צבי סופר | יום ל' ניסן ה׳תש״פ 24.04.2020

"אבד חסיד מן הארץ": הרב טוביה בלוי נפרד ממזכיר הרבי

הגה"ח הרב טוביה בלוי, מזקני רבני חב"ד בארץ הקודש ורב קהילת חב"ד בשכונת נווה יעקב בירושלים, נפרד מהרה"ח ר' יהודה לייב גרונר ע"ה, ממזכירי הרבי • ידידות אמיצה, הכנסת אורחים מופלאה, הביטול המוחלט לרבי ו'תמימות דעים' לגבי מנהגי חב"ד
"כעבד בפני רבו": המזכיר הריל"ג בעבודת הקודש (JEM) מימין בעיגול: הגה"ח הרב טוביה בלוי שיחי'

הגה"ח הרב טוביה בלוי, מזקני רבני חב"ד בארץ הקודש ורב קהילת חב"ד בשכונת נווה יעקב בירושלים, נפרד מהרה"ח ר' יהודה לייב גרונר ע"ה, ממזכירי הרבי.

עד היכן הכנסת אורחים?...

אחת הנקודות המרכזיות שביטאה את הידידות האמיצה והאיתנה ששררה בינינו החלה באותה "הכנסת אורחים" מופלאה שלו זצ"ל ושל רעייתו הרבנית מרת יהודית שתליט"א (נכדתו של הגאון החסיד, עובד ה', רבי יצחק "דער מתמיד" זצ"ל).

כאשר זכתה משפחתנו לשהות בצלו של הרבי – על פי הזמנתו המפורשת – בחודש תשרי תשל"ד, שנת "הקהל", התארחנו, שבע נפשות כ"י, בביתו של הרב והרבנית גרונר (עדיין לא הייתה קיימת אז "הכנסת אורחים" של הר"מ ירוסלבסקי ע"ה) במשך חמישה שבועות(!)... זאת, בשעה שמשפחת גרונר עצמה מנתה תשע נפשות כ"י (כמו כן בנסיעותיי הבאות התארחתי אצל משפחת גרונר).

המשימה לא הייתה פשוטה כלל וכלל, ועד היום אני ורעייתי מכירים תודה למארחיי על חסדם, ישלם להם ה' כגמולם הטוב.
יצויין כי גם כשחזרתי ארצה היתה התכתבות בינינו והוא שלח לי כל ספר שההדיר בצירוף הקדשה ידידותית.

"עד שיאמרו לו הלכה למעשה"

נקודה מרכזית נוספת בקשר בינינו היתה תמימות הדעים שלנו בנושא המנהגים. כידוע זכה הרב גרונר להיות, על פי הוראת כ"ק אדמו"ר זי"ע, מעורכי "ספר המנהגים" שנחתם בטבעת המלך והוגה על ידי הרבי "מילה במילה שורה בשורה" (כלשונו של הרב גרונר שמסר לי).
מתוקף תפקידו זה נהג תדיר, בהקשר למנהגים ה"חדישים" שמופיעים חדשים לבקרים, לצטט את דברי הגמרא (בבא בתרא, קל, ב) "אין למדין הלכה לא מפי למוד ולא מפי מעשה עד שיאמרו לו הלכה למעשה"!

לאמור: אין לקבוע הלכות או מנהגים על פי השערות או מקורות שלא הוסמכו במפורש לכך על ידי רבוה"ק, כמבואר בהרחבה בספרי "על מנהגים ומקורותיהם".

ביטול לרבי: חסיד במשמעות פשוטה

מקובל בעולם שגבאי לא מאמין ברבו, וזאת מהסיבה שאין 'הבדלי מרחק'. כאן רואים משהו מעניין: המזכירים כולם, היו כ'עבד בפני רבו', בהתבטלות מוחלטת לרבי. פלאי פלאים. 

זה החל עם הרב חודקוב, כשהרבי הריי"צ נ"ע מינה את חתנו הרבי נשיא דורנו, ליו"ר המל"ח, ואת הרב חודקוב כמנהל. הם עבדו ביחד בחדר אחד, ויחד עם זאת ההתבטלות שלו לרבי היתה מוחלטת. 

זה המשיך עם המזכירים הרב בנימין קליין והרב יהודה לייב גרונר, כעבד בפני רבו. רק חיכו למוצא פיו הקדוש וכל הגה של הרבי - יצא מיד לפועל. בכל תמונה רואים כיצד המזכיר הריל"ג עמד בביטול ליד הרבי, מוכן ומזומן למלא את רצונו הק'. היה גם תלמיד חכם וירא שמיים גדול.

צור מחצבתו

בשולי הדברים יצויין כי בשהותי האמורה בבית משפחת גרונר הזדמן לי לשוחח ולהפגש עם הגאון החסיד המקובל הרמ"ז גרינגלאס זצ"ל, עם הגאון החסיד רבי יצחק דוד גרונר זצ"ל, אחיו של המנוח, ועם אביהם – הרה"ח רבי מרדכי גרונר זצ"ל. 
רבי מרדכי היה בתחלה חסיד קרלין שהתגורר בארץ הקודש. בשלב מאוחר יותר עבר להתגורר בארה"ב ושם התקרב אל כ"ק אדמו"ר מוהריי"צ נ"ע. כיון שרצה שבניו יישארו יראי שמים ולא ינהו אחרי הרוחות הזרות בארה"ב הכניסם ללמוד בישיבת "תומכי תמימים – ליובאוויטש" המרכזית ב-770.

רעייתו של רבי מרדכי, הרבנית מרת מנוחה רחל ע"ה, היתה נכדה של הרבנית הצדקנית מרת מנוחה רחל זצ"ל, בתו של כ"ק אדמו"ר האמצעי נ"ע, שהתגוררה בחברון עיה"ק.

בביקור שערך הרב גרונר לפני מספר שנים בארץ הקודש נסעתי לבקרו. משראה אותי האירו פניו באמרו: רק בשביל לפגוש אותך היתה כדאית נסיעתי כולה...

חבל על דאבדין.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.