שלמה מן | יום כ' אייר ה׳תש״פ 14.05.2020

השבועיים שהקציב הבי"ד - חלפו; מפרסם שני מכתבים לאנ"ש

עם חלוף הגל הראשון של הקורונה ועל רקע שורת ההקלות בתקופה האחרונה, בי"ד רבני חב"ד מפרסם הערב הנחיות מעודכנות לאנ"ש בקשר למוסדות החינוך, בתי הכנסת, מקוואות גברים, ישיבות וכוללים • בשני מכתבים, המתפרסמים כאן ב-COL לראשונה, מפרטים הרבנים כיצד יש לנהוג בנוגע להתנהלות מוסדות החינוך, קיום מנייני תפילה וקריאת התורה, טבילה במקוואות, ישיבות וכוללים 
השבועיים שהקציב הבי
מנייני מרפסות בתקופה האחרונה (צילום ארכיון: COL)

לקראת החזרה לשגרה, חברי בי"ד רבני חב"ד באה"ק מפרטים בשני מכתבים מיוחדים לאנ"ש - המתפרסמים כאן לראשונה - את סדר ההתנהלות הנכון בתקופה הקרובה, בכל הנוגע להפעלת מוסדנות חינוך, מנינים, קריאת התורה, מקוואות, ישיבות וכוללים.

"ניתן לשלוח הילדים למוסדות החינוך הנפתחים בהדרגה", קובעים הרבנים, ומדגישים את הצורך החשוב בד בבד בשמירת ההנחיות הממשלתיות.

באשר למנייני תפילות וקריאת התורה, מתירים הרבנים את קיומם בשטח פתוח, כפי ההנחיות, תוך שמירה קפדניות על הוראות משרד הבריאות.

במכתב הראשון, המתייחס למנייני התפילה, כותבים הרבנים: "בהמשך למכתבינו הקודמים בהם הבהרנו את דעתנו, שיש להמנע מקיום מנינים במקומות פתוחים ולהתפלל ביחידות או בצרוף העומדים במרפסות, כעת לאחר שחלף משך זמן וב"ה רואים את הירידה הגדולה בהתפשטות המגיפה, ולאחר שהתיעצנו עם רופאים ידידים מומחים, דעתנו אשר ניתן לקיים מנינים לתפילות במקומות פתוחים וכן בסמיכות לבתי הכנסת.

"באופן כללי יש לנהוג לפי הוראות המרא דאתרא בכל מקום ומקום, אשר מודע יותר למצב בעירו ומכיר היטב את בני קהילתו בכל הנוגע לקיום מנינים. בעת התפילה יש להקפיד על הכללים דלהלן:

א. המנין יתקיים בשטח פתוח עם שלושה כיווני אוויר לפחות. 

ב. מספר האנשים בכל מנין יהיה כפי תקנות משרד הבריאות (נכון לעכשיו עד 50 איש במקום פתוח).

ג. כל המתפללים ילבשו מסכות פנים בעת התפילה. 

ד. יש לשמור על מרחק של 2 מטר לכל הפחות בין מתפלל אחד לשני (חוץ מבני בית הרשאים לעמוד בסמיכות אחד לשני).

ה. ניתן להשתמש בכיסאות ושולחנות, אך יש להקפיד לנקות אותם בסבון או אלכוהול לפני כל תפילה. כמו כן  ניתן להניח מפה חד פעמית ולהחליף אותה לפני כל תפילה.

ו. יש להשתמש בסידור וחומש אישיים.

ז. אנשים בעלי מחלות רקע, או מבוגרים, או המתגוררים עם חולה הסובל מכל סוג מחלה, לא ישתתפו בתפילות בציבור לעת עתה.

ח. שימוש בשירותים ציבוריים בסמוך למנינים יעשה ע"פ הנחיות משרד הבריאות, דהיינו 3 תאי שירותים ל50 איש והקפדה על נקיון כללי אחת לשעה.

ט. בסיום התפילה יש להתפזר ללא לימוד, או התוועדות וכיו"ב.

י. יש למנות אחראי בכל מנין שיוודא כי המתפללים שומרים על הכללים הנ"ל".



באשר לקריאת התורה מפרטים הרבנים:

א. פתיחת הארון, הובלת ספר התורה והגבהתו יהיו רק על ידי בעל הקורא. 
ב. העולים לתורה לא יגעו בספר התורה. לפני ואחרי הקריאה יתקרבו העולים לספר התורה ובעל הקורא יעמוד ממרחק. בעת הקריאה יעמדו העולים במרחק מספר התורה, או שבעל הקורא יעלה לכל העליות.

באשר למקוואות גברים, כותבים הרבנים, יש להקפיד על חיטוי המקום ושמירת על הנחיות בדבר הגבלת מספר הטובלים במקום.

באשר לישיבות - הנהלות הישיבות יבחנו את יכולתם לשמור על התקנות של משרד הבריאות ובהתאם לכך יקיימו את הלימודים. 

בנוגע לכוללים - לפי ההנחיות נכון לעכשיו ניתן לפתוח כולל שלומדים בו עד 15 אברכים, חוץ ממקומות שיש הוראה מפורשת שלא לפתוח. 

יש להקפיד על מרחק של שני מטר האחד מהשני, לבישת מסכה והקפדה על שאר כללי הזהירות.

במכתב השני, העוסק במוסדות החינוך, כותבים הרבנים: "במענה לשאלות רבים בדבר חזרה לפעילות במוסדות החינוך, לאחר שעברו שבועיים ממכתבינו מיום ו' באייר, וב"ה רואים את הירידה הגדולה בהתפשטות המגיפה, המתבטאת הן במספר החולים והן בעוצמת המחלה, קיימנו דיון ממושך עם רופאים ידידים מומחים והנהלת "רשת אהלי יוסף יצחק", ולהלן דעתנו לעת עתה:

"לכל לראש יש לנהוג לפי הוראות המרא דאתרא בכל מקום ומקום אשר מודע יותר למצב בעירו ומכיר היטב את בני קהילתו. 

"מוסדות החינוך שניתנה הוראה מפורשת מהרשויות הארציות ו/או המקומיות שלא לפותחם, יש לציית להוראות אלו באופן מוחלט. מוסדות החינוך שניתנה הוראה לפותחם, יש לפותחם אך ורק בהתאם למס' התלמידים, ימי ושעות הפעילות לגביהם התקבלו הוראות הפתיחה.

"בנוגע להתנהלות בימי הפעילות במוסדות שנפתחו, בהתאם למצב הנוכחי בלבד, יש לנהוג כדלהלן:

הורי התלמידים:

א. ניתן לשלוח את הילדים למוסדות החינוך אשר נפתחים בהדרגה בהתאם להוראות משרד החינוך ומשרד הבריאות.

ב. הורים ששולחים את ילדיהם למוסדות החינוך, מחויבים לשמור באופן מלא על כל ההוראות מבלי להקל ראש בכך, הן בדיווחים על מצב הבריאות למוסדות החינוך, והן בשמירה על כללי ההיגיינה של ילדיהם.

ג. הורים שחוששים לשלוח את ילדיהם למוסדות החינוך, בגלל שאחד הדיירים בביתם נמנה על אחת מקבוצות הסיכון, או מחשש רפואי אחר, יכולים לא לשלוח בינתיים את הילדים למוסדות עד שהמצב יתבהר עוד יותר.

ד. במקרה שאחד מבני הבית אומת כחולה בנגיף, או שיש חשש אפילו קל ביותר, שאחד מבני הבית נדבק בנגיף, חל איסור מוחלט לשלוח את כל הילדים המתגוררים בבית למוסדות החינוך, עד שיוסר החשש לחלוטין.

ה. במקרה בו ילד אינו חש בטוב, חל איסור מוחלט לשלוח את הילד למוסד החינוכי, עד שיעברו 24 שעות לאחר שהבריא לחלוטין.



הצוות החינוכי:

א. אנשי צוות שאינם נמצאים בקבוצות סיכון, כפי שהוגדרו על ידי משרד הבריאות, יכולים לצאת לעבודתם במוסדות החינוך, תוך שמירה קפדנית על ההנחיות והכללים הנדרשים, הן כלפי הצוות החינוכי והן כלפי התלמידים.

ב. אנשי צוות שאחד מבני ביתם אומת כחולה בנגיף, או שלאחד מבני ביתם יש חשש אפילו קל ביותר להידבקות בנגיף, חל איסור מוחלט לצאת לעבודתם במוסד החינוכי, עד אשר יוסר החשש לחלוטין.

ג. אנשי צוות שאינם חשים בטוב, חל עליהם איסור מוחלט לצאת לעבודתם במוסד החינוכי, עד אשר יבריאו לחלוטין.

ד. אנשי צוות שהם, או אחד מבני ביתם, נמצאים בקבוצת סיכון ו/או חוששים לבריאותם מסיבות שונות, יתייעצו עם רופא ידיד או שני רופאים מומחים כהוראת כ"ק אדמו"ר נשיא דורנו, ויקבלו החלטה בתיאום עם מערכות החינוך.

"ברצוננו להדגיש", חותמים הרבנים, "שהיות ומדובר בעניינים הקשורים לפיקוח נפש, על כל אחד מההורים ואנשי הצוות החינוכי מוטלת החובה לנהוג במשנה זהירות ולהחמיר במצוות "ונשמרתם מאוד לנפשותיכם". בברכת "אני ה' רופאך" וגאולה אמיתית ושלמה במהרה בימינו ממש".

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.