צבי סופר | יום א' ניסן ה׳תש״פ 26.03.2020

שרדה את השואה, ונפטרה בגיל 98: מרת הניה לסקי ע"ה

הגב' הניה לסקי מקראון הייטס, ששרדה את השואה, וגדלה משפחה חב"דית לתפארת, הלכה לעולמה. היתה בת 98
שרדה את השואה, ונפטרה בגיל 98: מרת הניה לסקי ע

הגב' הניה לסקי מקראון הייטס, ששרדה את השואה, וגדלה משפחה חב"דית לתפארת, הלכה לעולמה. היתה בת 98


מתולדות חייה

הגברת הניה לסקי נולדה בשנת 1921 למניינם בעיר סטרז' בגליציה. היא גדלה בקהילה חרדית לפני המלחמה. הזיכרונות המוקדמים ביותר שלה כיצד נשמר 'יידישקייט' אמיתי, היה בכך שהיא הולכת עם העוזרת המשפחתית הגויה לחוות החלב, בכדי לשמור על 'חלב ישראל'. העוזרת נשאה דלי נעול, אותו פתח החקלאי, מילאה את החלב ואז נעלה את הדלי שוב.
היא היתה הבת היחידה של ר' אליהו ו סיפה גוטסמן. אביה, תלמיד חכם ורואה חשבון מבריק, נקרא בעבר על ידי ממשלת פולין כדי לעזור להם כאשר נוצר משבר כלכלי. גברת לסקי, שנודעה בזכות המוח המבריק והידע המתמטיקאי שלה, למדה באוניברסיטה כשפרצה מלחמת העולם השנייה.

היא והוריה זכו לניסים גדולים ושרדו את המלחמה. הוריה מסרו את כל כספם לפולנייה גויה שהסתירה אותם בביתה, ובניגוד לאחרים, לא ויתרה עליהם. הם חיו שמונה עשרה חודשים מתחת לשולחן, מוסתרים על ידי מפת השולחן, ואמרו תהילים, כל הזמן שמעו את הגסטאפו צועד מחוץ לחלון, בלי לדעת אם מישהו בגד בהם.

עם סיום המלחמה, היא והוריה עזבו את פולין. לאחר שהות קצרה בצרפת, הם היגרו לאמריקה. בהיותה בצרפת עבדה כמזכירה במפעל הבשר המפורסם ליברמן ורובשקין. היא הייתה מחוננת מאוד מבחינה לשונית, ודיברה שש שפות בצורה שוטפת. כשהגיעה לארצות הברית עבדה כמזכירה של הקונגרס היהודי העולמי האמריקני.

עם פטירת אמה התחתנה עם ר' אהרון לסקי. היא היא דאגה לו בזקנתו, עד לפטירתו.
התגוררו בוויליאמסבורג, בראונסוויל, ומאוחר יותר במזרח פלטבוש, שם היא ובעלה היו בהוראות הרבי כדי לשמור על חיזוק השכונה. כאשר הרבי הורה לאנשים להישאר בשכונה שהולכת ונחלשת, מר לסקי היה מתפלל בכל שבת בשלוש בתי כנסת שונים עם מניינים בשעות שונות, כדי לשמור על כל אחד מהמניינים בשכונות. לעיתים קרובות הוא הגיע הביתה אחרי השעה 14:00 אחרי התפילה בשבת רגילה.

עם המעבר לקראון הייטס כדי להיות בקרבת משפחתה, הייתה גברת לסקי, אישה אינטליגנטית ביותר, נוכחת בשיעורים לנשים ב- 770. היא ליוותה את בעלה בכל בוקר לבורו פארק כדי שיוכל ללמוד בכולל.

הייתה ידועה באישיותה הצנועה, בחום וביראת שמיים מושרשים מאוד. היא אמרה את כל התהלים בכל יום גם לעת זקנתה וכל עוד היתה מסוגלת לכך. היא הייתה פעילה עד התקופה האחרונה, והתגוררה עם בתה ונכדיה.
גברת לסקי הותירה אחריה תבדלח"ט את בתה היחידה הגברת ציפי ג'וניק, נכדיה וניניה.

הותירה אחריה מורשת עשירה של יהדות אותנטית לאחר המלחמה, עם יראת שמיים עמוקה וערכים בלתי מתפשרים לאמריקה העכשווית.

ברוך דיין האמת

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.