צבי סופר | יום י"ט אייר ה׳תש״פ 13.05.2020

לראשונה לאחר 60 שנה: ברית היסטורית בקסטרומה

לראשונה מזה 60 התקיימה בעיר קוסטרומה שברוסיה, ברית מילה ביום השמיני. הסנדק היה השליח הרב ניסן רופו, הברית נערכה על ידי המוהל הראשי של רוסיה  - רב ושליח בעיר בריאנסק שברוסיה הרב מנחם מענדל זקלס שנסע 770 ק"מ לכל צד(!) • שני השלוחים מדברים עם COL ומשתפים בחוויה המרגשת
לראשונה לאחר 60 שנה: ברית היסטורית בקסטרומה

 

לראשונה מזה 60 התקיימה בעיר קוסטרומה שברוסיה, ברית מילה ביום השמיני. הסנדק היה השליח הרב ניסן רופו, הברית נערכה על ידי המוהל הראשי של רוסיה  - רב ושליח בעיר בריאנסק שברוסיה הרב מנחם מענדל זקלס שנסע 770 ק"מ לכל צד(!).

בברית השתתפו כאמור, השליח הרב רופו, המוהל השליח הרב זקלס, 'חתן השמחה' הרך הנימול, ואימו. בוידאו מהברית, נראה השליח הרב רופו יוצא במחול מהתרגשות.

"היכן היה האב?" שאלנו את השליח הרב ניסן רופו. "האבא של הילד - שאינו יהודי, דווקא רצה להשתתף בברית אך לא יכל להגיע", הוא מספר וניצני ההתרגשות עדיין נשמעים בקולו. האם היא מהמקורבות של הקהילה, וגם שמרה השנה על פסח כהלכתו, עם מטבח נפרד". 

לאחר הברית גם קיבלה על עצמה שלא לספר את הילד עד הגיעו לגיל 3, כמנהג יהודים בכל הדורות. "מזה כמה וכמה דורות שהם ללא קשר ליהדות, וכעת הם מתחברים מחדש לשושלת היהדות", אומר הרב רופו.

העיר קוסטרומה ידועה לכל חסיד חב"ד, בשל ההיסטוריה החב"דית הקשורה בשמה: הרבי הריי"צ הוגלה אליה לאחר מאסרו המפורסם.

ואיך זה קשור לברית ההיסטורית שנערכה היום? מספר הרב רופו: "בקוסטרומה היה חסיד בשם ר' ירחמיאל קוגל, שהרבי הריי"צ נ"ע התארח אצלו בתקופת גלותו. לפי מה שידוע לנו, מאז פטירתו בשנת תש"כ, לא נערכה בעיר ברית מילה ביום השמיני. מאז ועד היום חלפו 60 שנה."

הרב ניסן רופו, נמצא בשליחות בעיר קוסטרומה 18 שנה, ובעיר כיום יש כ-260 יהודים. משבר קורונה, כמו בכל מקום אחר בעולם, השפיע גם אצלו, והוא מוסר שיעורים ב'זום' במסגרת 'כולל תורה' לעשרות יהודים. 

לרגל המצב, שולח הרב רופו משלוח מיוחד של חלות טריות וערכת קידוש מידי יום שישי לחברי הקהילה היהודית בעירו.

ערכת קידוש וחלות טריות ליהודי קוסטרומה, מידי יום שישי

*

הרב מנחם מענדל זקלס, המוהל הראשי של רוסיה ושליח בעיר בריאנסק שברוסיה, שערך היום את הברית, נסע כ-770 ק"מ לכל צד. כשהבענו התפעלות ממסירותו בנסיעה כה ארוכה (הוא היה עדיין בדרכו חזרה...) הוא  צינן את ההתפעלות: "אני רגיל בדברים כאלו. לפעמים צריך לטוס בתוך רוסיה כמה שעות כדי להגיע לברית..."

איך קורה כל כך הרבה שנים בעיר שאין ברית בזמנה? שאלנו. "כן, זו הפעם הראשונה בעיר קוסטרומה. בדרך כלל ולצערנו הרב, במרבית הבריתות באיזור האבא אינו יהודי, ובריתות בדרך כלל נעשות בגילאים מבוגרים יותר, לאחר שיהודי כבר התקרב ליהדות".

צפו בוידאו:

 

 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.