צבי סופר | יום כ' אדר ה׳תש״פ 16.03.2020

העולם משדר פאניקה מטורפת? "לא זמן לחשב מסלול מחדש"

"תגיד שחר, מה יהיה עם הקורונה?" רופא אני לא, אבל במשכנתאות אנסה לעשות קצת סדר • סדרה כלכלית ובלעדית ב-COL עם ר' שחר וולף, חסיד חב"ד, בעל תואר שני במימון ומנהל עסקים, שביצע בעבר תפקידי ניהול בבנקים, וכיום בעל חברה לייעוץ משכנתאות וליווי עסקי
העולם משדר פאניקה מטורפת?
בקטן: ר' שחר וולף, כותב השורות

כבר שבוע שהטלפון שלי לא מפסיק לצלצל. לקוחות לשעבר, לקוחות מהווה, משפחה, חברים ומי לא וכולם עם אותה שאלה. "תגיד שחר, מה יהיה עם הקורונה"?

כפי שאתם יודעים, וגם אם טרם, רופא אני לא והשאלה כוונה בעיקר לנושאים של משכנתאות. שוק ההון, מניות, ריביות וסתם שווקים גלובאליים ולכן החלטתי לעשות קצת סדר כלכלי בעקבות משבר הקורונה.

אפתח בהצהרת הרגעה: חברים, יש סבירות גבוהה שאנחנו לא במשבר כלכלי. אמנם, העולם משדר פאניקה מטורפת, הבורסות נופלות והצבע האדום שולט במסכים וכולנו נפגע מזה בדרך זו או אחרת,  גם מי שאינו משקיע בבורסה או מנהל תיק, בעקבות קרנות הפנסיה, קרנות השתלמות וכו', הנפט שצולל למחיר רצפה ומדד הפחד בארה"ב נמצא בשיאו.

אם נעשה לרגע זום אאוט, כבר היו תקופות בהן היה נראה שסוף העולם מגיע כמו במלחמת לבנון השניה כאשר חצי מהמשק היה משותק, הצבע האדום היה היחיד במסכי הבורסה ולאחר כמה חודשים המצב התאושש והבורסה תיקנה ואף הגיעה לשיאים חדשים. דבר דומה קרה לאחר הצונאמי הגדול בתאילנד כאשר הבורסות באסיה ספגו ירידות חדות, כלכלות רבות נחתכו אך לאחר תקופה לא ארוכה התאוששו וחזרו למצב צמיחה מוגבר.

אני עדיין חושב שאטרקטיביות ההשקעה באפיק המנייתי גבוהה, זאת בשל העדר אלטרנטיבת השקעה אחר.

 

בתחום הנדל"ן:

אפיק ההשקעה בנדל"ן נמצא כיום בשיאו ואני לא צופה אפשרות של ירידת מחירים באופק. המצב כעת הוא שמאות מליוני שקלים, נפרדו מהאפיק המנייתי, בסבירות גבוהה רבים מאלו שעזבו את הבורסה יחפשו השקעה חילופית וזאת תהיה בשוק הנדל"ן.

משקיעים, ריבית נמוכה, חוסר תכנון מספק וממשלה שתחת בחירות במשך שנה מובילים לכיוון אחד: עלייה בביקוש מול היצע נמוך, מה שמוביל לכיוון אחד – עליית מחירים, גם אם זה לא יהיה במיידית.

 

לגבי המשכנתאות:

ריבית המשכנתא מתייקרת, אבל עדיין נמצאת ברמה כמעט הכי נמוכה שלה אי פעם. לכן רוצו למחזר לפני שיהיה מאוחר.

כידוע הריביות מושפעת מאג"ח. האג"ח הממשלתי נמצא סביב ה- 0.4%, מגלם בתוכו ריבית אפס במשק. נמוך מזה אפשר לרדת אבל הסבירות נמוכה. בשבועות האחרונים ממשלות רבות בעולם הורידו את הריבית, הבנק המרכזי בארה"ב (הפד) הוריד בחצי אחוז וכנראה שזה לא הסוף. אני סבור שבתקופה המאוד קרובה בנק ישראל יעשה צעד ויוריד את הריבית לרמת האפס.

בשורה התחתונה ריבית המשכנתא לא צפויה לעלות, אך מאידך גם לא צפויה לרדת מאחר שהאג"ח כבר מגלם את הירידה הזו. לכן לקיחת משכנתא היום היא אטרקטיבית (כמובן, לא לקחת משכנתא בלי בעל מקצוע! הבנק הוא לא חבר שלכם).

 • 

ולסיום, ידידנו המדד שנקלע לסיטואציה מעורפלת. האם ירד או יעלה? מחד, השקל נחלש מול הדולר, יש כבר סימני מחסור במוצרים מסוימים במשק ומחירי המזון בעליה, האספקה מסין תקועה, מחירי השילוח עולים, פועלים זרים לא נכנסים לארץ ולכן יש סיבה לעליות מחירים וכתוצאה מכך גם לעליות במדד.

מאידך, מחירי האנרגיה נחתכו, מחירי התיירות ירדו מאד. יש ירידה בביקושים לסחורות רבות ולכן יש צפי דווקא לירידה במדד. לכן כעת הצפי הוא לעליה במדד של 0.5% בשנתיים הקרובות וב1.25% בעשור הקרוב.

לסיכום, אני מאמין שכמו במשברים אחרים שראינו בשנים האחרונות, בסוף המשק מתייצב והרכבת ממשיכה הלאה. זה לא זמן לעשות חישוב מסלול מחדש ובטח שלא להיכנס לשידוד מערכות. תשאירו הכל כרגיל ולכו לקנות ג'ל לחיטוי או סתם לקנות מניה של חברה שמייצרת כאלו.

מוזמנים להתייעץ בכל עת והכי חשוב: לא לשכוח לשטוף היטב את הידיים.

שלכם, שחר.

לתגובות ושאלות :

[email protected]

0506442550

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
1 תגובות
1.
לא לקחת
כ' אדר ה׳תש״פ
משכנתא ללא עתיד כלכלי ברור.
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.