מערכת COL | יום ל' ניסן ה׳תש״פ 24.04.2020

פטירת הרב ישעיהו הבר: "יום קשה לארגון, מלאך בדמות אדם"

אבל כבד בקרב משפחות התורמים והנתרמים, לאחר פטירת הרב ישעיהו הבר ז"ל מייסד ויו”ר ארגון ‘מתנת חיים’ שנפטר הלילה בגיל 55 לאחר שנדבק בקורונה • בשנים האחרונות סייע למאות בני אדם במציאת תורמי כליה • סיוון רהב-מאיר: "חייהם של רבים עוד יינצלו בזכותו" • הרב בצלאל יקונט מכפר חב"ד, שתרם לפני כ-3 שנים כלייה וכיום מתנדב פעיל בארגון, מבכה את לכתו: "מכה לארגון 'מתנת חיים', ולי באופן אישי. מלאך בדמות אדם" • בפנים: ראיון שהעניק לפני שלוש שנים הרב ישעיהו הבר ל-COL 
פטירת הרב ישעיהו הבר:
ברקע: מוצאי שבת 'תרומה' לפני כ-3 שנים, באירוע למשפחות התורמים והנתרמים. במרכז: הרב ישעיהו הבר ז"ל. מימין בעיגול: ר' בצלאל יקונט ור' יהודה מחפוץ בנסיעתם המשותפת לאחר ההשתלה

אבל כבד בקרב משפחות התורמים והנתרמים ועם ישראל כולו, לאחר פטירת הרב ישעיהו הבר מייסד ויו”ר ארגון ‘מתנת חיים’ שנפטר הלילה בגיל 55 לאחר שנדבק בקורונה.

בשנים האחרונות סייע למאות בני אדם במציאת תורמי כליה. 

הבוקר, סיוון רהב-מאיר כתבה פוסט מרגש לזכרו:

"שני רגעים גרמו לי להבין עם מי יש לנו עסק. גרמו לי לקלוט כמה מיוחד היה הרב ישעיהו הבר, ראש ארגון "מתנת חיים", שנפטר הלילה מנגיף הקורונה.

הרגע הראשון התרחש לפני כמה שבועות, במלון בירושלים. 148 גברים ונשים התארחו בשבת חגיגית שנערכה עבור כל תורמי הכליה של "מתנת חיים" בשנה החולפת. אחד מהם שיתף אותי במוצאי השבת בהגדרה מדויקת מאוד של הרב הבר: "יש אנשים שנתקלים בבעיה – ופותרים אותה רק לעצמם. הרב הבר נזקק בעבר לתרומת כליה, והצליח בקושי רב להשיג אותה. כשהוא כבר לא נזקק לתרומה, הוא החליט לחשוב על האחר ולא רק על עצמו. הוא לא פתר רק את מצוקתו האישית, אלא החליט להקים ארגון שיפתור את הבעיה לעומק. ככה צריך להסתכל על העולם".

הרגע השני קרה באחד מראיונות הטלוויזיה הראשונים שנתן, עם הקמת העמותה. המראיינים באולפן, מופתעים מהיוזמה החדשה של תרומת כליות בחינם, שאלו שאלה פשוטה: "למה שמישהו יתרום כליה בחינם לאדם זר?". התשובה של הרב הבר הייתה פשוטה גם היא: "כי הוא לא אדם זר. הוא אח".

הוא אכן הוכיח בשנים האחרונות שישראלים שלא מכירים זה את זה, מכל המגזרים והסגנונות, אינם זרים. הם טובים וקרובים יותר ממה שנדמה. הם מוכנים לתת חלק מגופם כדי להציל את הזולת. צריך רק אדם כמוהו שיזכיר לנו את זה. 

הלילה, בגיל 55, נפטר מנגיף הקורונה, אחרי שהציל מאות ישראלים. חייהם של רבים עוד יינצלו בזכותו."

• 

לפני כשלוש שנים, תרם ר' בצלאל יקונט מכפר חב"ד כלייה לר' יהודה מחפוץ, גם הוא תושב כפר חב"ד. מאז ועד היום, ר' בצלאל הפך להיות אחד המתנדבים הפעילים בארגון, ושמר על קשר הדוק עם היו"ר הרב ישעיהו הבר ז"ל. 

הבוקר, הוא מבכה את לכתו של הרב הבר בדמי-ימיו ובשיא פעלתנותו להצלת חיים, ואומר ל-COL: "יום קשה לארגון 'מתנת חיים' וגם לי באופן אישי. מלאך ה' בדמות אדם נלקח מאיתנו. יהיה קשה מאוד למלאות את מקומו, הוא פעל ללא לאות והציל בפועל מאות אנשים. קצת אינדיקציה אפשר לראות מהדיווחים על שידור הלוויתו לפנות בוקר, שעל פי נתונים צפו בה למעלה מרבבת אנשים." 

לגבי ההמשך, אומר ר' בצלאל: "ברור שנמשיך ביתר שאת וביתר עוז להתנדב ולהציל חיים במסגרת הארגון הנפלא".

לאחר שבת מיוחדת לתורמי כליה ומשפחותיהם במלון 'רמדה' לפני כשלוש שנים, התראיין הרב ישעיהו הבר ל-COL וסיפר רשמים מיוחדים מהשבת. באותה השבת השתתפו גם מיודעינו ר' בצלאל יקונט ור' יהודה מחפוץ - התורם והנתרם.

אנו מגישים כאן קטעים מתוך הראיון:

מספר לנו על השבת המרוממת הרב ישעיהו הבר יו"ר ארגון 'מתנת חיים':

"זו פעם שניה שאנו עורכים 'שבת תרומה', מאז השנה שעברה. מאז נוספו עוד 130 תורמים! היה מדהים, המשתתפים מתקשים לתאר את מה שעבר עליהם. משהו שמזכיר מצד אחד שמחה, מצד שני מעין 'ימים נוראים'...

סיפורם של ר' בצלאל יקונט, חסיד חב"ד שתרם כליה לר' יהודה מחפוץ עורר לאחרונה הדים. בשבוע שעבר חזרו שניהם בצוותא ממסע הודיה מרגש לרבי.

הרב ישעיהו הבר, מוסיף לתאר את השבת, וכדוגמא להכרות מפתיעה וחברות מיוחדת שהגיעה דרך תרומת כליה, הוא מזכיר את סיפורם של ר' בצלאל יקונט ור' יהודה מחפוץ: "ר' בצלאל, לדוגמא, ביקש לתרום כליה בצורה אנונימית. שאלנו אותו: "גם ליהודי שאינו שומר תורה ומצוות?" הוא ענה בלי היסוס: "מוכן לתרום לכל יהודי..."

"לאחר שהגיע אלינו הסיפור של ר' יהודה מחפוץ, אמרנו: 'רגע, הם שכנים...' אמרנו לבצלאל יקונט: 'יש לך הפתעה...' מאז הם כאחים ממש, ולאחרונה חזרו יחד מנסיעה משותפת לרבי..."

הרב הבר, הידוע בחוש ההומור שלו, ובגישתו החיובית, משתף באנקדוטה משעשעת: "היה חסיד חב"ד שתרם כליה ליהודי שאינו שומר תומ"צ לעת-עתה. שמעתי מישהו אומר לו: "חסידי חב"ד פותחים בתי חב"ד במקומות הכי נידחים בעולם. אתה פתחת בית חב"ד במקום הראשון בהיסטוריה!...

מקלף את השכבות

"הסיפור הזה הוא לא בדיחה בעלמא", מדגיש הרב הבר. "אחד הדברים היפים שיוצאים בעקבות תרומת כליה לאדם שאינו שומר תומ"צ, שהקשר וההשפעה הם מדהימים, זה מקלף את כל השכבות. הנתרם שואל את התורם: "מה הביא אותך לתרום לי?" והוא עונה לו: "אתה אח שלי!"

תורמים רק לאחים

"אני נמצא בפגישות עם רופאים. אומר לי רופא בכיר: "לאחי הייתי תורם. אבל לאדם זר?" אמרתי לו: "גם ב'מתנת חיים' תורמים רק לאחים... אצלינו כל יהודי הוא אח..."

מסיבת פרידה מהכליה

סיפור דרמטי במיוחד, בא לידי ביטוי בשבת כשהרב הבר חילק למשתתפים בשבת דיסק ובו שיר מיוחד שהופק אך יומיים קודם לכן. מספר הרב הבר:

יהודי תושב מטולה, ידידיה ונגרובר, ערך בביתו במוצ"ש הקודם, 'מסיבת פרידה'. מסיבת פרידה מהכליה שלו, אותה הוא עמד לתרום. לאחר האירוע הוא סיפר לי, שאחד מבני הבית החל לשיר את השיר המוכר "ריבונו של עולם אני יודע שבית המקדש אינו עשוי מאבנים – הוא עשוי מכליות (במקום "מדמעות"...)

"התרגשתי מאוד מהאמירה הזאת, ומיד פנינו למלחין יובל סטופל שיאשר את השימוש בשיר שלו. הוא רק שמע שזה עבור 'מתנת חיים', והוא הסכים בכל לב. "חייו של חברי הטוב ניצלו", הוא אמר בהתרגשות. מיד פנינו לזמר ארי גולדווג, ותוך כיומיים היה לנו את השיר מוכן... זה היה סיפורו של השיר שחולק למשתתפי השבת..."

הרב ישעיהו הבר מסכם את השבת המיוחדת:

"היה כבוד שמיים שאין כדוגמתו. אני בטוח שהשכינה שורה במקום כזה שישבו בצוותא כ"כ הרבה יהודים מכל החוגים, חובשי שטריימלים ומגבעות, כיפות שחורות לצד חובשי כיפות סרוגות, בעלי סירטוקים עם אבנט לצד בעלי סירטוקים ללא אבנט.. והיו גם כאלו שבפעם האחרונה חבשו את הכיפה בחופתם.. בעל שתרם כליה לאשתו ואשה שתרמה את כלייתה לבעלה ולא מעט תורמים שאינם יודעים בכלל מי הנתרם/ת, העיקר לתת 'מתנת חיים' ליהודי..."

יהי זכרו ברוך.

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
1 תגובות
1.
הרב הבר
ב' אייר ה׳תש״פ
היה אדם יקר מאוד בנוסף היה גם תלמיד חכם ורב בישיבה
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.