מאיר כץ | יום כ"ז ניסן ה׳תש״פ 21.04.2020

אתגר הקורונה: האם מתקיימות כיום פגישות שידוכין - וכיצד?

אחד האתגרים הלא פשוטים שמגיפת הקורונה הביאה בכנפיה הוא ללא ספק אתגר השידוכים • עד לא מזמן, כל פגישת שידוכים היתה מתקיימת פנים אל פנים, מה שהיום כמעט בלתי אפשרי • שוחחנו עם ארבע שדכניות חב"דיות שסיפרו על האתגר הקשה, על הלבטים ודרכי הפעולה • ויש גם סיפורי הצלחה בעידן הנוכחי
אתגר הקורונה: האם מתקיימות כיום פגישות שידוכין - וכיצד?
חופה וקידושין. צילום: שימי קוטנר, ארכיון COL

אתגר השידוכים בחב"ד. מגיפת הקורונה הביאה עימה אתגרים רבים. פשוט וברור שהעולם אליו הורגלנו בו הכל נעשה בקשר ישיר פנים אל פנים, כמעט ונעלם לחלוטין מחיינו בשבועות האחרונים. משכך, דברים נעשים היום יותר במרחב הווירטואלי, לרבות פגישות דרך אפליקציית זום, או בשיחות וידאו סלולאריות, ובמקרה הפחות מתקדם, שיחות מרפסות או ביקור של הסבא והסבתא בגינה שמתחת לחלון הבית.

עובדה פשוטה היא שבחודשים הקרובים מקצועות רבים ייעלמו מחיינו. מקצועות כמו-טייסים, דיילים וסוכני נסיעות. אבל האם כל מה שכרוך בפגישה פנים אל פנים נעצר ומחכה ליום שאחרי?
ליתר דיוק, אם נתבונן בחיסרון היעדר פגישות פנים אל פנים, הרי שעולם השידוכים נפגע אנושות.

אם פעם שדכניות היו מתאמות בין המדוברים על נקודת מפגש מוסכמת אליה היו מגיעים השניים, הרי שכיום כשהמרחב הציבורי כמעט ולא מונגש, נדמה שהאתגר קשה וגדול מתמיד, כאילו שלא די באמרה: קשה זיווגן של ישראל כקריעת ים סוף...

פנינו למספר שדכניות בכדי לשמוע מהן על אתגר השידוכים בצל הקורונה, ובעיקר, האם בכלל מתקיימות פגישות שידוכים כיום וכיצד? הופתענו מאוד מהתשובות.

• 

השדכנית הגב' רינה גרשוביץ מבני ברק:

"אין ספר שהאתגר היום גדול וקשה מתמיד. כולנו עברנו לפגישות דרך האפליקציה המפורסמת ZOOM, או לשיחות וואטסאפ עם הנכדים. נתחיל בעובדה הפשוטה שבשיחה אינטרנטית יש דיסטנס וזה לא טבעי שבני אדם ישוחחו כך. אבל דווקא כאן אני מאמצת את האמרה הידועה: אין דבר העומד בפני הרצון. הרי גם עם הקורונה צריך להקים בתים. ואני בטוחה שיש כאלו שיש להם בושה מפגישות בכלל ומכאלה בפרט, אבל לדעתי, דווקא בגלל הצורך הזה שהוא חשוב מאוד-להקים בית בישראל, אני חושבת שצריך לקפוץ למים".

• היו לך מקרים שהצלחת בימים אלו להפגיש זוגות?

"קודם כל מכיוון שאני בקשר עם שדכניות חברות, אני כל הזמן שומעת סיפורי הצלחה וזה מחזק. אני יודעת על זוג שנפגש שלוש פגישות בזום. הבחורה מהצפון והבחור מהמרכז. ולאחר שהם הסכימו ביניהם, ההורים נסעו להיפגש לסגור את השידוך.

"היה עוד מקרה של זוג שנפגשו בבתים ריקים. אני אישית אתמול הפגשתי זוג שחיכה חודש עם פרוץ ההגבלות, שלא אפשרו פגישות פנים אל פנים. כשהותר הסגר הם מיד יצאו לפגישה על פי הנהלים. אנחנו רואים שדווקא בגלל הבידוד, הרצון הטבעי להקים בית גובר. אני מבינה את החשש. אבל אולי כדאי לחזק ולא להחליש את המגמה, כי הקמת בית בישראל היא נדבך חשוב בגאולתנו הפרטית והכללית. ה' יעזור שנעבור את התקופה הלא קלה הזאת כמו שצריך ושנשמע בשורות טובות ומשמחות אצל כולם".

• 

השדכנית הגב' ד.ק. - שדכנית מירושלים:

"הקצב הואט ללא ספק. אצלי זה מתחלק לכמה קטיגוריות. יש אנשים שמסרבים לחלוטין לברר ולשמוע בכלל הצעות היום ואומרים בואו נחכה שיעבור הזעם. יש כאלה שכן מתעניינים ורוצים לשמוע הצעות גם בצל הקורונה. יש כאלה שמתמקדים רק בבירורים ולא בפגישות. בקיצור, החיים ממשיכים.
יש כאלה שיוצאים לטבע להיפגש עם החומרות של משרד הבריאות כמובן. כמעט יצא לי להפגיש בזום אבל הזוג נסוג לבסוף".

• לך יצא ליזום שידוך בעידן הנוכחי?

"שמעתי מחברות שדכניות שכן הצליחו להפגיש בזום כי אנשים בסופו של דבר כן רוצים להשתדך. לפני הסגר התחלתי מפגשים בחצר של בית ועם הסגר שהקשה עליהם הם הפסיקו. ללא ספק מדובר בקושי גדול. אבל לדעתי לא צריך לעצור. צריך להמשיך, וכמובן שכל אחד יתייעץ עם המשפיע שלו. אבל בשורה התחתונה זה לא צריך להיעצר בגלל הקורונה, למרות הקושי".

• 

השדכנית הגב' ר.ג. מאזור השפלה:

"ללא ספק עולם הדייטינג נפסק וחטף מכה אנושה. הייתה לי אישית מישהי שהתחילה לפני פגישות שידוכין והדברים נעצרו עם החמרת המצב. מצד שני, דווקא בגלל שזה נעצר, רווקים מבוגרים יותר כן מחפשים פתרון יצירתי. אם לנו הבידוד עושה לא טוב, אז בהחלט שלאנשים בודדים שמחפשים שידוך וזוגיות הדבר קשה שבעתיים. השגרה משחררת לחצים כי יש הסחות דעת. יש עבודה, יש נסיעות וכו'. אתה לא מכונס בתוך עצמך. הבידוד שנכפה עלינו מטריד יותר את הרווקים ללא ספק".

• אין אף יתרון שאפשר למנות בתקופה הזאת?

"דווקא יש יתרונות. כי מצד שני, דווקא עכשיו לאנשים יש יותר זמן להתבונן במה שהם רוצים בחיים. איזו אישה הם מחפשים. על מה הם מוכנים להתפשר ועל מה לא. בונים סדר עדיפויות מחודש. הייתי אומרת שזה הזמן לעשות חשבון נפש בלי לחצים מהסביבה. המרוץ של החיים במובן מסוים נעצר, ואנשים יותר מקשיבים לעצמם. אני מקווה שההקלות האלה ישחררו גם את הצורך הכל כך חשוב זה. ואנשים יגיעו לפגישות יותר מוכנים, מבינים ומכילים".

השדכנית הגב' רלה גורליק מנהריה:

"ברוך ה' יהודים רוצים לעשות לו דירה יתברך למטה וממשיכים את השידוכים גם כיום. אני באופן אישי לא מציעה פגישות בזום. לדעתי אדם לא יכול להביא את סך כל חלקיו בפגישה וירטואלית שכזו. אני כן מצליחה עם כל הקושי והאתגר הכרוך בכך לנהל מערך של פגישות בקיבוצים וביישובים קטנים. אפשר להתחיל פגישה ראשונה בבית ריק, כי בתי מלון הרי אין כרגע... ואז להמשיך את הפגישות עם כל התקנות ביישובים קטנים שמקטינים את החשיפה של הבחור והבחורה במידת האפשר.

• והיו לך הצלחות בתקופה המאתגרת הזאת?

"אני מאמינה בזה שבדרך שאדם הולך מוליכין אותו. וכן יצאו לי כמה פגישות נורמליות גם בזמן הזה. אני מקווה שיהיו גם סגירות ומזל טובים בהמשך. לצערי, היום אני בעומס גדול בתפקיד הלימודי-חינוכי שלי במכללה, ופחות יכולה להסב את תשומת הלב שלי לעניין השידוכין, שכן אני ממוקדת בתלמידותיי היקרות. אבל אני אני מאחלת הצלחה לכולם בכל המישורים. בטח בנושא החשוב הזה של הקמת בית נאמן בישראל".

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
6 תגובות
1.
ישרוליק
כ"ז ניסן ה׳תש״פ
מעניין הדבר הזה.
בטוח שאם יש לך גב משדכנית ומהמשפיע האישי אז הרבי נותן את ברכותיט. ובפרט שמתחילים ליפגש. שולחים לאוהל ברכה אבל העניין הוא מורכב.
אם זאת חשוב להקים יותר ומהר, בתים בישראל
2.
שמירה מאיסור "יחוד" החמור
כ"ז ניסן ה׳תש״פ
חשוב מאד להדגיש - בצד ההצעות לקיים פגישות בבית ריק - שחובה להקפיד על השמירה מאיסור היחוד. וכמובן, להתייעץ עם רב מורה הוראה כיצד לעשות זאת באופן המותר על פי תורה.
3.
עולם "הדייטינג"
כ"ז ניסן ה׳תש״פ
כמדומני שהרבי התבטא נגד הביטוי הזה
מה שידוע לי
כ"ט ניסן ה׳תש״פ
היה אחד שכתב לרבי שהוא ״יוצא עם מישהי״ והרבי אמר שיותר נכון להגיד ״נפגש״ ולא יוצא.
ראו בספר שערי שידוכים בתחילתו.
4.
אפשרי במרחב הציבורי. טיילות. פארקים וכו
כ"ז ניסן ה׳תש״פ
פגישות בבתים רקים הרי זה יחוד לכל דבר.
אפשרי לצאת לטיילת לפארקים וכו' ולמרחב הפתוח.
או לחילופין בבתי סבים וסבתות.
בבתי סבים וסבתות? לא עכשיו!
כ"ח ניסן ה׳תש״פ
יש להיזהר מאיסור יחוד, אך כמובן להישמר מלסכן את הסבא והסבתא בתקופה כזו.
ומסיימים בטוב - מהרה יישמע .. קול חתן וקול כלה!
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.