צבי סופר | יום ט"ז ניסן ה׳תש״פ 10.04.2020

מה שסיפר מזכיר הרבי הריל"ג בעת 'קבלת הסידור' • מיוחד

לרגל חתונת בנו, השתתף הרב חיים פרוס מו"צ בכפר חב"ד בכ"ח כסלו השנה במעמד 'קבלת הסידור' של הרבי, ושמע ממזכיר הרבי הרה"ח ר' יהודה לייב גרונר הוראות מיוחדות ששמע מהרבי, מרבותינו נשיאנו ומגדולי החסידים • מה ביקש הרבי כ'תנאי' לסידור קידושין? • על מה צריכים החתן והכלה לחשוב מתחת לחופתם? • ומדוע בכה ר' ניסן גם בכניסה ל'יחידות' וגם ביציאה? מיוחד ובלעדי
מה שסיפר מזכיר הרבי הריל
מזכיר הרבי הריל"ג בעת 'קבלת הסידור', כ"ח כסלו תש"פ (מתוך הוידאו)

'קבלת סידור' לחתנים הינו נוהג בקרב חסידי חב"ד, הנוהגים להתפלל את תפילת מנחה הסמוכה לחתונה מתוך סידורו האישי של הרבי, אותו נהג הרבי להעניק לחתנים תוך כדי אמירת: "זאָלסט אויסבעטן אַלע גוטע זאַכן" [= תבקש כל טוב].

על יסוד הנהגתו של הרבי להעניק את הסידור לחתנים באמצעות המזכירים, כאשר את הסידור שקיבלו החתנים מידו הקדושה של הרבי במשך השנים ניתן לחתנים בשליחותו של הרבי על ידי המזכיר הרב יהודה לייב גרונר.

לאחר ג' תמוז נמשך המנהג, והריל"ג המשיך לתת את הסידור לחתנים, שיתפללו בו את תפילת המנחה הסמוכה לחתונה, או בסמיכות לחזרתם למקום חתונתם. 

הרב חיים פרוס מו"צ בכפר חב"ד, השתתף השנה בכ"ח כסלו יחד עם בנו החתן במעמד 'קבלת הסידור' מידיו של מזכיר הרבי הרה"ח ר' יהודה לייב גרונר ע"ה, שנפטר בליל בדיקת חמץ.

הרב חיים פרוס ניצל את המעמד המיוחד, ושמע ממזכיר הרבי בשיחה נדירה, שאף צולמה בוידאו, על הנהגות מיוחדות ששמע מהרבי, רבותינו נשיאינו וחסידים בשנים עברו. (הדברים נאמרו ביידיש)

חלק מהדברים בתרגום חופשי לעברית:
הריל"ג: "מה על החתן והכלה לחשוב מתחת לחופה, על זה לא ענה הרבי. אך שמעתי מזקני החסידים בליובאוויטש, שיש 'לצייר פני רבו' ולבקש מריבונו של עולם בנים ובני בנים עוסקים בתורה ומצוות".

הריל"ג מוסיף ומציין כי כל אחד מזקני החסידים ענה על כך באופן זהה כשנשאל על כך. "כמדומני שבמכתב ששלח אביו של הרבי ר' לוי יצחק שניאורסון, לרגל החתונה, גם הזכיר זאת. לשון הרבי היתה שיחשבו על כך בין איחול 'מזל טוב' אחד לשני. הרבי ביקש שמעת לעת ביום החתונה יתנו מטבע לצדקה".

הרב גרונר: "הרבי התבטא שהמאמר במעמד 'קבלת פנים' שאומר החתן, הוא ההזמנה לחתונה. בחתונה הרבי היה ה'מסדר קידושין' ושאלנו איזה קטעים לומר במאמר בעת ה'קבלת פנים'? הרבי לא ענה על כך. אך באותה שבת של ה'אופרוף' שלי שחל בי"ג אלול, הגיעו 4 הורים שחיתנו את בניהם להזמין את הרבי, והרבי אמר בהתוועדות את המאמר "לכה דודי"...

מדוע ר' ניסן יצא מהיחידות כשהוא ממרר בבכי?

בשנים שהרבי היה מקבל ל'יחידות', הרב גרונר היה מכניס את החסידים ל'גן עדן העליון', לחדרו של הרבי. הוא מספר: "היו חסידים שממש הרטיבו את ספר התהילים בדמעות בהמתנה ל'יחידות'. כזה היה ר' ניסן (נעמינוב). 

הגיעה התור שלו להכנס ליחידות, רבע ל-12 בלילה, ואני אומר לו: ר' ניסן, אתה צריך להכנס". הוא מביט בי ואומר: "אני לא מוכן. אפשר להכנס בלי הכנה ל'יחידות'?"...

אמרתי לו שאכניס בנתיים חסיד אחר. יצא החסיד, ושוב: ר' ניסן, אתה צריך להכנס. לא היתה לו ברירה, והוא ענה: "נו, הפעם אכנס בלי הכנה..."  

"וזה לא הסתיים: ביצאתו מיחידות, שוב הוא ממרר בבכי. תמיד הייתי רואה חסידים נכנסים בחיל ורעדה, ויוצאים כמו שמטען כבד התפרק אצלם, בחיוך ובפנים מאירות. והנה, ר' ניסן שוב בוכה...

שאלתי אותו מה קרה, והוא הסביר: "אחד הדברים ששאלתי ביחידות את הרבי, על בחורים צרפתים שבאים לתומכי תמימים. הרי הרבי הרש"ב רצה לשמור על הייחודיות של הישיבה, ודרש 'אתכפיא'. אני מנסה להסביר להם מה זה, אבל אני לא מצליח...

הרבי ענה לי: "הנה, תלמד ממני. מה שאני מבקש מהחסידים, אני יודע שלפחות 50 אחוזים הם יבצעו. לפחות מזה אני לא מבקש." תאר לעצמך כמה אנחנו החסידים מפסידים...", סיכם ר' ניסן והמשיך למרר בבכי."

 

 

תיעוד נדיר מסוגו. צפו בוידאו:

 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.