צבי סופר | יום כ"ט אדר ה׳תש״פ 25.03.2020

מה קורה בשכונה של הרבי? • ר' יוסף גורביץ' מעניק הצצה

איך מתנהלים חיי השגרה בשכונת קראון הייטס למרות התפרצות הקורונה? • האם הופתעו כששמעו על אחוזי ההדבקות בבחורי ה'קבוצה' שחזרו ארצה? • מחפשים אשמים? • מה עם הבחורים מהארץ שנותרו בישיבה? • הצצה לחיי החסד תחת סגר • וגם: ומה המסר שלו לכפר חב"דים?
מה קורה בשכונה של הרבי? • ר' יוסף גורביץ' מעניק הצצה
ר' יוסף גורביץ', על רקע רחובות בשכונה

שכונת קראון הייטס מתמודדת עם המשבר, יש יאמרו הגדול בתולדותיה. השכונה שהרבי כינה וברך 'כאן ציווה ה' את הברכה', והיתה לדוגמא ומופת להכנסת אורחים נפלאה, ומוקד משיכה לחסידי חב"ד סביב מעגל השנה, מתמודדת בימים אלו עם התפשטות נגיף הקורונה ועשרות אם לא מאות זקוקים לרפואה שלימה ומהירה. 

שוחחנו עם ר' יוסף (המכונה בפי מכריו הרבים ר' 'יוסל'ה) גורביץ', חסיד חב"ד חם ובעצמו יליד ארץ הקודש וכפר חב"ד, המתגורר ב'שכונה' עשרות שנים, לשמוע ממנו על שגרת החיים במצב הנוכחי.

 • 

מה קורה כעת בקראון הייטס ותחושות התושבים?

ר' יוסף גורביץ': "מכיוון שהתבקשנו להשתדל להשאר בבית, הידיעה שלי על מה שמתרחש עכשיו בשכונה, בעידן הזה, כשכמעט הכל מתפרסם בקבוצות, די דומה למה שידוע לכולם:

הנגיף למרבה הצער משתולל, ובהיותנו שכונה שמתכנסים בה ב״ה המון אנשים, בהזדמנויות שונות, ורק לאחרונה היו בה אלפי תלמידים מרחבי ארה״ב בכנס ה׳c teen’ - אך טבעי שהיא הפכה למוקד התפרצות.

לצערי רבים הם החולים, חלקם חברים שלי, כמה מהם מאושפזים בטיפול נמרץ. ואני מקווה שברכת הרבי שציטטת על השכונה תראה בעז״ה בקרוב בגשמיות וכולם יחלימו."

"הזדמנות להפוך את הלימון ללימונדה"

איך החיים מתנהלים בפועל במציאות? יוצאים החוצה? מנסים לשמור על שגרה ככל האפשר (אלו שלא מבודדים כמובן)?

"החיים מתנהלים בהתאם להוראות. אנשים אחראים שמבינים את הסיבה להתכנסות בבית, ורוצים למנוע את קריסת בתי הרפואה על ידי התפרצות המונית  - מה שמכונה על ידי המומחים השטחת העקומה, אכן מיישמים את זה.

"משפחות יושבות בבית ומתנהלות כמו בכל העולם. לרבים מהם זו הזדמנות 'להפוך את הלימון ללימונדה' ולצבור זמן איכות עם המשפחה, מה שנמנע מהם בזמני שיגרה בגלל חיי היום יום השוטפים.

"יוצאים רק לקניות הכרחיות בסופר, וכדו׳. משתדלים ככל האפשר לשמור מרחק בין אנשים כאשר נמצאים בחוץ ושומרים על כללי ההיגיינה החשובים.

"פסח כנראה יהיה שונה השנה אלא אם כן כפי שכולם מקווים, יתגלה המשיח.

"משפחות רבות נהגו לנסוע לחג למקומות אחרים והשנה נאלצות לחגוג אותו בבית. הם זקוקים לכלים שאולי אין להם ועכשיו נבצר מהם לקנות, וגם אם כן, לטבול, יאלצו להסתפק במה שיש.

מידי שנה, נהג ר' יוסף לנסוע עם אחיו ר' מנחם וקבוצה מכפר חב"ד, לציון הרבי הרש"ב ברוסטוב. "בעקבות המצב, הטיסה בוטלה", מציין ר' יוסף.

כמו שאר תושבי קראון הייטס, גם ר' יוסף גורביץ מעודכן במה שקורה במעגלים קרובים אליו יותר או פחות. ניסינו לשאול אותו על סיטואציות בהן נתקל עקב התפרצות הקורונה בשכונה החב"דית, אך זה מה שהוא בחר לענות:

"אני משאיר את זה לדמיון הקורא. לדעתי לא צריך להגדיל את הדרמה אבל כל אחד יכול לתאר לעצמו את הסיטואציה הקשה הזאת."

 שכונת קראון הייטס ידועה במעשי החסד שלה ובחמימות ההדדית. לרגל המצב, ועם כל הקשיים. איך זה עובד?

"מה שאמרת על תושבי השכונה הזאת זה נכון לגמרי. רק אתמול ראיתי במו עיני משטחים רבים של ארגזי תפוחים ברחוב שחולקו בחינם לכל מי שרק רצה. וזו דוגמה אחת. בקבוצות מתפרסמים מספרי טלפון של מתנדבים המבקשים לבצע את הקניות בסופר עבור אלו שנמצאים בבידוד, או עבור המבוגרים שאינם רשאים לעזוב את הבית. כמו גם מסירות הנפש של הרופאים העובדים סביב לשעון, תוך סיכון אישי.

 

חלוקת פירות בשכות קראון הייטס, בימים האחרונים

 

כיליד כפר חב"ד. מה יש לך לומר לכפר חב"דים בעת הזאת ובכלל לכל תושבי ארץ הקודש, שהערב נכנסים לסגר הדוק יותר?

"כיליד הכפר אני רק יכול לומר לחברים שלי שם שאני מתגעגע אליהם ומקווה שבעז״ה נפגש כולנו שוב בריאים ושלמים. אני בטוח שהאמירה שלי אליהם די דומה לאמירה שלהם אלי: "להשמע להוראות ולהשתדל לא לצאת מהבית כדי לעצור את המגיפה ו'להשטיח' אותה ככל האפשר."

אי אפשר להתעלם מהמצב. אולי נזכרו מאוחר מידי? מחפשים אשמים?

"אני לא מתעסק בדברים האלו. כל אחד מבין היום את המשמעות המיוחדת של המשפט: 'ישראל ערבים זה לזה'. ההתנהגות של כל אחד מאיתנו משפיעה לא רק על עצמו אלא כמעט בהכרח ובאופן מוחשי על הזולת. אם מישהו נמצא ליד אנשים אחרים והוא נשא של הנגיף, גם אם הוא אסימפטוטי, הוא יכול להעביר אותו לאחר שיכול לסיים חלילה בטיפול נמרץ, שכבר עכשיו נמצא מעבר ליכולת השיגרתית שלו."

 האם הופתעו בשכונה כשנודע שלמעלה מ-50 אחוז מהבחורים הישראלים נדבקו?

"אני לא מעורה יותר מדי במצב הבחורים. אבל משלב מסויים נודע ש-770 ל״ע נגועה בחולים ומטבע הדברים זה כלל או התחיל מהבחורים הצעירים שנמצאים יחד, נסעו למבצעים, השתתפו במסיבות פורים. אז אין פה באמת הפתעות. הבעיה היא שמהרגע שהדבר נודע, מה מה עשו עם זה? המשיכו הלאה כי ממילא כולם נגועים, אבל לאחר מעשה, זו מחשבה מוטעית כמובן, כי ההדבקויות רק הולכות וגוברות, ולכן למרבה הצער - כמו שכולם יודעים - נעלו את 770.

מה עושים עם עשרות בחורים שנותרו שם בערב פסח, וללא יכולת לדעת אם הם נדבקו בנגיף או לא? מי ידאג להם לאוכל, ובמיוחד בשבוע של חג הפסח? הרי בכל שנה מן הסתם היו מתארחים במשפחות אנ"ש?

"כל הבחורים שאני מכיר חזרו לארץ. הבודדים שאני מכיר שנותרו נמצאים עכשיו בסוג של בידוד. לגבי כל האחרים אני לא יודע. אבל אני מניח שהורים אחראיים ימצאו לכך פתרון מבעוד מועד."

מעשי חסד בקראון הייטס. צפו בוידאו:

 



 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.