משה כהנא, COL | יום כ"ד אדר ה׳תש״פ 20.03.2020

קורונה, ההיית או חלמתי חלום? • מחשבות בצל הסגר המתהדק

מחשבות ותובנות בצל טבעת הסגר המתהדקת בשל התפשטות ה'קורונה' • תרחיש אימה, או משהו גם להתבונן, ללמוד ממנו ולהסיק מסקנות? • משה כהנא בטור שיאלץ אתכם לחשוב על זה
קורונה, ההיית או חלמתי חלום? • מחשבות בצל הסגר המתהדק
צילום אילוסטרציה

משה כהנא, COL

ראש השנה ה'תש"פ. אווירת יום הדין מרחפת בחלל, בְּרֹאשׁ הַשָּׁנָה יִכָּתֵבוּן, וּבְיּוֹם צוֹם כִּפּוּר יֵחָתֵמוּן. 
כַּמָּה יַעֲבְרוּן, וְכַמָּה יִבָּרֵאוּן

מִי יִחְיֶּה וּמִי יָמוּת
מִי בַּמַיִם וּמִי בָּאֵשׁ
מִי בְּרַעַשׁ וּמִי בַּמַּגֵּפָה
מִי יִשָׁקֵט וּמִי יִטָרֵף
מִי יֵעָשִׁר וּמִי יֵעָנִי...

מִי יָנוּחַ וּמִי יָנּוּעַ
מִי יִשָׁלֵו וּמִי יִתְיַסָּר
מִי יִשָׁפֵל וּמִי יָרוּם.

ובכן, מה מתוך כל זה נראה ריאלי באותם רגעים, ואכן קרוב להתחולל בשנת ה'תש"פ? נו נו.


האמנת שלא יעברו חודשים רבים, ובית הכנסת שלך ייסגר על מנעול ובריח? לא סיפור מימי הקומוניסטים, עם ניחוח של מחתרת. כאן ועכשיו?


בא לך לדבר קצת בבית הכנסת? עכשיו גם אם מאוד תרצה, גם לא תוכל. מקסימום 10 אנשים בכל רגע נתון, 'ספור'. במרחק של שני מטרים אחד מהשני, לא שייך לדבר, גם אם מאוד תרצה. 

לקום מאוחר בשבת בבוקר? תמשיך לחלום. תצטרך לקום בשש בבוקר, להספיק ללכת למקווה ואולי ללמוד קצת חסידות ולתפוס את העשירייה הראשונה במניין המדוקדק לקריאת התורה. פיספסת ואתה 11 במניין? לך הביתה.


רוצה לדבר קצת 'נייעס' או פוליטיקה קצת, עם חבר בדרך לשטיבלאך? עם מסיכה על הפנים, וכפפות על הידיים במרחק 2 מטרים, זה לא שייך.


רוצה לקנות חלות לשבת באנג'ל? תמשיך לדמיין. יש לך חום? תבדוק אם נשארו מארזים של קמח במכולת. לחם פתוח לא מומלץ לקנות, גם אם יש.


רוצה לקחת את הילד לחיידר? אדוני, אתה עובר על החוק. אין חיידר ואין כלום. שבו בבית, עוצר לילדים. 


טוב, אז אולי תנסה 'לעבוד מרחוק', מהבית, ככל הניתן. בחוץ... ובחדרים אימה. כולםםםם בבית, מגיל מעון, ועד הישיבה...


היו פעם גם סיפורים מהעבר הרחוק, על איסור להנשא ודברים 'הזויים' כאלו, אם נרחיק לכת עד תקופת היוונים. רגע, היום זה חוקי?... תמונות של חופה שהרב, המחותנים, נושאי הפמוטות, החתן והכלה וארבעת נושאי מוטות החופה, והנה עבירה פלילית פוטנצייאלית. ההיית, או חלמתי חלום?... רע.


אאא אפצ'י. רגע, אולי יש לי פתאום איזה 'תסמין'?... נגעתי בידית הדלת של השכן, ושכחתי לחטא ידיים באיך קוראים לזה, אלכולג'ל משהו. טוב, תרגע, תנשום עמוק. 


תרחיש אימה.


ואפשר להסתכל על כל זה קצת אחרת.


אולי נתחיל להעריך מה זה לקום בזמן סביר בשבת בבוקר, לטבול במקווה חם בלי לבדוק אם יש 10 בחדר ואחד בבור, וללמוד חסידות בנחת? להתפלל מבלי לדבר, לכוון ולהקשיב לקריאת התורה? ובכלל, זה נשמע היום 'לוקסוס': להתוועד?? מי מדמיין תופעה כזאת בימינו.


אולי נתחיל גם בלי מסיכה וכפפות ושני מטר האחד מהשני, לשמור על הפה מלשון הרע וקצת רכילות?? אולי גם נלמד לשמור קצת האחד על הפרטיות של השני, על ה'ד' אמות' שלו?


אולי נקח את הילד בשמחה גדולה לחיידר, נכנס לכיתה שלו ונאמר שלום לרב'ע, עם חיוך גדול? אולי? 


אולי נתחיל קצת לחזור למקורות שלנו, לשורשים הפשוטים, לחתונה ביתית פשוטה, בלי לייזר ובלי צלם, צלם וידאו וסטילס, ואורגניסט עם ליווי של זמר חתונות?

אולי נתחיל בלי קורונה, ובלי כלום, פשוט לעשות חתונות משפחתיות עם אוכל ביתי, בסלון או בחצר של הבית? ואיפה הימים שכל השכנים היו מתגייסים להכין אוכל לחתונה של השכנים? זה יכול לחזור, אם רק נרצה.


ואולי. אולי נתחיל להכין חלות כמו פעם, מקמח פשוט, - ממה שיישאר מהמארזים המטורפים שקנינו במלחמת הקורונה - והריח שלהם יזכיר לנו למה טוב תמיד לחזור למקורות, לפשוט, לצנוע ולביתי.


בשביל זה לא צריך 'קורונה'.

בואו נחזור לפשוט, לבסיס, למקורות.
וּתְשׁוּבָה וּתְפִלָּה וּצְדָקָה
מַעֲבִירִין אֶת רֹעַ הַגְּזֵרָה

הרמב"ם בתחילת הלכות תעניות:
"מצות עשה מן התורה לזעוק ולהריע בחצוצרות על כל צרה שתבֹא על הצבור... ודבר זה מדרכי התשובה הוא, שבזמן שתבוא צרה ויזעקו עליה ויריעו, ידעו הכל שבגלל מעשיהם הרעים הורע להן... וזה הוא שיגרום להם להסיר הצרה מעליהם.

"אבל אם לא יזעקו ולא יריעו, אלא יאמרו דבר זה ממנהג העולם אירע לנו, וצרה זו נקרה נקרית, הרי זו דרך אכזריות, וגורמת להם להדבק במעשיהם הרעים, ותוסיף הצרה צרות אחרות,

"הוא שכתוב בתורה: 'והלכתם עמי בקרי, והלכתי עמכם בחמת קרי', כלומר כשאביא עליכם צרה כדי שתשובו, אם תאמרו שהוא קרי - אוסיף לכם חמת אותו קרי" (א', א-ג)."
 

שבת שלום, משיח נאו.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.