מנדי ברגר | יום י"ג אדר ה׳תש״פ 09.03.2020

100 סטודנטים מרחבי אירופה נפגשו לשבתון בבודפשט

"לא סתם שבתון - מהותון": היא הסיסמה שהפגישה קרוב למאה סטודנטים מכל רחבי אירופה בלב הרובע היהודי בבודפשט, הונגריה במסגרת מסע מסכם לסדרת הלימודים "חזרה. אל עצמי" - Back To me - של מכון JLI
100 סטודנטים מרחבי אירופה נפגשו לשבתון בבודפשט

לא סתם שבתון - זה מהותון!

 

שבוע שעבר התקיים שבתון בלתי רגיל בלב הרובע היהודי בבודפשט, הונגריה.

"לא סתם שבתון - מהותון" היא הסיסמה שהפגישה קרוב למאה סטודנטים מכל רחבי אירופה, שבאו יחד לחגוג לכבוד "גמרה של תורה" הפרטית שלהם.

כל אחד ואחת מהצעירים לא זכו בטיול בחינם - הם עמלו ויגעו במשך חודשי החורף והשלימו יחד עם הרבנים השלוחים שלהם, כל אחד ואחת במקומו, את סדרת הלימודים "חזרה. אל עצמי" (Back. To me) שכללה שיעורים מיוחדים מתוך הקורסים המיוחדים של מכון JLI. השיעורים התפרסו על פני 12 שבועות, בהם נפגשו הסטודנטים וקלטו את יסודות היהדות: תורה שבעל פה והלכה, תניא ותולדות התפתחות עם ישראל ותורת ישראל מימי בית המקדש עד היום.

רבים מהשלוחים באו בעצמם עם התלמידים ותרמו את החלק החשוב ביותר של האירוע: הרב אריאל מרקוביץ' ובני משפחתו באו עם הקבוצה שלהם מקייב, אוקראינה, והרבנית מרקוביץ' (פינסון) אף העניקה שיעור מרתק על מעלת האשה ביהדות ובהיסטוריה היהודית.

הרב ברוך יהונתן בארד, הביא קבוצה גדולה וחשובה מהעיר מרסיי (צרפת), ויחד עמהם באו גם הרבנית והמשפחה, ובכך זכו הסטודנטים לרוח המיוחד של ילדי השלוחים בצבאות ה', שהביאו את השמחה המאפיינת שלהם.

השליח הרב יצחק רסקין וזוגתו, שלא מזמן נחתו בבוקרשט רומניה, הראו את גודל הצלחתם שם, בבואם עם קבוצה מגובשת של צעירים ישראלים, עד שחשו כולם את החיבור החזק שבין הסטודנטים והרב והרבנית רסקין.

הרב לוי פרידמן (מינכן, גרמניה) הביא את החיות והשמחה המיוחדים לו, ומסר שיעור עוצמתי על חשיבות ההידור במצוות והיוקר שבהם.

הרב מיכי פיקרסקי, בתחילת דרכו בשליחות החדשה בטאלין, אסטוניה, הפתיע עם קבוצה מפוארת של סטודנטים, בהם צעיר אחד המשרת בצבא האסטוני, שרק לפני כחצי שנה גילה על היותו יהודי לאחר שבמשך כמה דורות הוסתר זה מהמשפחה.

קבוצה מכובדת מהאוניברסיטה בוינה (LBS) באה בזכות פעולותיו הכבירות של השליח הרב ברוך סבאח, שלא יכל להשתתף עקב אירוע מקביל באותה שבת.

מיד בבואם ביום חמישי, יצאו הסטודנטים לטיול מיוחד באזור הארמון, שם חוו סיור ווירטואלי עם טכנולוגיה מתקדמת, והמשיכו לביקור בבית הכנסת העתיק באזור מימי הביניים, שם ארגן הרב פיקרסקי מנין מרגש לתפילת מנחה.

כשחזרו, נהנו האורחים ממנוחה קצרה במלון המפואר, ומשם באו לאולם שהוכן לאירוע, בו אכלו כל הסעודות הגדולות בכשרות מהודרת (של השליח הראשי הרב ברוך אבערלאנדער), וסביב שולחנות ערוכים קיבלו את ברכת ברוכים הבאים מהמנהל הרב זלמן שמעון שפרינגר, ולאחר מכן צפו בשיחה של הרבי בה הוסבר הדרך להתמודד בבעיה אקטואלית ביותר - ריכוז בזמן הלימוד ועמידה מול הפרעות ובלבולים. הלילה הסתיימה עם משחקים חברתיים שנועדו להקל לסטודנטים להכיר את החברים החדשים שלהם מהמדינות השונות.

ביום שישי התחלקו הסטודנטים לקבוצות קטנות והתחרו בסיור אינרקטיבי ברובע היהודי, עם תחנות וחידות, עד שנפגשו כולם ליעד הסופי, ושם, בין פיצה והענקת הפרסים לקבוצה המנצחת, ביקרו בחדרי המוזיאון שמשחזר חיים יהודיים של פעם.

בצהריים הצלמים המקצועיים של האירוע היו זמינים לאורחים שתפסו את ההזדמנות כשהם במיטבם בערב שבת.

תוכנית השבת החלה עם משחק שובר קרח, שגרמה להיכרות נוספת בין המשתתפים, לאחר מכן הרב פרידמן ריתק את הקהל עם שיעור מסודר ומושך, ובסוף הרב שלום אייזנברגר הוביל את הקבלת שבת ברוב שירה וריקודים.

בסעודה, הזמין הרב אייזנברגר קבוצה גדולה של סטודנטים ישראלים מקומיים, ובין דבר תורה ולחיים, באו לאולם הרב ברוך אבערלאנדער - רבה הראשי של הקהילה האורטודוקסית, הרב שמוליק רסקין מנהל בית חב"ד קרן אור, ונציג הקהילה הנגיד אבי קליין, וההתוועדות נמשכה אל תוך שעות הקטנות של הלילה…

בשבת, אחרי ארוחת בוקר עשירה כרגיל, ואחרי שהרב ברוך בארד לקח קבוצת סטודנטים לטבול במקווה גברים הקרוב, החלו התפילות בבית הכנסת שהוכן בחדר מפגשים במלון, עם ספר תורה וכל מה שנדרש לתפילה רבתית עם הסטודנטים.

אחרי קריאת התורה, בה נקראו האורחים לתורה וקיבלו על עצמם החלטות טובות, ישבו כולם לשמוע שיעור קצר מאת הרבנית מרקוביץ', שהראה מקומה המרכזי של האשה לאורך כל הדורות, כולל בתרומת המשכן (פרשת השבוע) וסיפורו של חג פורים.

סעודה טעימה במיוחד הובילה להתוועדות ספונטנית נוספת, שהמשיכה עד לשעת מנחה. אחרי' ישבו התלמידים עם הרבנים לפאנל מיוחד, בה העלו נושאים לדיון ושמעו את הסברם של השלוחים.

טקס ההבדלה נערך ברוב עם הדרת מלך, עם שירים ומלא שמחה, ומיד לאחריו התכוננו הסטודנטים לסיור לילי בעיר כאשר בסופו בוא אל מסיבת בולינג וניליארד, עם מוזיקה ושתייה ומלווה מלכה כיד המלך. לחברה שרצו להמשיך את השמחה, הכינו קבוצת סטודנטים משחקים בחזרה למלון, שם בילו ביחד עד השעות המאוחרות כמקובל…

יום ראשון בבוקר, הגיעו התלמידים ליד אנדרטת הנעליים, כאשר המנהל הרב שפרינגר, נתן כמה מילים של הסברה על שילוב הכאב על העבר והביטחון על העתיד, ואכן אחרי קדיש שנאמר על ידי נציג הקהילה הרב אבי קליין, המשיכו כולם בצעדה של זכרון והתעוררות, כאשר בסיומו רקדו ונעמדו לתמונת מזכרת.

משם המשיכו האוטובוסים לכפר קטן ויפיפה, בו טיולו רגלית ובסוף הסיור פגשו את השליח החדש, הרב מענדי מאיירס, שלא מזמן פתח בית חב"ד עבור הקהילה המקומית והתיירים הרבים.

כל השלוחים והסטודנטים הביעו את גודל הפתעתם, ולא דימו לעצמם הפקה ברמה כזו, וכעת כולם כבר מצפים לסבב הבא של שיעורי תורה וכמובן, להפגש שוב במהותון הבא!
 


~~~

'מהות' הינו ארגון עם משרדים בבריסל ובארץ. הארגון מציע תוכניות חינוכיות לשלוחים המתעסקים עם צעירים יהודים (18-28) ברחבי אירופה, והסטודנטים המשלימים את תוכנית הדגל של לימודים ומפגשים שבועיים ("חזרה. אל עצמי") זוכים בטיול ללא עלות, המהותון.

לצד תוכניות אלו, הארגון שם לעצמו כמטרה לארגן גם סבב מרצים וסמינרים, כמו סיורו של הרב יחיאל הררי ביו"ד שבט האחרון, בו הוא ביקר ב7 ערים שונות.

את הארגון מנהל הרב זלמן שמעון שפריגנר, שנולד במילאנו איטליה, והוא קם בשותפות עם ארגון ECJS, תחת חסותו של המרכז רבני אירופה. הארגון פועל תודות ל"EJA" (ארגון הארגונים היהודים באירופה) ול"קרן מרומים בינלאומי".

 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.