צביקה קעניג | יום כ' אדר ה׳תש״פ 16.03.2020

זוכרים האבן שנפלה מהכותל? כעת הוחלט היכן יטמינו אותה

העבודות המורכבות שהחלו באבני הכותל המערבי לפני כשנה וחצי - לאחר שלמחרת צום 'תשעה באב' בשנה שעברה נפלה אבן גדולה בצד הדרומי ובנס לא נפגע איש - הסתיימו הבוקר בשעה טובה והפיגומים פורקו • במקביל נערכו שורה של דיונים על אודות הסדר במקום
זוכרים האבן שנפלה מהכותל? כעת הוחלט היכן יטמינו אותה
צילום: הקרן למורשת הכותל המערבי

העבודות המורכבות שהחלו באבני הכותל המערבי לפני כשנה וחצי, לאחר שלמחרת צום 'תשעה באב' נפלה אבן גדולה מאבני הכותל המערבי בצד הדרומי ובנס לא נפגע איש - הסתיימו הבוקר (שני) בשעה טובה והפיגומים פורקו.

בעקבות אירוע זה בדקו מהנדסים מומחים מטעם רשות העתיקות את מצב חלק זה של הכותל המערבי, ומצאו שאבנים רבות מתקופת בית שני מטים ליפול ויש צורך לחזקם כדי למנוע נפילת אבנים נוספות.

כשמלבד עצם חומרת קריסת חלק מאבני הכותל ח"ו, הרי שיש בזה, כמובן, גם סכנת נפשות.

המהנדסים הציגו בפני רב הכותל המערבי והמקומות הקדושים הרב שמואל רבינוביץ את אופן תיקון המצב וחיזוק אבני הכותל, וציינו כי לדעתם, במצב הנוכחי, אין אפשרות להסתפק בחלק מהאבנים בהזרקות ובהדבקות כפי שעשו בחלק המרכזי של רחבת הכותל המערבי, כפסקם של גדולי ופוסקי ההלכה, אלא יש צורך לחברם בפינים ולשם כך נצרך קידוח באבנים הקדושות.

רב הכותל המערבי ערך דיון הלכתי על כל אבן ואבן של מהנדס מטעמו עם נציגי רשות העתיקות, דיון בכובד ראש שלקח מעל הזמן המצופה וכל זאת כדי לשמור על מינימום פגיעה וקדושת המקום.

כמו כן, רב הכותל המערבי הרב שמואל רבינוביץ החליט לנהוג כפי שהורו הרבנים בדורות הקודמים, שמכיון שהכותל המערבי מהווה מקום מרכזי לכלל ישראל בכל מקום שהם - ראוי ונכון שיצטרכו לקבוע את ההלכה בו רבנים מכל החוגים והעדות, ואשר על כן פנה למספר רבנים והציג בפניהם את השאלות ההלכתיות. 

בין השאלות: האם ניתן להחזיר את האבן למקומו, כאשר לא ניתן לעשות זאת ע"י הדבקה אלא ע"י 'פינים', ולצורך זה יש לקדוח באבן. מה הדין לעניין ברזל בחומת הר הבית, שהרי הפינים האלו עשויים ממתכת, או שיש להעדיף פינים מפלסטיק. יצויין כי לפינים מברזל צריך פחות פינים, ובעקבות כך מתבצע קידוח מצומצם, כאשר לפינים מפלסטיק יש צורך ביותר פינים וקידוח. איך לנהוג עם החול והאבק היוצא מן הקידוח. והאם עדיף שיעשה את המלאכה, יהודי או שאינו יהודי.

לאחר הדיונים ההלכתיים עם פוסקי ההלכה הוסכם כי יש לחוש בכותל המערבי לאיסור נתיצה. אולם כל שנצרך לתקן אין בו איסור כלל, כי רק בדרך השחתה יש איסור ולא בדרך תיקון. וכאן שקידוחים אלה נצרכים לחיזוק אבני הכותל אין בזה איסור כלל.

עוד הוסיפו כי כל האבנים, האבק וכדומה צריכים גניזה או לקבוע אותם בחזרה במקום. לגבי הפינים הוסכם שכיון והפינים מברזל הם חזקים יותר מפלסטיק ובעקבות כך ממעטים בקדיחה, הרי עדיף בפינים אלו. גם אם יש חומרה לגבי כל הר הבית הרי שלמעט פגיעה באבני הקודש עדיף פינים מברזל.

בעקבות כך נערך דיון על כל אבן ואבן עם נציגי רשות העתיקות, על מנת לשמור על מינימום פגיעה וקדושת המקום.

בימים האחרונים החליט רב הכותל המערבי הרה"ג שמואל רבינוביץ שליט"א כי האבן שנפלה לא תוחזר למקומה, ותוצב בצד האבנים שנמצאות למרגלות הכותל המערבי מזמן חורבן בית שני.

הרב בחן את החלופות שהוצגו לו לגבי החזרת האבן, ולאחר שהוברר כי היא נפגעה מאוד, והחזרתה תפגע בכל האבנים בסביבה, הוחלט לטמון אותה, ולתקן את אזור הנפילה, על מנת לחזק את אזור נפילת האבן.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.