות לא פשוטה כשמכלול השיקולים רחב: גודל פיזי של שטח המטרים באולמות התפילה בבית הכנסת, מספר המתפללים ביחס לשטח, הרכב אנשי הקהילה (צעירה יותר או מבוגרת) רצון המתפללים והגבאים והחלטת המד"א.

ככל הנראה המצב יתבהר יותר בהמשך, וכבר מחר יוציאו בתי הכנסת בריכוזי אנ"ש בארץ הודעות מסודרות בנושא.

לפני זמן קצר: בבית הכנסת "יוסי רייטשיק שול" בכפר חב"ד, הוחלט שלא לפתוח את בית הכנסת עד לאחר חג השבועות. הודעת הגבאים בקהילה:

"מתפללים יקרים!
לאחר התייעצות, הוחלט שע"מ לדאוג לשלום הציבור בית הכנסת יישאר סגור עד לאחר חג השבועות.
בברכה, הגבאים".

ל-COL נודע כי ההחלטה נפלה לאחר התייעצות של גבאי בית הכנסת עם המד"א הרב מאיר אשכנזי. הודעה מסודרת לכלל בתי הכנסת בכפר חב"ד תצא מהרב בשעות הקרובות.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.