מנדי קורטס, הרב משה מרינובסקי | יום א' ניסן ה׳תש״פ 26.03.2020

הרופא החב"די של מונרו שטוען שמצא תרופה ל'קורונה' - מדבר

הוא הרופא הנחשב של קריית יואל, מקורב לחסידות סאטמר המקומית, וטוען שמצא פתרון פורץ דרך לעצור את תסמיני נגיף הקורונה. "אף לא אחד ממאות החולים שהגיעו למרפאתי, התדרדר מצבו והוצרך לאישפוז" | השבוע שוחח עם ראש הצוות של הנשיא טראמפ, שצפוי להמליץ באופן רשמי על הפתרון שלו | בראיון ראשון ובלעדי שהעניק השבוע ל'כפר חב"ד', פירט ד"ר זאב זלנקו החב"די את ממצאי התגלית, התייחס לאור הירוק שקיבל מהממשל האמריקני - ודיבר על תהליך התקרבותו לרבי ולחב"ד | COL מביא את עיקרי הדברים, באדיבות 'כפר חב"ד'
הרופא החב
מימין: ד"ר זלנקו (צילום: collive). משמאל הנשיא טראמפ בהצהרה על אודות הקורונה (צילום מסך)

רחובות 'קִרְיַת יוֹאֵל' הניו יורקית, מאה קילומטרים בלבד צפונית למנהטן, דממו במוצאי השבת האחרונה. איש לא נצפה צועד במורדם. הלך הרוח היה שפוף, מעיק. שקט סמיך עטף את החלל. כולם נותרו ספונים בבתיהם, חוששים מפני הבאות, נושאים תפילה ומקווים לטוב. ה'שטעטל' החסידי הרועש, מעוזם הגדול של חסידי סאטמר האמריקנים, נראה היה כמו אי רפאים.

קצת יותר מעשרים וארבע שעות קודם לכן התבשרו תושבי הקריה כי נגיף ה'קורונה' האימתני - הנגיף הוויראלי שכבר הספיק לבצע שַׁמּוֹת ברחבי העולם, שמטיל את חיתתו בכל רחבי תבל, וביתר שאת בניו יורק סִיטִי הסמוכה - הגיע גם אליהם, ובמלוא חריפותו. תוצאות הבדיקות של האדמו"ר, מנהיג הקהילה, ושורה של חסידים ומקורבים אליו, התגלו כחיוביות והמיטו יגון וחשש על פני כולם.

הבלוקים האמריקנים שבימי שגרה הומים וסוערים, הפכו מאז לקן צרעות של ממש. הערכות מדברות על אלפים רבים ברחבי השכונה והמחוז שכבר נדבקו מווירוס הקורונה. קריית יואל, צריך לומר, היא אחת הקהילות היהודיות החסידיות המרוכזות ביותר בארצות הברית, ומכאן החשש והבהלה הגדולה בקרב תושביה.

אבל הייתה עוד בשורה שהגיעה השבוע אל קריית יואל, וממנה אל ארצות הברית כולה. בשורה שהציתה זיק של תקווה בקרב מאות מיליונים בארצות הברית וגרמה לטלטלה של ממש בתפוח הגדול. כותרות מרכזיות הוקדשו עבורה בימים האחרונים בכלי התקשורת בניו יורק ובישראל והיא אף הגיעה עד לבית הלבן בוושינגטון הסמוכה, ולאוזנו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ.

מדובר בפתרון פורץ דרך כיצד למגר את תסמיני נגיף הקורונה החמורים, שהתגלה בידי הד"ר החב"די המוערך והנחשב של קריית יואל, ר' זאב (ולדימיר, כפי שמכנה את עצמו לקהל הרחב) זלנקו, שבשבועות האחרונים משקיע את כל כוחו ומרצו למען חולי הקורונה, עומד בפרץ ומתריע מפני ההשלכות הקטלניות שעלולות להיווצר. לדברי ר' זאב, אף לא אחד ממאות חולי הקורונה שנבדקו במרפאתו נזקק לאשפוז בבית רפואה לאחר שעבר את הטיפול המהפכני שהציע.

בסרטון שצילם לפני ימים אחדים, והופנה אל נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, דיווח זלנקו על כך שגילה ממצאים שביכולתם לעצור את השפעת הנגיף, וביקש להירתם ולסייע בקידום העניין. הסרטון הפך במהירות לוויראלי, הגיע אל אנשי הממשל, וצוטט באופן בולט בכלי תקשורת מרכזיים.


זלנקו בסרטון הפנייה הויראלי לנשיא טראמפ


זלנקו, הנחשב לדמות בולטת ומוכרת בקהילת הרופאים האמריקנית, חתם את הסרטון בברכה אישית לנשיא טראמפ. "ברכתי מכל הלב אליך. אני אוהב אותך באופן אישי ומקווה שהקב"ה יגן עליך ועל משפחתך ויברך אותך עבור כל מה שאתה עושה למען הצלת האומה מאסון".

יום ראשון השבוע, היה יום משמעותי ביותר בקריירה המקצועית ובפעילות הציבורית של ר' זאב. בשעת בוקר מאוחרת הוא קיים שיחת טלפון חשובה עם ראש הצוות של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, והציג בפניו את הנתונים.

"הנשיא טראמפ הוא מדהים", אומר ד"ר זלנקו ל'כפר חב"ד'. "הוא קיבל את ההמלצות שלי לטיפול בווירוס הקורנה שמתפשט כעת בעולם, והורה לקצר הליכים בירוקרטיים של אישור תרופות וטיפולים, דברים שבזמנים רגילים עלולים להמשך אפילו שנים רבות".

> אילו המלצות?

"הבעיה הדחופה ביותר כעת, היא לעשות מאמצי על בכדי שאנשים שחולים בנגיף לא יגיעו לאשפוז. זאת כיוון שבעת שהמחלה גוברת ויש בעיות בנשימה, צריך לפעמים להנשים את החולים ואין בכל בתי הרפואה מספיק מכונות הנשמה בכדי לטפל בכמות גדולה של חולים, חלילה.

"ההמלצה שלי היא אם כן ליטול בו זמנית שלוש תרופות - כל אחת במינון מתאים: 'זינק', 'אזיטרומצין' ו'פלאק ויטנל', כשהאחרונה ידועה ומוכרת כתרופה לחולי מלריה.

"הניסיון הוכיח שטיפול בשלושת התרופות הללו יחד מחולל שינוי של ממש במצבם של החולים וברוב המקרים ההשפעה ניכרת אפילו בתוך שש שעות. וזה חיוני לגבי אנשים מבוגרים, בני שישים ומעלה ולגבי חולים שסובלים מקשיי נשימה, חולים בסוכרת, סרטן ומחלות רציניות אחרות.

"המציאות היא, וכך הצגתי בפני ראש הצוות של הנשיא, כי טיפלתי במאות רבות של חולים כאן במונרו בימים האחרונים, ואף לא אחד מהם אובחן כמי שהתדרדר מצבו והוזקק לאשפוז".

> והתקדם משהו בשטח מאז השיחה הזו עמו?

"בימים הקרובים, כך לפי הערכות, צפוי הממשל בני יורק וכן הממשל הפדרלי לפרסם המלצות רשמיות לרופאים שישתמשו בתרופות הללו שהצעתי.

"אני לא המצאתי את התרופות הללו", מוסיף ומסביר ד"ר זלנקו. "אני גם לא המצאתי את הרעיון להשתמש בשילוב של שלושתן. זה משהו שנעשה כבר ביחידות לטיפול נמרץ בכמה מקומות. החידוש שלי הוא ההמלצה להשתמש בזה גם כטיפול מונע, במטרה לחסוך סיבוכים ולחסוך אשפוז. הניסיון הוכיח שזה עובד ברוך השם". 

> כרופא נחשב, מהי דעתך על ההמלצות של הממשלות בארץ ובחו"ל, להימנע מיציאה מהבית ולהימנע מהתקהלויות? וכמו כן, בתור רופא חסיד בעצמו כיצד אתה מתייחס לביקורת כלפי הציבור החרדי לגבי הציות להוראות? 

"כרופא, התפקיד שלי הוא לעזור לאנשים להתרפא. ועוד יותר טוב - לעסוק ברפואה מונעת, שתמנע מחלות מלכתחילה. זה לא תפקידי לקבוע כללי התנהגות לציבור ובוודאי שלא תשמע ממני אף מילה של ביקורת על אף אחד. אני מקפיד להתבטא רק חיובי על כל אדם ובטח על קהילות שלימות.

"אני כן אומר, וזו עובדה מוכחת, שבמקומות ובקהילות שיש הרבה אנשים ביחד, הנגיף מרבה להתפשט יותר, ומובן מאליו שחובתנו וזכותנו לעצור את ההתפשטות המסוכנת הזו עד כמה שרק אפשר". 

> מהו המצב הנתון כרגע באזורך, במחוז אורנג' בניו יורק?

"להערכתי, מתוך 35,000 היהודים החסידיים המתגוררים במחוז אורנג', כבר למעלה מ-20,000 נדבקו בווירוס הקורונה. אני יכול לספר שבמרפאה שלנו, כבר בשבוע שעבר, תשע מתוך ארבע-עשרה הבדיקות הראשונות שעשינו לנגיף חזרו חיוביות. ואולי יש בכך אינדיקציה למספרים האמיתיים. 



"צריך לומר מראש, בהתאם למה שאנו יודעים על הנגיף ועל מהירות התפשטותו, כי חלק גדול מהאוכלוסייה כאן תדבק. אם לא עכשיו אז בעוד כמה ימים. אולי אפילו 90 אחוזים מהאוכלוסייה בקריית יואל תהיה עם וירוס הקורונה. כמות האנשים כאן גדולה וכולם חיים בצפיפות. מתוכם להערכתי ישנם כאלף שיותר פגיעים, שתוצאות הדבקתם יכולות להיות חמורות".

ר' זאב זלנקו, חסיד חב"ד נמרץ ופעיל, הוא דמות נערצת בקהילה הסאמטראית. כבר שנים ארוכות שהוא חלק מהנוף בה. נרתם בארגוני ה'הצלה' המקומיים, משמש כיועץ רפואי עבור רבים מהתושבים. כולם רוחשים אליו כבוד והערכה. וגם כעת, עת שקורונה מתפשטת ברחבי השכונה, הוא עומד בחזית.

המרפאה הגדולה שמפעיל בסמיכות לשכונה החסידית, משרתת כשלושים וחמש אלף משפחות. לא מעט רופאים עובדים תחתיו. בימים אלה, כצפוי, אין לו אפילו רגע פנוי אחד. לתפוס אותו לראיון עיתונאי נרחב, זו משימה בלתי פשוטה בעליל. "אהיה זמין רק בעת שתחלוף המגיפה", הוא השיב לנו שוב ושוב כל אימת שפנינו אליו. רק בסוף התרצה לשוחח, וגם אז למשך דקות לא רבות.

סיפור חייו של ר' זאב מפותל ומסקרן. כנער רוסי מתבגר בשנות השמונים המוקדמות הוא למד רפואה בבופאלו, במזרח ניו יורק. שם, בעודו עסוק כולו בלימודים האינטנסיביים, נתקל ברב החב"די שפעל בעיר ר' העשיל גרינברג ובאמצעותו התקרב ליהדות ולחסידות. בהמשך, אחרי ג' תמוז, נסע ללמוד בישיבת 'אור תמימים' בכפר חב"ד', ושם למד במשך כשנתיים, בשנים תשנ"ו ותשנ"ז.

"עד היום", אומר ר' זאב ל'כפר חב"ד', "אני רואה בראש ישיבת 'אחי תמימים' באותן שנים, הגאון החסיד הרב שניאור זלמן גפני, את המשפיע האישי שלי. לא אשכח את דמותו, כמה השפיעה עלי".

בהמשך עבר ר' זאב תהליכים ואירועים לא פשוטים בחייו. על כולם סיפר בספרו האוטוביוגרפי שיצא לאור לפני שנים אחדות וכבש את חנויות הספרים האמריקניות. ר' זאב אף הוזמן לא אחת לספר ולהעביר את סיפורו בקרב קהילות שונות.

כעת חיה, עשרות שנים לאחר מכן, כשהוא עטור בזקן שחור לבן ארוך וחבוש בקסקט רוסי מצוי, ד"ר זלנקו הוא חסיד חב"ד שהפך לחלק מהוויית קהילת סאטמר המרכזית ואהוד על כל הקהילות והחוגים סביב. לצד זאת, מעורב ר' זאב בבית חב"ד של מחוז אורנג' בראשות השליח ר' פסח ברונטשיין ונוטל חלק פעיל ביוזמות ובפעילויות השונות. "עובדה היא", הוא אומר, "שבהכנסת ספר תורה לבית הכנסת שלנו, השתתפו אלפי חסידי סאטמר".

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
1 תגובות
1.
כול הכבוד לחברי הטוב
ב' ניסן ה׳תש״פ
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.