השליח בסין ר' שמעון פרוינלדיך ממש מתחנן: "תישארו בבתיכם"
תרגום דברי הרב פרוינדליך כפי שנשמעו בהקלטה:
קיבלתי עשרות ומאות הודעות משלוחים ואנ"ש עם שאלות כמו: האם אני יכול לעשות מנין בדרך הזאת, בדרך אחרת. האם בחוץ זה טוב, מה אתה אומר על להתפלל בפנים. האם אם ננקה את הידיים קודם זה בסדר?
האם אם נלך לפי הכללים שקבעו זה בסדר, האם שייך לעשות מניין?
אני אומר לך כעת: בביג'ין היו יותר מ 400 מקרים של חולי קורונה, 372 כבר החלימו, ו 8 מתו.
בכל 13 בתי חב"ד ברחבי סין והונג קונג אפילו לא חבר קהילה אחד! נפגע או נדבק מהמחלה. והסיבה היא פשוטה: הם הקשיבו להוראות.
ואני רוצה להגיד לכם, כל מי שרוצה לשמוע, שלוחים, אנ"ש. אני לא פוסק, אבל דיברתי עם כמה פוסקים כדי לגלות דעת תורה במצב הזה.
הם כולם ענו לי תשובה אחת, שאני יודע אותה גם מהניסיון האישי: אל תעשו מנינים! מבחינה תיאורטית, אולי אם הכל היה הולך לפי הספר, אולי זה היה אפשרי, אבל באופן מעשי זה לא אפשרי, ולכן זה בגדר פיקוח נפש וסכנת נפשות.
ישנם אנשים שהם חזקים ואפילו לא יכולים להרגיש שהם בעצם חולים ונושאים את הנגיף, אבל בעצם הם יכולים להיות אלה שנושאים ומעבירים את המחלה לאדם אחר, ורחמנא ליצלן. מה כל כך דחוף וחשוב לעשות מניינים דוקא עכשיו?! כולם מנסים למצוא שטיקים, "אולי אני יעשה בפנים, אולי אני יעשה בחוץ, אולי עם אולם גדול יותר".
אנחנו מחללים יום כיפור בשביל פיקוח נפש, אנחנו מחללים שבת בשביל פיקוח נפש. שבת ויום כיפור הן מדאורייתא, פתאום כשזה בא למנין, "אנחנו חייבים, לא תהיה קריאת התורה באיזור שלנו".
ואני שואל אותך, אותו אחד שחייב את המניין: אם היית יודע שבקריאת התורה הזאת אתה מסכן חיי אדם, האם עדיין היית רוצה לעשות את זה??? האם אתה חושב שאתה כזה חכם, ואתה יודע יותר טוב מהרופאים? אין שום דרך בעולם להסביר כמה מהר ומסוכן מתפשט הוירוס הזה.
כאשר אתה לא מרגיש טוב אתה רץ לדוקטור ואומר לו תעזור לי . אז תקשיבו לרופאים, תקשיבו לרבנים, תקשיבו לפוסקים, ותישארו בבית!
הדרך היחידה להרוג את הוירוס הזה היא להימנע ממגע אחד עם השני. זאת הדרך היחידה.
אנשים מסויימים יכולים להגיד, זה קצת בניגוד לדברים שאמרתי קודם. אז אני רוצה להגיד לכם: כל יום, המצב משתנה. אלפי אנשים נדבקו כבר ה' ישמור. אל תהיו חכמים, אל תהיו פוסקים. אתם לא רופאים. פוסק חכם אחד אמר לי: היום, במצב של היום ל"ע, הפוסק הוא הרופא.
בעז"ה ה' יעזור שנראה ניסי ניסים ואת הגאולה האמיתית והשלמה ושצרה זו תהיה האחרונה לפני חבלי משיח
שבת שלום
להאזנה להקלטה:
אני כן.
היה מאוד מסוכן לעשות תפילות במניין.
לפעמים היו בתוך המניין סוכני קג"ב ומוסרים, שה' ישמור יכלו להרוס הכל בדיוק כמו חולה קורונה רח"ל.
בזה שארגננו מניין אולי אף סיכננו חיי אדם.
אבל לא ויתרנו על המניינים אז ולא נוותר עליהם גם עכשיו. כי אי אפשר בלי זה.
גם אני לא פוסק הלכה. כי הקומוניסטים דאגו שלא יהיה לי איפה ללמוד תורה בגיל שעוד יכולתי להפוך להיות רב ופוסק. נשאר לי רק ללכת לבית הכנסת ולשמוע שיעורים שאחרים מוסרים.
אם יקחו לי גם את השיעורים והתפילות במניין לא יישאר לי כלום. ויש רבים כמוני, גם צעירים.
מצטער, אני אישית לא מוכן לזה.
ושיהיה לנו שבת שלום !
כשהיה חסר מניין לתפילה או לחופה, חיפשנו יהודים שיסכימו להשלים מניין, אף שידענו שזה ממש מסוכן גם עבורם ואנשי הקג"ב עלולים לרשום שם של כל אדם שמגיע למניין.
כשהיה צריך לתקן את המקווה, פנינו לבעל מלאכה שההתעסקות במקווה הסודי יכלה לסבך אותו קשות, ולמרות זאת היינו חייבים לפנות אליו, העיקר שלא נגיע למצב שנישאר בלי מקווה חלילה.
כשמשכנו יהודים לשיעורים זה היה מסוכן עבורם, במיוחד עבור הצעירים. צעיר יהודי שנתפס משתתף בשיעורי תורה, היה מאבד העבודה שלו, ובמקרה הגרוע גם את חירותו ואת חייו רח"ל. יותר מזה, הילדים שלו היו סופגים בזיונות והתעללות.
אז כשמשכתי יהודי לשיעור תורה, יוצר שסיכנתי אותו ואת המשפחה שלו. אבל האם יכולנו לוותר על זה ?
אין לך מושג איזה דברים כואבים זה מזכיר לי.
אך כשיש חשש "חולי ומגפה" רח"ל, *אותה התורה* שמצווה למסור את הנפש בשעת השמד על 'ערקתא דמסאני' - *היא* המצווה אותנו "ונשמרתם מאד לנפשותיכם".
אולי זה הזמן לעשות 'בדק בית', האם אנו מקיימים מצוות משום שכך רצון וציווי הקב"ה, או, ח"ו, מסיבות אחרות...
ככה רצחו את רוב בני המשפחה שלי.
ובכל זאת יהודים מסרו נפשם על קיום תורה ומצוות, אף שלכאורה היה צריך להגיד שאסור להם לעשות את זה, לפחות כל עוד היה להם סיכוי כלשהו לשרוד את התופת.
2) ידוע הסיפור שכ"ק אדמו"ר בהיותו בצרפת בזמן המלחמה סיכן את חייו כדי להשיג אתרוג. זה לא היה לא גזרת שמד ולא אחד הדברים עליהם נאמר "ייהרג ואל יעבור". מי שיודע על מה מדובר יודע שוירוס הקורונה זה כלום לעומת הסכנה שהייתה שם. ועוד מדובר על חייו של הרבי, שאילו היה קורה לו משהו רח"ל לא היינו זוכים שיהיה לנו רבי בדור הזה ובכל זאת הרבי סיכן את עצמו למען מצוות אתרוג.
אין זה חסידות וצידקות כלל וכלל! להזיק אחרים בשביל החומרות והמצוות שלך!!
כעת ציווי הקב"ה הוא להישאר בביתך!!
אז מה זה כל הצידקות הזאת?? הקב"ה מצווה אותך להישאר בביתך!!
אבל באמת זה היה כדי לגרום ליהודים לא לשמור מצוות ולמנוע מהדור הצעיר לגדול לתוך היהדות.התירוצים האחרים נועדו כדי לבלבל אותנו ולגרום לחשוב שעל זה לא צריך למסור נפש! כשחיינו בתוך זה גם לא יכולנו לראות מה באמת עומד מאחורי גזירה זו או אחרת. וכמובן שתמיד היה מסע הפחדות כדי להבהיר שכל מי שלא ישתף פעולה יקרה לו כך וכך רח"ל.
עכשיו אני באה"ק וההיסטוריה חוזרת.מאחורי ההפחדה והתירוצים של פיקוח נפש עומדים עוד דברים.אנחנו לא רואים את זה כי אי אפשר לראות את זה מבפנים.
במצב הזה אם נלך לפי הטעם ודעת,אפשר להגיע למקומות מפחידים.
אגב מי שהיה מאחורי מסך הברזל יודע שלא היה אפשר לעשות פעילות מחתרתית לבד. כל הזמן היה צורך לשתף עוד מישהו - ולסכן גם אותו.
אם לא זה - לא היו נשארים שם יהודים שומרי מצוות בכלל.
אז אתה אומר שטעינו בזה ומוטב שלא היינו עושים פעילות במחתרת ???,
כמובן שכמו אז גם היום, מי שפחד לפעול לא לחצנו עליו אז וגם לא נלחץ עליו עכשיו. מי שפוחד היום להתפלל בציבור - שלא יתפלל, אבל מכאן ועד לבטל תפילה בציבור באופן גורף המרחק עצום.
גם אני לא תמיד מצליח להתפלל במניין. אבל לא אגיד בגלל זה שלא צריך את זה.
בזמן גזירת שמד על תורה ומצוות מוסרים נפש אפילו על דברים קלים. מה שלא קיים כעת.
מי שלא נשמע להוראות הרי הוא הולך נגד רצון הקב"ה.
לדעתי רצח הוא יותר חמור מלהתפלל בלי מניין
חוץ מזה לא מכריחים אף אחד בכוח להתפלל במניין. מי שנמצא בסיכון או חושש יכול לא להתפלל במניין או להתפלל עם כפפות ומסכה במרחק מהמתפללים האחרים.
רק אתמול התבשרנו בבשורות קשות כל כך. בואו נפיק לקחים, ומיד.