פוגעים בעצמנו: בואו לא נהפוך את כפר חב"ד לקראון הייטס
אנחנו פוגעים בעצמנו בזלזול שלנו. בואו לא נהפוך את כפר חב"ד לקראון הייטס.
כמה מילים על שבת:
בשבת בבוקר, תודות לשכני היקר התקיימה תפילה מחוץ לביתו בפרגולה פתוחה וברחוב ליד הבית. בערב שבת החלטנו שאנחנו לא יוצאים מהבית. בכל זאת כשראינו שמתפתח מנין ממש ליד הבית ואנחנו יכולים לעמוד מרחוק החלטנו לצאת ולעמוד מרחוק. השתתפנו כ- 20 מתפללים מחוץ לבית, 10 במרחקים גדולים משני מטר בכל הרחוב, חלק בתוך הפרגולה במרחקים קטנים. כמה התעקשו להתפלל בתוך הפרגולה. הם כמובן לא שמרו ובלתי ניתן היה לשמור על מרחק.
ביום שישי היו לי שיחות ארוכות עם ההנהגה של הכפר. ניסיתי לשכנע אותם לסגור את המקוואות לאלתר ולא לאפשר תפילה בבתי הכנסת גם לא באוהלים הסגורים שהועד הקים. הם הסבירו לי שהכל לפי ההנחיות.
שכחתי מענין קריאת התורה. גם הועד וגם הרב לא דיברו על זה בהנחיות שלהם. וזה בדיוק מה שניסיתי לומר בערב שבת קודש. אי אפשר, פשוט אי אפשר לשמור על הכללים כשנותנים היתר לציבור להיפגש ועוד מסדרים להם מקום מיוחד לכך. אני מוריד את הכובע בפני הנהגת הכפר על היוזמה והביצוע אבל בעיני זה היה מיותר.
בתפילה אצלנו היו כעשרה מתפללים באזור הפרגולה. אלו 10 אנשים שסגורים בבית במשך השבוע עם 8 אנשים בממוצע. כלומר כל אחד מהמתפללים שלא שמר להתרחק היה במגע פוטנציאלי עם 80 איש רק בתפילה הזאת!
קריאת התורה.
הבאתי כפפות מהבית. היה שם מתפלל אחד, חבר יקר, שצחק על "ההיסטריה" שלי, סיפר בגאווה שהוא לא "מתנגד" ולכן היה בבוקר במקווה וזלזל בכל מה שאמרתי לגבי קריאת התורה. לחץ חברתי עושה את שלו ולמעט מתפלל אחד אף אחד מהעולים לתורה לא לבש את הכפפות. כולם נגעו באותם בתי עץ ונישקו את הס"ת כמובן. זה תשעה אנשים (ובעצם 72 איש!).
הרעיון במניינים קטנים היה להקטין את החשיפה. אבל אם בכל מניין היו צריכים לעלות 8 אנשים אז גרמנו ליותר אנשים לגעת אחד בשני דרך עצי החיים. היו יותר מנינים = היו יותר עולים לתורה בשבת. אולי אפשר למצוא דרך שאנשים לא יגעו אחד בשני (פיקוח נפש כפשוטו), אין לי מושג מה אפשרי, אולי עליה אחת (של הבעל קורא) כל הקריאה, אולי לעלות מרחוק מבלי לגעת. אין לי מושג, אני לא רב, אבל לא ראיתי באף מקום בארץ שמישהו נתן דעתו לכך וההפקרות שהייתה בשבת יכולה לעלות לנו בדמים.
בסיום התפילה הלך אחד מהמתפללים וברצון טוב לטובת הציבור הביא מביתו צלחת עם מיני מעדנים כי מוכרחים לעשות פארבריינגען. אוכל הוא אחד הדברים הבעייתיים ביותר שעוזרים לוירוס לדלג מאחד לשני.
יש משהו מטעה בוירוס. הוא בלתי נראה. אם היו שם שלושה אריות מסתובבים אני לא חושב שהיה צריך להסביר לאף אחד את הסכנה. צריך להבין, הוירוס שוהה על חפצים כמה ימים. הוא לא יכול להתרבות לבד. הוא מתרבה כשהוא מתיישב על התאים בגוף האדם. כך אנחנו הופכים לנשק של הוירוס וזו היכולת היחידה שלו להתרבות ולהיות מופץ הלאה.
תסתכלו על הגרף המצורף. לגרף כזה בשפת הסטארטאפים קוראים "הוקי סטיק" (כי זה דומה למקל שמשחקים איתו במגרשי הוקי קרח). זו השאיפה של כל סטארטאפ להגיע למצב כזה. זה אומר שהעליה בכל יום היא אקספוננציאלית. וזה אומר שבכל יום העולם גדל בקצב גדול יותר מהיום הקודם. ככל שהגרף ישר יותר כלפי מעלה כך ההכפלה גדולה יותר. וזה ברור.
אם מתוך העשרה האנשים שהיו באוהל אחד היה חולה, עכשיו ישנם 9 נשאים פוטנציאלים לנדבקים הבאים. רוב הסיכויים שהוא לא ידביק את כולם בגלל הניסיון להתרחק ולכן אם לא שומרים לגמרי על הכללים הוא ידביק שניים שלושה. זו עדיין הכפלה של פי שתיים שלוש באותו אזור. השלושה האלו הולכים הביתה ושוהים בבית בבידוד עם עוד 25 אנשים בממוצע. אותם 25 יידבקו בסבירות גבוהה כי הם בקרבה הרבה יותר גדולה. יתכן ואנחנו טועים ורק "עוד" אחד יודבק, אבל הוא ידביק עוד 2-3 בביתו.. וכן הלאה.
הגרף המצורף מוכיח שהמומחים צדקו. כשסין השתוללה בתחילת המגיפה זה היה נראה לנו שהם "השתגעו" ורק בסין זה יכול לקרות... הם כנראה הבינו שמשהו פה לא רגיל. והמומחים בכל העולם (ובפרט בישראל) הבינו גם הם.
עכשיו, צריך להבין. כשיש קצת נדבקים אין סיבה לעצור את המדינה. ככל שמספר וקצב ההדבקה הולך וגדל צריך לסגור יותר כי סטטיסטית יש יותר סיכוי שבכל התקהלות יש מישהו חולה. כך ככל שהימים יעברו יהיה צורך הולך וגדל להיסגר יותר ויותר.
אנחנו רואים מה קורה בקראון הייטס. המצב בניו יורק הולך ומחמיר. למה לכל הרוחות אנשים מזלזלים? למה עוד הולכים למקווה, למה לא מקפידים על הכללים בקריאת התורה, למה מצטופפים בתוך אוהלים? למה? כי לנו זה לא יקרה? אנחנו, אנשים צעירים יכולים להפוך להיות הטיל המונחה בדרך לאדם המבוגר החולה הבא. האם אנחנו רוצים להיות הרוצחים של אותו אדם? מתי תתעוררו? זה לא משחק!!! וזה בהחלט לא מצחיק שכני היקר, יכול להיות שבצחוק שלך והזלזול ח"ו ח"ו גרמנו בשוגג למוות של תושב הכפר (היל"ת)?
אני רק מדמיין אילו היה אריה קשור ליד המקווה והיו מסבירים לכם שאתם צריכים ללכת על הקו ולא לעבור אותו ואז לא יקרה לכם כלום. פשוט תשמרו על הכללים ותיזהרו לא לזוז מהקו... אם תזוזו מהקו האריה ייתן לכם ביס ברגל. גם, מבקשים שתסמכו על מנהלי המקווה שהם קשרו אותו מספיק חזק (שמו מספיק כלור). הייתם הולכים למקווה?
שלא לדבר, על חילול השם הנורא שיהיה באם ח"ו כפר חב"ד או אזור חרדי אחר יהפוך למוקד התפרצות לכל הארץ. כפי שקרה בקראון הייטס. צריך גם לזכור. יש לנו קשר חזק עם קראון הייטס. אנשים מתוכנו היו שם והגיעו לכפר. יש סיכוי סביר שבכפר אחוז התחלואה והנשאות גבוה יותר. משכך אנחנו חייבים אולי אף להישמר יותר ולא פחות.
הנהגה יקרה: מתוך כבוד והערכה גדולה לכולכם. אנא מכם, אתם לא יכולים לשלוט על מה שקורה בהתקהלויות הללו. אנשים מזלזלים בהוראות וזה לא בשליטתכם. אנא מכם, תהיו צעד אחד קדימה. אנא מכם תסגרו את המקוואות ותורו שלא להתקהל בציבור.
שוב, בפעם הבאה כשאתם לוקחים החלטה כמו על המקוואות ותפילות ציבוריות, תדמיינו שלושה אריות שמסתובבים בחוץ. תבינו שהוירוס הזה גם אם הוא בלתי נראה הוא כאן. כרגע, נראה שהוא כאן בקטן ואם לא נישמר הוא יהיה כאן בענק כמו בקראון הייטס.
בבקשה, בבקשה, זה פוגע בכולנו. בואו לא נהפוך את כפר חב"ד לקראון הייטס.
כשם שבפרנסה יש להשתדל רק באופן ד"יגיע כפיך", 'חובת ההשתדלות', והשאר להשאיר לקב"ה - כך ברפואה, יש לסמוך על הוראות הרופאים, ולא להלחיץ ולהחמיר יותר מהם!
זה טירוף גמור וחילול ה' נורא
וחוץ מזה בנוגע לפיקוח נפש פסק ההלכה הוא שאפילו ספק דוחה את כל התורה
אנחנו חיים בעולם אמיתי ולא מעבדה. אולי בתאים סטרילים היה אפשר (אולי!) לקיים מניין בלי לפגוע באף אחד. אבל כפי שרואים ברוב רובו של המניינים לא היה שמירה קפדנית על הכללים (בשוגג ואף יותר גרוע במיוחד).
פשוט תשארו בבית
המצב כעת לא פחות חמור אלא שאת תוצאות ההדבקה רואים באיחור.
אל תסכנו את עצמכם ולא את האנשים שאתם באים עימם במגע רק בכדי להדר במצווה.
תהדרו ב'ונשמרתם *מאוד* לנפשותיכם. זו לא שעת שמד שצריך למסור בה את הנפש על ערקתא דמסאנא וגם בשעת השמד אין למסור את הנפש של מישהו אחר כמובן ופשוט.
מי שמורה אחרת כנראה למד תורה ולא זכה ונעשית לו התורה סם היפך החיים ר"ל.
כשזה יהיה מוחשי אנשים יתפסו את הראש ויחפשו את מי להאשים אבל זה כבר לא יועיל.
תראו כמה חולים היו בארץ לפני שבוע וכמה לפני שבועיים - בסוף השבוע הזה כבר יהיו בארץ קרוב ל2000 חולים, בעוד שבועיים 8000 נדבקים ומערכת בריאות קורסת בה האדם שאולי הדבקתם נשלח למות בביתו
הרוחניות?
שכחתם משהו...
המדיניות הרישמית היא א. שהאוכלוסיה בסיכון תהיה בבידוד מוחלט ב. כל האוכלוסיה תהיה בחצי בידוד
אין ברירה וצריך להישמע למדיניות של השלטון
אבל בנוסף אני מציע לכל אחד ללמוד היטב את נושא התזונה לעת כזאת כי זה מביא תועלת לנזהר ולכאו' זה גם מועיל שהנזהר יהיה פחות מסוכן לאחרים
אגב מהקורונה אני עושה גזירה שווה לכל סוגי השפעת שאם נמצאים ב"מגע קרוב" נדבקים גם כן, ורבים מתו גם משפעת "רגילה" וצריך עיון האם זה נכון להתחסד וללכת למקווה ולבית הכנסת ולישיבה כשיש שפעת "רגילה".
רק כשיהודי הולך בדרכי הגוי שומע את החדשות שהגוי שומע ואת המחקרים וההפחדות שהגוי נחשף להם אז הוא בבעיה
תפנים יהודי זה לא גוי
יהודי זה לא גוי
יהודי זה לא גוי
אם במקום חיותינו בבית מדרש ובית כנסת כך
אז אם נסגור אותם אנחנו אבודים ואין תקנה רחל
עכשיו אנחנו רואים את האמת שזה מאד מסוכן ומאד מאד מדבק לצערנו רק שאנשים יתחילו ח׳ו למות אז אנשים יתחילו לקחת את זה יותר ברצינות
רפואה שלימה לכל החולים
וממשיכה הגמרא: "מַאי 'וְאוֹמֵר'?" למה צריך להביא את כל שלושת הפסוקים? "וְכִי תֵימָא, הַנֵּי מִלֵּי בְּלֵילְיָא, אֲבָל בִּיְמָמָא לָא, תָּא שְׁמַע, 'לֵךְ עַמִּי בֹּא בַחֲדָרֶיךָ וּסְגֹר דְּלָתְךָ בְּעֲדֶךָ'. וְכִי תֵימָא, הַנֵּי מִלֵּי הֵיכָא דְּלֵיכָּא אֵימָה מִגַּוָּאֵי, אֲבָל הֵיכָא דְּאִכָּא אֵימָה מִגַּוָּאֵי - כִּי נָפִיק יָתִיב בֵּינֵי אֱינָשֵׁי בְּצַוְתָא דְעָלְמָא, טְפֵי מַעֲלֵי, תָּא שְׁמַע, 'מִחוּץ תְּשַׁכֶּל חֶרֶב וּמֵחֲדָרִים אֵימָה', אַף עַל גַּב דְּ'מֵחֲדָרִים אֵימָה' – 'מִחוּץ תְּשַׁכֶּל חֶרֶב'". עוד מביאה הגמרא שרבא היה סוגר חלונות בעת המגיפה "רָבָא, בְּעִידָן רִיתְחָא הֲוָה סָכַר כַּוֵי, דִּכְתִיב, (ירמיה ט) 'כִּי עָלָה מָוֶת בְּחַלּוֹנֵינוּ'".
אולי עכשיו נדרשת אותה מסירות נפש לא ללכת למקוה?
פיקוח נפש (כשלא בשעת שמד) דוחה מקוה! וגם תפילה במנין וכו' וכו'.
מי שחושב שאם הוא ממשיך לקיים את כל המצוות והמנהגים שהיה רגיל למרות הסכנה הוא חסיד גדול, יתכן שההיפך הוא הנכון.
אתה עלול להיכשל ברצח בשגגה.
לפעמים הצער הנגרם ליהודי מאי קיום המצוה,
יש בכוחו להעלות אותו לדרגה גבוהה יותר .
מחשבה טובה הקב"ה מצרפה למעשה.
חייבים להתפלל ביחידות משום הידור מצוה של "ונשמרתם"
מהרגע הראשון לא הבנתי מה הקטע של האוהלים כשאין מצב בהם לשמור על ההנחיות.
וגם בכלל, ההנחיות לא תמיד עוזרות!!
ההנחיה והתרופה הכי יעילה כעת היא, להישאר בבית!
מגעיל אותי מאוד לראות איך מנסים כל מיני צדקויות וחסידיות על חשבון הסכנת נפשות של אנשים אחרים!
פשוט לא ייאומן!
היכן המענטשליכקייט?! היכן האנושיות?!
אבל תפילה? מה פתאום
בקיצור תפסיקו להיות צדיקים רק על חשבון הבית כנסת.
קריאת התורה בהחלט קשה לעשות לפי הכללים אבל כל השאר פשוט מאד
עדיף שיעשו את הקניות אונליין!!
השאננות מסוכנת ח"ו
כל בעלי מחלוקת במחילה גם אם חשובים ועשירים כקורח צאו ממחננו או תשובו בתשובה מיד!!!!
די לשטויות כאלו!! וכנסו כולם לבתים!!
בא עמי בחדך!!
זאת לא בושה להיזהר יתר על המידה! בכל עיר מתוקנת פה בישראל שוטרים הולכים עם מסיכות ואפס אנשים ברחובות. בגלל רשת הפיקוח הרעועה בכפר אף אחד לא מודע למציאות? קשה לי להאמין. אנא בבקשה, המקווה שויתרתם עליו זה החיים של החסיד המבוגר.
ניסוי וטעייה לאיך שמתנהג הנגיף ואף אחד לא באמת יודע ברפואה אין מדע מדויק על אחת כמה וכמה בנגיף הזה ולכן הרבנים
צריכים להחמיר כאן יותר מההוראות
הקימות משום פיקוח נפש לחומרא
ולקחת בחשבון גם את מחיר הטעות
היו לא תהיה ה׳ ירחם עלינו ועל כל העולם כולו שבזה נהיה כלים לגאולה האמיתית והשלמה ללא מחיר דמים ה׳ הבנו את המסר
ב: שככתם כנראה מה עשו החסידים ברוסיה, ביום חורפי שהמעלות בחוץ צנחו אל מתחת לאפס, הם הלכו במסירות נפש לנהר קפוא שהפך לקרח, שברו את הקרח (בוא נראה אתכם עושים את זה ביום קייצי..) - וטבלו. אז ק"ש וק"ו שעכשיו ! ש:
דבר ראשון: זה לא מדבק כ"כ במים חמים,
דבר שני: וגם אם כן - אין כל הבדל בין קורונה לשפעת רגילה, אלא ההפך: שפעת רגילה הורגת ומסוכנת ה-ר-ב-ה יותר מהקורונה (זוכרים כמה מתים כל שנה משפעת? - קורונה קטן על זה! תבדקו..). אז יש לי רעיון: למה שכל השנה לא ילכו למקווה משום "פיקוח נפש" מפני השפעת המסוכנת? וד"ל..