דובי רבינוביץ | יום ו' אייר ה׳תש״פ 30.04.2020

פיטרו אותי מהעבודה. כולם רק דיברו, ר' ישראל עשה מעשה

"מודה אני לה' על שזכיתי לעשרות שעות של לימוד משותף עם ר' ישראל ע"ה, והייתי מעז לומר שמכל מלמדי היה הוא זה שלא רק לימד אותי חומר לימודי, אלא לימד אותי איך ללמוד נגלה, ואפילו עוד יותר איך ללמוד חסידות" | הרב דובי רבינוביץ' מ-JLI בטור פרידה מיוחד מהרב ישראל פרידמן, ראש ישיבת 'אוהלי תורה' במלאות השלושים לפטירתו
פיטרו אותי מהעבודה. כולם רק דיברו, ר' ישראל עשה מעשה
כותב השורות (באדיבות המצלם)

געציל שול, בשכונת קראון הייטס. י"ט כסלו, התוועדות של שבע-שמונה שעות אל תוך הלילה. ר' ישראל פרידמן ע"ה מתוועד וכדרכו בקודש - הוא תופס נושא אחד מרכזי ו"מתלבש" עליו מכל הכיוונים. הפעם הוא התמקד בהיום יום של ה' באייר:

"רבינו הזקן קבל מר' מרדכי הצדיק ששמע מהבעש"ט: עס קומט אראפ א נשמה אויף דער וועלט און לעבט אפ זיבעציג אכציג יאהר, צוליב טאן א אידען א טובה בגשמיות ובפרט אין רוחניות".

וכך הוא הסביר, הרב פרידמן:

ידוע הסיפור שפעם שלח הבעש"ט את תלמידיו לבית מרזח ללמוד על אהבת ישראל. ראו גוי אחד שואל את חברו שפניו היו נפולות "מה מציק לך?" בתגובה התנפל עליו ידידו והטיח בו את אגרופיו, באומרו: "אם היית באמת חברי הטוב, היית מרגיש בעצמך מה מציק לי ולא היית צריך לשאלני"... 

וזה נקרא לאהוב יהודי באמת, עד כדי כך שמרגישים מה מציק לשני.

נו, להגיע לדרגה כזו של אהבת ישראל אמיתית - מאוד קשה עד בלתי אפשרי. ובשביל זה צריך להתייגע שבעים שמונים שנה של תורה ומצוות, ואז אולי אפשר לזכות לקיים פעם אחת את מצות אהבת ישראל בדרגה זו. 

יפה דרש וגם יפה קיים. ר' ישראל ע"ה התייגע למעלה משמונים שנה בתורה, והפשיטות בה קיים את מצוות אהבת ישראל היתה למופת. הוא שנא מחלוקת בעצם, ולא יכל לסבול שמישהו אחר בצרה. יכולני להעיד שראיתי עליו בגשמיות כמה הוא כאב את כאבו של האחר,כאילו הוא עצמו עובר את אותם ייסורים. 

והנה דוגמה אחת אישית: לפני 11 שנה, פוטרתי מעבודתי, והייתי כמה חודשים בלי עבודה. כמה וכמה התעניינו במצבי, אך כל ההתעניינות נשארה בעולם הדיבור.. היחיד בשכונה שעשה מעשה היה ר' ישראל. איך ששמע שאין לי עבודה, קרא לי ואמר בזה הלשון: "בא אונז פלעגט מען זאגען, אז דאגה'ען דארף מען אויף נאך 120, אויף פאר 120 דארף דער אויבערשטער דאגה'ען" (אצלנו היו אומרים, שלדאוג צריך עבור מה שיהיה אחרי שנגיע ל-120, על מה שיהיה לפני ה-120, בחיים חיותנו בעלמא הדין, זה צריך הקב"ה לדאוג).

ותיכף שסיים את דבריו, הוציא שיק ע"ס 3000 דולר, נתן לי באומרו: קח, שיהיה לך מה לאכול, ואל תדאג מתי להחזיר לי. כשתסתדר תחזיר לי. 

ומי שהכיר את ר' ישראל יודע שהוא לא בדיוק התברך בעודף מזומנים...

מודה אני לה' על שזכיתי לעשרות שעות של לימוד משותף עם ר' ישראל ע"ה, והייתי מעז לומר שמכל מלמדי היה הוא זה שלא רק לימד אותי חומר לימודי, אלא לימד אותי איך ללמוד נגלה, ואפילו עוד יותר איך ללמוד חסידות. 

אך יותר מכל מודה אני לה' על שזכיתי ור' ישראל ע"ה היה מורי ורבי באהבת ישראל.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.