צבי סופר | יום ד' אייר ה׳תש״פ 28.04.2020

בעוד כשבוע חוזרים לישיבות? יש אישור ל'מתווה הקפסולות'

חזרה הדרגתית לשגרה: בישיבה שנערכה בראשות ראש הממשלה נתניהו הוחלט עקרונית על חזרה הדרגתית ללימודים עד גיל 6, ואושר 'מתווה הקפסולות' לישיבות • 'יישובים אדומים' יוחרגו, ואליהם יצאו הנחיות מיוחדות • איך זה יעבוד, ומה הדרישות מהמוסדות? 
בעוד כשבוע חוזרים לישיבות? יש אישור ל'מתווה הקפסולות'
אילוסטרציה: חיים טויטו, ארכיון COL

ראש הממשלה בנימין נתניהו קיים היום דיון רב-משתתפים בראשותו בנושא החלופות השונות להחזרה מדורגת של מערכת החינוך לשגרה.

רה״מ נתניהו הנחה את משרד החינוך להיערך לפתיחה מדורגת של הלימודים במוסדות החינוך והגנים החל מיום א׳ ה-3 במאי למניינם, זאת בתנאי שנתוני התחלואה לקראת יום א׳ לא יצביעו על מגמת החמרה. 

ביום שישי תתקיים הערכת מצב בנושא, במסגרתה צפויים לאשר באופן סופי פתיחה הדרגתית של מערכת החינוך בהתאם לנתוני התחלואה העדכניים וכן בהתאם לממצאי דו״ח גרטנר בנושא הדבקה בקרב ילדים שצפוי להיות מוצג לרה"מ ולשרים בימים הקרובים. 

לפי השלב הראשון בתוכנית צפויים לחזור ללימודים ילדי הגן בגילאי 0-6 בקבוצות קטנות ובחלוקה לימים נפרדים. תלמידי כיתות א׳-ג׳ ילמדו בקבוצות קטנות של עד 15 תלמידים בימים א׳-ה׳. פרטים סופיים יפורסמו בהמשך.

ראש הממשלה הטיל על שר הפנים והמל״ל לסכם את המתכונת ביחס ליישובים המוגדרים ״אדומים״ שבהם אחוזי תחלואה והידבקות גבוהים. 

כמו כן, על מנת להגדיל את מספר קבוצות הלימוד תיבדק ההיתכנות לגייס סטודנטים להוראה ולשלבם בצוותים החינוכיים.

השבת מערכת החינוך לפעולה תישען על כמה עקרונות בהם - לימוד בכיתות לימוד קטנות וקבועות, צוותי הוראה קבועים (ולא מאוכלוסיית סיכון), המשך לימוד מרחוק (עבור ילדים שאין באפשרותם להגיע ללימודים) ושמירה קפדנית על כללי ריחוק והיגיינה. לא ישולבו ילדים הנמנים על אוכלוסיות סיכון או שבני משפחתם (המתגוררים עמם) נמנים על אוכלוסיה זו. 

בדיון השתתפו גם שר החינוך, שר הבריאות, שר האוצר, שר העבודה והרווחה, השר לביטחון פנים, שר הפנים, סגן שר האוצר, ר' המל"ל, מנכ"ל משרד החינוך, מנכ"ל משרד הבריאות, מנכ"ל משרד רה"מ, מנכ"ל משרד האוצר, מנכ"ל משרד העבודה והרווחה, היועץ המשפטי לממשלה, נגיד בנק ישראל, ר' אגף תקציבים באוצר, ר' המועצה הלאומית לכלכלה, ר׳ שירותי בריאות הציבור, המשנה לר׳ המל״ל, ר' הות"ת, מנכ"לית המועצה להשכלה גבוהה, פרופ' וקסמן, פרופ' בר יוסף וגורמים נוספים.

• 

"מתווה הקפסולות" בישיבות

מתווה הישיבות אושר על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו בתום ישיבה שנערכה עם ראשי הסיעות החרדיות בהם השר דרעי, השר ליצמן, ח"כ גפני והשר בצלאל סמטוריץ. 

האישור של מתווה עולם הישיבות אושר בכפוף לחזרה ללימודים בבתי הספר. על כך ידונו במוצאי שבת, בהתאם לנתוני התחלואה בסוף השבוע.

על פי ההצעה, הישיבות יפעלו ללא הפנימיות, כשסידורי השינה יהיו חיצוניים לישיבה. הבחורים יוכלו לשוב הביתה מידי ערב או למקום אחר, ולא יצטרכו לשהות בפנימיות. לגבי הכוללים: האברכים ילמדו בקבוצות בשטחים פתוחים כשגם הם לא שוהים במוסד במשך כל שעות היום.

המתווה של השר דרעי אושר אף הוא עקרונית, ראש הממשלה סיכם שהשר אריה דרעי, יחד עם ראש המל"ל ומנכ"ל משרד הבריאות ידונו ויביאו הצעה במוצאי שבת.

על פי 'מתווה הקפסולות' שאושר אזור הפנימייה בישיבה מאפשר קיום שגרה, הכוללת את הנתונים הפיזיים לקיום המתחמים הבאים: אזור קפסולות, אזור מתן שרותים ללא מגע עם הקפסולות, הפעילות יכולה להתקיים בניתוק מוחלט, כולל כלל הפעילויות הלימודיות, הסעדה ולינה מינוי נאמן קורונה פנימייתי שעבר הדרכה על פי נוהל זה. כתיבת תכנית עבודה העומדת בכל כללי נוהל זה.

הגשת התכנית לחמ"ל ייעודי. קיום סיור מוקדם לצורך ווידוא עמידה בתנאי הנוהל. תיאום ואישור התוכנית ע"י החמ"ל בשיתוף משרד הבריאות והמל"ל. קיום ביקורת תקופתית לווידוא ואכיפת קיום הוראות הנוהל.

אוכלוסיית הפנימייה: תלמידים בגיל תיכון ועל תיכוניים, אנשי צוות (עד גיל 60) שאינם נמנים על אוכלוסיות בסיכון.

צוות הישיבה: כלל הצוות יהיו חלק מהקפסולה או באמצעים דיגיטליים במקרים נדירים יכנס איש צוות שאינו בקבוצת הסיכון בתנאים הבאים: א. בדיקת חום אישית ב. לבוש מגן מלא ג. שמירה על מרחק של 5 מטר לפחות מהתלמידים ככל שיהיו שינויים בהנחיות משרד החינוך באשר להתנהלות צוות במוסד , השינויים יוטמעו בהתאמות הנדרשות.

במתחם הקפסולות יש לאפשר שגרת לימודים תוך כדי מניעה מוחלטת ממגע עם החוץ. הקפדה על מעגל חשיפות קבוע – בשיעורים/תפילות/שינה/הסעדה – הקפדה על מניין קבוע. החברותא תבסס על המניין הקבוע. שיעור על ידי עם איש צוות שאינו נמנה על הקפסולה, ערכת לימוד – לכל תלמיד ערכה אישית ללא השאלה לאחר. מכונות כביסה בתורנות מסודרת/או החלפת כביסה בנוהל ספקים

כניסת ספקים - יוגדר אזור מתוחם לכניסת ספקים ושליחת חבלות מבתי התלמידים ואליהם. יקבע נוהל פרטני לפריקה והעמסה – קבלת חבילות.

ניטור רפואי - כל תלמיד יבדוק חום אחת ליום ויענה לעצמו על סקר רפואי. במידה ואחד השוהים בקפסולה מפתח סימפטומים יועבר מי שחש החוצה והקפסולה עליה הוא נמנה תפעל על פי נוהל בידוד למשך 14 יום נוספים.

תנאי היגיינה - במהלך ה 14 יום הראשונים ככל, התלמידים יתנהלו בהתאם להנחיות משרד הבריאות הרלוונטיות לכלל האוכלוסייה. בעת לימוד עם בן זוג קבוע או בשהותם בחדר השינה עם השותפים הקבועים  - יהיו פטורים מחבישת מסכות.

צוות המטבח ינהג לפי הנחיות תו סגול או באמצעות קייטרינג חיצוני המלצה לביצוע הסעדה ע"ב מנות אישיות ארוזות בכלים חד פעמיים. במידה ומבשלים במרחב הפנימייה יש לוודא ניתוק מוחלט בין צוות ההסעדה לתלמידים ניקיון יומי באחריות התלמידים ו/או צוות ניקיון יעודי ששוהה בקפסולה. השרותים והמקלחות ינוקו על בסיס יומי ובאחריות נאמן קורונה בהתאם להנחיות משרד הבריאות.

הוצאת חולים ומבודדים - תתבצע באופן מיידי באמצעות פקע"ר אל מלונות החולים - באחריות נאמן הקורונה.

כל תלמיד הנכנס לקפסולה שתתחיל כקטנה ולאחר מכן תתמזג עם המרכזית יגיע על מנת לשהות במתחם 45 יום לפחות, כל יציאה תחייב הכנסה לקפסולה חדשה.

הליך האישור לישיבות שרוצים לקיים את המתווה יהיה לאחר שועד הישיבות יקים חמ"ל עם פרויקטור מטעמו, המוסדות יקבלו דף למילוי מוקדם הכולל סקיצות של מתחמי הקפסולות והתנאים הנדרשים, הדף יוכן ע"י המל"ל, ימולא ע"י המוסד ויחתם ע"י ועד הישיבות בטרם הסיור המקדים.

הסיורים המקדימים יערכו ע"י ועד הישיבות שיידע את משרד הבריאות והמל"ל, משרד הבריאות הודיע שנציגו יהיה ד"ר שלוסברג, המל"ל יצטרף לחלק מהסיורים. שאלות שוטפות יופנו לחמ"ל, הנחיות רפואיות יבוררו מול נציג משרד הבריאות ד"ר שלוסברג.
.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.