שלמה מן | יום ז' ניסן ה׳תש״פ 01.04.2020

אבל בחב"ד: הגאון החסיד רבי ישראל פרידמן ע"ה - נפטר

שבר על שבר: בקראון הייטס מגיעה הבשורה המרה על פטירתו של ראש ישיבת 'אוהלי תורה' הותיק והנערץ הגה"ח רבי ישראל יצחק פרידמן ז"ל, מנגיף 'קורונה' - והוא בן 84 | הרב פרידמן ז"ל שילב ידע בהיקף רחב ביותר, שלט בכל מכמני התורה כפשוטו; מגדולי למדני הדור, כושר ניתוח נדיר, ושיטת לימוד ייחודית | הותיר אחריו אלפים רבים של תלמידים אבלים וכואבים. ברוך דיין האמת
אבל בחב
הרב פרידמן (צילום ארכיון)

ברוך דיין האמת.

בשכונת קראון הייטס נפטר היום מנגיף 'קורונה' הגה"ח רבי ישראל פרידמן ז"ל, ראש ישיבת 'אהלי תורה' הנערץ והמפורסם, והוא בן 84.

לפני מספר שנים חלה במחלה הארורה, ובתקופה האחרונה, לאחר שחלה בנגיף הקורונה, אושפז בבית הרפואה. היום השיב את נשמתו ליוצרה.

הותיר אחריו את בתו רחל מירושלים. רעייתו נפטרה לפני שנים אחדות.

הרב פרידמן ז"ל, נולד בעיירה בישנקוביץ שברוסיה בשנת תרצ"ו.

בשנת תש"ז יצאו הוא ומשפחתו מרוסיה, במה שכונה 'הבריחה הגדולה', וחנו בצרפת, שם התחנך שנתיים בישיבת 'תומכי תמימים' המפורסמת שבברנואה.

בשנת תש"י עלו בני משפחת פרידמן, בהם אֶחָיו - החסיד הנודע ר' מאיר פרידמן, ור' אהרן-נחמן פרידמן, מכפר חב"ד - לארץ הקודש, והרב פרידמן למד בישיבות 'אחי תמימים' שבתל-אביב ו'תומכי תמימים' בלוד.

לימים, נסע אל הרבי, הסתמן כאחד מגדולי העילויים החב"דיים וכלמדן שנדיר למצוא כמותו. עם חתונתו מונה לר"מ בישיבת 'אהלי תורה' המפורסמת, כאשר בחלוף הזמן התמנה לעמוד פאר בראשות הישיבה.

הרב פרידמן שילב ידע בהיקף רחב ביותר, שליטה בכה הרבה סוגיות ועניינים, וידיעות נרחבות בכל חלקי התורה; יחד עם למדנות גדולה, כושר ניתוח נדיר, ושיטת לימוד ייחודית. בשיעוריו של הרב פרידמן, יכול היה לדייק ברש"י דיוקים נפלאים, כדרכם של הלמדנים שבקרב חסידים הראשונים, שמתמקדים היו בהבנת כל מילה ומילה בדף הגמרא.


צפו בקטע וידאו מהתוועדות של הרב פרידמן בסוכות עם תלמידי התמימים, לפני שנים אחרות


הרב פרידמן בלט בכך שמתוך דיוק במילה ברש"י, הוציא עומק אחר עומק וחידושים נפלאים. במהלך מעמד ה'ירחי כלה' השנתי, המתקיים בימי כ"ף מנחם-אב מדי שנה בשנה, אליו מתקבצים ובאים גדולי הרבנים, ראשי-הישיבות והמשפיעים בחב"ד לימי עיון והעמקה בכל חלקי התורה, ניכרה ידענותו הנדירה של הרב פרידמן, שעה שבכל נושא שעלה – על-ידי גדולי תלמידי-החכמים שבדור – יכול היה להתפלפל וללחום עמם מלחמתה של תורה, אף אם לא עסק בתחומי השיעורים שלהם לאחרונה.

גם בשיעורי החסידות של הרב פרידמן ז"ל - לשיעור בפיו במאמר ב'לקוטי תורה', שמורה הייתה הטעמה מיוחדת ובלתי מצויה, באותה גישה - ידע מקיף מחד, ודביקות וחוסר התפשרות מאידך.

את ייחודיות דרכו של הרב פרידמן בלימוד – הן בנגלה והן בחסידות – ניתן להגדיר, אם-כן, בשני התחומים הללו: לא להתפשר ו'למרוח את המילים', כי-אם באמת לעמוד עליהן ולדייק בהן; ולדון מתוך ידע רחב היקף.

הותיא אחריו בפטירתו אלפים רבים של תלמידים כואבים ודואבים. פטירתו הינה אבידה קשה.

תנצב"ה. יהי זכרו ברוך.

לכתבה זו התפרסמו 13 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
13 תגובות
1.
יום הולדתו
ז' ניסן ה׳תש״פ
הוא יד כסלו תרצו היה מתוועד עם תלמידיו ביום הולדתו
2.
ברוך דיין האמת!!!!
ז' ניסן ה׳תש״פ
עד מתי?.
יהי זכרו ברוך.
3.
איזו מכה!!!
ז' ניסן ה׳תש״פ
כמה כואב. אבד חסיד כפשוט מן הארץ. איך? איך?
4.
ראוי לציין של״ע סבל מהמחלה
ז' ניסן ה׳תש״פ
הקורונה או כל ווירוס לגביו היה בעייתי
5.
המשך 10
ל' ניסן ה׳תש״פ
כא. ר' יחיאל נפרסטק סיפר שהיה איתו תקופה נדמה לי במחנה מעבר בצרפת ור"י בתור ילד בן 13/14 חזר מאמר בע"פ באופן ברור ורהוט חצי שעה והם קנאו בו שבגיל כזה חוזר ככה מאמר
כב. שאלתי אותו איזה מאמר לחזור בקבלת פנים של החתונה של הרבי או של הרבי הריי"צ אמר של הרבי הריי"צ משום שהרבי/הרבי הריי"צ אמר על מאמר זה שהוא הזמנה לשאר הרביים ועל המאמר של הרבי לא אמר את זה
כג. היה בקי עצום בנגלה וחסידות אגדה בין התמימים סיפרה שהוא חזר מאמר מלקוטי תורה שלוש שעות ובחורים עשו משמרות כדי שלא ישאר בחדר לבד
כד. מאז פטירת אימו חזר מאמר כל שבת מברכים לעילוי נשמתה
6.
בקצירת האומר 8
ל' ניסן ה׳תש״פ
ט"ו. אמר על ר' יואל קאהן שככל שהוא מזקין הראש שלו נהיה יותר ויותר חזק. מאוד החזיק מר' יואל גם ר' יואל החזיק ממנו.
טז. סיפר לי שהרב הרצוגג והרב זווין הגיעו לבחון אותם בלוד על קידושין והתפלא לראות שהרב הרצוג יודע את כל הפנ"י על קידושין
.יז. לפני כמה שנים הדפיסו מאמר של אחד הרביים פרסום ראשון למחרת הוא הגיע לזאל וראה כמה בחורים שעוסקים במאמר בסדר נגלה ושאל אותם למה אתם לא עסוקים בנגלה אמרו לו שאתמול הדפיסו מאמר הוא אמר להם שכבר אתמול הם היו אמורים לדעת אותו בע"פ בכל אופן הוא דיבר איתם על המאמר והם ראו שהוא כבר שולט בו לגמרי
7.
בקצירת האומר 7
ל' ניסן ה׳תש״פ
יג. בשבעה על אחיו ר"מ התקשרו תלמידים שלו מבורו פארק (מסר שם שיעור שנים רבות) רצו לפרסם מודעת אבל בעיתונות שם הוא לא רצה
יד. בשבעה הנ"ל הגיע לנחמו קרוב משפחה פולישער ודברו על זה שהרבי לא עלה לארץ ר"י אמר שהרבי אמר כמה סיבות אבל מה שנראה לו זה כדי לא לתת יניקה לציונים גם אמר שהרבי התבטא על כפר חב"ד ש"זה בניגוד לרצונו אבל יש לו מס"נ על כי הרבי הריי"צ רצה את זה", ר"י הסביר שזה מאותה סיבה (הייתי בשבעה שמעתי את בדיבור ביניהם)
8.
בקצירת האומר 6
ל' ניסן ה׳תש״פ
יא. בשנים האחרונות היה בארץ ג"פ בתשס"ט לבקר את אחיו ר"מ בתשס"ג לשבת שבעה על אחיו ר"א וכמה שנים קודם הגיע לחתונה (רבינוביץ סודקביץ) אחד האחיינים ליווה אותו לבית הכנסת ר"י שאל אותו מה אתם לומדים ענה לו אלו מציאות ר"י אמר לו ענין קצר בסוגיא ואמר לו שמעתי את זה לפני ארבעים שנה
יב. אחד המזכירים הכניס לרבי פתק מ"פרידמן" הרבי שאל "הראש ישיבה או אח שלו"
9.
בקצירת האומר 5
ל' ניסן ה׳תש״פ
ט. לוזיק וישראל היו חברותא שלוש שנים ועד עכשיו לוזיק חי אותו ומתעניין עליו
י. באחד הביקורים של הרב מרדכי אליהו באמריקא הוא מסר שיעור באהלי תורה ר"י הקשיב מהצד והעיר שיש קושיא על השיעור אחד המלווים סיפר זאת לרב אליהו בסוף השיעור (ר"י לא היה מרוצה מזה) הרב אליהו ניגש לר"י ושאל מה הבעיה ר"י אמר לו שלפי דבריו יוצא בעיה בין הר"ן והרי"ף בסוגיא שם הרב אליהו הקשיב ונפרד ממנו לשלום הרב אליהו התארח אצל "הכט" כלשהו ו"הכט" אמר לר"י שהרב אליהו אמר לו אח"כ "יש לכם גאון גדול בחב"ד פרידמן מהישיבה", הכט התרגש מהקידוש ה'
10.
בקצירת העומר 4
ל' ניסן ה׳תש״פ
ז. ישנו סיפור קצת מפורסם אבל לא לגמרי
בשנים הראשונות הרבי הזכיר בהתוועדות ירושלמי רש"ל שאל את הרבי איפה הירושלמי הרבי לא רצה משום מה לענות לו ואמר לו לא יודע ר"ש הלך לבחור ישראל פרידמן והוא אמר לו איפה הירושלמי כתוב (ר"י אמר אם הייתי יודע שהרבי לא רוצה לומר לו גם אני לא הייתי אומר לו)
כעבור זמן ר"מ פרידמן אח מבוגר של ר"י הגיע לרבי הרש"ל אמר לרבי "מאיר אח של ישראל הירושלמי הגיע" הרבי אמר לו "אני חושב שישראל אח של מאיר"
כאמור חלק מהסיפור ידוע חלקו לא אך כך שמענו
ח. לוזיק גורליק זליג פלדמן וישראל פרידמן למדו בתור בחורים חברותא עם האדמור מסטריקוב הקודם הם באו לבקש ממנו להיות ר"מ בלוד הוא אמר להם שלא אך ישמח שיבואו פעמים בשבוע ללמוד איתו
11.
בקצירת העומר 3
ל' ניסן ה׳תש״פ
ה. הרב אברהם באוך פעווזנר סיפר שום אחד הגיע לירחי כמה בשתיים ישרה וחצי בלילה וראה את ר"י פרדימן ור' אברמל שמטוב עומדים ומדברים סיפורים על הרבי הקשיב להם עד ארבע בבוקר ואמר להם הלוואי שיכולתי לעמוד אתכם עוד לילה אמרו לו "עשרה לילות לא יספיקו"
ו. ר"י גר בקומה שניה ואת הדירה בקומה ראשונה השכיר אברך מבוגר מכםר חבד (הרב יוסקה גופין) סיפר כמה פעמים התארח בדירה השכורה ושמע בלילות את ר"י הולך הלוך ושוב הלוך ושוב שעות ארוכות בעומק הלילה (תוך כדי לימוד, הרצפה הייתה מעץ ולמטה שמעו את הנקישות)
12.
בקצירת העומר 2
ל' ניסן ה׳תש״פ
ג. ר' ישראל סיפר בהזדמנות ששאל את הרב ב"ש שניאורסאהן שאלה בלימוד והרב בש"ש ענה לו "אתה יכול לומר תירוצים על השאלה אבל זה בכלל לא שאלה". סיפר שכעבור זמן נסע לניו יורק וראה שם "קובץ שיעורים" ששואל את השאלה ועונה משהו "חלש" (לדברי ר' ישראל) כעבור כמה שנים פגש את הרב בש"ש ואמר לו איך אמרת שזה לא שאלה הרי הקוב"ש שואל את זה והרב בש"ש ענה לו זה עדיין לא שאלה
עוד סיפר באותה הזדמנות שהמתנגדים פחדו לדבר איתו (עם הרב בש"ש) בלימוד כי היה חסיד וגאון גדול
ד. תלמיד צעיר שאל את ר' ישראל מי לדעתך יותר גאון ר"' מבריסק או ר"מ זמבא ר"י ענה "ודאי ר"מ זמבא הוא הקשה לרגוצובער קושיא שהיה לו תשובה רק אחרי שלושים שנה"
באותה הזדמנות דיבר בשבחו של ר"מ זמבא "תוצאות חיים" באומרו (בערך) "הוא קלע למטרה שם"
13.
בקצירת העומר
ל' ניסן ה׳תש״פ
(לפרטים חיים 0535277040)
א. סיפר פעם שהתעוררה לו שאלה בשו"ע אדמוה"ז פנה להרבה ת"ח חלקם לא הבינו את השאלה אלה שהבינו לא הייתה להם תשובה וכשאל את הרב חיים שלום דייטש שליט"א ענה לו "חשבתי על השאלה והתשובה היא כך וכך" הוא מאוד התפעל מתגובתו של הרב דייטש
ב. ר' משה אהרן טייכמן סיפר
1. הרב ברוך שמעון שניאורסאהן (ר"י בלוד) אמר על לוזיק גורליק זליג פלדמן וישראל פרידמן "אונזערע גאונים"
2. זוכר שישראל פרידמן וזעליג פלדמן התווכחו בזאל בלוד על מהר"ם שי"ף הם התווכחו בלהט משה אהרן אז אמר "הם עמו באמצע הזאל והתווכחו" "כל הזאל היה אש"
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.