שניאור דייטש, COL | יום כ"ז אדר ה׳תש״פ 23.03.2020

שטיינר חושף: ב'פיקוד העורף' אמרו לנו - "הצלתם את חב"ד"

בראיון מרתק, מגולל הבוקר ר' חיים שטיינר את פרשיית בידוד הבחורים ומה שהתרחש מאחורי הקלעים • מה הביא למהלך האקטיבי, מי עצר ברגע האחרון את השוטרים, איך הוא מגיב לביקורת ההורים, מדוע היו 'חריקות' עם הטיפול בבחורים, רגעים של נחת, מה חלקו של ר' מאיר אשכנזי בפרשייה ומדוע הוא נכנס לבידוד? • וגם: מסר מיוחד לאנ"ש • מסמך עדות 
 שטיינר חושף: ב'פיקוד העורף' אמרו לנו -
השניים שפעלו מאחורי הקלעים: ר' חיים שטיינר מטפל במשלוח עבור הבחורים ב'מלון דן', בעיגול: ר' מאיר אשכנזי

ערב קשה עבר אמש על אנ"ש חסידי חב"ד, עם הישמע הבשורה על 65 תמימים, ששבו לאחרונה משכונת קראון הייטס, שאובחנו כחולים בוירוס הקורונה.

כפי שדיווחנו, חלק מהבחורים שאומתו כחולים הועברו על ידי פיקוד העורף לקבלת טיפול רפואי והמשך מעקב בבית הרפואה 'שמואל הרופא' בבית יעקב באגף מיוחד. בהמשך יעברו המאובחנים כולם כנשאים למלון 'פרימה' בירושלים.

פרשיית הורדת הבחורים ממטוס אל-על שנחת בנמל התעופה בלוד והבאתם לבידוד - גררה גלים של ביקורת מאת חלק מההורים שלא אהבו את המהלך, וזאת עוד בטרם הגיעו תוצאות הבדיקות. שלל טענות הושמעו על כך שהבחורים לא קיבלו יחס נאות, שחש  השפלה בכך שנעשתה 'סלקציה' בינם לבין נוסעים אחרים אך ורק משום שבאו מקראון הייטס, בשעה שישנה התפרצות גם בבורו פארק וויליאמסבורג, שהחבילות שלהם לא הגיעו בזמן, ועוד.

נדמה שאמש, הותרו הספיקות. אך התחושה נותרה כבדה מנשוא: אלמלא מהלך זה היה קורה והיו נשלחים כולם לבידוד ביתי, מה היה קורה אז? האם היתה נגרמת התפרצות של הנגיף בריכוזי אנ"ש? מאידך, אולי יש נקיפות מצפון שהצעדים היו חריפים מידי? הרי אלו ילדינו, בשר מבשרינו.

את השאלות הצגנו בפני ר' חיים שטיינר, לשעבר סגן ראש עיריית קרית מלאכי, שעסק רבות לצד ר' מאיר אשכנזי מאחורי הקלעים בשורת המהלכים הקשורה בהבאת הבחורים ודאגה לרווחתם, מול גורמי משרד הבריאות, צה"ל, ופיקוד העורף. ר' מאיר אשכנזי, שנכנס לבידוד בעקבות פעולותיו למען הבחורים (מרחוק ולפי הנהלים), סרב להתראיין.

ר' חיים, נתחיל מהסוף. מה התחושת שלך ביום כזה?

"תחושות קשות מאוד.  במשך כל הימים האחרונים התפללתי וקיוויתי שתחזיות משרד הבריאות שדיברו על כך שמרבית הבחורים נדבקו קורונה - יתבדו.
אך לצערי הרב התחזיות שלהם צדקו מאוד, וכ 60% מהבחורים כבר אובחנו כחולים.


לכאן הביאו אמש בחורים שאומתו כחולי 'קורונה': מיטות אשפוז ב'שמואל הרופא'


שטיינר מוסיף: "אין זה אומר ש 40% הנותרים אינם נשאים של הנגיף, מאחר ובדיקות הקורונה מזהות את הנגיף רק לאחר שהתפרץ בגוף. על פי הערכה יתכן מאוד שעוד רבים מהבחורים שהבדיקה שלהם כעת שלילית ימצאו כחולי קורונה בעוד שבוע-עשרה ימים".

מה היה קורה לדעתך אילו לא הייתם נוקטים במהלך אקטיבי שכזה? מה היה קורה בריכוזי אנ"ש?

"ראשית, חשוב לציין, את המהלך הזה לא אנו יזמנו. את המהלך הזה נקטו במשרד הבריאות לאור נתונים שהגיעו אליהם מקראון הייטס ולאחר שהם דיברו ישירות עם רופאי השכונה וצוותי הצלה בשכונה, ויתרה מכך: לאחר שהתגלו שני חתנים שחזרו משם כשהם חולי קורונה, ואחרים, ומידע על מה שקורה בשכונה.

"לאחר שהבינו במשרד הבריאות את גודל הסכנה הטמונה בחזרתם של מאות בחורים לארץ, פנו נציגים ממשרד הבריאות אל ראשי ישיבות חב"ד ורבני חב"ד בארץ וביקשו מהם למנוע בכל דרך את חזרת הבחורים לארץ".

"סיפר לי היום אחד מהעסקנים שהשתתף בשיחה בין משרד הבריאות לאחד מרבני חב"ד", מספר ר' חיים, "כי משרד הבריאות עמד לאסור על חברות התעופה להטיס את הבחורים לארץ, דבר שהיה משאיר מאות בחורים ברחוב ללא מיטה ואוכל, זאת מאחר והנהלת הישיבה שם סגרה את הפנימיה וחדר האוכל.

"בעצה אחת עם הרבנים הוחלט במשרד הבריאות להעביר את כל הבחורים ל'מלון דן' בירושלים לבידוד מוחלט.

"היום לאחר שנודע ממדי התפשטות המחלה בין הבחורים, אנחנו מבינים כמה המהלך הזה היה נכון והציל את אנ"ש בכל רחבי הארץ.
בידוד ביתי הוא דבר טוב ונוח, קרוב למשפחה, עם אוכל של אמא.

"אבל מצד שני, בידוד ביתי הוא לא בידוד מלא, וקשה מאוד לשמור בקפידה על כל ההנחיות ולהגיע למצב של סטריליות מלאה. ולא עלינו וחס וחלילה אם עשרות בחורים חולי קורונה היו מגיעים לבידוד בקהילות חב"ד ברחבי הארץ, את חג הפסח היו חוגגים מאות ואלפים מחסידי חב"ד בבתי הרפואה!"

הייתה על הצעד הזה ביקורת נוקבת של חלק מההורים. תוכל להישיר מבט להם בעיניים ולומר להם משהו הבוקר?

"אני ער לביקורת של חלק מההורים לצד דברי תודה שאני יחד עם ידידי ר' מאיר אשכנזי מקבלים ללא הפסקה.
ישנם הורים שהכינו לבניהם חדר נפרד ומבודד לגמרי, אחרים אף הגדילו לעשות ושכרו לו דירה נפרדת, אבות ואימהות שלא ראו את בנם חצי שנה ויותר, מביאים אותו לארץ ואפילו לא יכולים לפגוש אותו ולהגיד לו שלום.

"במהלך כל הלילה לפני נחיתת הטיסה בחמישי בבוקר, היה ר' מאיר אשכנזי בקשר רציף עם משרדי הממשלה השונים אשר טיפלו בעניין וניסה להציע לעשות הפרדה בין בחורים שאין להם אפשרות בידוד מלאה לבין בחורים שההורים הכינו להם אפשרות בידוד מלאה. אך בסופו של דבר משרד הבריאות הכריע כי אינו מוכן לקחת את הסיכון ועל כולם להגיע לבידוד בית המלון בירושלים.


אוטובוס של פיקוד העורף מוביל בחורים משדה התעופה לבידוד ב'מלון דן'


האם יש כעס על הבחורים שאולי חלקם הסתירו 'תסמינים' כשעלו למטוס? מה היה להם לעשות לדעתך במצב שלהם?

"אומר כאן משהו כואב: רבני חב"ד בכל רחבי הארץ והעולם הביעו את דעתם בעניין זה וכתבו מפורשות כי אדם שחייב להיות בבידוד ולא עושה זאת יש לו דין רודף וצריך להלשין עליו למשטרה.

"במצב הקיים בקראון הייטס ולמרות שכעט ולא מבצעים שם בדיקות, היה ברור המצב, הרי שהיה אסור על בחור שיש לו תסמינים לעלות על המטוס ולהגיע לארץ.

"עצם השהייה במטוס סגור במשך 11 שעות זהו סכנת הידבקות לכלל נוסעי המטוס.

"יחד עם זאת אני מבין לליבם של ההורים שבהנתן ההחלטה שסוגרים את הפנימיה וחדר האוכל ב 1414 לא הייתה להם ברירה אחרת אלא להטיס את בנם חזרה לארץ".

במהלך הימים האחרונים לצד דברי שבח רבים הנשמעים מהורים והבחורים על הדאגה להם ככל האפשר, שמענו גם תלונות על מזוודות שלא הגיעו, רמת כשרות לא מתאימה וכו'.

"ההחלטה במשרד הבריאות התקבלה ביום רביעי בשעות הערב המאוחרות.

"רק בשעה 1:30 בלילה ולאחר שניסו להשיג מקומות שונים לשכן את הבחורים החליט שר הביטחון כי הם ישוכנו במלון דן בירושלים.

"צוות המלון יחד עם פיקוד העורף לא היו ערוכים לקליטת כמות גדולה כזו של אנשים כבר ביום חמישי בבוקר, ובעצם כל הצוותים הקשורים בדבר לא היו ערוכים. במשך כל הלילה נעשו תיאומים וסידורים על מנת להסדיר את כל מה שצריך אך כאשר מרימים פרוייקט כזה גדול ומסובך בשעות כל כך קצרות, ברור שלא הכל יהיה מוכן.

"יום חמישי היה יום קצת קשה, האוכל שהוגש עדיין לא היה בכשרות המהודרת וכפי שרבני חב"ד דרשו, המזוודות לא הגיעו עדיין משדה התעופה ועוד. אנו מצידנו ניסינו לסייע לצוות המלון ולפיקוד העורף ככל האפשר, ובאמת הם עשו ככל יכולתם על מנת לסייע בכל מה שניתן".

ר' חיים שטיינר מוסיף: ""האוכל שהיה מוכן במלון לא התאים מבחינת כשרות, והיה צורך למצוא קייטרינג שיביא אוכל בכשרות המתאימה, וכל זאת כשאנחנו ביום חמישי אחר הצהרים וצריך להתארגן גם לשבת בכל מה שצריך.

"בסך הכל, מדובר באירוע מתגלגל כאשר כל כמה שעות נוחתת טיסה ועליה עוד בחורים. כל נחיתה כזו מצריכה תיאום ושתוף פעולה של גורמים רבים מאוד, החל מחברת התעופה ומשטרת גבולות, צוות הקרקע שיאתר את המזוודות ויעבירם למלון ומשרד הבריאות ופיקוד העורף יחד עם צוות המלון שיקבלו את הבחורים.

"מטבע הדברים ומאחר ולא היה כל זמן להערך לכך, מציאת המזוודות של כל הבחורים והבאתם לירושלים לקחה זמן רב.

"בנוסף לכך, במהלך יום חמישי ושישי נשלחו לבחורים מהבית חבילות והדבר יצר עומס רב מאוד של מזוודות וחבילות שצוות המלון לא יכל לעמוד בו.

"כל כניסה של איש צוות לאזור חדרי המלון מצריכה התמגנות מלאה והדבר לוקח זמן. אני אומר בלב שלם כי עשינו כל מאמץ ואף הוצאנו כספים על מנת לזרז את הדברים אך לצערנו זה עדיין לקח זמן."

קצת דברים טובים ביום הזה. ספר קצת על רגעים מיוחדים וסיפוק בפעולות שלכם למען הבחורים?

"ר' מאיר אשכנזי, נשאר במלון למשך כל סוף השבוע והיה עם הבחורים בשבת, בצאת השבת הוא סיפר לי על סדר ניגונים ותפילות במנין ובנחת שערכו קבוצה גדולה של בחורים אשר נמצאים בחדרים עם מרפסות אחת מול השניה.

"עם דמדומי חמה נעמד כל בחור במרפסת חדרו ויחד ניגנו ניגונים במשך שעה ארוכה ולאחריה התפללו יחד קבלת שבת.

"בנוסף לכך, לראות את הרצון הטוב של אנ"ש לעזור ולסייע ככל האפשר, זה מחמם את הלב. אנשים שאני לא מכיר מגיעים למלון ומשאירים מיני מתיקה, שלוחים שהתגייסו לסיע בכל מה שצריך, מרנין מאוד לראות את אהבת ישראל שיש בקרבנו. 

הזכרת את ר' מאיר אשכנזי, מדוע הוכנס לבידוד?

"אכן, ר' מאיר אשכנזי התבקש על ידי רבני חב"ד לסייע בפרוייקט זה ולהיות איש הקשר והמתאם בין משרדי הממשלה השונים הקשורים בעניין ובשל כך הוא ליווה את הבחורים כבר ברגע נחיתתם בארץ, ונשאר עימם במלון עד ליום ראשון בבוקר כאשר במשך כל השבת הוא הסתובב במלון ודאג לבחורים לכל מה שאפשר.

"המצאותו שם הייתה חשובה מאוד ושמרה על תקשורת טובה בין צוות המלון ופיקוד העורף לבין הבחורים מבלי למנוע חיכוכים מיותרים.


'עבודת קודש': בפעילות למען הבחורים בבידוד ב'מלון דן'


"כך למשל במהלך השבת הזמינו מפיקוד העורף משטרה לאחר שראו בחורים שיוצאים מחדריהם ומטיילים במלון. המשטרה רצתה להכנס פנימה ולעצור כמה בחורים אך ר' מאיר שהיה במקום הסדיר את העניין ודאג לסגור את הסיפור בהודעה שהוכרזה בשבת בצהרים ברמקולים על ידי עובד גוי בה הוא מבקש ומתריע שאף אחד לא יצא מחדרו.

"במשך כל השבת הפעיל מאיר את צוות העובדים הגויים במלון על מנת לסיים את חלוקת המזוודות והחבילות מהבית שעדיין לא חולקו ולתאם את הגשת הארוחות כראוי ובזמן ובהתאם להנחיות הכשרות שקבעו בית דין רבני חב"ד.

"מטבע הדברים, מאחר שהוא שהה כל כך הרבה זמן בתוך המלון והיה במגע (גם אם מרחוק) עם כל כך הרבה בחורים שהתברר היום שהם נגועים בקורונה, הוא נאלץ להכנס לבידוד לשבועיים הקרובים ומתוך חדר הבידוד הוא ממשיך לפעול ולתפעל את כל המערך החשוב הזה למען הבחורים".

איך מגיבים בפיקוד העורף על הסיטואציה המורכבת? 

"אני רוצה להגיד לך כלל משרדי הממשלה והאנשים הקשורים לפרוייקט זה עושים באמת ככל יכולתם ואפילו מעל ומעבר למען הבחורים. יש לנו אוזן קשבת ולב פתוח לרווחה בכל המשרדים הקשורים לנושא וכולם רוצים באמת לעזור ולסייע לבחורים ומתוך דאגה אמיתית לשלומם וללום משפחתם וקהילתם. אני יכול להוסיף ולציין כי בסיכומו של יום, הודו על הסיוע והגדירו את זה בכמה מילים שאולי מסבירות הכל: "הצלתם את חב"ד!"

"כאן המקום והזמן להודות לשר הבריאות הרב יעקב ליצמן ולראש המטה שלו ר' מוטי בבצ'יק וצוות הלשכה המסור. לשר הביטחון נפתלי בנט וצוות לשכתו. לסגן השר מאיר פרוש וצוות לשכתו, שדלתו תמיד ועודנה פתוחה לכל בקשה ושאלה במסירות עד אין קץ. לפיקוד העורף, למל"ל, אשר פועלים ללא לאות ובשיתוף פעולה ותיאום מלא עם בית דין רבני חב"ד על מנת לטפל בתמימים בצורה הטובה ביותר".

לסיכום, מסר לאנ"ש?

"תוצאות הבדיקות היום מוכיחות שאף אחד לא חסין, והמגיפה הזו נמצאת בכל מקום ובכל בית. תעשו טובה לעצמכם ולכולנו, תשמרו על עצמכם, תשמרו על ההוראות וההנחיות, זה לא הזמן להיות 'שפיץ חב"ד' על חשבון בריאותם של אחרים.

"רק ביחד, מתוך אחווה ואחדות ודאגה איש לרעהו נוכל לעבור את זה."

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
11 תגובות
1.
מאשמים את הבחורים
כ"ז אדר ה׳תש״פ
אולי במקום להאשים או להצדיק את ההורים ש'ריחמו' על הילדים שלהם, אולי הגיע הזמן לחשוב על האשמים האמתיים
היכן ההורים היו אמורים להשאיר את ילדיהם? כהומלסים ברחוב?
הפיתרון הפשוט והנורמאלי ביותר, היה להשאיר את הבחורים בהסגר בפנימיית 1414. מי שאשם בכל הסיפור, היא ההנהלה של הישיבה בסעווען סעוונטי שרשלנותה ידועה לכולם, ששיחררה את נושאי הנגיף שיסתובבו ברחבי העולם ויפיצו אותו
האשמה היחידה
כ"ז אדר ה׳תש״פ
של ההנהלה שם שהיא לא סגרה את הישיבה שם קודם. אין לה שום יכולת לנהל אירוע כזה
2.
המשך
כ"ז אדר ה׳תש״פ
3. על פי הנחיות משרד הבריאות שאין להתאסף יותר מעשר אנשים אפילו במרחק 2 מטר זה מזה - מנין הידיעה שהבחורים היו נגועים עוד בקראון הייטס, שמא אדם זר שהיה בטיסה הדביק את כל נוסעי המטוס?
4. האם אפשר לכתוב בפירוש שם של רב אחד שפנה אל העסקנים הללו - פשוט התרבות היום היא שכל אחד תולה עצמו ברבנים עלומי שם?
הרב גלוכובסקי
כ"ז אדר ה׳תש״פ
אמר בעצמו שהוא אחראי לזה
3.
4 קושיות
כ"ז אדר ה׳תש״פ
ראשית אציין שלדעתי מגיע יישר כח גדול ליוזמי ומבצעי הרעיון לקחת את הבחורים לבידוד מרוכז, כמו כן אינני מקבל את הטענה על אוכל בלתי מספיק כיון שאינני יכול לשער בשום אופן אוכל יותר גרוע מאשר ב1414.
אבל:
1. מה הפירוש שמשרד הבריאות ביקש לאסור על חברות התעופה להביא את הבחורים - במה דינם שונה מכל אזרח ישראלי שיוצאים עבורו טיסות חילוץ לכל מקום בעולם, וכי רצו להפקיר אותם למוות?
2. על סמך מה הכריע הרב שטיינר שהרוצה לחזור לארץ דינו כרודף, וכי הרוצה להציל עצמו ממוות ולכן שב ארצה עובר על איסור הלכתי (כמובן כאשר נזהר בבידוד וכו').
4.
יש"כ גדול!!!
כ"ז אדר ה׳תש״פ
באמת כל הכבוד לר' מאיר אשכנזי ור' חיים שטיינר על המסירות הרבה למען הבחורים, אם לא הם, הבחורים היו עדיין נשארים שם, כי הרשויות רצו שהם לא יטוסו בכלל, והם דאגו שהם שהם יוכלו לטוס, אך יגיעו למלון.
מצטרף בהחלט
כ"ח אדר ה׳תש״פ
מאיר אשכנזי איש של מסירות נפש למען הכלל
5.
חזקו ואמצו
כ"ז אדר ה׳תש״פ
ואל תיפגעו מכל מיני מצקצקי לשון ומקלדת.
הם ימשיכו להקליד
ואתם תמשיכו לעשות
6.
החבילות שנעלמו
כ"ח אדר ה׳תש״פ
אין פה בכתבה שום מילה על הורים ששילמו מאות שקלים על קניית מוצרי מזון לילדיהם הבחורים התקועים בבידוד למשך שבועיים שפשוט נעלמו במלון באורח פלא
לאשם העסקנים לא יכלו לעזור.
7.
הצלתם את חב"ד מאסון.
כ"ח אדר ה׳תש״פ
הבחורים היו מדביקים את בני משפחותיהם. חלקם לא היו מצליחים לשמור על בידוד ויוצאים וכל ריכוזי חב"ד היו הופכים ל" ע לנגועים כמו קראון הייטס
8.
ישר כוח גדול
א' ניסן ה׳תש״פ
מגיע גם ייש''כ גדול לגברת ת.ש. על היוזמה והערגון, כדאי שהנגיף לא יתפשט יותר בתוך קהל אנ''ש ע''י בידוד ביתי, אלא, דעגה שהתמימים יהיו בידוד מוחלט..במלון!! ושלא תתפעל מאלו שתוקפים כל דבר טוב שמשהוא אחר עושה(כמו כל מיני שכתבו בכל מיני קבוצות וכו' וד''ל) וכמובן שהקב''ה יחזיר כגמולה הטוב בבריאות ונחת.
ולהזכיר, כמדומני שגם הבן שלה היה באותה טיסה..
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.