הרב שניאור זלמן ברגר | יום כ"ז ניסן ה׳תש״פ 21.04.2020

60 שנה של ידידות: 'החוזר', השליח - ומעגל היסטורי שנסגר

השליח למרוקו שהלך לעולמו בחג הפסח הרב שלום איידלמן ע"ה ויבלחט"א "החוזר" הרב ר' יואל כהן שי', הם בני דודים, וגם היו ידידים טובים וחברים לשיחות בנגלה, חסידות וסיפורים חסידיים • ההיכרות בין השניים החלה בתשרי תשי"ז והפגישות האחרונות היו בקיץ תשע"ט - למעלה משישים שנה  
60 שנה של ידידות: 'החוזר', השליח - ומעגל היסטורי שנסגר
השליח הרב שלום איידלמאן ע"ה, ויבדלח"ט ה'חוזר' הגה"ח ר' יואל כהן שיחי'

הרב שניאור זלמן ברגר

השליח למרוקו שהלך לעולמו בחג הפסח הרב שלום איידלמן ע"ה ויבלחט"א "החוזר" הרב ר' יואל כהן שי', הם בני דודים, וגם היו ידידים טובים וחברים לשיחות בנגלה, חסידות וסיפורים חסידיים. ההיכרות בין השניים החלה בתשרי תשי"ז והפגישות האחרונות היו בקיץ תשע"ט – למעלה משישים שנה.

נתחיל מבראשית. הרב שלום איידלמן ויבלחט"א הרב יואל כהן – הם בני דודים, היינו האמהות אחיות, בנות החסיד הרה"ח ר' יואל דוידסון ע"ה. ועל שם הסבא המשותף נקרא ר' יואל כהן, ואחיו של הרב שלום איידלמן – הרה"ח ר' יואל ע"ה שהתגורר בצרפת, וכך גם בנו של הרב שלום איידלמן – הרב יואל איידלמן מנהל רוחני בישיבת תומכי תמימים בברינואה.

ר' יואל יצא את רוסיה בילדותו, טרם נולד בן דודו הרב שלום איידלמן, וההיכרות החלה, כאשר הרב איידלמן הגיע לראשונה לרבי, בתשרי תשי"ז והוא באותם ימים תלמיד ישיבת תומכי תמימים ברינואה. הרב איידלמן התאכסן כל ה'תשרי' אצל בן דודו הרב יואל כהן, ויחד עם תמימים ואברכים נוספים, קיבל אש"ל מלא בבית החוזר, ובלילות הצטופפו האורחים על מזרונים שנפרסו בכל מקום פנוי ברחבי הבית...

שיחות רבות התפתחו בין השניים באותם ימים - בנגלה, חסידות, והיסטוריה חסידית ומשפחתית, ובמיוחד בשבתות לאחר התוועדות אצל הרבי, היו שבים לסעודת שבת, אך המנות הטעימות שהכינה גב' כהן, היו מהם והלאה, וכל הסעודה חזרו ודנו על דברי הרבי בהתוועדות ממנה שבו זה עתה.

מאז תשרי תשי"ז, בכל פעם שהרב איידלמן הגיע לבית חיינו, התארח אצל החוזר, בשנים הראשונות לאש"ל מלא ושיחות ממושכות במיוחד לאחר ההתוועדויות עם הרבי, ובשנים הבאות כאשר הביא עמו את בני ביתו, היה מתארח באכסניות אחרות, אבל מגיע אל ר' יואל למפגשים מיוחדים, אליהם התלוו גם בני משפחת איידלמן, ור' יואל ורעייתו הרבנית לאה כהן, קיבלו את בני המשפחה במאור פנים והתייחסו אליהם כמו סבים לנכדים.

כיצד התפתחו שיחות ממושכות בלימוד בין השניים, או נשאל אחרת – מה סוד גאונותו של השליח במרוקו?

הרב איידלמן, נחשב כגאון מאז היותו נער צעיר, ומספרים כי כאשר הגיע בפעם הראשונה לרבי – בתשרי תשי"ז – הרב מענטליק ראש ישיבת תומכי תמימים, ביקש לבחון אותו בלימוד, והרב איידלמן הביט עליו בתמיהה, ומיד הרב מענטליק הבהיר כי זו הוראה מלמעלה... והרב איידלמן מיד ניאות לבחינה, ובסיומה הרב מענטליק הודיע לו כי ימסור דרישת שלום טובה.

וכאשר לאחר חתונתו יצא לשליחות במרוקו, והוא אברך צעיר, הרשים מאוד את רבני מרוקו, בידיעותיו וגאונותו בתורת הנגלה ותורת הסוד, ומאז הגיעו לשליחות עמד בראשות הישיבה החב"דית במרוקו, במשך עשרות שנים, כאשר הוא מלמד גמרא, חסידות, וגם שחיטה, רבנות ודיינות, ומעבר לכך עסק בהקמת ופיתוח מקוואות בכל רחבי מרוקו. וכך צבר ידע נרחב ביותר, בנושאים רבים ומגוונים, ולא פלא כאשר הגיע לבית חיינו, כובד לשאת דברים בכינוסי תורה.

היה זה בכינוס תורה תשכ"ו, כאשר נשא פלפול מעמיק בנושא – שיעורי משקין בכזית או ברביעית ושיעור זמן צירופם. לאחר זמן הפלפולים שנישאו בכינוס תורה זה, הודפסו בקובץ "כינוס תורה" וכאשר הרב איידלמן נכנס ל'יחידות', הרבי אמר לו כי הפלפול הוא טוב וציין כי ניתן להוסיף עוד פרטים בפלפול.

וכמו בבית חיינו, כך גם בביקוריו בפריז וברינואה הסמוכה, החסידים הלמדנים שהכירוהו עוד מצעירותו, אהבו להתפלפל עמו, ביניהם היו הרב הלל פבזנר רב קהילת חב"ד בפריז, והרב יוסף גולדברג ראש ישיבת תומכי תמימים בברינואה.

הידידות המיוחדת עם החוזר, נמשכה עשרות שנים, ומעבר לפגישות הנה תיעוד של נסיעה משותפת להתוועדות שמחת בית השואבה, מתוך יומן הרב שמעון בקרמן שי': "ב' דחול המועד סוכות תשכ"ו. תיכף אני נוסע יחד עם ר' יואל [כהן] ור' שלום איידלמן לפילדלפיה, עיירה סמוכה כשלוש שעות נסיעה. ננאם שם ונשיר כו' – ופרצת".

והפגישה האחרונה נערכה בקיץ אשתקד. הרב איידלמן הגיע לקראון הייטס לחתונת נכדו, והרב יואל כבן דוד וידיד וותיק, הגיע לחתונה ובימים הבאים הרב איידלמן הגיע עם יבלחט"א בנו ר' מענדל לפגישה עם החוזר, והשניים החלו לשוחח על נגלה וחסידות, הרב איידלמן סיפר על הוראות הרבי בנוגע להקמת מקוואות ברחבי מרוקו, כאשר היה עליו להתמודד עם בעיות הלכתיות מורכבות, והשיחה נמשכה גם על בני משפחה משותפים ועוד. השיחות זרמו לצדדים שונים, ובין לבין, החוזר ניגן את הניגון של הסבא המשותף הרה"ח ר' יואל דוידסון.

ובהשגחה פרטית מופלאה, לאחר עשרות שנים של מפגשים ללא תיעוד, דווקא המפגש הזה תועד והתמונות מוגשות כאן בצירוף תמונה ישנה מאוד, ובה מפגש בקראון הייטס, של הרב איידלמן ודודו הרב פולע כהן (אביו של החוזר).

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.