מערכת COL | יום כ"א סיון ה׳תשס״ה 28.06.2005

הרב לאזאר: "מנסים לברר מה עומד מאחורי ההחלטה"

גורמים רשמיים בישראל, אישים יהודיים, פעילי זכויות אדם ועיתונאים ברוסיה - מנסים להבין בימים האחרונים מה עומד מאחורי החלטת רשויות התביעה ברוסיה לפתוח בהליכים מקדמיים נגד מפיצי התרגום לרוסית של "קיצור שולחן ערוך". האם מדובר בביטוי להלכי רוח אנטישמיים בשורות הפרקליטות ברוסיה? או שמא זוהי חקירה ש"הוזמנה מלמעלה", על ידי הקרמלין והעומד בראשו? ביום חמישי האחרון התייצב הרב זינובי קוגן, יושב ראש קונגרס הקהילות היהודיות ברוסיה במשרדי התובע האזורי של רובע בסמאני במוסקבה. העילה לזימונו של קוגן היתה גירסה מתורגמת לרוסית של "קיצור שולחן ערוך", שקונגרס הקהילות אחראי להפצתה. הפגישה הוגדרה כבירור מקדים לקראת החלטה לפתוח בחקירה בחשד לעבירה פלילית של הפצת דברי שטנה על רקע גזעי. הארגונים היהודיים ברוסיה הגיבו על חקירתו של קוגן בזעם ובתדהמה. "האנשים בשוק, אנחנו מנסים לברר מה עומד מאחורי ההחלטה", אמר אתמול ל"הארץ" הרב בערל לאזאר.
הרב לאזאר:
חשד להפצת שנאה באמצעות כתבי הקודש היהודיים
"שולחן ערוך" מעליב ופוגע ברגשות העם הרוסי

חקירה נגד הארגונים היהודיים הפועלים במדינה בחשד להפצת שנאה באמצעות כתבי הקודש היהודייםבינואר השנה התבקש התובע הכללי, ולדימיר אוסטינוב, באמצעות עצומה, לפתוח בחקירה נגד הארגונים היהודיים הפועלים במדינה בחשד להפצת שנאה באמצעות כתבי הקודש היהודיים ובראשם ה"שולחן ערוך", שכתב הרב יוסף קארו במאה ה-16. יוזמי העצומה הצליחו לגייס 500 חתימות, בין השאר של פוליטיקאים (כעשרים חברי "דומא", הבית התחתון של הפרלמנט הרוסי), עורכי עיתונים ואנשי רוח. מרבית חברי הדומא שחתמו על העצומה היו חברי מפלגת "רודינה", מפלגה לאומנית-קיצונית שהקרמלין תומך בה בעקיפים, כמתחרה של המפלגה הקומוניסטית.

כמה ימים לאחר פרסום העצומה הודיעו מגישיה שהם חוזרים בהם, אך חודש לאחר מכן הוגשה עצומה שנייה, הפעם עם 5,000 חתימות. ב-10 ביוני הפתיע התובע האזורי שמונה לבדוק את העצומה, כשקבע שאכן התכנים ב"קיצור שולחן ערוך" פוגעים ברגשותיהם של לא יהודים, אך קבע שאין מקום לפתוח בחקירה נגד קונגרס הקהילות, כיוון שלא ניתן לזהות כוונה פלילית של מפיצי הפרסום. העיתונאי מיכאל נזרוב, מיוזמי העצומה, הגיב בקורת רוח רבה על ההחלטה. "עצם הקביעה ש'שולחן ערוך' מעליב ופוגע ברגשות העם הרוסי היא ניצחון עבור כל אדם רוסי", אמר לעיתון "איזווסטיה". בעקבות הפרסום על החלטת התובע הגיש שגריר ישראל ברוסיה, ארקדי מילמן, מחאה רשמית למשרד החוץ הרוסי, שטרם זכתה לתגובה.

ההפתעה השנייה הגיעה ביום רביעי שעבר, כשהתובע הראשי של מוסקבה הורה לדון מחדש בהחלטה שלא לפתוח בחקירה נגד אנשי הקונגרס. בארגוני זכויות אדם ברוסיה סבורים שאם תיפתח בסופו של דבר חקירה פלילית נגד ראשי הקונגרס הם ייחשדו בעבירה של הפצת שנאה על רקע גזעי, אותה עבירה שנעשה בה שימוש מועט מדי, לטענתם, נגד חוגים לאומנים רדיקליים המפיצים פרסומי שנאה נגד יהודים וזרים.

וואלה
לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
1 תגובות
1.
,,,,,,,,,,,,,,,,,
כ"א סיון ה׳תשס״ה
בתירגום לרוסית באמת יש הרבה
פשלות
ובאמת חבל
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.