שחר וולף | יום כ"ג אייר ה׳תש״פ 17.05.2020

שלום ולא להתראות קורונה: פרידה מהנגיף ששינה העולם

טור פרידה מהנגיף ששינה את העולם ואותנו. איך יגיב המשק לאורך זמן? מהן ההחלטות הנכונות לשוק הדיור ולהשקעות בנדל"ן לתקופה הקרובה? כל זאת ועוד בטור שלפניכם • סדרה כלכלית ובלעדית ב-COL עם ר' שחר וולף, חסיד חב"ד, בעל תואר שני במימון ומנהל עסקים, שביצע בעבר תפקידי ניהול בבנקים, וכיום בעל חברה לייעוץ משכנתאות וליווי עסקי
שלום ולא להתראות קורונה: פרידה מהנגיף ששינה העולם

סיפור הקורונה הגיח אלינו בשלבים. בהתחלה שמענו עליה מרחוק, כמו בעיה פנימית של סין, אף אחד לא התרגש מזה, אך מהר מאד היא החלה להופיע אצלנו כל ערב כאשר ראש הממשלה בהתייעצות עם השרים הודיעו על עוד הגבלות, מוסדות לימוד, עבודה ולבסוף סגר כללי. 

כולנו הרגשנו את זה בכל צורה אפשרית. בייחוד הרגשנו את זה בכיס, חלקנו יצא לעבודה מהבית , חלק אחר יצא לחל"ת וחלק אחר הרגיש את זה דווקא בעליה במכירות (ענפי המחשוב והמזון). 

בשבועיים האחרונים אנו מתחילים לחזור לשגרה. אמנם שונה, הילדים עדיין בבית, העבודה עדין לא כהרגלה אבל הכיוון ברור. מדברים שבתחילת חודש יוני למניינם, ישראל תחזור לשגרה כמעט מלאה. 

הכלכלנים שהיו עסוקים במשך חודשיים בצורה מגמתית לדבר על האסונות של הקורונה מתחילים לאט להיעלם ואת מקומם תופסת תפיסה קצת יותר אופטימית כזו שמדברת על כך שישראל תתאושש יותא מהר ממה שחושבים, קצב הצמיחה שלנו בע"ה יעלה הרבה על התחזיות ובנוגע לגרעון הממשלתי צופים שהוא יהיה פחות נוראי ממה שחושבים, בדומה למה שכתבתי כאן לפני חודשיים: "סבירות גבוהה שזה לא משבר כלכלי מטאורי" . 

הסיבה העיקרית להתאוששות המהירה שצפויה להיות במשק היא מצב משקי הבית.

משנת 2010 ההכנסות למשק בית עלו מאד כמו שגם עולה מסקר מקיף שערכו בבנק ישראל ובו נמצא כי מצבם הכללי של משקי הבית משתפר בצורה רציפה לאורך זמן. 

חרף העובדה שאנו חיים כיום ברמת חיים גבוהה יותר מאשר לפני חמש שנים, רק 25% דיווחו על כך שאינם גומרים את החודש לעומת למעלה מ30% לפני חמש שנים. בהתאמה גם עלה שיעורם של המשפחות שהעידו על עצמן שמצליחות לחסוך מידי חודש. 

מהי א"כ המגמה במשק, בעקבות משבר הקורונה? כדי לענות על שאלה זו צריך לבחון מספר משתנים: 

שוק הנדל"ן – השנה הקרובה צפויה להיות שנה מעניינת מאד. מצד אחד כמות המובטלים עלתה בשיעור הגבוה ביותר בעשורים האחרונים והתחזיות מדברות על אבטלה של 400 אלף איש גם לאחר הקורונה, דבר שיקשה על אוכלוסיה גדולה לרכוש דירה. 
מאידך, כספים רבים שעזבו את שוק ההון בגלל הירידות החדות, צפויים לחזור ולהגיע לשוק הנדלן. שוק המשכנתאות בחודש שעבר שבר את שיא כל הזמנים ומתחילת השנה האזרחית גדל ב30 מליארד ש"ח.  בשורה התחתונה לא צפויה ירידה במחירי הדיור אך עם זאת כן צפויה ירידה קלה במספר העסקאות. שוק הנדל"ן ימשיך ויטפס. 

שוק ההון – הבורסה ירדה מאד בחודשיים האחרונים, נרשמו פדיונות גדולים מקופות הגמל וקרנות ההשתלמות. אני עומד בקשר יום-יומי עם חברים שמשמשים כיועצי השקעות בחדר המסחר של הבנק והם תיארו לי ימים סוערים, המון פאניקה שגרמה ללא מעט משקיעים למכור תיקים של מיליוני שקלים בירידות חדות, מהפחד שמא יישארו קירחים מכאן ומכאן.  למרות זאת, בחודש האחרון אנחנו רואים שהבורסה תיקנה את עצמה בצבע ירוק (עלתה חזרה). אך, בשוק ההון האופטימיות מגיעה ולא הרבה אחריה מגיעים התוצאות, חברות רבות צפויות לדווח על רבעון ראשון חלש בגלל האטה שנוצרה בשל ההסגר. דוחות פחות טובים יאותתו למשקיעים שהמניה לא צפויה לגדול מאד ולכן הבורסה עוד תדשדש. 

ארה"ב - ארה"ב מדורגת כמעצמה הכלכלית הגדולה בעולם (אגב, אנחנו מדרוגים במקום השמיני). בשונה מאיתנו, ארה"ב קיבלה את מגפת הקורונה בצורה קשה יותר, ללא מוכנות וללא כניסה לסגר בזמן, עם מערכת בריאות ציבורית כושלת מאד שמותירה מאחור את כל מי שאיןם לו ביטוח בריאות. הכלכלה האמריקאית התקשתה  בהתמודדות עם המגיפה מה שמעלה את רמת הסיכונים בשווקים. בנוסף, ארה"ב בנשיאות טראמפ מתחילה לחמם את מלחמת הסחר בינה לבין סין ואולי לתקן בעזרת כך את המכה שספגה ממשבר הקורונה, דבר שעלול לגרום לשווקים להגיב גם בירידות.

שוק המטח – בתחילת המשבר הדולר והאירו עלו בעוצמה, עכשיו לאחר ששיאו שהמשבר בע"ה מאחורינו, אנחנו רואים ששערי המט"ח חוזרים למצבם הקודם. 

לדעתי, אם הבורסה תרד פעם נוספת, אנחנו נחזה במשקיעים רבים המגיעים לשוק הנדל"ן דבר שיגרור עליות בענף זה.

לסיום, משבר הקורונה לימד אותנו דבר אחד: לא ניתן יותר לסמוך על מקום העבודה שלנו, העולם שהיה בעבר שבו עבדנו 30 שנה באותו מקום השתנה. המציאות היא שאנחנו היום חיים בעולם שמשתנה מהר מאד. צריכים לגייס את האפשרויות שלנו, לבדוק אלו אפשרויות מימון יש לנו כדי לייצר לנו הכנסה פאסיבית נוספת שתעזור לנו לא להיות תלויים במקום העבודה. 

אני זמין לכל שאלה או תגובה : 
[email protected]  0506442550 

 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.