מנדי קורטס | יום ג' אדר ה׳תש״פ 28.02.2020

אימת הקורונה. מה באמת קורה ביפן, בדרום קוריאה, בתאילנד?

עם כל הכבוד לקדחת הפוליטית הרוחשת של ערב הבחירות, דומה כי דווקא העיסוק ב'קורונה' משתלט על סדר היום • הנגיף כבר יצא מגבולות סין והגיע ליפן, לדרום קוריאה, לתאילנד ולעשרות מדינות נוספות ברחבי תבל. גם בישראל נוכחים בימים אלה שלושה חולים בקורונה • משרד הבריאות פרסם אזהרות מסע לכל אותן מדינות והודיע על בידוד של שבועיים לחוזרים מהן • בשיחה עם מנדי קורטס, שפורסמה השבוע בגיליון החדשות 'כפר חב"ד', ביקשו שלוחי הרבי במוקדי ההתפרצות המרכזיים להרגיע במקצת את התבהלה, וסיפקו הצצה למתחולל בבתי חב"ד בימים אלה • ההבטחה של השליח בדרום קוריאה, התכנון של השלוחים ביפן, וההכנות בתאילנד לליל הסדר הגדול בעולם
אימת הקורונה. מה באמת קורה ביפן, בדרום קוריאה, בתאילנד?
על רקע התבהלה בסין, השלוחים הרבנים וילהלם, ליצמן וסודקביץ (באדיבות המצלמים, ארכיון COL)

כבר מתחילה היה ברור שזה רק עניין של זמן עד שנגיף ה'קורונה' ייצא מגבולות סין ויתפשט למדינות נוספות בעולם. המסה הקריטית של הנדבקים בוירוס, גם בימים אלה, עדיין מתרכזת אמנם בסין, ובמיוחד בעיר ווהאן הנגועה, הנמצאת כבר כמה שבועות תחת הסגר הדוק - אולם זה ממש לא נעצר שם. מאז פרץ לפני כחודשיים, הספיק ה'קורונה' להגיע ללמעלה משלושים מדינות ברחבי תבל. למעלה מאלפיים בני אדם כבר נדבקו מחוץ לסין.

מנכ"ל משרד הבריאות משה בן סימן טוב הבהיר בתחילת השבוע, לאחר שהחולה השני אובחן בישראל, כי "עברנו את נקודת העל חזור. אני חושב שלא היה לנו כיצד להימנע מהנקודה הזו, אלא רק איך לדחות אותה. זה קרה דרך האירוע בדרום קוריאה. יש עדיין צורך בהרבה מאוד מאמצים לראות שהאירוע יהיה מוכל".

סימן טוב הוסיף: "אנחנו נערכים להתפשטות המונית של הקורונה בישראל. יתכן שבנקודה הזו כבר נוצרה מסה של הדבקות בקהילה. אך עדיין, אם אנשים ילכו לבידוד - הם יפחיתו את האפקט של הבהלה הזו".

כשבע מאות ישראלים שוהים בימים אלה בבידוד בביתם, לאחר שחזרו משורה של מדינות ייעודיות שלפי הנתונים הקורונה התפשטה בהן, או, לחילופין, ששהו במחיצתם של התיירים הדרום קוריאנים וכדומה. "אם אנשים יעמדו בהנחיות שלנו", אמר סימן טוב, "עדיין יש סיכוי שהתחלואה תינתן להכלה".

בינתיים הודיעו במשרד הבריאות כי הם עומדים "לדלל ולהפסיק" את התנועה גם מאוסטרליה ומאיטליה, שבהן התגלו מקרים רבים של המחלה. אזהרות מסע רשמיות פורסמו כבר קודם לכן על נסיעה ליפן, תאילנד ולקוריאה הדרומית. לפי האזהרה על יפן, יש "להימנע מנסיעות לא חיוניות ליפן בעת הזו, וישראלים הנמצאים בה עליהם לגלות ערנות, להקפיד על הוראות ההיגיינה ולעקוב אחר ההנחיות". אזהרת הנסיעה לדרום קוריאה הייתה חריפה יותר. "עקב עלייה משמעותית במספר מקרי נגיף הקורונה במדינה אנו ממליצים לישראלים לשקול בכובד ראש נסיעה לדרום קוריאה בעת הזו ולהימנע לחלוטין מהגעה לשני מוקדי ההתפרצות במדינה". עוד הוסיפו כי "מומלץ לשקול עזיבה של המדינה ובכל מקרה לעקוב אחר הנחיות הרשויות המקומיות".


עצרת תפילה בכותל המערבי לבלימת הקורונה. צילום: באדיבות חיים גולדברג, כיכר השבת


באשר לאזהרת המסע לתאילנד, משרד החוץ טרם פרסם נוסח מלא, נכון לשעת הכנת הכתבה. כך או כך, בישראל הוחלט כי החוזרים משלוש מדינות אלו ישהו בבידוד במשך שבועיים בישראל. בשל כך, אגב, נערך השבוע הדינר של 'חב"ד תאילנד' בישראל ללא השתתפות השלוחים. השלוחים הנחו אותו בשידור ישיר.

אולם דומה שמחוץ לישראל, הרחק מהכותרות הפומפוזיות בכלי התקשורת, כשמשוחחים עם שלוחי הרבי בכל אותן מדינות 'נגועות' - המצב אינו חמור ויוצא מכלל שליטה כפי שמצטייר כאן אצל אי אלו. הרעש הגדול והפחד חסר המעצורים, אומרים השלוחים כל אחד בשפתו, מי יותר ומי פחות, נמצא רק או לפחות בעיקר בישראל.

גם הם אמנם דרוכים, מרגישים את נוכחותה של המחלה, מדברים עליה. אבל לא הרבה מעבר.

"ההתנהלות אצלנו כאן בעיר עדיין כסדרה", אמר ל'כפר חב"ד' שליח הרבי בטוקיו הרב מנחם סודקביץ'. "ברחובות אפשר לראות יותר אנשים עם מסכות, בעיקר באזורים שוקקים והומי אדם, אולם מלבד זאת הכול מתנהל כבימים ימימה. רק כמות התיירים והנוסעים מתדלדלת. יש הרבה פחות תיירים".

יפן היא המדינה השנייה אחרי סין ה'נגועה' בקורונה. המספרים קטנים יחסית, כמובן, בהשוואה לכמות התושבים הענקית. כשמונה מאות וחמישים בני אדם אובחנו כחולים ביפן וארבעה בלבד מתו. "אפשר לומר שיש חשש", הוסיף הרב סודוקביץ', "אנשים מדברים על זה כל הזמן. נזהרים ככל שיכולים אבל אי אפשר לומר שהפעילות משובשת".

עוד סיפר הרב סודקביץ, כי בשל ההתפרצות, החליטו שלוחי הרבי המקומיים להדפיס את ספר התניא בעיר שבה מספר הנדבקים הגדול ביפן. גם לתיירים היהודים שאובחנו כחולים, נוסעי 'ספינת הקורונה', הנתונים בימים אלה בבידוד ביפן, דואג ומסייע הרב סודקביץ. "אנחנו בקשר עמם כל הזמן. מדברים ודואגים להם לאוכל כשר. בתחילה כששמעתי על אודות הספינה שעגנה כאן סמוך, לא ידעתי שיש בה בכלל ישראלים. שליח מארצות הברית התקשר אלי וסיפר לי על זוג יהודי שנמצא בה ואט אט הלכו הנתונים והתבהרו. הגעתי למקום שבו עגנה הספינה בגפי וסייעתי ככל שיכולתי לאנשי השגרירות שטיפלו בהם עם אוכל כשר ושאר מצרכים".

המדינה הנוספת שבה כמות הנדבקים גבוהה יחסית למדינות אחרות, היא, כאמור, דרום קוריאה, שעלתה השבוע לכותרות בישראל בשל קבוצות התיירים שהגיעו ממנה. מעט פחות משמונה מאות וחמישים חולים אובחנו כנגועים בקורונה בקוריאה הדרומית, מתוכם שמונה מתו. הממשלה המקומית הכריזה על הערים שבהן פרץ הנגיף כ"אזורי טיפול מיוחדים", אולם הצעד לא עזר יותר מידי והנגיף כבר הספיק להתפשט ברחבי המדינה.

"האנשים כאן קצת חוששים מהנגיף", סיפר השליח בדרום קוריאה, הרב אשר ליצמן, ל'כפר חב"ד'. "אבל כמובן שזה בעיקר חשש רחוק. אולי בשל כך שטרם נמצא פתרון ברור להתמודדות מולו. החיים ממשיכים כסדרם ללא כל שינוי. גם כמות הפוקדים את בית חב"ד לא השתנתה, אם כי אני מעריך שבתקופה הקרובה נראה הידלדלות בכמות התיירים והאורחים".

הרחובות בדרום קוריאה, כך הרב ליצמן, עדיין הומי אדם ושוקקי חיים. רק כמות חובשי מסכות ההגנה גדלה. "האמת היא שהמחזה אינו נדיר במיוחד. בתקופות של זיהום אוויר שמגיע ממונגוליה, הקוריאנים נוהגים לחבוש מסכות, אפילו כשיש רק חשש קל. כעת כמות החובשים רק זינקה משמעותית. בבית חב"ד אולם, איש אינו מסתובב עם מסכות, אולי בגלל שהאפקטיביות שלהן מוטלת בספק. צריך לזכור שבסופו של דבר בסיאול (עיר שליחותו של הרב ליצמן) מתגוררים למעלה כעשרה מיליון תושבים, וגם אם כמה נדבקו, זה לא אמור לגרום לפאניקה".

כמאתיים יהודים מתגוררים בדרום קוריאה על בסיס קבוע ועם רובם ככולם שומר הרב ליצמן על קשר. גם תיירים רבים, כאמור, מכל רחבי תבל, פוקדים את בית חב"ד שבניהולו ונהנים מאווירה יהודית חמה. "בשבתות האחרונות, מאז פרץ הנגיף", מספר הרב ליצמן, "כמויות המשתתפים בתפילות ובסעודות השבת היו אפילו גבוהות מן הרגיל, יחסית לתקופה זו של השנה. עשרות רבות של יהודים הגיעו לבית חב"ד. בקהילה שלנו יש מספר יהודים מבוגרים שחיים כאן כבר עשרות שנים, ואנו עומדים עמם בקשר רצוף ומוודאים שהכל בסדר עמם ובמיוחד בתקופה זו. הם מעריכים מאוד את העובדה הזו שאנו מתעניינים בשלומם, הם יודעים שאנו כאן בשבילם.

"אמש", מוסיף הרב ליצמן, "שוחחתי עם יהודי המתגורר כאן כבר כארבעים שנה. אמרתי לו שלא יהסס לפנות אלי עשרים וארבע שעות ביממה אם יהיה זקוק למשהו. בתגובה, אותו יהודי סיפר לי שצפה בוידאו הוויראלי שהוקרן לראשונה במעמד ה'באנקעט' של 'כינוס השלוחות' שאך נחתם בחצרות קודשנו, על מטיילת שנקלעה לצרה בטיול במקסיקו וניצלה בזכות שליחת הרבי המקומית שבקושי הכירה, שדאגה שיגיעו עד למיקום ששהתה בו, בדרכים לא דרכים. ואותו יהודי אמר לי שגם הוא בטוח שאעשה הכול בשבילו, כמו לכל יהודי אחר כאן בקוריאה".


גם השנה הגדול בעולם? הכנות לליל הסדר בתאילנד בשנים עברו (צילום ארכיון)


בינתיים, "בבית חב"ד יש מלאי מספיק של אוכל ושל שתיה לכל מצב שלא יהיה. כרגע אין הנחיות מיוחדות ספציפיות עלינו. באופן טבעי אנחנו דואגים לכל מה שצריך ופועלים כפי ההוראות, שומרים על היגיינה מרבית ומפעילים מכשירים לטיהור האוויר. משתדלים לטהר גם ברוחניות. נשאר כאן בשליחות עד ביאת גואל צדק, בתקווה שלא יהיה כל מצב של סכנת נפשות".

בתאילנד אולם, שם מספר הנדבקים הרבה יותר נמוך בהשוואה, חרף אזהרת המסע, כמעט ולא מרגישים את הקורונה. "הכול כאן כרגיל", סיפר ל'כפר חב"ד' הרב נחמיה וילהלם, משלוחי הרבי בבנגקוק. "מבחינת מטיילים ישראלים, המספרים הם הרבה יותר נמוכים מבדרך כלל בגלל המחלה. אנשים פחות טסים לתאילנד. אולם בסך הכול הכמויות עדיין גבוהות. הישראלים שכבר נמצאים בתאילנד, רבים מהם לא מעוניינים לחזור לארץ בשלב הזה, כיון שבארץ ייאלצו לפי החוק להיכנס לבידוד למשך שבועיים".

הרב וילהלם הוסיף, כי נכון לעכשיו הממשל המקומי אף לא הוציא הוראות מפורטות בנוגע להתמודדות עם הקורונה. "הפאניקה היא בעיקר בארץ. אנחנו מקבלים בימים האחרונים הרבה שיחות טלפון מהורים בארץ שנמצאים בלחץ ורוצים לדעת שהכול בסדר עם ילדיהם. אנחנו אומרים את האמת שאין מה לדאוג. אני טוען שהלחץ מהמחלה הרבה יותר מלחיץ מהמחלה עצמה. בכל אופן כרגע המצב כאן לא חמור בכלל, אולי בגלל שתאילנד זו מדינה חמה וזה עוזר להתגבר על הנגיף, אולם אנו ערוכים לכל תרחיש".

בליל הסדר הקרוב, זאת יודעים כבר כעת שלוחי הרבי בתאילנד, הכמויות יהיו הרבה יותר קטנות. "בשנה שעברה השתתפו בלילות הסדר ברחבי תאילנד כחמשת אלפים יהודים. כעת הצפי שהשנה יהיו הרבה פחות. כמה פחות? לא נדע עד פסח. יכול להיות שבעוד שבועיים יתגלו לפתע רבים נוספים שנדבקו, יכול להיות שהמצב ירגע יותר. צריכים להמתין ולראות".

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
1 תגובות
1.
קורונה בכפר חב"ד!!!
ה' אדר ה׳תש״פ
מספר תושבים מכפר חב"ד ביקרו בפיראט האדום באור יהודה ומסתובבים חופשי במקום להכנס לבידוד.
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.