| יום כ"ח אדר ה׳תש״פ 24.03.2020

"חייבים להמשיך את השליחות, וזה אפשרי גם בנסיבות הקיימות"

מגיפת הקורונה שינתה סדרי עולם - במרחב הפרטי ובעיקר במרחב הציבורי • גם תפיסת עולם השליחות, שמבוססת בעיקר על קשר עם בני-אדם - קיבלה משמעות חדשה, ובימים אלה אתגר השליחות נראה קשה מתמיד • אתר COL שוחח עם שלוחים על שליחות בצל הנגיף והחיים החדשים, שקשה להתרגל אליהם

אין ספק שמגיפת הקורונה שינתה סדרי עולם - הן במרחב הפרטי ובעיקר במרחב הציבורי. מטבע הדברים, גם תפיסת עולם השליחות, שמבוססת בעיקר על קשר בלתי אמצעי עם בני-אדם, קיבלה משמעות חדשה.

לפתע, אתגר השליחות נראה קשה מתמיד. מספר שלוחים, מהארץ ומחו"ל, מספרים כעת בשיחה עם אתר COL על שליחות בצל הקורונה והחיים החדשים שקשה להתרגל אליהם.

הרב מנחם מענדל הכט - תל אביב

ראשית, היות ואני רוב הזמן נמצא בבית, הן מצד תוקף המצב המחייב אותי כמו כלל הציבור, והן לאור העובדה שכל הילדים בבית, לכן חלק גדול מזמני מוקדש להם, ללמוד איתם ולדאוג שיהיה להם סדר יום מאוזן עד כמה שאפשר.

יחד עם זאת, אני משתדל לתת מענה לצרכי הקהילה בעיקר דרך הטלפון - אם זה מענה לשאלות ומסירת שיעורים. כמו כן, אני מנצל את הזמן הזה להתקשר מיוזמתי כל יום למקורבים מהמעגל היותר רחוק, לדרוש ולהתעניין בשלומם ומשפחתם, מה שבדרך כלל מתפתח לשיחת חיזוק והתעוררות.

בעת הזאת, ראשית עלינו להביא לציבור את דברי הרבי במצבים דומים, שהם תמיד ביחד עם הדגש לפעול לפי כל כללי הזהירות בדרך הטבע, דברי אמונה והתעוררות לפעול בחיזוק החיים האמיתיים של יהודי שהם חיי תורה ומצוות - וכמובן להציע את עזרתנו, בהתאם להנחיות והכללים.

אני חושב שיש הזדמנות מיוחדת עכשיו למבצע תורה הן מבחינה מעשית, כיון שלמרות הריחוק הפיזי שהמצב מחייב, אפשר להשתמש באמצעים הטכנולוגים, וכן מבחינת ביקוש.

להרבה אנשים יש זמן פנוי ויכולים ומחפשים למצוא מזור ומרגוע בלימוד התורה המשיבת נפש. גם בתחום גמילות החסדים יש קרקע פורייה לפעול: אנחנו פתחנו בבית חב"ד קו חירום לאנשים בקבוצת סיכון שלא יכולים לצאת מהבית לקניית אוכל תרופות וכד', וכן למתנדבים שרוצים לסייע בזה, והענות של המתנדבים מדהימה יש לנו עשרות מתנדבים, שברגע שנכנסת פניה לעזרה מיד יש מריבה כי כולם רוצים לזכות במצוה.

ברור שהמצב הוא בבחינת הפליא ה' לעשות בארץ, אין מאיתנו יודע על מה ולמה, מה שברור לפי הידוע לנו מהתורה עצמה, שכמו בכל הנהגות ה' בעולם דורשים מאיתנו להתעורר ולהתחזק בכל התחומים, ומצד שני פעולות שלנו יכולים להשפיע על פי התורה הידועה "דע מה למעלה ממך", ואכן במיוחד כוחה של אחדות ואהבת ישראל אמיתית לפעול ולהשפיע רחמי שמים כידוע.

 

הרב חיים וולף - ירוחם

בית הכנסת שלנו נסגר לראשונה מזה 22 שנה. גם השיעורים הפרונטליים, התבטלו כרגע. מנצלים את המדיה עד כמה שניתן גם לשיעורים וגם למסרים. לא פשוט אבל משתדלים.

המבצע הבוער כרגע, הוא מבצע מצה. נעשה בעזרת ה' מאמץ לבצעו עם כל כללי הזהירות הנדרשים. זו תקופה מובהקת של אמונה וביטחון, כמובן עם ההכרה הברורה ביותר שיש מנהיג לבירה.

לצד האמונה עלינו כמובן להתחזק ביותר באהבת ישראל. זהו זמן מאוד טעון. אשר בקלות אפשר לגלוש בו חלילה לענייני מחלוקת. לזכור שהרבי זעק תמיד, שאין דבר יותר חשוב למצב עם ישראל מאשר אהבת ישראל. כולנו אחים כפשוטו, גוף אחד ממש! אז לא נכה את עצמנו, אלא ההפך, נאהב את עצמנו ובזכות כך, יגלה הקב"ה את אהבתו ויגאלנו נאו ממש ומלכנו בראשנו.

 

הרב בן ציון ליפסקר - ס. פטרבורג, רוסיה

מאז יום שלישי, המשפחה ואני בבית, לא יוצאים החוצה כלל. בקהילה הודענו שהכל סגור - אין כניסה. אבל במקביל לא השבתנו את הפעילות הבינאישית. אנחנו לומדים בכל יום לפחות שיעור אחד און ליין, בכיתת לימוד בהשתתפות עשרות, גברים, נשים וצעירים.

כמו כן אנו עושים תפילות משותפות (לא מניין, אלא פשוט משתף אנשים בתפילה שלי, ואנשים משתפים את התפילות שלהם). אנחנו שולחים לבתים משלוחי מזון, וגם כעת מעבים את המשלוחים במבצעים של הרבי. לדוגמא, אנחנו שולחים לבתים שחסר מזוזות כשרות, תפילין, טליתות וסידורים. ללא ספק במצב המיוחד והלא מובן הזה חייבים לחזק את האמונה שהכל מאת ה׳ ואנחנו לא מנהלים את העולם.

השהות בבית בשבת האחרונה היתה מעניינת מאוד. הרבה שעות ספר ושיחות משפחתיות. זו ההזדמנות שלנו להיות בבית, כשהשהות הזאת יכולה לתת לנו תרופה לנשמה שלא מקבלת מספיק תשומת לב ברדיפה המתמדת אחר העבודה והשיגרה.

כעת, בנסיבות האלה דווקא, סוף וסוף יש זמן למשפחה ולילדים לחזק אותם ולהיות איתם. להנחיל להם כמו שצריך את הערכים החשובים בחיים. לדוגמא בשבת קודש, עודדנו להדליק נרות ולעשות קידוש ולקרוא תהילים וכו' ושכל אחד יהווה דוגמא אישית האחד לשני.

לקראת פסח, אנו בונים תוכנית, איך לגרום לכל חברי הקהילה, שבדרך כלל משתתפים בסדרים מרכזיים, לעשות הפסח וליל הסדר אצלם בבית כהלכתו. צריך לדאוג להם לצרכי החג: מצות שמורות, יין וכל סימני הסדר, וכמובן גם מזון ראוי לחג. שיהיה לכולם פסח כשר ושמח ושנעבור את זה בשלום.

 

הרב ויקטור עטיה - חברון

בזמן הזה אני משתדל ללמוד יותר עם הילדים. במקביל מידי פעם מבקשים ממני גופים או אנשים פרטיים לתת להם קצת חיוך עם הטריקים והטלפתיה שאני קצת מתעסק בזה, וכמובן לשלב בזה מסר עם תוכן יהודי.

העידוד הפשוט הזה חשוב מאוד בזמן הזה שכל מה שאתה שומע מסביבך זה: בידוד, בדידות... היום כמעט לכולם יש וואטסאפ , ויש אצלינו ברוך השם שלוחים, מרצים ואמנים מאוד מוכשרים.

אפשר פשוט לשלוח קישורים למקורבים או לעמך ישראל, בדוגמת יהדותון של הרב בסטריצקי. או המרצים שמופיעים אצלכם באתר COL או ביהדות TV וכדומה. וכמובן באופן אישי להתקשר ולעודד את המקורבים והמכרים שאנו נמצאים בתקופה מאוד מיוחדת שמקרבת אותנו לגאולה.

לחזק את תורת הבעש'ט בהכרה שיש על כולנו השגחה פרטית ויהודי אף פעם לא לבד ויש מי שמשגיח. אם אני חושב מה עלינו לעשות אז נראה לי שחיזוק לימוד התורה ואהבת ישראל אצלנו היא צו השעה.

היום יש אפשרות לא רק לפתוח ספרים וללמוד, אלא זה זמין בכל אמצעי המדיה, בכל נושא שרוצים. צריך גם להשתדל לחזק אנשים באמונה ופשוט להתעניין בשלומם ולראות באם ניתן לסייע. כתוב במפורש הרי מה יעשה אדם וינצל מחבלי משיח... יעסוק בתורה ובגמילות חסדים. אז עכשיו יש יותר זמן ללמוד תורה ולעסוק בגמילות חסדים.

בקרית ארבע למשל, יש מיזם מטעם המועצה המקומית מוקד טלפוני לעזרה עבור אנשים מבוגרים שזקוקים לקניית תרופות וכו'.

העיקר שנעבור את זה ביחד (או לחוד) בתקווה ובאמונה שסוף כל סוף תתגלה מלכות ה' בעולם. פסח כשר ושמח לכולם.

 

הרב יוסף יצחק בקרמן - גבעתיים

העבודה היא כמעט סביב השעון עם מעט שעות שינה. העיסוק העיקרי כעת הוא לעודד, לשמח ולסייע ליהודים לקראת הפסח. החל מבני משפחה מבודדים, מקורבים ועד סיוע לכל תשבי העיר. הזמנו בשלב זה 300 מנות לסדר שאותם נשלח לבתים.

יש קבוצה שהם בודדים כל השנה להם נעשה כנראה סדרים, עם מספר מצומצם של אנשים בכמה חדרים. משאית סיפקה לנו בסוף השבוע אלפי סטים של מצות אותם אנחנו מספקים לתושבי העיר באמצעות השליחים, גבאי בתי הכנסת ועובדי העירייה.

חלק מהעסקים ובתי הכנסת ביטלו את הזמנת המצות כי הם לא פעילים. בהתייעצות עם הרב לנדא עמדת התפילין ברחבת הקניון פעילה למרות החששות הכבדים כי מדובר במצווה קבועה. לאברך שעומד בדוכן יש את כל האמצעים להגנה ואני בקשר יומיומי איתו שנזהר לשמור את ההגנות.

את מלחמת ששת הימים ניצחנו בזכות התפילין וגם במלחמה זו ננצח. כמו אצל כולם, המצב הכלכלי מקשה מאוד על הפעולות, ולכן למרות המצב הקשה החלטנו לא לבטל את קמפיין התרמה שיתחיל השבוע בע"ה ויתמקד בסיוע לאחינו בני ישראל בשעה זו.

כעת זו תקופה שה' מרומם אותנו ואנחנו צריכים להתחיל הכל בעצמינו להיות שמחים, חזקים באמונה וביטחון בה' ובגאולה שעומדת לפתחינו, ואח"כ להמשיך זאת לסביבתינו. חג פסח כשר ושמח.

 

הרב מיקי זלמנוב - מזרח קווינס, ניו יורק

סדר היום שלי נהיה עמוס בעקבות הקורונה. הייתי צריך שלשום עשות לוויה ליהודי שנפטר בשכונתנו בהגבלות הקיימות. וכמובן להתעניין בשלומם של כל חברי הקהילה ולשלוח להם הודעת חיזוק שהכל יהיה בסדר ושצריך להתחזק באמונה וכו'.

צריך להיות יצירתי בזמן אמת שכזה. לכל קהילה הבעיות שלה. דברים משתנים מרגע לרגע, אבל צריך להמשיך. לשמחתי את המצות שאני מחלק לאנשים הישגתי לפני פורים וגם את היין בהשגחה פרטית והכל נמצא אצלי.

כך שאוכל לחלק לכל חברי הקהילה מצות ויין לפני החג. סדר פסח השנה לא יהיה במתכונת שהייתי מורגל אליה. אני לומד מזה שכל אחד יצטרך ללמוד לערוך סדר לבד.

אצטרך להעביר שיעור באפליקציית ZOOM. אנחנו בכל ערב מדברים, חברי הקהילה ואני דרך האפליקציה הזאת. קצת ולומדים וקצת מדברים. שיעמום ופחד זו תוצאה קטלנית ואני מנסה לרכך את זה.

ביקשתי מכל החברים בקהילה לפחות חצי שעה ביום לשוחח. אנשים פורקים את הדברים שיש על הלב. אני מנצל את זה לשיעור תורה לפני ואחרי וככה אנחנו משתפים האחד את השני במה שעובר עלינו. חשוב לשמור על קשר עם חברי הקהילה.

אני משתדל לא לחפור לחברי הקהילה שירגישו בנוח, אבל חשוב לשמור על קשר. באמצעים הטכנולוגיים של היום זה אפשרי. הרבי חינך אותנו לאמונה. ה' רוצה שנאמין. כולנו יכולים וצריכים להאמין. בקרוב יהיה דידן נצח. שיהיה רפו"ש לכל עם ישראל ופסח כשר ושמח.

 

הרב א. מ. 

סדר יומי החדש על פי ההוראות הוא שילוב של השקעה במשפחה ובקהילה. המשפחה והילדים חשובים מאוד וצריך לתת להם את היחס המתאים במיוחד בימים אלו. עם הקהילה הקשר מתבצע בעיקר דרך טלפונים ומסרונים. 

מתעניינים בשלומם, עונים על שאלות הלכתיות שמתעוררות בשגרה ומתרחבות בסיטואציות חריגות שמזמנת הקורונה. לבתי היה צריך להיות ארוע בת מצווה, אך בגלל המצב שלא התאפשר להתאסף, בתי פנתה בסרטון לנשים ובנות שיצטרפו אליה וידליקו איתה נרות שבת. 

התגובות היו מאוד מרגשות. שיעורי התורה במתכונת פנים אל פנים לא מתאפשרת, אך זה נעשה באמצעות הטכנולוגיה. לדוגמא שיעור בר מצווה וירטואלי. ישנם אנשים גלמודים שאין מי שיבשל עבורם וכן הם אינם יכולים לצאת לבית מרקחת לקנות תרופות. אנו דואגים לכך, לפי ההנחיות המותרות. 

 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.