שלמה מן | יום כ"ג אייר ה׳תש״פ 17.05.2020

קיבל אישור לצלם הרבי בשנים הראשונות: ר' צבי טריינר נפטר

הצלם הותיק ר' צבי ראובן (הארי) טריינר, שהיה מהראשונים שקיבלו אישור מהרבי לצלמו בשנים הראשונות, הלך בשבת קודש לעולמו והוא בן 95 • בכתבה המלאה: צרור אפיזודות שחווה ר' צבי כצלם בחצרות קודשנו בשנים הראשונות • הבקשה של הרבי בחופה, ותגובת החסיד שנפל ארצה תוך ניסיון למקם המצלמה
קיבל אישור לצלם הרבי בשנים הראשונות: ר' צבי טריינר נפטר
המנוח ז"ל (צילום: ארכיון ליובאוויטש, collive)

צלם החתונות ר' צבי רייטנר, שנפטר בשבת האחרונה והוא בן 95, היה מהראשונים שצילמו את הרבי, בשנים המוקדמות שלאחר קבלת הנשיאות, והפיצו את התמונות לקהל הרחב.

באותן שנים, כידוע, סירב הרבי שיצלמוהו. "כתלמיד בישיבת 'תורה ודעת' בברוקלין, בתחילת שנות הארבעים, זכיתי במצלמה", סיפר רייטנר לפני כשבע שנים במהלך ראיון שהעניק. "הייתי מסתובב עמה בישיבה ומצלם. זה היה דבר חדש יחסית באותם ימים. בהמשך עברתי לצלם באופן מקצועי והתחלתי לצלם בחתונות. הרבי מליובאוויטש לא אהב שמצלמים אותו ונהג לכסות את פניו".

אירוע אחד שהתרחש באותן שנים מתאר רייטנר כמכונן. "השתתפתי בחתונה של חסיד חב"ד וצילמתי ללא הרף. הרבי סידר את הקידושין. צילמתי תמונה אחת ושתיים אך החסידים היסו וחסמו אותי. נדחקתי והצלחתי 'לקחת' עוד תמונה של הרבי. הרבי נעצר ואמר לי: אני חושב ששלוש תמונות זה מספיק. הרבי אמר את זה באנגלית... מאז ואילך הקפדתי שלא ליטול יותר משלוש תמונות".

בשנים מאוחרות יותר חדל הרבי ממלכת לסדר קידושין בחתונות שנערכו הרחק מ-770, והשתתף רק בחופות שהתקיימו בחצר 770. "מהמזכירות הודיעו לי", נזכר רייטנר, "שיש לי אישור לצלם רק תמונה אחת של הרבי. הייתי צריך מאוד להתאמץ שהתמונה תצא טובה. אחרת היה זה הפסד עצום לחתן ולכלה".

רגע אחד משעשע מאותם ימים נותר חקוק אצל רייטנר. "הייתה חתונה שהרבי השתתף בה וצילמתי. נותרו דקות אחדות עד שתגמר החופה וטרם לכדתי תמונה של הרבי. ניסיתי למקם את המצלמה בזווית נכונה אך לא הצלחתי. היה שם חסיד שחסם אותי שוב ושוב ולא נתן לי לצלם. אמרתי לו: אם לא תפנה את דרכי אאלץ להיכנס פנימה בכוח. הוא צעק עלי, אז הפעלתי את כוחי והוא נפל. מאוחר יותר פנה אלי אותו חסיד ואמר לי: דבר אחד אני יכול להגיד לך. כאשר בתי תתחתן, רוצה אני שאתה תהיה הצלם"...

בהמשך, לאחר שהתלונן כי תמונה אחת לא מספיקה, הותרה לרייטנר לצלם שלו שתמונות מהחופה. כאמור, בשבת האחרונה נפטר ר' צבי והוא בן 95. תמונות רבות של הרבי מהשנים הראשונות לנשיאות נלכדו בעדשת מצלמתו. יהי זכרו ברוך.

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
1 תגובות
1.
להעיר
כ"ד אייר ה׳תש״פ
שהתמונה שמובאת פה שהרבי מסדר קידושין, היתה תלויה/מונחת בבית הרבי והרבנית שברחוב פרזידנט
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.