מערכת COL | יום כ"ט ניסן ה׳תש״פ 23.04.2020

"משפיע, ידיד קרוב": פיקובסקי נפרד מהריל"ג • ויש לו גם מסר

ר' עמי פיקובסקי נפרד ממזכיר הרבי הרב יהודה לייב גרונר ע"ה, עם צרור סיפורים אישיים מרגשים • יחס מיוחד וקירובים מהרבי, והריל"ג שכיוון לאורך כל הדרך • "הופך סמרטוטים לבגדים": המסרים והעידוד בעסקים בלוס אנג'לס • הוראה מפתיעה ממזכיר הרבי בבחירות תשמ"ט הידועות, אירוע נוצץ שהגיע בעקבותיו והביא נחת לרבי • הקשר המיוחד עם מזכיר הרבי הריל"ג שהתהדק לאחר ג' תמוז • ויש לו גם מסר נוקב לחסידי חב"ד בצל מגיפת הקורונה המשתוללת
התמונה האחרונה עם מזכיר הרבי: מימין, מזכיר הרבי הריל"ג ע"ה, ומשמאל יבדלח"ט ר' עמי פיקובסקי. התמונה צולמה לפני מספר חודשים

 

פטירתו של מזכיר הרבי הרב יהודה לייב גרונר ע"ה, השפיעה מאוד על הרב עמי פיקובסקי. "הוא היה לי משפיע וידיד קרוב, היה ביננו קשר עמוק ורב שנים", הוא אומר בעצב. 

בתחנות רבות ומשמעותיות בחייו, 'ר' לייבל' - כפי שהוא מכנה אותו באהדה גדולה – הוא היה שם. כשהעביר לו מענות בע"פ מהרבי, או כשכתב לו מה שהרבי מסר עבורו. גם כמשפיע הוא היה עבורו, וגם כידיד קרוב.

היחס המיוחד מאוד של הרבי לעמי היה בולט, והוא זכה למענות רבות, התייחסויות פרטיות ואישיות. "אני מאמין שהקשר שלי עם ר' לייבל התחזק לאחר שהוא ראה את היחס המיוחד שקיבלתי מהרבי", אומר לנו ר' עמי.

והיו לא מעט רגעים כאלה. רגע מיוחד הוא זוכר היטב: הרבי נתן לי עוד דולר ואמר: "זה עבור הסיוע עם השירה בהתוועדות".

יחס מיוחד מהרבי: ר' עמי עובר עם ילדיו ב'חלוקת הדולרים'

 

קצת רקע, להבין את מסכת הקשרים המיוחדת:

הרב עמי פיקובסקי הוא דמות מוכרת בארץ. רבים מכירים אותו כאחד מחסידי חב"ד הבולטים בשכונת 'גבעת מרדכי' בירושלים, ורבים אחרים מכירים אותו כ'רב של הכדורגלנים'. 

המשיכה שלו להשפעה בצד הרוחני של תחום הספורט, נובעת מילדותו: הוא שיחק בקבוצת כדורגל ידועה, והתקדם עד שהפך לשחקן מוביל בליגה הבכירה. מאז עבר להתגורר בלוס אנג'לס שם עשה חיל בעסקיו, ברבות השנים התקרב לחסידות חב"ד, וחזר ארצה. 

את היכולות שלו מאז הוא מנתב כיום לכיוון הרוחני, וכחסיד חב"ד הוא פועל ומחדיר 'אידישקייט' בענף.

הכל עם חיוך ולב רחב: ר' עמי בפעולה

 

לצד פעולותיו וקשריו הרבים עם דמויות מפתח בציבוריות הכללית בארץ, הוא פועל ופעל רבות למען הפסקת משחקי כדורגל בשבת, והגברת היהדות בקרב רבים שמעורבים בענף, שחקנים ומאמנים. הכל עם חיוך ועם לב רחב.

הוא הגיע לחב"ד בשנות הממ"ים, אז התגורר בלוס אנג'לס. ההתחלה לא היתה קלה. בעיצומה של הקריירה, הוא החליט לסגור את החנות בשבת, וכתב על כך לרבי. הרב גרונר היה איש הקשר למסור את המענה של הרבי, ולמסור... 18 דולר, מחווה יוצאת דופן.

"ר' לייבל שואל אותי: "אתה יודע למה הרבי נתן לך דווקא 18 דולר?" אז עניתי: כן, זה ח"י. אז הוא צחק. "הרבי רוצה שתכניס חיות בכל דבר שאתה עושה", הוא הסביר לי. ומאז אכן כן: נכנסה בי חיות חדשה בכל דבר: בחיי הפרטיים, בעסקים, ברווחים. הכל נפתח לי."

"הרבי רוצה שתעשה מסמרטוט בגד, ולא מבגד סמרטוט"

כמו שציינו בתחילת הראיון, מזכיר הרבי הרב גרונר שימש עבורו גם כמשפיע, מכוון. הקשר בן עמי לרבי הלך והתהדק: הוא כתב לרבי בכל נושא, ובכל התלבטות. "שם חנות ההלבשה שלי היתה עמי'ס, וחשבתי שכדאי לי 'להוריד את הגאווה העצמית', ולהחליף לשם שמסמל את ההיפך: 'שמאטע'ס' (באידיש=סמרטוטים). כתבי לרבי, וניסיתי כביכול 'לשכנע' למה השם הזה מוצלח וכו'. 

הייתי בטוח שאם אסביר יפה הרבי בטח יסכים... והנה מה שהרב גרונר הוציא לי בכתב ידו, לאחר שהרבי ענה על המכתב: "חז"ל קוראים לבגדים 'מכבדותא', ובפרט שנשמרים ונזהרים משעטנז". אזכיר על הציון". 

המסר של הרבי: "תקח סמרטוט, ותעשה ממנו בגד. ולא להיפך". בחלוקת ה'לעקאח' אצל הרבי

 

ביקשתי מר' לייבל שיסביר לי את התשובה, והוא הסביר: "הרבי רוצה שתקח 'שמאטע' (סמרטוט) ותעשה מזה בגד. ולא שתקח בגד ותעשה מזה סמרטוט"... אז הוספתי להקשות: "אז אם הרבי פסל את השם החדש, אז למה כתב 'אזכיר על הציון'? הרב גרונר: "הרבי מכוון אותך, מברך אותך, ורוצה שתצליח".

והסיפור לא נגמר: עמי החליט 'לחשוב חיובי' ובהמשך ל-18 הדולר שקיבל מהרבי, לקרוא לחנות "רחוב 18" (18 סטריט). הוא אייר את החנות עם השילוט המוצע ושלח לרבי. היה זה לפני ראש השנה ואז יצא מענה קודשו של הרבי: "כתיבה וחתימה טובה, אזכיר על הציון". ושוב המזכיר הרב גרונר היה שם, כמכוון ומעין 'משפיע' אישי, והסביר לו בפשטות: "נו, שיהיה במזל טוב על השם החדש לעסק..."

ברבות השנים השפיע ר' עמי על דמויות יהודיות מובילות בארה"ב והביא אותם להיות שותפים ב'קרן מחנה ישראל' - לפיתוח מוסדות חב"ד ופעילויות השלוחים בארה"ב.

למעלה: ב'יחידות' לגבירים. למטה: עם ידיד, אצל הרבי

• 

בחירות תשמ"ט: האירוע הנוצץ, באולמי 'הנוצץ'

'בחירות תשמ"ט' הם מושג. זו היתה הפעם היחידה שהרבי הורה להשתדל עבור רשימה כלשהיא, עבור רשימת ג'.
באותם ימים, עמי יושב במשרדו שבלוס אנג'לס, והנה מזכיר הרבי הרב גרונר מצלצל אליו. "נו, אתה לא נוסע לארץ"? עמי מופתע משהו, מגיב ספונטנית: "ומה יהיה עם העסק?..." הרב גרונר: (צוחק) "מה יהיה? 3-4 ימים ואתה שואל מה יהיה עם העסק?... הרבי אמר לנסוע!" 

עמי לא שאל הרבה שאלות, ולנוכח הציווי הפסקני, עלה על טיסה והגיע ארצה. שרשרת 'השגחה פרטית' מרתקת חיכתה לו, כשארגן אירוע נוצץ במה שהיה פעם 'אולמי הנוצץ' ברחוב המסגר בתל אביב, עם דמויות בכירות בתחום הספורט בארץ. 

הכל תוכנן 'מהרגע להרגע' אבל האולם היה 'מפוצץ'. הסיבה? בקומה מעל התקיימה בדיוק באותו ערב חתונה של שדרן ידוע, וכל המי ומי הגיעו לקומה למעלה, וירדו אחר כך למטה, לאירוע שעמי הפיק לכבוד בקשת הרבי...

"שלחנו 'רפורט' מלא לרבי", משחזר ר' עמי. "ר' לייבל סיפר לי אחר כך שלרבי היתה קורת רוח רבה".

• 

לאחר ג' תמוז, הקשר עוד התהדק

"אחרי ג' תמוז, הקשר התהדק עוד יותר", מספר עמי. הוא הפיק אירוע ענק בבית הכנסת 'בית יעקב' בלוס אנג'לס שם מתפללים שועי העיר. "אני הראשון שהוצאתי את ר' לייבל מניו יורק אחרי ג' תמוז", הוא אומר בלי שמץ גאווה. "במהלך האירוע, הוא סיפר שם כמה סיפורים בבכי, והנה טעימה ממה שסיפר: "משה רבינו אומר לקב"ה "למה הריעות לעם הזה". אנחנו צריכים להגיד את זה לקב"ה". הוא המשיך וסיפר בבכי איך הרבי שמע פעם שבבית מסויים אין לאשה אוכל להכין לבני הבית. הרבי שלח את הרב גרונר להניח לה כסף מתחת לדלת.

הקשר המשיך והתהדק, בעת הכנסת ספר תורה של המשפחה, באירוע של ארגון המחתרת לח"י לפני כעשרים שנה, ובהכנסת ספר תורה לע"נ אברהם יאיר שטרן מפקד הלח"י, ויצחק שמיר ז"ל ראש ממשלת ישראל.

לאחר שהריל"ג חלה, היה ר' עמי בקשר עם בני המשפחה, רעייתו מרת יהודית ובנו הרב מנחם מעדל גרונר. "הרגשתי לא טוב מזה", משתף ר' עמי. "התקשרתי מידי פעם לשמוע מה שלומו, היו רק עדכונים פעם ביום". 

"חשתי שחרב עלי עולמי"

כשנודעה השמועה על פטירתו של מזכיר הרבי הריל"ג, הוא חש אובדן אישי כבד. "חשתי שחרב עלי עולמי", הוא אומר. "היתה לו מתיקות שאי אפשר לתאר. תמיד כשרציתי לתת לו יד או לעזור לו קצת הוא התנגד בתוקף ולא הסכים. כזה הוא היה וגם ככה נפטר", מוסיף עמי בעצב. "נפטר ממש בערב החג, ולא ישבו 'שבעה'. לא רצה להטריח".

• 

ר' עמי מהורהר, ומתייחס למגיפת הקורונה הנוראה, שהפילה רבים וטובים מקרב אנ"ש:

"אנו נמצאים בספירת העומר, בימים בהם מתו 24 אלף תלמידי רבי עקיבא. כעת בשנת ה'תש"פ, עדיין המגיפה משתוללת ואוכלת בכל פה בקהילות יהודיות, ובפרט בשכונת המלך – קראון הייטס. חשובי קהילות, רבנים, משפיעים, מזכירו של הרבי, גדולי הדורות. רבנים ושלוחים בצרפת ומרוקו. עם הרב מרדכי גוראריה ע"ה דיברתי כחודש לפני שנפטר, הוא היה דמות מיוחדת שאין לתאר, פה מפיק מרגליות.

"קיבלתי 60 שמות! של אנ"ש שנפטרו מקורונה. כמה מהם מצרפת, כמה מהם גם מהארץ, וזה לא מפסיק! כחסידי הבעש"ט והרבי נשיא דורנו, תמיד ידענו שיש לתקן דרכינו בעקבות אירועים כאלו. 

"כששאלו את הרבי שאלה בענייני רפואה, הרבי ענה תשובה מעשית, וגם התייחס לפן הרוחני ככלי לקבלת הברכה. 

"קטונתי, אבל לנהוג כבוד זה בזה זה מה שאנו יכולים לעשות בעת הזאת. אנו נמצאים בסכנה איומה של אש המחלוקת, שלצערינו הרב רבים השלימו איתה והתרגלו לחיות עם הפירוד הנורא הזה. מדובר בעניין שהורס כל חלקה טובה – אצלינו בבית! יש "אנחנו", ויש "הם".

"לא משנה באיזו מסגרת הכי טובה ילמדו, כשהילד שומע בבית שמחלקים אנשים לסוגים ולקבוצות, וביטויים של מחלוקת, זה משפיע על הילד בצורה בלתי הפיכה.

"הגיע הזמן שהורים יעשו לעצמם חשבון נפש. כשילד שואל 'למה אנחנו שייכים', מה ששומעים זה זלזול ופירוד. עד עכשיו זה הביא למצב נורא של מוסדות נפרדים, ישיבות, רבנים, וקהילות נפרדות.

"הילדים היום אין להם את היכולת להפריד בין הדעות, או את הכוחות לשמירת שלום המשפחה. כי מה שהם שומעים בבית זה: "יש אנחנו ויש הם". כל הורה שישים את היד על הלב ויענה כמה פעמים שאל הילד: "אבא אנחנו 'משיחסטים' או אנחנו מהקבוצה השנייה?

"אם לא נעצור זה יקרע אותנו לחתיכות", הוא מסכם.

• 

ניכר מדבריו של ר' עמי שאמרים 'מבפנים' ובלהט, ולא מן השפה ולחוץ. זה ממש 'בוער' בו העניין הזה. "מה מביא אותך, שלא גדלת 'בכרם חב"ד', לכזה להט עצום בנושא? מה זה כל כך מפריע לך?

"מה הביא אותי לחסידות חב"ד, זו האהבה העצומה והחמימות לכל יהודי בעולם. בנימה אישית, מה שקירב אותי לחסידות זו האהבה שקיבלתי מהחסידים, אש השימחה 'הדליקה' לי את הנשמה. 

"חב"דניק יכול ללכת לקצה השני של העולם לדאוג לעוד יהודי. אבל אחד עם השני, לא מסתדרים! אני מסתובב עם ציבורים שונים, ומקבל הרבה שאלות. אבל כששואלים אותי את השאלה הזו – אין לי תשובה!

"שהרבי יתגלה, הוא לא יבוא ויגיד הקבוצה הזאת צודקת או הקבוצה הזאת צודקת. אנחנו חייבים לזכור שכולנו ילדים של הרבי, כשם שדעותיהם שונות כך פרצופיים שונים. אפשר שיהיו חילוקי דיעות אבל אסור שיהיה בינינו פירוד לבבות.

"אסור לנו לפסול אף אחד. ראינו שהרבי הראה קרובים ועידודים לכל מי שפועל היום בשליחות הרבי, בין אם אומר 'יחי' או לא. הרבי נתן מקום לכולם.

"כל אחד יכול לחשוב מה אופן השליחות שלו ומותר לו לחשוב שהשני טועה, אבל אסור לפסול אותו בשם דעותיו.  זה כמו בזמן רבי עקיבא - ש"לא נהגו כבוד זה בזה".

"אסכם ואומר: זה הזמן, מוצאי כ"ח ניסן וימי ספירת העומר: עשו כל אשר ביכולתכם, להרבות אהבת אחים! ואז נזכה בעזרת ה' ל'ברכנו אבינו כולנו כאחד', בהתגלות משיח צדקנו והרבי נשיא דורנו בראשנו".

 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.