צבי סופר | יום כ"ה אייר ה׳תש״פ 19.05.2020

סרט היסטורי: תקופת החלוץ בפעילות השלוחים באוסטרליה

רגעי מפתח ודמויות מהקהילה היהודית והחב"דית באוסטרליה מתעוררות לחיים בסרט היסטורי שהתגלה לאחרונה, צולם במלבורן בשנת תשכ"ד ופורסם כעת. הוידאו שוחרר לקראת כ"ה באייר, בציון היארצייט השני של הרב שלום גוטניק ע"ה, ששימש כשליח, ראש ישיבה, רב קהילת חב"ד ואב בית דין במלבורן
סרט היסטורי: תקופת החלוץ בפעילות השלוחים באוסטרליה

רגעי מפתח ודמויות מהקהילה היהודית והחב"דית באוסטרליה מתעוררות לחיים בסרט היסטורי שהתגלה לאחרונה, צולם במלבורן בשנת תשכ"ד ופורסם כעת.

הצילומים צולמו ב"מצלמת קולנוע", המצולמת סדרת תמונות, כל תמונה מהווה "פריים" וכך נוצרת סצנה דמויית תנועה. 

הוידאו שוחרר לפרסום לקראת כ"ה באייר, בסימן היארצייט השני של הרב שלום גוטניק ע"ה, ששימש כשליח, ראש ישיבה, רב קהילת חב"ד ואב בית דין במלבורן.

הוידאו נפתח בהצגת פעילות חלוצית של הרב גוטניק - "הסוכה הגדולה בעולם" בשטח מרכז הישיבה. זה היה פרויקט סנסציוני מרכזי של צעירי אגודת חב"ד, שכונה אז "נוער הישיבות", ובנות חב"ד.

נראה מדבר עם הילדים הרב שמואל גורביץ', שניהל יחד עם אורי קפלון את ארגון 'נוער הישיבות'.

נערך בחול המועד סוכות תשכ"ד (סוף 1963), אז הוזמנו מאות נערים ונערות, והם התכנסו מכל רחבי מלבורן.

במהלך התוכנית, עם כל מיני אטרקציות ופעילויות, המשתתפים נהנו מארוחת צהריים בסוכה הענקית במתחם הישיבה.

הקטע מראה כיצד כל משתתף מברך בתורו על הלולב והאתרוג. ר' אבא פליסקין הראה להם, אחד אחד, מה לעשות, ואמר את הברכה עם כל אחד מהם.

רישומו של אותו המעמד פעל את פעולתו שנים לאחר מכן, לאחר שאחד מאותם ילדים קטנים שנהנה מאותן שעות בסוכה הגדולה בעולם, הגיע יום אחד לישיבה המרכזית וביקש שילמדו אותו לבר המצווה שלו עם "הרב הקטן ועם הזקן הארוך..."

בסרטון ניתן לראות גם את הסוכה-ניידת הראשונה במלבורן אותה ארגן הרב גוטניק בשנת תשכ"ד. הוא ארגן את זה יחד עם אחיינו ר' מוטל גוטניק והסוכה הניידת עשתה דרכה באותה שנה לבתי הספר ולמקומות שונים ברחבי מלבורן.

כרב בית הכנסת הגדול במלבורן, דיין בבית דין ומורה בישיבה, הוא היה חסיד מסור וסייע גם בפעילויות עם ארגון "נוער הישיבות".

סרטון זה מתעד גם את מחנה 'גן ישראל'. נראה גם הרב בנימין קליין שהפך לימים לאחד ממזכירי הרבי. הוא נשלח בסוף תשכ"א ל'מרכז שליחות' למשך 3 שנים יחד עם אשתו לאה קליין והיה מעורב בחיזוק היהדות בקהילה בכלל ובמיוחד בתוכניות הנוער.

בשנת תשכ"ב הוא קיבל מכתב מהרב מרדכי אייזיק חודקוב, ראש המל"ח ומזכיר הרבי, המעודד אותו להיות מעורב בפעילויות הנוער של ליובאוויטש באוסטרליה. הוא נסע למדינות שונות ברחבי אוסטרליה וגם ניו זילנד.

בכל מקום הוא חיזק את היהדות והפיץ גם ספרי 'קה"ת'. הוא העביר שיעורים רבים ואף השפיע להגביר את שעות לימודי היהדות. הגברת קליין לימדה בבית הספר לבנות בית רבקה והייתה מעורבת בהפעלת מסיבות שבת.

נראה בסרטון גם הצעיר שלום בער גרונר, כיום שליח בדרום אפריקה, ושעיה קנטור, נכדו של ר' משה זלמן פייגלין, החב"דניק הראשון שהתיישב באוסטרליה. נראה גם הרב חיים גוטניק, רב מכובד במלבורן שהגיע לבקר במחנה ומשחק משחק 'קריקט' עם הבנים.

• 

סרטון זה מוצג לעילוי נשמת ר' שלום דב בער בן ר' מרדכי זאב הכהן גוטניק, ע"ה. תודה מיוחדת לבנו הרב מאיר גוטניק שהביא זאת לראשונה לפרסום.

לצפיה:

 

 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.