מערכת COL | יום י"ז סיון ה׳תשס״ה 24.06.2005

בירורי הלכה ומנהג: דעת הרבי על טיסות במוצאי-שבת

עם התקרב יום ההילולא ג' תמוז שלקראתו מרבים אנ"ש שי' בטיסות לבית חיינו ולציון הקדוש, מתעוררת השאלה אם לצאת לדרך ולטוס במוצאי שבת קודש, במיוחד השנה שיש הרוצים לעשות את השבת בביתם בארץ ולהיות בציון הק' ביום ראשון, יום ההילולא. בשבועון 'כפר חב"ד' מפרסם ר' אברהם סלומון מראשון-לציון מאמר שלם הדן בעניין. בין-היתר מספר סלומון שפעם כתב לרבי מכתב על-כך שהוא מתכונן לחזור במוצאי-שבת בראשית לארץ-הקודש והרבי הדגיש את המילים 'לחזור במוצש"ק' והוסיף בכתי"ק: "ידועה השאלה מתי מתחילות ההכנות דהאוירון לההמראה וד"ל".   בהמשך המאמר מביא ר' אברהם סלומון עוד מספר אסמכתות שונים מפי גורמים שונים בחברת 'אל-על' שאמרו לו מפורשות שמכינים את המטוס שממריא במוצאי-שבת - בשבת. בקטע הבא חותם סלומון את המאמר: "לפענ"ד נראה שלדעתו של הרבי עלינו להימנע מלטוס במוצש"ק ואם מישהו סובר אחרת, או שיש לו מסקנות אחרות בדברי הרבי, הרי הוא מוזמן לכתוב זאת".   נשמח לפרסם את תשובות הגולשים. ניתן לשלוח תגובות באמצעות מערכת התגובות שבאתר. באם יש לכם שאלות וענינים נוספים לבירור - אתם מוזמנים לשלוח אותם באמצעות העידכון, ואנו נפרסם אי"ה, באתר.
בירורי הלכה ומנהג: דעת הרבי על טיסות במוצאי-שבת
"צאתכם לשלום". הרבי מלווה את האורחים

 

לכתבה זו התפרסמו 14 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
14 תגובות
1.
חן חן על הכתבה
י"ז סיון ה׳תשס״ה
אכן הגיע הזמן להפסיק לטוס במצש"ק, ולא לתת יד לעוברי עבירה
2.
לא יאומן?
י"ז סיון ה׳תשס״ה
דווקא היום התברר שעל אל נוסעת בשבת? להלחם בכל האמצעים י ו
3.
לכאורה יש לשלול
י"ז סיון ה׳תשס״ה
לעניות דעתי, אין להתיר זאת גם כאשר (כבנדו"ד) החברה מצהירה מפורשות שאין כל חילול שבת בקשר לטיסה.

הנימוק: כ"ק אדמו"ר שלל* טיסה במוצש"ק, גם כאשר מדובר בחברה לא יהודית, כך שנראה שהסיבה לשלילה זו, לא נעוצה רק בחברה שעמה נוסעים, אלא גם באדם עצמו שנוסע [בין אם זהו מהסיבה שלא תהא שבתו חול (דהיינו: עצם הידיעה שנוסע בערב וכו', שאז כבר אינו מנותק מעניני חולין ומהעולם, כפי שצריך להיות בש"ק] ובין אם משום מוצאי שבת קודש מצד עצמו [כלומר: שלא להפר את קדושתה וענינה ("מלוה מלכה" וכו'), וכידוע שכ"ק אדמו"ר מאוד געשטורעמט בזה]. ויש להאריך (ותן לחכם ויחכם).

*ראה "סוד שיח" – יחידויות (הוצאת 'ופרצת') ח"ב עמ' 43.
הובא לאחרונה בליקוט הלכה ומנהג (בקשי) עמ' 40.
(ודומני שגם להרה"ח רא"ל קפלן ז"ל היתה הוראה מעין זו).
4.
בשבתות הקיץ הבעיה גדולה יותר
י"ז סיון ה׳תשס״ה
בשבתות בקיץ הבעיה רצינית יותר כיון שהשבת יוצאת מאוחר ואין ספק שההכנות לטיסה מתחילות בעיצומה של שבת
גם בחורף צריך לבדוק כמה שעות קודם הטיסה מתחילים ההכנות לטיסה, אך בכל מקרה טיסות מחו"ל לכאורה פחות בעיתיות כיון שגויים מתעסקים בהכנות לטיסה, אך כמעט בטוח שבחברת אל על יש יהודים שיש להם חלק בהכנות לטיסה בתוך השבת.
הייתי מציע לנוסעים לרבי השנה לג' תמוז לנסוע ביום חמישי בלילה, או ביום שיש בבוקר ולהגיע ביום שישי בצהריים, לא יקרהכלום אם יהיו שם לשבת שלפני ג' תמוז שזה ענין בפני עצמו ולהיות שם בכל המעת לעת של היום הגדול ויחסכו את הבעיה של הנאה מחילול שבת
5.
תבדקו שוב
י"ז סיון ה׳תשס״ה
משיחה שהיתה לי לא מזמן עם כתב לענייני תעופה של עיתון מקור ראשון הוא - אגב - קרוב משפחה של ביסטריצקי מצפת (אני מציין זאת כי אינני זוכר את שמו כרגע ) עולה כי הרבי בשעתו אי-שם בתחילת הלמ"דים דן עמו בנושא זה ומתוקף תפקידו אז - נדמה לי שהוא עסק כעיתונאי מטעם הצופה בענייני תחבורה - היתה לו את האפשרות לבדוק א"ז בצורה יסודית ואכן הממצאים שהוא אעלה אז היו שאין שום בעיה לטוס במוצ"ש היות ומבחינה טכנית אין שום עבודה על המטוס שנעשית בשבת. ועד כמה שאני זוכר ממנו הרבי קיבל את הממצאים ממנו והסכים לדעתו. כדאי יהיה לבדוק את הנושא הזה עמו בשביל להגיע למסקנות הנכונות ביותר.
ראובני ג.
6.
בכלל
י"ז סיון ה׳תשס״ה
מה הענין לבלות חלק מיום ההילולא בנסיעות?!
7.
flying Motzei Shabbos
י"ז סיון ה׳תשס״ה
Bchlal EL AL works on its planes every shabbos. but preparing the plane for the flight is usually 2 hours before it leaves. I was at JFK the other night and a EL AL plane came from Tel Aviv at 12:30am. It was cleaned and fueled and ready to leave at 2:30am. In the summer time it is better to take a flight a bit later about 1:00am then there is enought time to have them not work on Shabbos. The workers maybe travel still on shabbos .
If the plane came in on Friday which probably it did it would need even less time on motzei shabbos to fuel up and load the food
In the winter there is very little shayla.
8.
ל - 5
י"ח סיון ה׳תשס״ה
אכן מדובר על הכתב מר הילדסהיים שהוא קרוב למשפחת ביסטריצקי. והוא זה שהרבי בקש ממנו לא לטוס במצש"ק.
הנ"ל התבקש על ידי הרבי לברר את העניין ולהביא את ממצאיו חזרה לרבי,
הבעיה שהוא לא חזר עם "ממצאיו" לרבי, ולכן הרבי לא קבל את זה.
אם אכן היה חוזר עם "ממצאיו" לרבי האם לדעתך היה "משכנע" את הרבי לחזור בו ???????????
9.
response to 3
י"ט סיון ה׳תשס״ה
why should there be any reason to forbid travel on a non jewish airline where there is no problem of chilul shabbos. Obviously the Rebbe was referring to jewish carriers like El al or other carriers leaving Israel where the ground crews may be jewish. I dont see any halachik problem leaving on a non jewish airline from anywhere outside of Israel. The fact that there is a big inyon to eat melave malka on Moitzoei Shabbos is not a reason for it to be ossur. The person making the suggestion to travel on Friday, that is even more questionable according to Halacha. If anyone has seen anything different from the Rebbe on this Id be very interested to see.
10.
ל 8
כ' סיון ה׳תשס״ה
אכן זה מר הילדסהיים והוא בעצנו אישר בפני שהוא הביא את הממצאים לרבי מיד לאחר שהוא גמר את הבירור עם בכירים באל על שם.
אפשר לבדוק א"ז עמו ואדרבה שתצא האמת לאור וכל אמת שהיא
ראובני ג.
11.
תגובה ל7
י"ג תמוז ה׳תשס״ה
אכן בשעתיים מנקים המטוס, ומכינים אותו לנסיעה הבא, אבל כל העגלות שמעלים על המטוס בתוך השעתיים האילו הכינו אותם עוד לפני השעתייםהאילו, יש כמה סוגי הכנות לטסה, יש הזמנה שנעשה כמה ימים לפני כן, יש הכנות ביום הטיסה, שהוא הכנת אוכל וכו', להביא הצוות למטוס, וקבלת מיטען ונוסעים, שחלק מההכנות האילו מתחילות כבר שש שעות לפני הטיסה. לדוגמא: הצוות צריך להיות במטוס חצי שעה לפני היציאה, ונהוג שמגיעים 50 דקות לפני היציאה, גם הם עוברים בטחון וכו ' לכן מתוכנן שיגיעו לשדה תעופה שעה ורבע לפני שעת היציאה, ויש נסיעה מהמלון שעושה החברה להביאם, שזה תלוי במרחק, שיכול מאד להיות 45 דקות, הרכב הזה יוצא משדה תעופה 45 דקות לפני כן כדי להגיע למלון, והנהג הזה יוצא 45 דקות לפני כן מביתו דרך איזה מונית שמשלם החברה וכו' הרי הסך הכל הוא יותר שלש שעות וחצי, וכן הלאה בהכנת האוכל.
12.
תגובה ל3
י"ג תמוז ה׳תשס״ה
כפי הסבר שלך אני יכול להביא הרבה הסברים למה שחייב לנסוע רק במוצאי שבת קודש.
1] אסור להגיע בערב שבת קודש בצהריים, ואפילו אם הודיע למשפחה שמגיע כבר היו הרבה פעמים שהמטוס איחר והגיע הדברים לחילול שבת.
2] חשוב שיהיה בבית שגם המשפחה יקבל קצת רוחניות וקצת על ג' תמוז, שלא רק יקבלו בזה שאבא נוסע אלא גם השפעה ישרה מהדיבורים שלו בשולחן שבת.
3] גם בקהילה בהתוועדות הכנב בשבת קודש לפני יכול כל אחד לתרום, ובעיקר במקומות רחוקים שחסר מי, חשוב ביותר כל אחד שיהיה התוועדות כמו שצריך להיות בשבת הכנה.
4] סעודת מלווה מלכה אפשר לאכול על המטוס.
5] בזמן הטיסה זה הכי טוב לשבת וללמוד כהכנה ליום זה. אין טלפונים שיבלבלו.
6] ואין איסור כיון שזה חברה גוי שרוב הנוסעים בה הם גויים, והפועלים שלהם גויים, לכן אין כאן איסור הכנה כיון שמכינים על דעת הרוב ולא על דעת המיעוט.
13.
to mr. 9 & mr. 12!!!
כ"ז תשרי ה׳תשס״ו
seems like you've misst the point. mr. 3 did'nt make up his own pesak din, rather, he just repeated the rebbe's words, & tried adding his own reasining.

don't blined yourself,in order to fit you'r own comfert!!!
14.
למס 3 - נא להביא הלשון!
כ' אלול ה׳תשס״ו
ראשית, אכוון לך היות שהבאת המקור ("בסוד שיח" - סיפורי יחידיות, בהוצ "ופרצת" - עמ 43), אבל הקריאה מופנה ג"כ לשער בת רבים:

באם יתאפשר, להעתיק כאן הלשון (והנדון בו הי) משם, (שקשה לי למוצאו). ואולי עי"ז יתברר ויתלבן התנאים וכו, וגם בשי החילוק בין יהודי/לא יהודי - שלא התקין כ"ק רבינו בנסיעות האניות בשבת. וילע"ע, "ותן לחכם.."

ת"ח מראש!
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.