מערכת COL | יום י"ח סיון ה׳תשס״ה 25.06.2005

הרבי ואיינשטיין: פרטים נוספים על הפגישה ביניהם

בעקבות פרסום הסיפור על פגישתו של הפיסקאי אלברט איינשטיין עם הרבי התקבלו במערכת COL פרטים חדשים השופכים אור על המקרה. יעקב קם כותב ל-COL כי לפני כמה חודשים הוא פירסם סיפור זה בעיתון 'כפר-חב"ד', ואז טרם היה לו מקור מוסמך לסיפור אך כעת סיפר לו חבר, כי הוא בעצמו דיבר עם תנחום לוין (המוזכר בסיפור), וכי הוא סיפר לו את הפרטים המדוייקים. לכל מי שיש פרטים נוספים אודות סיפור זה ובכלל על התקופה הזו בחיי הרבי מוזמן ליצור קשר עם יעקב קם לאיימל: [email protected]. הסיפור המלא עם פרטים מלאים בפרסום ראשון באתר COL - ב'כתבה מלאה'
הרבי ואיינשטיין: פרטים נוספים על הפגישה ביניהם
האוניברסיטה בברלין בה למדו הרבי ואיינשטיין * צילום: אשר ליצמן, גרמניה
בהיותי בקאליפראניא, שמעתי אודות בנ"א בשם תנחום לוין, קרוב משפחה של הרבי (צאצא של הצמח-צדק דרך הרב ברוך שלום), והיום יצא לי להתקשר אליו, ושמעתי ממנו כמה דברים

(מכאן ואילך הסיפורים מסופרים בגוף ראשון, כאילו הוא מספרם בעצמו, כל מקום שכתוב "הרבי" הכוונה לאדמו"ר הריי"ץ):

"אמי היא מצאצאי הצ"צ, ואבי הי' מקורב מאד לאדמו"ר הרש"ב. כשהרש"ב ברח לרוסטוב, הוא אמר להוריי שיברחו לאמריקה, והוריי עברו לקנדה והשתקעו במערב קנדה, בין הבתי ספר בהם למדתי הי' האקדמי' הצבאית, ושם השתלמתי בתור חייל בצבא הקנדי.

במשך תקופת מלחמת העולם השני' שמו אותי בתור שומר בבנין רוקפלר אשר בניו-יארק, שם היו ממוקמים אז משרדי הממשלה הקנדית בארה"ב.

באותה תקופה הרביתי להסתובב ב 770, והייתי בידידות עם הרבי, והייתי יושב בדירתו ומצייר ציורים שונים ממנו, והרבי הי' מספר לי סיפורים על אבא שלי.

גם הייתי מגיע לאכול הסעודות אצל הרבי בדירתו. זכור לי פ"א שהייתי שם, ו(אע"פ שידעתי שבליובאוויטש לא מבקשים שיריים)אזרתי אומץ וביקשתי מהרבי שיריים, והרבי נתן לי! כמדומני שזה מהפעמים היחידות שרבי בליובאוויטש חילק שיריים!

קיבלתי מאמי שבמשפחתה הי' השופר של הצ"צ, והרבי ידע על זה, בר"ח אלול הגעתי ל 770 לתפילת שחרית, והרבי ניגש אלי ואמר לי שאחרי התפילה שאתקע עבורו, והסביר לי ש"תקיעה זה קול פשוט בלי שטיק טווווווווווווו, ואח"כ תוקעים שברים שזה טו-או-טו שלש פעמים כמו ילד שבוכה, ואח"כ תוקעים תשע טוטוטוטוטוטוטוטוטו, שזה התרועה, ואפשר להוסיף", ואכן מאז הקפדתי לבוא לשחרית בכל הזדמנות אפשרית כדי לתקוע עבורו.

חזרה לעבודה שלי, בא' מהימים הודיעו לי שבאה משלחת של פרופסורים מקנדה ומאנגלי' להשתתף בועידה מיוחדת באוניברסיטת פרינסטון, וצריך שאני יאבטח את הפרופסורים האלו ויטפל בהם, להכין להם אוכל, ועוד.

אז אני דאגתי עבורם לאוכל, ודאגתי עבורי לאוכל כשר. בבוא היום, לקחתי אתי עוד כמה חיילים, והתלבשנו בתלבושת פשוטה ויצאנו לאוניברסיטה.

כשהייתי שם, הסתובבתי בחוסר מעש בין החדרים בהם התקיימו הישיבות, ובא' מההפסקות ראיתי את הרמ"ש יוצא מא' החדרים (ידעתי מי הוא והוא הכירני בגלל שהסתובבתי רבות ב770, והי' לי קשר חביב אתו - ראה לקמן) והוא פנה אלי ואמר: "אתה לא יכול להשתתף בועידות, אבל לאכול אתי אתה הרי יכול" (שהרי הרמ"ש הביא אתו אוכל כשר בכמות שתספיק גם עבור יהודים אחרים שימצא).

אז באותו יום הגעתי לארוחת ערב עם הרמ"ש, וכשהתיישבתי ראיתי שלצדו של הרמ"ש יושב איינשטיין, והם מפטפטים ביניהם, אז התיישבתי מול הרמ"ש, והקשבתי לשיחה שהתקיימה, השיחה התקיימה בגרמנית וגרמנית בקושי ידעתי, אבל הבנתי קצת ממה שדובר בגלל הידע באידיש, ושמעתי את הרמ"ש מסביר לאיינשטיין הענין של "צמצום", ואחרי כמה דקות איינשטיין קפץ מכסאו בהתפעלות ואמר בגרמנית "עכשיו אני מבין 'מלא כל הארץ כבודו'!".

לאחרי זה, כשהגעתי פעם הבאה ל 770 ביררתי מדוע הרבי השתתף בזה, והסבירו לי, שמאחר והרבי למד באוניברסיטה הנדסה, ה"ברוקלין נייבי יארד" הי' מזמין את הרבי מדי פעם כדי לעזור להם בבני' של מערכות חשמל עבור נושאות מטוסים, ואז ראו שלרבי יש ידע רב בתחום צבאי, אז הזמינו אותו לועידה הנ"ל.
לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
5 תגובות
1.
מקסים...
י"ט סיון ה׳תשס״ה
תודה רבה לכם... פשוט מקסים.
2.
ברוקלין נייבי יארד
י"ט סיון ה׳תשס״ה
כידוע, ישנם היום המטילים ספקות במה שהרבי עבד ב"נייבי יארד". האם לתנחום זה (או מישהו אחר) ידועים איזה פרטים בנושא?
5.
מי ומי
י"ט סיון ה׳תשס״ה
מי החבר? תנחום עדיין חי? יש למישהו ביוגרפיית תנחום ומשפחתו? ואיפה השופר?

אפשר לראות תמונה של יעקב קם, של תנחום לוין, של "החבר"?
7.
אני מכיר היטב את תנחום!!!
י"ט סיון ה׳תשס״ה
את תנחום הכרתי היטב מהישיבה - ישיבת אור אלחנן חב"ד בקאליפארניה. הוא מגיע שם כל יום להתפלל, ובאמת ציור של חסיד מהדור הקודם. סיפורים יש לו הרבה, אבל למען הצדק מוכרח אני לגלות שאין לסמוך כ"כ על סיפורים אלו!!!
8.
אשר ליצמן, גרמניה
י"ט סיון ה׳תשס״ה
כבר???

עוד לא הספקנו לעכל את השידוך ואתה שוב באירופה?

סחתיין עליך
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.